Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1915
God kveld godtfolk!


Har et par som bruker nettet her i huset, og begynner å bli ganske dritt lei at de laster ned på kvelden. Dette går da utover spilling på FPS spill.
Har ingen super linje:

NedlastingMbit/s15.08
OpplastingMbit/s0.9


Hvordan kan jeg delegere båndbredden i min favør?
Kan jeg logge på ruteren på noen måte og overvåke?
Å kjøre kabel er uaktuelt.

Takk for innspill
Hei, det du kan gjøre er å sette opp QOS på ruteren din så kan du f.eks sette en maks limit på hvor mye hver enkelt maskin kan bruke. Kommer an på ruteren men noen kan vel velge hvilke tjenester eller maskiner som får høyere prio over de andre.

Vet du hva slags type nedlasting de bruker? f.eks torrent,netflix eller lignende?
Sist endret av WhiteHat; 19. april 2015 kl. 07:11.
Schlaeg's Avatar
Trådstarter
Sitat av WhiteHat Vis innlegg
Hei, det du kan gjøre er å sette opp QOS på ruteren din så kan du f.eks sette en maks limit på hvor mye hver enkelt maskin kan bruke. Kommer an på ruteren men noen kan vel velge hvilke tjenester eller maskiner som får høyere prio over de andre.

Vet du hva slags type nedlasting de bruker? f.eks torrent,netflix eller lignende?
Vis hele sitatet...

Her er det snakk om torrent. Kan du utdype litt om QOS? Har noe kunnskap, men begrenser seg til at jeg vet hvordan jeg logger på min egen router.
-Quality of service

Du kan styre hvilke tjenester som skal ha prioritet. Så hvis du på din maskin skal game i tillegg til at noen bruker torrent som f.eks popcorn time eller lignende så kan du velge at f.eks torrent skal kunne bruke maks X antall kbps. Dette kommer veldig an på rutern selvfølgelig. Sjekka min router akkurat nå og hadde ikke en veldig god løsning for QoS men har ikke vært noe problem med linja at jeg har hatt behov for det. Quality of service gir rett og slett muligheten til å holde viktig kommunikasjon oppe som f.eks tale/video kommunikasjon,mail eller det du ønsker som i dette tilfellet gaming.

Hvilken router har du? hvis du søker etter navnet på modellen og QoS så kommer det nok opp en guide på hvordan du gjør det
QoS tildeler ikke trafikk per pc men per type trafikk, det vil si at du setter opp at den prioriterer spill trafikk over fil overføring trafikk
I min Asus router er det en QoS-funksjon man kan skru på.

Sitat av fra Asus router
Quality of Service (QoS) sørger for nettverkets hastighetsytelse. Standard regel setter online gaming and websurfing som høyeste prioritering og påvirkes ikke av P2P-applikasjoner (node til node-applikasjoner som BitTorrent). For å aktivere QoS-funksjonen, klikk på Enable QoS (Aktiver QoS) og fyll inn feltene for opplastning og nedlastningsbåndbredde. Hent bredbåndsinformasjonen fra Internettleverandøren din.
Hvis du vil prioritere spesifikke nettverksapplikasjoner og nettverksenheter, må du velge foretrukket prioritering fra de brukerdefinerte QOS-reglene.
Vis hele sitatet...
Sist endret av mo3; 19. april 2015 kl. 15:54.