Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 10260
Hjelp!

Jeg fikk dette i posten i dag og har enda ikke klart å installere/kople til internett.

Jeg har koplet alt til og tastet inn brukernavn / passord til nettverksnavnet, og den kopler seg til, men med et gult utropstegn foran wifistyrke-symbolet. Jeg har prøvd med nettverkskabel også uten at det gjorde stort mer. Må man "aktivere" nettet med Telenor først?

Får ikke til å konfigurere heller da den ber om ennpinkode på 8 siffer jeg ikke finner (skal være under routeren).. Telenor sin kundeservice stengte kl 20, jeg er desperat. Hjelp


Det står minimalt i bruksanvisningen, men jeg kan ta bilder og laste opp om det trengs!
Sist endret av muffinluv; 26. juni 2015 kl. 23:26. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Men du skriv ikkje kva du prøver å oppnå, eller kva du har gjort.
muffinluv's Avatar
Trådstarter
Åkonfigurere/installere modem jeg fikk i posten idag og koble meg på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du forklarer fortsatt ikkje kva du har forsøkt og ikkje, og du skriv ingenting om kva teknisk løysing du har i bakkant, eller kva lys som lyser. Mtp. at den ruteren er i bruk på minst tre forskjellige platformer (fiber, kabel og *dsl), og har lys som indikerer status så er det pokker så essensielt at du bruker eit kvarter på å samle informasjon og skrive alt du veit, og ikkje bare 'Ting fungerer ikkje, og eg vil at det skal fungere!'
muffinluv's Avatar
Trådstarter
Sorry, skriver fra treig mobil og er trøtt i øya.

Power-lyset og Trådløs-lyset lyser. DSL-lyset lyser oransj. Har kun satt i dsl kabel og ledningen med stikkontakt til selve modemet.

Jeg har prøvd å gå på Nettverks- og delingssenter -> Konfigurer ny tiokobling eller nytt nettverk -> Innstaller et nytt nettverk -> Velg den tråsløse routeren eller tilgangapunktet du vil konfigurere -> valgt min router. Da ber den om en pinkode på åtte siffer men denne finner jeg ikke under routeren. Jeg lurer på om dette i det hele tatt er riktig vei å gå for å installere en router? Bruksanvisningen er som sagt veldig vag..
Målet er å koble meg til nettet mitt.
Vanligvis er det bare å koble seg på modemet, åpne nettleseren og følge Telenors guide til oppsettet av modem(skal komme opp automatisk når du går inn i nettleseren hvis modem ikke er konfigurert).

Da vil du få valg om å endre navn på det trådløse nettverket, samt bytte passord.


Koble deg til routern på vanlig måte, (enten trådløst eller kabel)
Velger du trådløst så er koden til det trådløse nettverket der det står wpa2
Sist endret av mo3; 27. juni 2015 kl. 00:02.
muffinluv's Avatar
Trådstarter
I tillegg har jeg startet skjermbasert veiledning tre ganger uten å komme i mål. Der skal man gå til en internettbrowser og taste innen noen tall. Da kommer det opp at den "Kommuniserer med modem"
Så er det disse følgende svaralternativer man må velge:
1.
-Jeg har Adsl- eller vdsl-linje.
-Jeg har fiberforbindelse.
2. Har boligen oppkoblet fasttelefon?
- Ja, boligen har Isdn.
- Ja, boligen har vanlig analog telefon.
-Nei, boligen har ikke fasttelefon (hverken analog eller ISDN)
3.Oppgi om boligen har et alarmsystem (for eks. innbruddsalarm eller brannalarm) tilkoblet telefonlinjen)
- Ja.
- Nei.
4. Har boligen flere enn én veggkontakt for telefoni?
-Ja
-Nei, kun én.

Dermed følger en instruksjon på hvordan en skal sette sammen de forskjellige delene (ledninger - splitter -modem)

"Forsøker å sette opp Internettforbindelse"

Så kommer beskjeden "finner ingen bredbåndsforbindelse""Sjekk at:
1. Pluggen på ledningen fra ISDN-boksen sitter godt festet i kontakten merket Telefon på splitteren." (Har ikke en slik ledning da vi ikke har telefon.
"2.Pluggen på modemledningen sitter godt.festet i kontakten merket Modem på splitteren." (Det er den)
3. Pluggene på den korte hvite ledningen er godt festet i veggkontakten og i kontakten merket 'Veggkontakt' på splitteren. (Det er de)

Så trykker jeg på Prøv på nytt. Da kommer den endelige beskjeden at Installering kan ikke fullføres, kontakt telenor.
Sist endret av muffinluv; 27. juni 2015 kl. 00:36.
Har du prøvd å resette modemet?
muffinluv's Avatar
Trådstarter
Sitat av mo3 Vis innlegg
Har du prøvd å resette modemet?
Vis hele sitatet...
Ja, huff. Mange ganger, dessverre. :-(

Mente du den blå siden som kommer opp på engelsk eller den på norsk? Det virker som jeg kan kontrollere mer fra den blå, men jeg aner dessverre ikke hva jeg driver med, så det får bli med det.
Du må gjennom noe som heter walled garden, men det skal uansett ikke lyse gult på DSL. Har du koblet den i første telefon utgang? Evt hvis det er VDSL, har du koblet på splitter? Skal teorien forminske støy.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av muffinluv Vis innlegg
Jeg har prøvd å gå på Nettverks- og delingssenter -> Konfigurer ny tiokobling eller nytt nettverk -> Innstaller et nytt nettverk -> Velg den tråsløse routeren eller tilgangapunktet du vil konfigurere -> valgt min router. Da ber den om en pinkode på åtte siffer men denne finner jeg ikke under routeren. Jeg lurer på om dette i det hele tatt er riktig vei å gå for å installere en router? Bruksanvisningen er som sagt veldig vag..
Målet er å koble meg til nettet mitt.
Vis hele sitatet...
Ok, du prøver på WPS med andre ord. Ikkje gjer det. Sjå under ruteren. Er der ein klistrelapp med nettverksnavn (SSID) og nettverksnøkkel? Kopl til det trådløse nettverket på vanleg måte, ikkje via konfigurer ny tilkobling.