Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 5920
Alle økonomer/eksperter på Freak:

Bestemte meg i stad for å endelig kjøpe meg ny pc. Da jeg ikke har mulighet til å hoste opp 12lapper atm, så valgte jeg rentefri delbetalingsplan over 4mnd. Lykkelig og fornøyd trykket jeg meg videre i nettbutikken og rett før alt var på plass, fikk jeg avslag i kredittsjekken til nettbutikken. "Grunnen" de oppgav var: "Vi kan ikke vise årsak til at din søknad ikke er godkjent"

Jeg ble litt sjokkert så jeg ringte jobben og ba de kredittsjekke meg (vi har program som gjør det - og som viser "hva som er galt"). Der var det ikke noe. Betalingserfaring er markert som sterk, ingen anmerkninger er registret. Men økonomisk status (i forhold til bosted) var svært dårlig.

Så kom jeg til å tenke på noen ting:

- Jeg er student, jeg mottar lån/stipend.
- Pga. dette kan jeg derfor ikke tjene mer enn 130K i året. Jeg er på grensen hvert år. Så jeg jobber jo i tillegg. ca 15K utbetalt hver mnd.
- Jeg bor midt i "rikmanns-Oslo".

Har dette noe med saken å gjøre?

Hvordan kan jeg endre på dette? Etter som jeg har lest på noen nettsider er det umulig? Det suger jo ganske greit. Spes siden jeg ikke er en trygda, betalingssky kjærring.

Noen som har noen tips?
Prøv en annen butikk. Butikkene har ofte sin egen politikk når det gjelder hvem de selger på kreditt til.
Ta kontakt med kredittyter og spør hva som skal gjøres?

Med lav inntekt og adresse i dyre strøk så kan det fort se ut til å være en oppskrift på katastrofe. Selv om det ikke trenger å være det.
130.000,- i året er sjeldent nok til å bli akseptert når man kredittsjekkes for slikt. Hva står det på skattelistene? De henter inntekten din herifra
Jeg ringte komplett og viste til god betalingshistorikk hos dem for å sette opp grensen cirka 15k, og de var villige til å gi meg mer.

Ta kontakt med bedriften du ønsker å bestille via og finn ut hva de kan gjøre for deg.

Vil også legge til at ustabilitet i boforhold også gir dårlig utslag hos noen.
Sist endret av waf; 13. mars 2012 kl. 15:57.
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
dggr: Ja, det var jo det første jeg tenkte på. Men ingen andre nettbutikker selger denne pc'n. (HP Envy 17 3005eo)

nomore: Ja, jeg tenkte jeg skulle ringe å mase, men dersom de har en "absolutt"-policy så hjelper det ikke at jeg fremviser lønn, stipend og andre inntekter. Sabla ta Oslo! Jeg gleder meg til å flytte tilbake til bygda igjen!
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Hvis du ikke har betalingsanmerkninger, da skal det vel en del til for at de gir deg avslag!? -Men du hadde vel ikke betalingsanmerkning sa du(?), er det kanskje fordi du har kjøpt i en butikk som ligger i et dyrt strøk og fører en ekstremt streng betalingspolicy(der alt er dreid mot de som faktisk har penger...) -Mulig derfor det gikk dårlig for deg, iom at butikken har registrert deg med studielån, lav inntekt og boende samtidig på en (subjektivt!!) rådyr adresse.

Men jeg personlig forstår ikke det i hele tatt, hvis en person har noe inntekt/ok inntekt og ingen betalingsanmerkninger, burde da være såpass vanskelig å få kreditt?
Sist endret av aeon_illuminate; 13. mars 2012 kl. 16:08.
Spørs om ikke det er så enkelt at inntekten er for lav.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Husker jeg gjorde noe lignende da jeg hadde inntekt på rundt 170, da gikk alt fint.
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Dette gjelder nettbutikken NetOnNet. Nå har jeg sitti i telefonen en god stund med ulike folk. Det viser seg at ja, jeg tjente for lite i 2010 (1000kr for lite) i forhold til bosted. Og nei, de er ikke villige til se årsrapporten min for 2011 (hvor jeg ligger langt over). Såå ja. Da blir det vel en telefon til hu mor da.

Fy flate så flaut det er ass.

Takk for svar
Sist endret av Lily Bowen; 13. mars 2012 kl. 16:53.
E vel slik at om du feks står med null i inntekt fra fjorårets skattelister, vil de ikke gi deg kreditt.
hasjtagg
Lily Bowen's Avatar
Trådstarter
Sitat av mo3 Vis innlegg
E vel slik at om du feks står med null i inntekt fra fjorårets skattelister, vil de ikke gi deg kreditt.
Vis hele sitatet...
Nei, står med 119K fra i 2010. Dette er 1000kr for lite. I fjor tjente jeg 129K. Denne vil de ikke godta før det har blitt sendt inn. Det er ca. i november. Pcn jeg sitter og skriver på nå, brenner håndflata mi og har nå nylig "sletta(?!?!)" Vista-utseende. Så jeg sitter med den klassiske Windows-looken. Altså - jeg kan ikke vente til november med å kjøpe ny pc.
Sist endret av Lily Bowen; 13. mars 2012 kl. 17:13.
Du burde prøve å få forbrukslån i banken i stedet.
Mye bedre betingelser og renter. Og har du vært kunde hos de over lengre tid og ikke har noe trøbbel med dem fra tidligere, så er det godt mulig du får lån selv om du tjener litt lite.
Dott i øret.
stagg's Avatar
Prøv Mpx. Madammen slet med det samme. Prøvde flere kjeder, gikk gjennom hos Mpx.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av Lily Bowen Vis innlegg
Dette gjelder nettbutikken NetOnNet. Nå har jeg sitti i telefonen en god stund med ulike folk. Det viser seg at ja, jeg tjente for lite i 2010 (1000kr for lite) i forhold til bosted. Og nei, de er ikke villige til se årsrapporten min for 2011 (hvor jeg ligger langt over). Såå ja. Da blir det vel en telefon til hu mor da.

Fy flate så flaut det er ass.

Takk for svar
Vis hele sitatet...
Syyyk policy av butikken. Nærmest en totalitær(finner ikke annet uttrykk) økonomisk tenkemåte, der hvis du ikke passer inn sånn, sånn, sånn her, sånn der, og sånn igjen - ja, da får du f**n ikke lån/kreditt.

Og jeg forstår heller ikke hvordan denne butikken i hele tatt kan tjener penger. Hadde jo nesten blitt som om at Meny til exmp hadde bestemt seg for å kun ha folk med minimum 500K i året handlende/fått lov å handle i butikken dems.

Og tilslutt; jeg synes ikke det er flaut da! Du er vel student el.ns, og spørre morrsan/farsan er littegrann vanlig det.. I vår alder har "alle" lav inntekt.
Komplett bruker scoring til å anse hvor stort kredittbeløp man kan få hos dem. Scoring baserer seg på at det lages et tall som viser i hvor stor grad du er kredittverdig og blir som oftest definert som lav/middel/høy risiko, eller en kombinasjon av dem f.eks middel/høy.

Det betyr at du gjerne kan være kredittverdig, men at du ikke oppnår høy nok scoring til å få kreditt på f.eks. 12 000,-. Dette bestemmer Komplett selv, altså hvor høy score man må ha for å få ulike summer på kreditt. Videre betyr det at du gjerne kan få et mindre beløp på kreditt.

Du kan selv teste dette ved å f.eks. velge et billigere produkt hos Komplett, velge kreditt og se om dette blir godkjent. Trykk selvfølgelig avbryt underveis, slik at du slipper å kjøpe det!

En annen forklaring kan være at du er svartelistet hos kredittyteren, altså det selskapet Komplett bruker i kredittsaker. Dette kan skje dersom du tidligere har misslikehold en avtale med kredittyteren. Selv om det ikke er gått så langt at det blitt registrert betalingsanmerkninger, kan du fremdeles være svartelistet i deres internsystemer.

Jeg tror nok at det første alternativet her vil være det riktige for deg.
M0nte: Det er feil.. Siden han ikke har benyttet komplett.
sist års inntekt på selvangivelsen.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
M0nte: Det er feil.. Siden han ikke har benyttet komplett.
Vis hele sitatet...
Beklager, feil navn. Komplett og NetOnNet bruker samme kredittyter, så nei, det er riktig.
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Du burde prøve å få forbrukslån i banken i stedet.
Mye bedre betingelser og renter. Og har du vært kunde hos de over lengre tid og ikke har noe trøbbel med dem fra tidligere, så er det godt mulig du får lån selv om du tjener litt lite.
Vis hele sitatet...
Beklager, så ikke før nå at det er snakk om rentefri delbetaling.. Da stiller det seg jo litt anderledes.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av aeon_illuminate Vis innlegg
Og jeg forstår heller ikke hvordan denne butikken i hele tatt kan tjener penger. Hadde jo nesten blitt som om at Meny til exmp hadde bestemt seg for å kun ha folk med minimum 500K i året handlende/fått lov å handle i butikken dems.
Vis hele sitatet...
Det hadde snarere blitt som om Meny ikke lot alle ta med seg varer på krita.
Så absolutt ikke det samme. Har man lav inntekt må man heller spare før man handler.
Ikke bare har du lav inntekt, du har allerede eksisterende gjeld også.

Cresco har dog egen ordning for studenter som gir studenter ca. 20 000 kr i kreditt. Du kan velge mellom betalingsutsettelse (300 kr gebyr for 6 mnd), eller delbetaling, men da med relativt høy rente utenom når det kjøres kampanjer.

Flere av de store kjedene bruker Cresco så det burde være mulig å finne en PC som passer.