Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  65 25107
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Hadde razzia for ca 30 minutt, de hadde med seg noe fra jurist så de kunne ta mobilen min. Det nektet jeg og fikk tilslutt forhandlet meg frem til at de fikk se på meldingene nå og jeg fikk beholde mobilen.

Dette tok en stund, men fikk telefonen tilbake.

Etter en times tid ville de ha telefonen igjen, jeg spurte hvorfor og de sa "fordi".

Denne gangen fikk jeg ikke se hva de gjorde, de tok telefonen med på soverommet mitt og lukket døren. Jeg så at det blitzet der inne en gang.

Da jeg fikk mobilen tilbake var det installert en haug oppdateringer..?


Kan de ha gjort noe med mobilen min?
Hvilket merke er det? iPhone eller Android?
Sist endret av Stormen; 16. oktober 2013 kl. 21:23.
Det er vel ikke uvanlig at mobiler trigger oppdatering av apps hvis mobilen blir restartet, noe den som regel blir hvis f.eks. batteriet blir fjernet (som man av og til må for å sjekke IMEI på mobil, eller sjekke SIM-nr på SIM-kort, eller kopiere innholdet på SIM-kortet etc etc etc etc).
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Det er vel ikke uvanlig at mobiler trigger oppdatering av apps hvis mobilen blir restartet, noe den som regel blir hvis f.eks. batteriet blir fjernet (som man av og til må for å sjekke IMEI på mobil, eller sjekke SIM-nr på SIM-kort, eller kopiere innholdet på SIM-kortet etc etc etc etc).
Vis hele sitatet...
Godt poeng.

Jeg tviler sterkt på at politiet har tuklet med telefonen hans på andre måter.

Blitzingen var at politiet tok bilder av mobilskjermen; de fikk jo ikke "lov" til å ta med seg telefonen vekk - og de har ingen andre måter å kopiere SMS-loggen på (i hvert fall ikke i løpet av kort tid - og uten annet utstyr).

Så har de sikkert notert seg SIM- og/eller IMEI-nummeret.

Husk at de som blir politi primært er folk som ikke er så gode i data (jeg har jobbet mye med politiet og Kripos gjennom tidene). Du får ikke super-hackere på døra fordi du har solgt noe grønt

...Jeg burde også nevne: Det kan hende en av konstablene rett og slett hadde oppdaterings-OCD. Jeg har det selv; hver gang jeg låner telefonen til en jæææævel som ikke har oppdatert til nyeste versjon av OS-et, så svartner det helt for meg. Hvordan kan du leve i en verden uten den nyeste oppdateringen? Den er jo gratis - og gjør telefonen din bedre? Jeg fatter det ikke. Så hadde jeg vært politi, og vært hjemme hos en shitkid på razzia, og så kommet over en telefon som ikke var oppdatert, så ville jeg satt meg ned og oppdatert telefonen til den lille fuckeren - sånn at det i det minste var ÉN ting mindre galt i livet hans
Sist endret av Stormen; 16. oktober 2013 kl. 21:41.
Sitat av Stormen Vis innlegg
...Jeg burde også nevne: Det kan hende en av konstablene rett og slett hadde oppdaterings-OCD. Jeg har det selv; hver gang jeg låner telefonen til en jæææævel som ikke har oppdatert til nyeste versjon av OS-et, så svartner det helt for meg. Hvordan kan du leve i en verden uten den nyeste oppdateringen? Den er jo gratis - og gjør telefonen din bedre? Jeg fatter det ikke.
Vis hele sitatet...
Haha, trodde jeg var den eneste!
Føler jeg blir irritert når politiet gjør sånt. I dag er telefonen noe av det mest personlige man har og det er alt fra kanskje nakenbilder og flørtetekster der til topphemmelige jobbstrategier og ting som kan få aksjekusker til å sprette flere prosent.
Til TS ville jeg installert Android CyanogenMod (har hørt a IOS har politi bakdør) og kryptert hele dritten med AES 256 eller linkene.
Hadde vært fint om TS kunne henvise til hva som var endret og kansje vise hva de har gjort med telefoenen. Screenshot av innstillinger der det vises hvilken IOS eller Android versjon som kjører kunne vært fint. Samtidig hadde jeg tatt den fra hverandre for å se etter simkort bugs (simkort som brukes i et MITM angrep).

Husk at du har rett på å klage, hvis dette skulle vise seg å være uber haxor greier som politiet har holdt på med så kunne finne seg at datatilsynet hadde støttet deg i sak!
Sitat av MrZone Vis innlegg
Føler jeg blir irritert når politiet gjør sånt. I dag er telefonen noe av det mest personlige man har og det er alt fra kanskje nakenbilder og flørtetekster der til topphemmelige jobbstrategier og ting som kan få aksjekusker til å sprette flere prosent.
Vis hele sitatet...
Haha, jaggu bra du blir irritert. Jeg blir også dritirritert når politiet går igjennom telefonene til kriminielle, mordere og terrorister for å lete etter bevis i en straffesak. Altså - SMS-loggen min?? Er ingenting hellig lenger?!!

Edit: Føler forresten jeg må bemerke ovenfor Carmex at jeg ikke nødvendigvis kaller ham verken shitkid, kriminell eller terrorist; det kan være mange grunner til at man får razzia hjemme (f.eks. at man bor sammen med en person har gjort noe galt); og videre at jeg ikke støtter å bruke politirazziaer for å sikre bevis i en sak som gjelder f.eks. marihuana (dersom det var grunnen til razziaen).

Så ikke ta det personlig Carmex, mente ikke spesifikt rettet mot deg.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Haha, jaggu bra du blir irritert. Jeg blir også dritirritert når politiet går igjennom telefonene til kriminielle, mordere og terrorister for å lete etter bevis i en straffesak. Altså - SMS-loggen min?? Er ingenting hellig lenger?!!

Edit: Føler forresten jeg må bemerke ovenfor Carmex at jeg ikke nødvendigvis kaller ham verken shitkid, kriminell eller terrorist; det kan være mange grunner til at man får razzia hjemme (f.eks. at man bor sammen med en person har gjort noe galt); og videre at jeg ikke støtter å bruke politirazziaer for å sikre bevis i en sak som gjelder f.eks. marihuana (dersom det var grunnen til razziaen).

Så ikke ta det personlig Carmex, mente ikke spesifikt rettet mot deg.
Vis hele sitatet...
Personlig data er noe jeg ser på som svært alvorlig, politi eller ikke, jeg følte meg svært uvell en gang min mor hadde snoket på min facebook. Det sier deg litt hvis jeg informerer om at jeg er Pir medlem? Nå vet jo jeg ikke omstendighetene så jeg går utifra at det ikke var noen biggie, har de derimot plantet overvåkningsutstyr så hadde jeg kokt over!
Politiet trenger ikke modifisere din telefon. De kan få hvor du har vært, hvem du har pratet med, de kan til og med avlytte deg bare telefonen har batteri i seg. Alt dette uten å modifisere telefonen på noen som helst måte.

Har de modifisert den? Nei. De trenger det ikke. Det er en unødvendig risiko.
Sitat av Xasma Vis innlegg
Politiet trenger ikke modifisere din telefon. De kan få hvor du har vært, hvem du har pratet med, de kan til og med avlytte deg bare telefonen har batteri i seg. Alt dette uten å modifisere telefonen på noen som helst måte.

Har de modifisert den? Nei. De trenger det ikke. Det er en unødvendig risiko.
Vis hele sitatet...
Go on? Hvordan?
Ringe telenor og be de utlevere trafikkdataen tilhørende ditt abonnement...?
Sitat av inzane1891 Vis innlegg
Go on? Hvordan?
Vis hele sitatet...
De sjekker hvilken celle den er i via singnaltreangulering. Du får en nøyaktighet på 30 m tror jeg.
Sitat av MrZone Vis innlegg
De sjekker hvilken celle den er i via singnaltreangulering. Du får en nøyaktighet på 30 m tror jeg.
Vis hele sitatet...
Tror de får det langt mer nøyaktig nå fortiden. Ikke noe problem for de å fastslå hvilke andre telefoner som er i din leilighet f.eks.
Sitat av hideout Vis innlegg
Tror de får det langt mer nøyaktig nå fortiden. Ikke noe problem for de å fastslå hvilke andre telefoner som er i din leilighet f.eks.
Vis hele sitatet...
Nei, dette stemmer ikke. Jeg jobber med triangulærposisjonering selv (www.mobilradar.no) og det er ikke mulig å triangulærposisjonere noe i NÆRHETEN av dette nøyaktighetsnivået.

Noen ganger (på landsbygda) kan det være kilometer feil; andre ganger (i byen) kan det være snakk om 10-20 meters nøyaktighet. Men det er aldri nøyaktig nok til å fastslå i hvilken leilighet en telefon er.

Husk at triangulærposisjonering kun gir XY-koordinater på et kart; ikke Z-koordinat, dvs. høyde. Det er en 2D-posisjonering - ikke 3D.
Ridder av 1. klasse
Sitat av Xasma Vis innlegg
Politiet trenger ikke modifisere din telefon. De kan få hvor du har vært, hvem du har pratet med, de kan til og med avlytte deg bare telefonen har batteri i seg. Alt dette uten å modifisere telefonen på noen som helst måte.

Har de modifisert den? Nei. De trenger det ikke. Det er en unødvendig risiko.
Vis hele sitatet...
Sitat av hideout Vis innlegg
Ringe telenor og be de utlevere trafikkdataen tilhørende ditt abonnement...?
Vis hele sitatet...
Dette kan de vel ikke gjøre sånn uten videre? Uten at det foreligger en domstolsbehandling av hvorvidt politiet skal få hente ut denne informasjonen?
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Sitat av Stormen Vis innlegg
Haha, jaggu bra du blir irritert. Jeg blir også dritirritert når politiet går igjennom telefonene til kriminielle, mordere og terrorister for å lete etter bevis i en straffesak. Altså - SMS-loggen min?? Er ingenting hellig lenger?!!

Edit: Føler forresten jeg må bemerke ovenfor Carmex at jeg ikke nødvendigvis kaller ham verken shitkid, kriminell eller terrorist; det kan være mange grunner til at man får razzia hjemme (f.eks. at man bor sammen med en person har gjort noe galt); og videre at jeg ikke støtter å bruke politirazziaer for å sikre bevis i en sak som gjelder f.eks. marihuana (dersom det var grunnen til razziaen).

Så ikke ta det personlig Carmex, mente ikke spesifikt rettet mot deg.
Vis hele sitatet...
Takk, stusset litt hehe

Grunnen til razzia stod svart på hvitt: Snapchat, mistanke om marihuana-bruk.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Haha, jaggu bra du blir irritert. Jeg blir også dritirritert når politiet går igjennom telefonene til kriminielle, mordere og terrorister for å lete etter bevis i en straffesak. Altså - SMS-loggen min?? Er ingenting hellig lenger?!!

Edit: Føler forresten jeg må bemerke ovenfor Carmex at jeg ikke nødvendigvis kaller ham verken shitkid, kriminell eller terrorist; det kan være mange grunner til at man får razzia hjemme (f.eks. at man bor sammen med en person har gjort noe galt); og videre at jeg ikke støtter å bruke politirazziaer for å sikre bevis i en sak som gjelder f.eks. marihuana (dersom det var grunnen til razziaen).

Så ikke ta det personlig Carmex, mente ikke spesifikt rettet mot deg.
Vis hele sitatet...
Såså, det skumleste politiet normalt er borti er fartsovertredelser og knarkere. Du får det til å høres ut som de gjør noe faktisk viktig hver eneste dag. :P
Sist endret av flexx; 16. oktober 2013 kl. 23:53.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Nei, dette stemmer ikke. Jeg jobber med triangulærposisjonering selv (www.mobilradar.no) og det er ikke mulig å triangulærposisjonere noe i NÆRHETEN av dette nøyaktighetsnivået.

Noen ganger (på landsbygda) kan det være kilometer feil; andre ganger (i byen) kan det være snakk om 10-20 meters nøyaktighet. Men det er aldri nøyaktig nok til å fastslå i hvilken leilighet en telefon er.

Husk at triangulærposisjonering kun gir XY-koordinater på et kart; ikke Z-koordinat, dvs. høyde. Det er en 2D-posisjonering - ikke 3D.
Vis hele sitatet...
Ok? Tror du må opplyse politiet om dette, for de vil nok være ganske uenig. Usikker om det spiller noe rolle om en mobil er avlyttet eller ikke, men de kan da få opp gps-kordinater som er eksakte på hvor din telefon befinner seg i noen tilfeller. Ikke bare triangulæring av basestasjoner.

Sitat av Mchjort Vis innlegg
Dette kan de vel ikke gjøre sånn uten videre? Uten at det foreligger en domstolsbehandling av hvorvidt politiet skal få hente ut denne informasjonen?
Vis hele sitatet...
De er som regel ikke på ransakelse uten å ha noe håndfast på en person. Tillatelse til å speile mobilen er som regel ikke noe problem for de å få da, eller utskrift av mobildata. Det er dog ikke det samme som en live-avlytting av telefonen.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Takk, stusset litt hehe

Grunnen til razzia stod svart på hvitt: Snapchat, mistanke om marihuana-bruk.
Vis hele sitatet...
Team Snapchat = Politi?
neida

De tok sikkert bilde av snapper som var sendt i det aktuelle tidsrommet. Jeg er også veldig motstander av å lese meldinger etc i saker som omhandler "mindre krminalitet". I saker angående voldtekt, mord etc så støtter jeg det.
Politiet bruker kommunikasjonskontroll og innhenting av trafikkdata i mindre grad enn de fleste her tror har jeg et inntrykk av. Uansett.. ved uthenting av data fra mobiler benytter man seg av XRY Forensics, S.A.F.T Mobile Forensics etc. Ingen av disse endrer data på telefonene. Det er jo noe av poenget. I USA ville retten sett på det som at beviset var modifisert om man bare restartet telefonen (pga endring av data i minnet). Man kan tappe telefoner onsite om man vil med f.eks http://www.msab.com/xry/field-version. Dette var bare to alternativer for eksempelets skyld. Etaten har flere andre verktøy også. Og du Stormen.. tror du kanskje undervurderer datakunnskapene til politiet
Politiet bruker kommunikasjonskontroll og innhenting av trafikkdata i langt større grad enn den gjennomsnittlige innbygger i Norge tror når det kommer til narkotikasaker. Vet ikke hva inntrykk du har av hva folk her tror men. Når det gjelder narkotikasaker hvor det er etterforskning så er det skjeldent at ikke begge deler skjer. Før skulle det trossalt ikke mer til enn å bli mistenkt for §162,2(mer enn 50g hasj f.eks) for at de fikk lov til å bruke kommunikasjonstroll. Nå derimot tror jeg ikke lovbruddet må ha 10årig strafferamme engang.
Sitat av MrZone Vis innlegg
Føler jeg blir irritert når politiet gjør sånt. I dag er telefonen noe av det mest personlige man har og det er alt fra kanskje nakenbilder og flørtetekster der til topphemmelige jobbstrategier og ting som kan få aksjekusker til å sprette flere prosent.
Til TS ville jeg installert Android CyanogenMod (har hørt a IOS har politi bakdør) og kryptert hele dritten med AES 256 eller linkene.
Hadde vært fint om TS kunne henvise til hva som var endret og kansje vise hva de har gjort med telefoenen. Screenshot av innstillinger der det vises hvilken IOS eller Android versjon som kjører kunne vært fint. Samtidig hadde jeg tatt den fra hverandre for å se etter simkort bugs (simkort som brukes i et MITM angrep).

Husk at du har rett på å klage, hvis dette skulle vise seg å være uber haxor greier som politiet har holdt på med så kunne finne seg at datatilsynet hadde støttet deg i sak!
Vis hele sitatet...
Og nettopp derfor er mobilen ofte interessant i forbindelse med en etterforskning. I narkotikasaker er det ofte på mobiltelefoner politiet finner de avgjørende bevisene - meldinger om handel, bilder av varer og så videre.
Samtidig er det få, om noen, verifiserbare historier om at politiet har installert overvåkningsprogramvare og simkorthacks på en telefon, både fordi de stort sett har mer sofistikerte metoder tilgjengelig, og fordi de vet utmerket godt at paranoide kriminelle vil ditche telefonen umiddelbart dersom de mistenker at det er gjort noe med den.

Og TS skal vel egentlig bare være fornøyd med at han fikk beholde telefonen, han sier jo selv at politiet hadde en fullmakt til å ta den med seg.
Sitat av hideout Vis innlegg
Politiet bruker kommunikasjonskontroll og innhenting av trafikkdata i langt større grad enn den gjennomsnittlige innbygger i Norge tror når det kommer til narkotikasaker. Vet ikke hva inntrykk du har av hva folk her tror men. Når det gjelder narkotikasaker hvor det er etterforskning så er det skjeldent at ikke begge deler skjer. Før skulle det trossalt ikke mer til enn å bli mistenkt for §162,2(mer enn 50g hasj f.eks) for at de fikk lov til å bruke kommunikasjonstroll. Nå derimot tror jeg ikke lovbruddet må ha 10årig strafferamme engang.
Vis hele sitatet...
I NOU 1997: 15 side 76 er det gjort rede for omfanget av kommunikasjonskontroll som også omfatter opplysninger om trafikkdata. I 1985 ble telefonkontroll anvendt i 224 saker, i 1990 i 226 saker og i 1995 i 195 saker. Tallene for de senere år er:

1996 195 saker og 535 telefoner
1997 162 saker og 464 telefoner
1998 125 saker og 465 telefoner
1999 96 saker og 431 telefoner
2000 53 saker og 141 telefoner
2001 117 saker og 547 telefoner

Tallene inkluderer ikke telefonkontroll i saker om rikets sikkerhet. Økingen i 2001 avspeiler ikrafttredelsen av endringen i 1999 som trådte i kraft 15. oktober 2000.

Synes du dette var mye eller lite?

http://www.regjeringen.no/upload/JD/...pport_2012.pdf Om det ønskes nyere tall.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Grunnen til razzia stod svart på hvitt: Snapchat, mistanke om marihuana-bruk.
Vis hele sitatet...
Er det nok til razzia? Eller, det kommer vel an på en del ting, men har du sendt snap av deg selv med en tent joint til feil person?
Sitat av Kålroten Vis innlegg
Haha, trodde jeg var den eneste!
Vis hele sitatet...
Da er vi tre.
Folkens, viss dere får razzia slå av pcen eller ta ut batteriet. De har ikke lovt til og begynne og slå på pcen der og då. Men er den pålogget får de loft til og gjøre det de vil.

Dette hørte jeg av en som jobber med dette. Er ikke sikker da, ingen andre kilder!
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Er det nok til razzia? Eller, det kommer vel an på en del ting, men har du sendt snap av deg selv med en tent joint til feil person?
Vis hele sitatet...
De hadde en beslaglagt tlf der de fant en snap av meg med en bong.
Sitat av Carmex Vis innlegg
De hadde en beslaglagt tlf der de fant en snap av meg med en bong.
Vis hele sitatet...

Screenshot av snap er en uting.. Men, jeg synes det var en litt overdrevet reaksjon uansett.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Sitat av FlipMcFlop Vis innlegg
Screenshot av snap er en uting.. Men, jeg synes det var en litt overdrevet reaksjon uansett.
Vis hele sitatet...
Kan du trygt si, jeg lå i håndjern i min egen sofa i 3 timer.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Kan du trygt si, jeg lå i håndjern i min egen sofa i 3 timer.
Vis hele sitatet...
er det mulig..

Uansett, hvis jeg var deg ville jeg fabrikkresetta mobilen. Ville ikke gitt de noe som helst
Altså, la meg først si at du har min støtte. Jeg synes politiert har gått langt over streken (moralsk sett, ikke juridisk dessverre) og behandlingen du har blitt utsatt for er ikke ok. At de er noen overvåkningskåte jævler er én ting, at de er så inkompetente at de ikke engang greier å dille med en telefon uten å endre en masse påd en, det er sbare trist. Men jeg har et spørsmål til deg TS. Du skriver dette:
Sitat av Carmex Vis innlegg
De hadde en beslaglagt tlf der de fant en snap av meg med en bong.
Vis hele sitatet...
Hvorfor fant de en snap av deg med en bong? Hvorfor eksisterte det bildet overhode?
* Du vet at purken holder et øye med deg fordi du er kjenning og at de er særskilt ute etter deg (i alle fall har du skrevet det før)
* Du vet at terskelen for å komme på razzia er latterlig lav.
* Du vet at telefonen kan overvåkes, avlyttes og beslaglegges mer eller mindre uten grunn.
* Du vet at telefonen ikke er sikker på noen som helst måte. Den siste tidens avløringer har ikke gjort saken bedre.
* Du vet bevis kan bli funnet og at de vil bli brukt mot deg.

At noen i det hele tatt tør å bruke en proprietær plattform for kommunikasjon av sensitive opplysninger er for meg komplett uforståelig. Men så bruker du telefonen til å dokumentere egne forbrytelser?!
Altså, jeg mener faktisk ikke å fremstille deg som en idiot her. Tvert i mot, basert på de fleste postene dine virker du veldig oppegående. Og du er heller ikke alene om å gjøre slike ting; det går jo knapt en dag uten at avisene har en eller annen trist historie om ei ungjente som blir mobba ut av bygda fordi nakenbildene hennes "kom på avveie". Informasjon som mer enn en person har kjennskap til er pr. definisjon på avveie! Det er forøvrig gammelt nytt:
Vet én det vet ingen det, vet to det vet alle det.
--gammelt munnhell
Vis hele sitatet...
Det jeg ønsker å forstå er hvorfor ellers fornuftige folk med vitende vilje handler imot all sunn fornuft og gjør tussete ting når de ikke engang har noe å tjene på det. Hvorfor ville du - av alle mennesker! - inkriminere deg på denne måten og sende et bilde av deg selv med bongen i hånda til en annen?

Så igjen - jeg beklager virkelig om jeg fornærmer deg her, men jeg spør faktisk av pur nysgjerrighet.
De installerer et Android monitoring program på telefonen. Er ikke noe hokus Pokus i det deltatt. Stealth, lookout, gps tracker, lista er uendelig, og på nesten alle, kan man gjøre di værst tenkelige ting. Man kan avlytte telefon direkte uten at eieren merker det, ta bilder og video som sendes til en email konto, lese alle SMS og se telefonens samtaler, ja til og med opptak av alle samtalene er det mulig å hente ned. Og til slutt, den verste! GPS og posisjonering.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av kriminell Vis innlegg
De installerer et Android monitoring program på telefonen.
Vis hele sitatet...
Kva lovheimel har dei til dette? Om noko skal framleggast som bevis, så er det stortsett offentleg, og eg kan ikkje hugse at slikt har komt fram i nokon norske dommer, noko som er merkeleg om det er tilfelle. Telefonavlytting direkte på eininga høyres upraktisk ut, samme gjeld anna trafikkdata.
Sitat av hideout Vis innlegg
Ok? Tror du må opplyse politiet om dette, for de vil nok være ganske uenig. Usikker om det spiller noe rolle om en mobil er avlyttet eller ikke, men de kan da få opp gps-kordinater som er eksakte på hvor din telefon befinner seg i noen tilfeller. Ikke bare triangulæring av basestasjoner.
Vis hele sitatet...
Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Faktisk har du ikke peiling.

Kan du vennligst forklare meg i tekniske termer hvordan politiet kan hente ut posisjonen til en telefonen? Hvilke API bruker de? Hvilke leverandører bruker de? Dette vet ikke du; men det vet jeg.

Gjør også rede for hvordan de kan få nøyaktig (+- 10 meter) posisjon til f.eks. en eldre Nokia-modell, som ikke har innebygget GPS.

Lykke til, paranoide forumtroll!

Sitat av Daskeladden Vis innlegg
I NOU 1997: 15 side 76 er det gjort rede for omfanget av kommunikasjonskontroll som også omfatter opplysninger om trafikkdata. I 1985 ble telefonkontroll anvendt i 224 saker, i 1990 i 226 saker og i 1995 i 195 saker.
Vis hele sitatet...
Takk Daskeladden. Verste jeg vet er overparanoide folk som absolutt tror at politiet overvåker alt. Slutt å røyk hasj hvis du ikke klarer å forholde deg rolig til livet rundt deg; alle er ikke ute etter deg.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kva lovheimel har dei til dette? Om noko skal framleggast som bevis, så er det stortsett offentleg, og eg kan ikkje hugse at slikt har komt fram i nokon norske dommer, noko som er merkeleg om det er tilfelle. Telefonavlytting direkte på eininga høyres upraktisk ut, samme gjeld anna trafikkdata.
Vis hele sitatet...
Hvem er det som trenger å si noe om det? Det er jo bare backdoor informasjon som brukes i tillegg, tidlig i etterforskningen. Tenk hvilket forsprang di kan få ved å følge med på SMS trafikken til en Badass. Bare det å få bekreftet spesielle små detaljer, klokkeslett, steder, navn o.l, gjør at etterforskningen kan gjennomføres på en mye bedre, bredere og mer effektiv måte. Uansett, det er ikke dumt å resette mobilen etter at muligheten for at noe sånt kan ha blitt gjort. Jeg hadde ikke nøla ett sekund.
ArbeidsledigProletar
Tok sikkert bilder av SMSlogg som allerede nevnt. Kanskje tatt ut batteriet som da trigget updates.
Om du tror annet så tror jeg du driver å NOIER opp deg selv. Verdens beste verb.
Sist endret av Batabusa; 17. oktober 2013 kl. 13:49.
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Kan du ikke prøve å se om du er overvåket da? Send en melding til en venn og si du at kan selge han 100g, møt meg med byparken, så kommer du der uten noe og ser om purken kommer.
Sitat av kriminell Vis innlegg
Hvem er det som trenger å si noe om det? Det er jo bare backdoor informasjon som brukes i tillegg, tidlig i etterforskningen. Tenk hvilket forsprang di kan få ved å følge med på SMS trafikken til en Badass. Bare det å få bekreftet spesielle små detaljer, klokkeslett, steder, navn o.l, gjør at etterforskningen kan gjennomføres på en mye bedre, bredere og mer effektiv måte. Uansett, det er ikke dumt å resette mobilen etter at muligheten for at noe sånt kan ha blitt gjort. Jeg hadde ikke nøla ett sekund.
Vis hele sitatet...
"Bare backdoor informasjon som brukes tidlig i etterforskningen"? Gjerne grei ut om hvorfor du vet dette, med kilder om du kan. Så må du gjerne forklare hva "backdoor informasjon" er.

Først har du et innlegg med påstander om at de _gjør_ det. Så kommer du med et innlegg som kan tolkes dithen at det er et tenkt scenario ("tenk hvilket forsprang de kan få" ... dersom de faktisk gjør det). Tilsier at du ikke har peiling på hva du snakker om, imo.
Sitat av pinkrabbitz Vis innlegg
"Bare backdoor informasjon som brukes tidlig i etterforskningen"? Gjerne grei ut om hvorfor du vet dette, med kilder om du kan. Så må du gjerne forklare hva "backdoor informasjon" er.

Først har du et innlegg med påstander om at de _gjør_ det. Så kommer du med et innlegg som kan tolkes dithen at det er et tenkt scenario ("tenk hvilket forsprang de kan få" ... dersom de faktisk gjør det). Tilsier at du ikke har peiling på hva du snakker om, imo.
Vis hele sitatet...
Med "Backdoor" informasjon mener jeg informasjon som politiet fisker opp her og der, men som av forskjellige grunner ikke kan føres som bevis i retten. I mange tilfeller kan din ikke engang si til kollegaene sine hvor din har fått informasjonen fra. Om jeg ikke kan dokumentere at det skjer, har jeg sett og opplevd det jeg har, og jeg sitter ikke å lyver bare for morroskyld. Men med din iver på å få dokumentasjoner og din avskrivelse på at det faktisk skjer, høres du faktisk ut som en av di som bør dekke over at politiet ikke alltid har like rene hender.
Hvis politiet har fått rettens tillatelse til å bedrive skjult overvåkning så kan de installere kameraer i hus og bil og whatnot. Men trenger da å installere noe (programvare eller duppeditt) på telefonen? Eller kan de få teleoperatøren til å sile ut alle samtaler med det aktuelle telefonnummeret (eller IMEI hvis vedkommende har flere simkort) og lagre disse til senere bruk? Jeg vet ikke om det er slik de gjør det i dag, men rent teknologisk burde det jo være mulig - samtalene går jo gjennom systemene til teleoperatøren. Og hvis det er mulig, så ville jo det av åpenbare grunner være uendelig mye bedre å få alt av interesse tatt opp automatisk enn å måtte ha fysisk tilgang til en telefon for så å innstallere noe som kanskje blir oppdaga eller fjernet.

Så, hvis politiet har mulighet til å avlytte en telefon uten å noensinne ha berørt den eller installert noe som helst på den, så kan vi vel gå utifra at de ikke har gjort noe bøg med telefonen til TS?
Sist endret av Myoxocephalus; 17. oktober 2013 kl. 15:51.
Sitat av kriminell Vis innlegg
Med "Backdoor" informasjon mener jeg informasjon som politiet fisker opp her og der, men som av forskjellige grunner ikke kan føres som bevis i retten. I mange tilfeller kan din ikke engang si til kollegaene sine hvor din har fått informasjonen fra. Om jeg ikke kan dokumentere at det skjer, har jeg sett og opplevd det jeg har, og jeg sitter ikke å lyver bare for morroskyld. Men med din iver på å få dokumentasjoner og din avskrivelse på at det faktisk skjer, høres du faktisk ut som en av di som bør dekke over at politiet ikke alltid har like rene hender.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du helt forstår sonderingen mellom politiet du møter på gata - og politijurister, som tar ut tiltaler basert på bevis funnet gjennom etterforskning.

Det er nytteløst av politiet (på gata) å samle bevis som de ikke har tilegnet seg på lovlig måte; fordi dette vil ikke føres som bevis i retten (av politijuristene/aktoratet). Ergo er det ingen vits for politiet (på gata) å samle dette bevismaterialet. De må forholde seg til lovlige kanaler.

Skjer det tilfeller hvor politiet allikevel skaffer seg "dokumentasjon på ulovlige aktiviteter", og hvor dette senere blir utelatt fra tiltalegrunnlaget fordi det ikke kan føres for retten? Ja, sikkert. Skjer det i særlig utstrakt grad? Nei, sikkert ikke.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Hvis politiet har fått rettens tillatelse til å bedrive skjult overvåkning så kan de installere kameraer i hus og bil og whatnot. Men trenger da å installere noe (programvare eller duppeditt) på telefonen? Eller kan de få teleoperatøren til å sile ut alle samtaler med det aktuelle telefonnummeret (eller IMEI hvis vedkommende har flere simkort) og lagre disse til senere bruk?
Vis hele sitatet...
Ja, alt er digitalisert i dag. De kan selvfølgelig bare avlytte linjen direkte via teleoperatørene, inklusive alle SMS du sender. Selv datatrafikken kan de lytte til. Det er ingen vits for politiet å skulle avlytte en telefon manuelt, vi lever ikke i 1972

Den eneste gangen de trenger tilgang til selve telefonen, er for å sikre historiske data fra personer som ikke har vært avlyttet/overvåket, ref. Vågå-saken.
narsissist-nihilist
Sitat av Stormen Vis innlegg
Det er nytteløst av politiet (på gata) å samle bevis som de ikke har tilegnet seg på lovlig måte; fordi dette vil ikke føres som bevis i retten (av politijuristene/aktoratet). Ergo er det ingen vits for politiet (på gata) å samle dette bevismaterialet. De må forholde seg til lovlige kanaler.
Vis hele sitatet...
Det gjelder kanskje ikke for bevis ulovlig ervervet av politiet, men Høyesterett godtar bevis anskaffet på ulovlig måte av arbeidsgivere. Kanskje ikke relevant, men greit å vite.
Sitat av nigger Vis innlegg
Det gjelder kanskje ikke for bevis ulovlig ervervet av politiet, men Høyesterett godtar bevis anskaffet på ulovlig måte av arbeidsgivere. Kanskje ikke relevant, men greit å vite.
Vis hele sitatet...
Overskriften i artikkelen går for langt i å hevde at Høyesterett tillater ulovlige bevis:

Både tingretten og lagmannsretten mente at beviset var skaffet på en «utilbørlig måte». Ordet utilbørlig betyr «Det som strider mot rett og rimelighet» - noe som ikke er et så sterkt ord som «ulovlig».
Vis hele sitatet...
De tillot altså bevis som var skaffet på «utilbørlig måte»; ikke direkte ulovlig.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Altså, la meg først si at du har min støtte. Jeg synes politiert har gått langt over streken (moralsk sett, ikke juridisk dessverre) og behandlingen du har blitt utsatt for er ikke ok. At de er noen overvåkningskåte jævler er én ting, at de er så inkompetente at de ikke engang greier å dille med en telefon uten å endre en masse påd en, det er sbare trist. Men jeg har et spørsmål til deg TS. Du skriver dette:

Hvorfor fant de en snap av deg med en bong? Hvorfor eksisterte det bildet overhode?
* Du vet at purken holder et øye med deg fordi du er kjenning og at de er særskilt ute etter deg (i alle fall har du skrevet det før)
* Du vet at terskelen for å komme på razzia er latterlig lav.
* Du vet at telefonen kan overvåkes, avlyttes og beslaglegges mer eller mindre uten grunn.
* Du vet at telefonen ikke er sikker på noen som helst måte. Den siste tidens avløringer har ikke gjort saken bedre.
* Du vet bevis kan bli funnet og at de vil bli brukt mot deg.

At noen i det hele tatt tør å bruke en proprietær plattform for kommunikasjon av sensitive opplysninger er for meg komplett uforståelig. Men så bruker du telefonen til å dokumentere egne forbrytelser?!
Altså, jeg mener faktisk ikke å fremstille deg som en idiot her. Tvert i mot, basert på de fleste postene dine virker du veldig oppegående. Og du er heller ikke alene om å gjøre slike ting; det går jo knapt en dag uten at avisene har en eller annen trist historie om ei ungjente som blir mobba ut av bygda fordi nakenbildene hennes "kom på avveie". Informasjon som mer enn en person har kjennskap til er pr. definisjon på avveie! Det er forøvrig gammelt nytt:
Det jeg ønsker å forstå er hvorfor ellers fornuftige folk med vitende vilje handler imot all sunn fornuft og gjør tussete ting når de ikke engang har noe å tjene på det. Hvorfor ville du - av alle mennesker! - inkriminere deg på denne måten og sende et bilde av deg selv med bongen i hånda til en annen?

Så igjen - jeg beklager virkelig om jeg fornærmer deg her, men jeg spør faktisk av pur nysgjerrighet.
Vis hele sitatet...

Hei, snappen var 3 mnd gammel og var sendt til en telefon som var blitt beslaglagt.
Snappen ble tatt på en fest eller noe, så regner med at jeg var beruset.

Unnskyldningen min blir vel.. dum i fylla.
Sitat av Stormen Vis innlegg
Ja, alt er digitalisert i dag. De kan selvfølgelig bare avlytte linjen direkte via teleoperatørene, inklusive alle SMS du sender. Selv datatrafikken kan de lytte til. Det er ingen vits for politiet å skulle avlytte en telefon manuelt, vi lever ikke i 1972

Den eneste gangen de trenger tilgang til selve telefonen, er for å sikre historiske data fra personer som ikke har vært avlyttet/overvåket, ref. Vågå-saken.
Vis hele sitatet...
Ja, tenkte meg det var noe slikt. Så, den eneste konklusjonen man ironisk nok kan trekke av dette er at TS ikke ble utsatt for hemmelig overvåkning.

Sitat av Carmex Vis innlegg
Hei, snappen var 3 mnd gammel og var sendt til en telefon som var blitt beslaglagt.
Snappen ble tatt på en fest eller noe, så regner med at jeg var beruset.

Unnskyldningen min blir vel.. dum i fylla.
Vis hele sitatet...
Vel, shit happens!
Fuglerna vet at jeg har gjort mye ulurt i fylla selv. Som å traske rundt alene på ei isete kai med tre i promille en mørk høstnatt i stiv kuling og få et infall om at den beste måten å stjele ti meter ankerkjetting på er å pakke den rundt seg under klærne...
Poenget mitt var vel uansett at i etterpåklokskapens lys er det utrolig hvordan ellers jordnære mennesker av og til handler så inn i hampens kørka.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Trådstarter
Uansett mener jeg det er sykt at politiet kan storme inn i leiligheten min, sette jern på meg, riste meg i sofaen, rasere leiligheten på grunn av en snap de tror er av meg røyke på en bong..
Hvordan visste de hvem du var utfra et bilde?
Sitat av Carmex Vis innlegg
Uansett mener jeg det er sykt at politiet kan storme inn i leiligheten min, sette jern på meg, riste meg i sofaen, rasere leiligheten på grunn av en snap de tror er av meg røyke på en bong..
Vis hele sitatet...
Det er jeg helt enig i. Det er helt sykt. Bortkastede politiressurser uten LIKE. Hvor i Norge skjedde dette? Det kan ikke ha vært i Oslo; politiet her har bedre ting å ta seg til. Sikkert en liten by, hvor politiet kjeder seg og skal leke LAPD.

Sitat av KultNick Vis innlegg
Hvordan visste de hvem du var utfra et bilde?
Vis hele sitatet...
Godt poeng. Snapchat er jo anonymt; men de deler riktignok informasjon på oppfording fra politiet.
Sitat av Daskeladden Vis innlegg
I NOU 1997: 15 side 76 er det gjort rede for omfanget av kommunikasjonskontroll som også omfatter opplysninger om trafikkdata. I 1985 ble telefonkontroll anvendt i 224 saker, i 1990 i 226 saker og i 1995 i 195 saker. Tallene for de senere år er:

1996 195 saker og 535 telefoner
1997 162 saker og 464 telefoner
1998 125 saker og 465 telefoner
1999 96 saker og 431 telefoner
2000 53 saker og 141 telefoner
2001 117 saker og 547 telefoner

Tallene inkluderer ikke telefonkontroll i saker om rikets sikkerhet. Økingen i 2001 avspeiler ikrafttredelsen av endringen i 1999 som trådte i kraft 15. oktober 2000.

Synes du dette var mye eller lite?

http://www.regjeringen.no/upload/JD/...pport_2012.pdf Om det ønskes nyere tall.
Vis hele sitatet...
Prøv å finn en verdifull narkotikasak/opprulling som ikke blir avslørt ved tilfeldigheter hvor det ikke er brukt kommunikasjonskontroll. Blir brukt i de fleste saker verdt å nevne hvor politiet må etterforske. Ikke snakk om noe jointer i lommen-saker selvsagt. Ca. 180 middels-store narkotikasaker i 2012 ble det brukt kommunikasjonskontroll - Vet ikke hvor mangen store narkosaker det er i Norge hvert år, men tror nok de sakene her utgjør endel av sakene som blir etterforska og aslørt.

Sitat av Stormen Vis innlegg
Du vet tydeligvis ikke hva du snakker om. Faktisk har du ikke peiling.

Kan du vennligst forklare meg i tekniske termer hvordan politiet kan hente ut posisjonen til en telefonen? Hvilke API bruker de? Hvilke leverandører bruker de? Dette vet ikke du; men det vet jeg.

Gjør også rede for hvordan de kan få nøyaktig (+- 10 meter) posisjon til f.eks. en eldre Nokia-modell, som ikke har innebygget GPS.

Lykke til, paranoide forumtroll!



Takk Daskeladden. Verste jeg vet er overparanoide folk som absolutt tror at politiet overvåker alt. Slutt å røyk hasj hvis du ikke klarer å forholde deg rolig til livet rundt deg; alle er ikke ute etter deg.
Vis hele sitatet...
Jeg kan desverre ikke noe om de tekniske aspekta til politiet og måten de faktisk arbeider på. Har bare sittet i retten og sett bevis de har lagt frem. Ikke så veldig paranoid da jeg ikke er kriminell lenger, men det er en uting når man driver med kriminalitet å gå med mobil på seg grunna sporing...

Ser du er en av de som snakker om gamle nokiatelefoner uten gps. Kanskje de ikke kan spore de så bra, hører mangen sier det, jeg hakke peiling. 99% av verden har smarttelefoner.

Politiet.no, send de en mail, de kan sikkert hjelpe deg. Meningsfull post å svare på......
Sitat av hideout Vis innlegg
Jeg kan desverre ikke noe om de tekniske aspekta til politiet og måten de faktisk arbeider på. Har bare sittet i retten og sett bevis de har lagt frem. Ikke så veldig paranoid da jeg ikke er kriminell lenger, men det er en uting når man driver med kriminalitet å gå med mobil på seg grunna sporing...

Ser du er en av de som snakker om gamle nokiatelefoner uten gps. Kanskje de ikke kan spore de så bra, hører mangen sier det, jeg hakke peiling. 99% av verden har smarttelefoner.
Vis hele sitatet...
Jeg ville sjekke opp før jeg uttalte meg bombastisk, og her er hva jeg har funnet ut:

1. Det er helt umulig for politiet å konklusivt triangulærposisjonere en mobiltelefon til en leilighet. Unøyaktigheten er for stor; i byen er det minimum 20-30 meters nøyaktighet (uten Z-koordinater, dvs. høyde) og i grisegrendte strøk kan det være snakk om flere kilometers (eller mil) avvik. I mindre byer med god dekning av mobilmaster kan de få en mulig indikasjon på at en telefon kan befinne seg i et hus (dersom det er en enkeltstående enebolig), men for leiligheter er det umulig.

2. Politiet har tilgang til SMS, MMS, datatrafikk og GPS-koordinater på nyere mobiltelefoner (her hadde du rett). Men selv GPS-koordinater er ikke nok til å si at "telefon A, B og C er i leilighet 205", med mindre det igjen er snakk om en enkeltstående enebolig (eller så kan jo telefonene være i forskjellig etasje; GPS har heller ingen Z-koordinater).

Videre, for at de skal ha tilgang til GPS-data og/eller kunne triangulærposisjonere en mobiltelefon, så må de innhentet godkjennelse fra retten før de starter kommunikasjonskontrollen. For at de skulle ha funnet ut at telefon A, B og C var i leilighet 205, så måtte altså alle telefonene ha vært under overvåkning på forhånd. Alle personene hadde også i all hemmelighet fått oppnevd en advokat, som skal ivareta deres interesser mens de blir overvåket.

Les mer om kommunikasjonskontroll og vilkårene for dette her:
http://www.domstol.no/no/Straffesak/...sjonskontroll/

Til slutt nevner jeg at tallet for overvåkede personer i 2011 var nøyaktig 450 personer; og at vilkåret for å drive avlytting er at det må være skjellig grunn til mistanke om en forbrytelse som kan gi 10 år i fengsel. Så med andre ord: Alle de tre personene i leiligheten måtte individuelt sett være under mistanke for straffbare forhold som kunne gi minst 10 år i fengsel.

Mer om dette her:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...l#.UmBoDJSWk0c