Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 737
jaG
Produktutvikler
God kveld.

Sitter her i kveldinga og har fått ørene opp for jazz/jazz-funk o.l. Elsker måten musikken får deg til å føle deg og livligheten i sangene. Skikkelig feelgood-sanger Musikksmaken er som baken for tiden, så det er på tide med litt forandring.

Problemet er jo selvfølgelig at jeg ikke har noe særlig peiling på jazz,funk,soul osv, så derfor lurer jeg på om det er noen jazz-gale mennesker der ute som ville anbefalt meg noe?
Brian Melvin m/Jaco Pastorius og Jon David, med plata Standards Zone. Bill Evans trio... hmm.
Jo, også Brian Bromberg med plata hans, Wood.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Nå er det vel ikke jazz strengt tatt, men siden du skriver "jazz etc", slenger jeg det inn allikevel; Andreas Vollenweider. Du finner ham på Youtube. :P
Jeg driver hele tiden og kommenterer om jazz, men denne gangen holder jeg meg til funk(begynner i alle fall med det).

"The Meeters"- feteste funken i mine ører.

"Weather report"- strengt tatt ikke funk, men heller fusion.
Jaco spiller funky så det holder.

Liste medjazz-funk fra allmusic.
De nevner bl.a. Herbie Hancoch og Marcus Miller. Bra ting å sjekke ut.
Tutu albumet av Marcus Miller og Miles Davis er elsk.

Jazz, fy søren, det er så sinnsykt mye bra jazz. Helt drøyt.
Noen kjappe personlige favoritter.

Soft:
Come Shine, Hanne Hukkelberg(skranglepop), Kirsti Huke, in the country, Kjetil Bjørnstad, Pat Metheny, Stan Getz
Mats Eilertsen(særlig Turanga, soft, men kvasifritt og dødsdigg).

Klassikere, og best i verden: Miles Davis, John Coltrane, Bill Evans, Charles Mingus, Joe Henderson, Ella Fitzgerald, Charlie Parker,Dave Brubeck, Thelonius Monk, Oscar Peterson(og veldig mange flere).

Fritt: Ornette Coleman, Albert Ayler, Art Ensemble of Chicago, John Zorn, Paul Pley(noen av greiene), Mats Gustavson, Peter Brøtzman, Evan Parker, Sidsel Endresen, Garage, Paal Nilsen Love, Gack(sært og fedt som faen), Fredrik Ljungkvist, Italian Instable Orchestra, Eric Dolphy. Noen nevnt, alt for mange glemt.

Si fra om du liker noe av det, så kan jeg foreslå flere i samme gate(eller i alle fall samme kvartal/by/sfære)
jaG
Produktutvikler
Trådstarter
Tusen hjertelig robhol, dazed og miles.

robhol; Sangen falt i smak, takk!

miles: Tusen takk for mange tilsynelatende gode forslag. Jeg må gå gjennom de grundig en annen dag jeg har tid, så jeg kan si hvilke sanger/band som falt i smak. Takk for bryet
Ah, slenger meg på! Selv har jeg også fått interesee for typisk jazz/funk som trådstarter og har hørt på diverse nettradioer. Mye bra der, men sjangeren er i seg selv ganske ny for min del, så hvis noen har noen lenker til sider relatert til denne funkjazz-stilen hadde jeg satt pris på det Gjerne litt historie og omtale av artistene. Har googla litt, men det kan jo hende at noen sitter på noe bedre.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av jaG
Tusen hjertelig robhol, dazed og miles.

robhol; Sangen falt i smak, takk!

miles: Tusen takk for mange tilsynelatende gode forslag. Jeg må gå gjennom de grundig en annen dag jeg har tid, så jeg kan si hvilke sanger/band som falt i smak. Takk for bryet
Vis hele sitatet...
Kan gjerne anbefale album også:
Caverna Magica, Behind the Gardens og Down to the Moon er flotte album. Kryptos er også greit, men det har stort sett en litt forskjellig tone, noe mørkere, mer symfonisk og storslått. Smak og behag. Cosmopoly kan man se best på som en pose blandede nøtter; svært mye forskjellig, og mange av låtene er helt eller delvis improvisert. Jeg anbefaler deg i grunn å gjøre det samme som meg; da jeg ble introdusert til denne musikken var det med Caverna Magica, etterpå gikk jeg løs på nettet og lastet ned alt jeg fant... deretter er det bare å finne en bra avspiller som ikke har "pauser" mellom forskjellige sanger, da sangene på de fleste albumene går i ett, og finne ut av hva man liker og hva man ikke liker.