Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 794
Hei freaks. Det har seg sånn at jeg lånte 1500,- av en "kamerat" av meg for en stund siden. Tydeligvis ble han lei av at jeg ikke betalte tilbake, noe som jeg såklart tar hensyn til og forstår, og så stjeler han en gjenstand av meg og selger den. Kan jeg da anmelde han for tyveri, ettersom han tok noe som tilhørte meg, og ettersom jeg bare lånte kontant av han, ingen gjenstander?
Hva er lovverket rundt dette?
Sist endret av soundwhore; 6. mars 2014 kl. 13:49.
Et lån er i utgangspunktet en avtale med betingelser om tilbakebetaling. Det plikter utlåner å sørge for at det foreligger en tilbakebetalingsdato. Uten en slik dato har man ganske løst spillerom når det kommer til tolkning av "innen rimelig tid".

Tyveri, derimot, er tyveri. Inkasso og tvangsinndragelse er jo selvfølgelig ord som kommer til tanke, men mtp at vedkommende mest sannsynlig ikke har løyve for å drive med slikt vil jeg si det er ganske trygt å konkludere med tyveri i dette tilfellet.
Da får du ta de pengene du skylder han å kjøpe en ny gjenstand.
Sist endret av Donkeybrain; 6. mars 2014 kl. 14:36.
Han skulle ha gått til inkasso. Han har utført en kriminell handling du kan anmelde han for.
Du kan anmelde han for det, men jeg hadde tatt det som en lærepenge. Utrolig dårlig av deg å ikke betale tilbake det du skyldte.