Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 3132
Hei,

Har sett en del tråder i det siste angående virusinfeksjoner, så tenkte å lage en liten guide om hvordan man kan fjerne de aller fleste typer virus. Denne guiden er spesielt ment for såkalt fake antivirus (e.l), men vil mest sannsynlig fjerne andre ting også.

Hva er fake AV?
Fake AV er programmer som sniker seg inn på maskinen din, og ofte ser ut som en del av Windows eller andre seriøse programmer. Disse programmene rapporterer ofte en rekke med feil som befinner seg på maskinen din (infisert med virus, feil på harddisken, feil i registry.. you name it). For å få fikset feilene må du da selvfølgelig kjøpe programvaren. Disse feilene er selvfølgelig kun diktet opp slik at det skal se ut som at maskinen din er i kritisk tilstand, som øker din lyst til å kjøpe programmet. Ingenting i disse programmene er reel informasjon, og kan ignoreres!

Et eksempel på et fake AV:
http://securityshieldscam.com/wp-content/uploads/2012/03/security_shield.png

Hvordan bli kvitt det?
Det er veldig mange forskjellige typer og varianter av fake AV, så prosessen for å fjerne disse kan variere litt. Anbefaler at du først kjører igjennom Metode 1, dersom dette ikke løser dine problemer kan du gå til Metode 2.

Metode 1:
  1. Last ned og kjør RKill: http://download.bleepingcomputer.com...r/iExplore.exe
    RKill ser etter kjente malware prosesser og lukker disse. I tillegg vil den fikse fil-assosiasjoner som er tuklet med. Dette steget er kun et forsøk i å hindre malware fra å kjøre mens vi går igjennom de neste stegene. RKill fjerner ikke noen filer, den avslutter kun prosesser. Dette verktøyet har heller ingen GUI, og vil kun vise et svart vindu i noen sekunder før den lukkes automatisk.
  2. Last ned og kjør Malwarebytes: http://www.malwarebytes.org
    Pass på at programmet er oppdatert før du kjører et søk. Om Malwarebytes ikke lar seg oppdatere, er det sannsynligvis viruset som sperrer for dette, du kan da laste ned oppdateringer i en EXE-fil her, bare kjør filen for å installere oppdateringene: mbam-rules.exe. Ikke last ned mbam-rules.exe om Malwarebytes lar seg oppdatere på vanlig måte!
Dersom du har mistet internettforbindelsen din som følger av et fake AV kan du laste ned disse filene fra en annen maskin og overføre de til den infiserte maskinen med en USB-stick.

Metode 2:
Dersom du i Metode 1 ikke finner noe virus, så er det mulig at du er infisert med et såkalt rootkit. Rootkits brukes oftest for å skjule infeksjoner, enten for brukeren eller for programmer som Malwarebytes. Dette gjør det da litt vanskeligere å fjerne, men i de fleste tilfeller ikke umulig.
  1. Last ned TDSSKiller: http://support.kaspersky.com/downloa...tdsskiller.zip
    Dette er et verktøy som vil se etter de mest kjente typer rootkits. Dersom dette verktøyet finner og fjerner noen infeksjoner kan du gå igjennom Metode 1 en gang til.

Programmene nevnt i tråden lar seg ikke kjøre
Dersom du ikke får kjørt noen av programmene kan du forsøke å kjøre de i sikkermodus.

Hvordan starte maskinen i sikkermodus:
  1. Slå maskinen din helt av (ikke dvalemodus e.l)
  2. I det du skrur på maskinen skal du gjentatte ganger trykke på F8-tasten helt til du får opp en meny hvor du kan velge bl.a. Sikkermodus
  3. Velg Sikkermodus ved å bruke piltastene og trykk Enter for å gå videre.
  4. Gå igjennom Metode 1

Ingenting ovenfor løser problemet, hva gjør jeg?
Dersom ingenting som er nevnt ovenfor løser problemet kan jeg godt hjelpe deg så sant det ikke blir makabert mye trafikk i tråden.

Det jeg trenger for å hjelpe deg er logger fra HiJackThis og GMER. Kjør programmene, start søk og lagre loggene. Det skal være ganske åpenbart i disse programmene hvordan man gjør dette. Post loggene dine her så skal jeg ta en titt.


Ser nå at det til slutt ble ganske mye, så kom gjerne med innspill på innhold og formulering. Forslag til forbedringer mottas med glede.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Meget fin guide og lett å følge med på! KP til deg og notering i hjernen, dette må linkes!
Diverse live-cder maskinen kan bootes opp med: http://livecdlist.com/purpose/windows-antivirus
ganske bra og lett leselig guide kp fra meg
den var veldig fin. men du har vel ikke noen anelse om hvorfor jeg ikke får startet antivirus programe? det pleier og være bilde av panda logoen nede i høyre hjørne. men nå er den ikke der lengre. og når jeg trykker på oppgavebehandling så står det at programet ikke kjøre. og når jeg starter det så bare lukker det seg igjen. noen ide åssen type virus det kan være?
Sjef
Diox's Avatar
Trådstarter
Er det eneste problemet at virusprogrammet ditt ikke fungerer, eller er det også tegn til andre virus?
Kan være at virusprogrammet ditt bare har fucka seg og kan fikses ved en reinstallasjon.
Kan også anbefale Combofix. Les mer om det her http://www.bleepingcomputer.com/comb...o-use-combofix
Sist endret av Zirto; 7. april 2012 kl. 03:08.
Sitat av Zirto Vis innlegg
Kan også anbefale Combofix. Les mer om det her http://www.bleepingcomputer.com/comb...o-use-combofix
Vis hele sitatet...
ALDRI anbefal Combofix ved mindre du har trening i å veilede de som skal bruke programmet. Combofix kan litterært ødelegge dataen din om det blir brukt uten veiledning av kyndige eller uten kunnskap om hva som kan skje og hva som skal gjøres før du bruker programmet.

~ Dual1ty
Hvis du nettopp fikk viruset kan du slå av maskinen starte i gjennoppretnings verktøyet og velge et tidligere gjennoppretnings punkt før du fikk antiviruset.

Ps. Kp til TS
Sist endret av øyvind95; 8. april 2012 kl. 21:00.
Sitat av Dual1ty Vis innlegg
ALDRI anbefal Combofix ved mindre du har trening i å veilede de som skal bruke programmet. Combofix kan litterært ødelegge dataen din om det blir brukt uten veiledning av kyndige eller uten kunnskap om hva som kan skje og hva som skal gjøres før du bruker programmet.

~ Dual1ty
Vis hele sitatet...
Å nei du, Combofix er ikke uber vanskelig å få til. Hvem som helst kan kjøre programvaren. Hvor er det du får det fra? at den kan ødelegge dataen? tull og fanteri. Har brukt Combofix helt siden Win 7 kom ut, og den har ikke i det hele tatt ødelagt dataen? slik som du nevner.

Måtte le litt når du sier at det trengs veiledning av kyndige. Det er ikke så vanskelig som å kjøre Combofix som administrator, og ingen arbeid må gjøres i bakgrunnen imens programvaren kjører.

Ellers står det step by step fra den lenken ovenfor.
Sitat av Zirto Vis innlegg
Å nei du, Combofix er ikke uber vanskelig å få til. Hvem som helst kan kjøre programvaren. Hvor er det du får det fra? at den kan ødelegge dataen? tull og fanteri. Har brukt Combofix helt siden Win 7 kom ut, og den har ikke i det hele tatt ødelagt dataen? slik som du nevner.

Måtte le litt når du sier at det trengs veiledning av kyndige. Det er ikke så vanskelig som å kjøre Combofix som administrator, og ingen arbeid må gjøres i bakgrunnen imens programvaren kjører.

Ellers står det step by step fra den lenken ovenfor.
Vis hele sitatet...
Jeg har brukt combofix i 5-6 år og hjulpet hundretalls folk med malware infeksjoner på fiv. forum. *skryte mer*

Uansett, da kan du forklare hvorfor det ikke finnes noen offesielt guide på hvordan man skal bruke Combofix? Bruke altså, IKKE innstallere det.


Nei, det å bare kjøre en scann med combofix er ikke å bruke det. Det er å innstallere det.

"Å nei du, Combofix er ikke uber vanskelig å få til."
Vis hele sitatet...
Aldri hevdet at det er vanskelig å få til.

"Hvem som helst kan kjøre programvaren."
Vis hele sitatet...
Det er fritt tilgjengelig fra http://www.bleepingcomputer.com/ og ingen stopper deg fra å bruke det.

"Hvor er det du får det fra?"
Vis hele sitatet...
Personlig erfaring etter 4-5 år og hva som har blitt fortalt av de som har lært meg i å bruke det.

"at den kan ødelegge dataen?"
Vis hele sitatet...
Se litt lengre ned

"tull og fanteri."
Vis hele sitatet...
Litt lengre

"Har brukt Combofix helt siden Win 7 kom ut, og den har ikke i det hele tatt ødelagt dataen? slik som du nevner."
Vis hele sitatet...
Gratulerer.

"Måtte le litt når du sier at det trengs veiledning av kyndige. Det er ikke så vanskelig som å kjøre Combofix som administrator"
Vis hele sitatet...
"You should not run ComboFix unless you are specifically asked to by a helper. Also, due to the power of this tool it is strongly advised that you do not attempt to act upon any of the information displayed by ComboFix without supervision from someone who has been properly trained. If you do so, it may lead to problems with the normal functionality of your computer."
~ http://www.bleepingcomputer.com/comb...o-use-combofix
Din egen guide som du linker til.

og ingen arbeid må gjøres i bakgrunnen imens programvaren kjører.
Vis hele sitatet...
Er akkurat det du skal gjøre! Så noe annet blir feil.

Ellers står det step by step fra den lenken ovenfor.
Vis hele sitatet...
For innstalleringa og første scannen ja.


Men uansett, det virker som om du bare har erfaring med å kjøre det. Ikke det å faktisk bruke det. Combofix er et utrolig kraftig program og burde bare brukes om du faktisk forstår hva det har muligheten til å gjøre.

~ Dual1ty
Sist endret av Dual1ty; 10. april 2012 kl. 00:10.
Uansett, da kan du forklare hvorfor det ikke finnes noen offesielt guide på hvordan man skal bruke Combofix? Bruke altså, IKKE innstallere det.

Nei, det å bare kjøre en scann med combofix er ikke å bruke det. Det er å innstallere det.
Vis hele sitatet...
Fremgangsmåten av combofix står jo akkurat det jeg lenker til http://www.bleepingcomputer.com/comb...o-use-combofix med teskje.

Personlig erfaring etter 4-5 år og hva som har blitt fortalt av de som har lært meg i å bruke det.
Vis hele sitatet...
Sure.

"You should not run ComboFix unless you are specifically asked to by a helper. Also, due to the power of this tool it is strongly advised that you do not attempt to act upon any of the information displayed by ComboFix without supervision from someone who has been properly trained. If you do so, it may lead to problems with the normal functionality of your computer."
~ http://www.bleepingcomputer.com/comb...o-use-combofix
Din egen guide som du linker til.
Vis hele sitatet...
Så bra at du følger med. Isåfall ikke la det skremme deg og andre. Se siste avsnitt.

For innstalleringa og første scannen ja.

Men uansett, det virker som om du bare har erfaring med å kjøre det. Ikke det å faktisk bruke det. Combofix er et utrolig kraftig program og burde bare brukes om du faktisk forstår hva det har muligheten til å gjøre.

~ Dual1ty
Vis hele sitatet...
Kan du vennglist fortelle meg hva du mener med "For innstalleringa og første scannen".? Altså det scanner automatisk til det har fullført. Det er ikke noe som heter første scan. Meningen med det er jo at ingen arbeid skal må gjøres under full scan. Det står FULLSTENDIG guide av bruken av Combofix faktisk. Det vet jeg. Vet du noe bedre guide enn det jeg lenker til på nettet da?

Jeg vet godt hvordan jeg bruker programvaren. Selvfølgelig er Combofix et kraftig program, men hvis enn vet hvordan man skal bruke det og har studert guiden evt. youtube nøye nok så går det bra. Om det skulle skje noe, så sikrer Combofix med seg systemgjenoppretting etter hver scan man skal gjennomføre. Anbefalt å klikke "ja" uansett hva, hvis det skulle skje noe.

Nå har jeg ikke lyst til å kapre tråden.
Zirto poenget med combofix er ikke bare og kjøre programmet,det er loggen den lager som er viktig.
Utfra loggen kan lage et script(CFScript) for og fjerne mapper,filer,prosesser,tjenster,registeroppføringer som inneholder malware.

Det kreves en god del trening for og forstå loggen og lage CFScript,da dette
må være riktig eller kan man skape problemer.

Det finnes inger guider i og forstå loggen combofix lager online,da man prøver og holde dette hemmlig for dem de som lager malware.
Det er derfor dette dette står.
You should not run ComboFix unless you are specifically asked to by a helper
Vis hele sitatet...
Det er da mening at loggen fra combofix skal postes i support forumet,det og bare kjøre combofix alene har ikke så mye for seg.
Combofix fjerner noen kjente infeksjoner,men som sakt er det loggen som er viktig.

Jeg har gitt meg nå etter en god del år med support i dette teamet.
nFF har sakt ifra at dem ikke vil være noe support forum for fjerning av malware og det er forståelig.
Så viss noen poster logger på nFF vil de stort sett bli slettet.
Sist endret av snippsat; 10. april 2012 kl. 17:36.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sjef
Diox's Avatar
Trådstarter
Andre nyttige verktøy

Anubis
Finn ut hva en executable fil gjør av endringer på maskinen din. Last opp noe du vet er et virus på denne nettsiden, og få en rapport tilbake med alt den ville gjort på maskinen din. På denne måten kan du også rense ordentlig etter en infeksjon.

Comodo Security Essentials
Et verktøy noe alá Malwarebytes' Anti-Malware. Har opplevd i enkelte tilfeller at denne finner infeksjoner ingen andre verktøy finner.
Sist endret av Diox; 26. april 2012 kl. 15:03.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Hei! Beklager at jeg bumper en så gammel tråd men syntes det var bortkastet å skulle starte en ny en.

Må starte med å informere om at jeg ikke er særlig flink med datamaskiner, eneste jeg har brukt til nå er google for å forsøke å få løst problemet.

Tidligere i dag lastet jeg ned en fil som antakelig ga meg et datavirus. AVG kom med en notification og filene ble satt i karantene. Navnene på virusene som er i AVG's "Virus vault" er:

Trojan Horse Dropper.Generic5.CNVC
Trojan Horse Generic28.HLN

AVG oppdaget de to med ca 20 minutters mellomrom, etter at nr 2 var oppdaget restartet jeg maskinen. Det som skjedde da var at jeg fikk en rekke error-bokser ved oppstart der feks firefox.exe ikke kan kjøre pga rjlb.dll mangler. Googlet problemet og tror at jeg fikk fikset det ved å kjøre cmd som admin + sfc /scannow. Omstart igjen og jeg fikk ikke lengre errorboks.

På dette tidspunkt har jeg max noia og går igang med div. virusprogrammer. Har oppdatert og kjørt AVG, Spybot S&D, Malwarebytes og TDSkiller.

Eneste som fant noe så langt er malwarebytes: PUP.adware.RKN

Spørsmålet mitt er som følger: Er det mulig å vite om jeg har fått fjernet all dritten? Må jeg formatere datamaskinen for å være sikker? Får noia når AVG og spybot ikke finner noe som malwarebytes finner. Tenker at det kan bety at det i teorien kan finnes ting som malwarebytes heller ikke kan finne.

Sliter også med å få comodo til å fungere, kommer en errormld i winrar pga noen filer er blitt modifisert.


Har du noen anbefalinger ang. hva jeg burde gjøre videre?