Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 18535
hvilken straff kan jeg vente meg for å bli tatt med midlertidig førerkort i sverige? midlertidig førerkort gjelder nemlig bare i norge og er bekymra for å bli tatt i tollen

danke
Tviler på det er særlig strengt, du har jo lappen da. Hvis du er bekymra kan du jo kanskje vente noen dager til du får den ekte lappen i posten?
Sitat av AfghaniBacon
hvilken straff kan jeg vente meg for å bli tatt med midlertidig førerkort i sverige? midlertidig førerkort gjelder nemlig bare i norge og er bekymra for å bli tatt i tollen

danke
Vis hele sitatet...
INGEN! Tollen har ingenting med førerkort eller vegtraffikkloven å gjøre.
Er du SÅ pysete, så burde du kanskje holde deg hjemme? Det vil jo LYSE skyldig over hele deg alikevel.............
Sitat av trigger
Tviler på det er særlig strengt, du har jo lappen da.
Vis hele sitatet...
Du har fortsatt IKKE lov til å benytte deg av midlertidig førerkort, da dette ikke er gyldig førerkort i utlandet. Selvfølgelig vil man være streng på det hvis det ikke er gyldig. Jeg ville helt klart ventet den ene uken det tar før du mottar lappen, og dratt til Sverige med god uten bekymringer. Såvidt jeg husker står det også på dette midlertidige førerkortet at det kun er gyldig i Norge, blir litt dumt å vise det frem i Sverige.
Sitat av M&G
INGEN! Tollen har ingenting med førerkort eller vegtraffikkloven å gjøre.
Er du SÅ pysete, så burde du kanskje holde deg hjemme? Det vil jo LYSE skyldig over hele deg alikevel.............
Vis hele sitatet...
De vil jo såklart bry seg om at man kjører med et førekort som ikke er gyldig.

Syns å huske det stod et sted at man kun kan bruke det i Norge som nevnt tidligere, men om du er i tvil, så kan du jo bare ringe ned til din lokale politistasjon å høre, de veit det helt sikkert
Du kan jo fint få et midlertidig førerkort som gjelder i utlandet også. Greia er bare at hvis du skal ha det, så må du spørre spesifikt etter det. Stikk ned på veikontoret og spør om å få et du kan bruke i utlandet også du
skjelden man blir stoppa i tollen på tur til sverige???
På tur tilbake er du jo trygg selv om du blir stoppa, du er jo da kommet deg tilbake til norsk jord.
værre da vist du blir stoppet i tarfikk kontroll i sverige sef.
Hva er det EGENTLIG du lurer på?
Hva "straffen" blir dersom Svenske polisen stopper deg med midlertidig Norsk førerkort, eller å bli stoppet i tollen?
Tollen vil ikke spørre deg om førerkort, siden de ikke har noe med dette å gjøre. In fact, de eneste som har "rett" til å be om å få se førerkort er Politiet og Statens Vegvesen. I tillegg så kommer så klart de som skal låne/leie deg et kjøretøy, i og med at de er ansvarlige for at ingen fører deres kjøretøy uten å ha lov.

Politiet i Sverige vil nok neppe si noe på at du kjører med "liksom-lappen" på en handle tur til Schwiden.
Om du blir stoppa i tollen med brennevin, tobakk, dop og våpen, så spiller det nok liten rolle om du engang HAR førerkort eller ikke. Personlig så ville jeg valgt å IKKE vise noen form for ID papirer dersom jeg hadde blitt tatt i en slik situasjon.. :s
Det kom vel helt klart ram hva han EGENTLIG lurte på i førsteposten gjorde det ikke? Personlig vet jeg ikke, men jeg ville ikke utelukket at de spurte deg om førerkort.
Du er jo uansett tilbake på norsk side når tollen blir aktuell. Det er som regel den norske tollen folk er redd for, ikke svensketullen.
Man kan søke om å få kjøre med midlertidig førerbevis i Sverige. Dvs du søker i Norge, også kjører du til Sverige. De som trenger å få det inn med tskje
Da jeg fikk lappen kunne jeg få midlertidig førerkort som gjaldt i utlandet. Det er sikkert ikke noe problem å få det hvis du spør på trafikkstasjonen.
okei, saken er fiksa nå, vi dro til sverige og ble ikke stoppa takk for svara
det var jo bra men hvis dere noen gang blir stoppa er det jo bare og kjøre som #€&%&? og komme seg over grensa til Norge svenske snuten kjører volvo v70 så de tar deg nok sikkert ikke igjen.
Sitat av ShAnGlaPanG
det var jo bra men hvis dere noen gang blir stoppa er det jo bare og kjøre som #€&%&? og komme seg over grensa til Norge svenske snuten kjører volvo v70 så de tar deg nok sikkert ikke igjen.
Vis hele sitatet...
Det har jo blitt bomstasjon på brua... Så det ville nok ikke funket så bra.
Midlertidlig førerkort gjelder hvertfall for hele skandinavia, noen mener også at det gjelder for Europa men det er litt usikkert.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Står på dei midlertidige førarkorta at dei kun er gyldige i Noreg. DVS, blir du tatt med det i sverige, blir du straffa som du ikkje har førarkort. Så shortex, les tråden.
Sitat av Shortex
Midlertidlig førerkort gjelder hvertfall for hele skandinavia, noen mener også at det gjelder for Europa men det er litt usikkert.
Vis hele sitatet...
*Tommel opp*. Veldig bra at du sa det der, fordi det betyr jo bare at alle de andre har feil. Bra du har gjort leksa di

Forresten har fyren vært der nå. Case Closed.
Hvorfor står det da at du ikke skal dra til utlandet før du har fått det ekte førerkortet hvis det gjelder i hele skandinavia da?
Slashdot: Jeg holder på med kjøreopplæring nå og kjørelæreren min som jeg spurte senest i dag, og som virkelig har peiling sa at han veit det gjelder for skandinavia..