Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 7376
Jeg har opplevd noe som skremmer meg de siste gangene jeg har drukket alkohol. Sist gang så drakk jeg en six-pack øl, litt vin og sprit (husker ikke hvor mye) og endte opp på legevakten. Jeg husker fint lite fra når jeg begynte å drikke, og bare små øyeblikk utover kvelden. Jeg mister all kontroll over meg selv, og har flere ganger slått gode venner av meg. Etter at jeg har begynt å drikke så stopper jeg ikke, for det føles ut som om jeg mister all kontroll over meg selv. Slik har det aldri vært før. Dette har aldri skjedd før, men de siste gangene jeg har drukket nå så skjer det. Sitter ikke igjen med den følelsen at jeg har drukket spesielt mye, drikker mindre mengder nå enn jeg gjorde før da det brukte å gå med en halvliter vodka. Det er ikke ofte jeg drikker alkohol, men jeg begynte å kjenne en middels rus etter en pils, noe som jeg vanligvis ikke gjør før jeg har drukket 2-3 stykker. Hva tror dere at dette skyldes? Jeg var bevisst noe av tiden, men klarte hverken å prate eller røre på kroppen.

Har også vurdert å bytte ut alkoholen med cannabis, ettersom jeg ser på alkohol som et farlig rusmiddel, men det er jo det sosiale rundt det. Men så er det jo ulovligheten rundt det, og jeg vil ikke ta sjansen med å miste muligheter for jobb pga jeg ville bytte ut et idiotisk rusmiddel med et som er litt mer fornuftig.

Har jo også muligheten for å droppe alle rusmidler, noe som hadde vært det beste. Men det er mye sosialt rundt det, og jeg føler at en sjelden gang så er det verdt det. For jeg blir avslappet og det er godt å koble av. Men de siste gangene så har det blitt mer fyllenerver og blåmerker.
Sist endret av anje; 30. august 2013 kl. 20:55.
Skal ikke være noen læremester for jeg er dårlig til å kontrollere alkohol selv.
Men går jo ann om du ikke tåler mer enn et par pils og bare drikke det, selvom det høres rart ut etter så lite volum av alkohol.
Går du på noen medisiner?
Trådstarter
5 0
Kun allergimedisin, ingen andre medisiner eller kosttilskudd. Har bra kosthold og trener mye.
Hvor mye veier du og er du gutt eller jente? Hvor mye har du drukket alkohol før ? Spiser du noe før du drikker?
Trådstarter
5 0
Sitat av SRB Vis innlegg
Hvor mye veier du og er du gutt eller jente? Hvor mye har du drukket alkohol før ? Spiser du noe før du drikker?
Vis hele sitatet...
75 kg, gutt, har drukket i noen år nå. Spiser før jeg drikker og er i væskebalanse før jeg drikker.
Ikke ta så mye forskjellig. Jeg tåler vodka og slikt ganske bra, det er det glasset med vin som slår meg over. Håper du starter med øl, du skal drikke slik at prosenten stiger.
The World Is Yours
Dongerino's Avatar
Sitat av kjerstin Vis innlegg
Ikke ta så mye forskjellig. Jeg tåler vodka og slikt ganske bra, det er det glasset med vin som slår meg over. Håper du starter med øl, du skal drikke slik at prosenten stiger.
Vis hele sitatet...
Dette er faktisk bevist som en myte. Det har ingenting å si hva man starter/slutter med. Med mindre man tenker på kullsyre, da det kan gjøre at alkoholen kommer fortere i blodet.
Sitat av anje Vis innlegg
Kun allergimedisin, ingen andre medisiner eller kosttilskudd. Har bra kosthold og trener mye.
Vis hele sitatet...
Hva heter preparatet du bruker mot allergi? Zyrtec? Bruk av alkohol og antihistaminer kan øke risikoen for at alkoholrusen vil bli forsterket. Men det gjelder mest de eldre typene allergimedisin. De litt mer moderne allergimedisiner har færre sløvende bivirkninger, og uheldige virkninger ved samtidig bruk av alkohol synes å være mindre tydelige.
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Hva heter preparatet du bruker mot allergi? Zyrtec? Bruk av alkohol og antihistaminer kan øke risikoen for at alkoholrusen vil bli forsterket. Men det gjelder mest de eldre typene allergimedisin. De litt mer moderne allergimedisiner har færre sløvende bivirkninger, og uheldige virkninger ved samtidig bruk av alkohol synes å være mindre tydelige.
Vis hele sitatet...
Slenger meg på den, og mener å ha lest det samme et sted uten å ha noen kilde å vise til. Til TS: har du alltid brukt allergimedisiner om sommeren? Hvis ikke: merker du noen forskjell på alkoholeffekten når du bruker allergimedisin vs. når du ikke gjør det?
Trådstarter
5 0
Sitat av Lucy In The Sky Vis innlegg
Hva heter preparatet du bruker mot allergi? Zyrtec? Bruk av alkohol og antihistaminer kan øke risikoen for at alkoholrusen vil bli forsterket. Men det gjelder mest de eldre typene allergimedisin. De litt mer moderne allergimedisiner har færre sløvende bivirkninger, og uheldige virkninger ved samtidig bruk av alkohol synes å være mindre tydelige.
Vis hele sitatet...
Bruker kun Kestine og ingenting annet. Har brukt allergimedisin store deler av livet, og de siste to-tre årene hver dag.
Sist endret av anje; 31. august 2013 kl. 11:10.
Alle problemer med alkohol har en enkel løsning: drikk mindre. Bare fordi du tålte mer før, betyr det ikke at du gjør det nå. Du sier selv du drikker lite. Ta deg 3 halvlitere og så en pause på en time eller to, så kan du ta en halvliter hver halvtime eller noe, da bør du være safe.

Hvorfor du tåler lite er svimlende uinteressant når du presterer å slå andre. Da er det mer interessant hvorfor drikker du til du slår andre?
Begynte du med weed samtidig som dette? Jeg fikk blackouts i samme periode som jeg begynte å røyke, men hadde en del annet på g også så jeg vet ikke om det har noe sammenheng.
Trådstarter
5 0
Sitat av Xasma Vis innlegg
Alle problemer med alkohol har en enkel løsning: drikk mindre. Bare fordi du tålte mer før, betyr det ikke at du gjør det nå. Du sier selv du drikker lite. Ta deg 3 halvlitere og så en pause på en time eller to, så kan du ta en halvliter hver halvtime eller noe, da bør du være safe.

Hvorfor du tåler lite er svimlende uinteressant når du presterer å slå andre. Da er det mer interessant hvorfor drikker du til du slår andre?
Vis hele sitatet...
Jeg drikker mindre enn jeg gjorde før, og har hele tiden gått ned i mengde, men ender opp i samme situasjon hver gang. Jeg er en ikke-voldelig person til vanlig, og når jeg drikker til vanlig. Men i det siste så har dette skjedd.

Tror du virkelig jeg drikker for mye fordi jeg har lyst til å slå andre?

Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Begynte du med weed samtidig som dette? Jeg fikk blackouts i samme periode som jeg begynte å røyke, men hadde en del annet på g også så jeg vet ikke om det har noe sammenheng.
Vis hele sitatet...
Har aldri prøvd noe annet rusmiddel enn alkohol.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Våkna nå med blackout fra kl 2 inatt, Jæger, noen øl, og nok Yeltzin kan fint fikse blackout. Så ja blackout av alkohol er ikke noe nytt fenomen... Kommer bare ann på mengden... Auuu.. aldri mer drekke.. (helt til ikveld)
Sitat av anje Vis innlegg
Jeg drikker mindre enn jeg gjorde før, og har hele tiden gått ned i mengde, men ender opp i samme situasjon hver gang.
Vis hele sitatet...
Her kan du ha svaret ditt.

hHos en person som drikker ofte, vil hjernen tåle mer alkohol enn hos en som drikker sjelden.

Abstinens gir seg til kjenne med en rekke symptomer som stort sett er motsatt rettet de som man opplever når man er alkoholpåvirket. Både toleranseutvikling og abstinenssymptomer kan gå tilbake dersom man er totalt alkoholavholdende gjennom uker og måneder. Hos folk som har drukket riktig mye, ser man utvikling av et motsatt fenomen, nemlig at hjernen tåler svært lite alkohol før den reagerer med kraftige russymptomer. Dette er antakelig et uttrykk for varig skade av hjernen og er et fenomen som ikke normaliseres ved avhold fra alkohol. Eksempler på helt nye virkninger som kan inntre ved gjentatt alkoholkonsum, er utviklingen av forkjellige organsykdommer. Det kan dreie seg om ødeleggelser av deler av sentralnervesystemet, forandringer av leveren, økninger av blodtrykket og en rekke andre lidelser. Ingen av disse virkningene vil sees etter enkeltinntak av alkohol, men representerer forandringer pga. gjentatte inntak. Et varsel om for høyt jevnlig alkoholkonsum kan man få gjennom måling av såkalte biomarkører i blodprøver. En biomarkør for langvarig alkoholkonsum vil ofte være en endring av en normalt forekommende substans i blodet. Det er mange slike endringer. Noen krever store inntak i lang tid før de slår ut, andre endringer er mer følsomme. Felles for dem alle er at de krever gjentatt konsum gjennom uker, måneder og kanskje år, og at forandringen består i dager eller uker etter at alkoholen er gått ut av kroppen.

Et siste, men viktig fenomen som er knyttet til gjentatt alkoholkonsum, er de forandringer dette fører til i sentralnervesystemet, som så igjen øker individets lyst til å innta alkohol. Det som er nevnt tidligere mht. abstinensplager, er et eksempel i denne forbindelse. Det finnes mange meget interessante, men foreløpig noe omdiskuterte teorier om hva som skjer. Men det finnes en del holde punkter for at gjentatt alkoholkonsum via biokjemiske eller psykologiske mekanismer, vil øke risikoen for at det gjentatte konsum blir et fast drikkemønster. Det som skjer er at et stort hyppig og langvarig alkoholinntak i seg selv vil skape alkoholavhengighet med tilhørende høy risiko for skader under rus, organskader på lang sikt og i tillegg uheldige sosiale konsekvenser for den enkelte og for familien.

Kroppens forbrenning av alkohol er relativt konstant uansett hva man foretar seg. Fysisk utfoldelse og sterk svetting kan således ikke påvirke forbrenningen nevneverdig.
Høres ut som Delirium.
Er jeg virkelig den første til å si at kanskje du bare drakk for mye? En sixpack med øl er nok til å få meg i godform, jeg veier omtrent det samme som deg, og vin + sprit i tillegg? Når du igjen sier at du ikke husker hvor mye? Alkohol er jo kjent for å gjøre folk agressive.

Har opplevd det flere ganger selv, plutselig smeller det selv om jeg ikke tror jeg har drukket så mye, men realiteten er at jeg har shottet og styrta. Har heldigvis ikke blitt voldelig jeg da.

edit:
I en sixpack med øl er det forøvrig 135ml ren alkohol, i en halvliter vodka (40%) er det 200. Når du har shottet og drukket vin i tillegg er du ganske close på det du mener du drikker mindre enn nå
Sist endret av bamsegutt; 31. august 2013 kl. 13:43.
Du må ta i betraktning etter disse hendelsene at alkohol kanskje ikke er tingen for deg.
Det høres ikke ut som du har drukket så alt for mye mengder, men det spørs selvfølgelig på mange andre faktorer. Det jeg lurer mest på er, hvor lang tid brukte du på å drikke mengden du nevnte?

Kanskje alkohol ikke er noe for deg. Det er ikke alle som tåler det, rett og slett.
Jeg har opplevd det slik før, at å røyke cannabis får meg mer "edru" i form av at den setter alkorusen mer i bakgrunnen.
På meg klarner det hvertfall opp igjen i sinnet, slik at jeg ikke lenger sier idiotiske ting og er "utagerende", slik en typisk full person ville gjort

Men dette kan være min individuelle effekt, og ikke nødvendigvis det samme for deg. Det kan hende du får lignende eller verre opplevelser om du blander cannabis og alkohol, de to er kraftige sammen
Hvor mange har vel ikke vært ute på byen, kommet hjem rimelig full og deretter grønna på noe god cannabis?
Den beste kan gå i denne fella, det er rett og slett vanskelig å vite hvor hardt det kicker etter en viss mengde alko innabords. Alkotype har sikkert noe å si det også.

Lykke til med å finne balansen
Drikk mindre. Eventuelt hold deg til pils eller vin. Sprit er veldig uforutsigbart for mange.
Sitat av anje Vis innlegg
Jeg drikker mindre enn jeg gjorde før, og har hele tiden gått ned i mengde, men ender opp i samme situasjon hver gang. Jeg er en ikke-voldelig person til vanlig, og når jeg drikker til vanlig. Men i det siste så har dette skjedd.

Tror du virkelig jeg drikker for mye fordi jeg har lyst til å slå andre?
Vis hele sitatet...
Ja, og jeg beskrev hvordan du kan unngå dette. Drikk 2-3-4 pils (alt ettersom hva du VET går fint) og ta en pause på en time, to eller tre. Deretter drikker du en halvliter per time.

Jeg sa ikke at du ønsker det. Men hver gang du drikker vil du drikke mer, og dette skjer på et visst punkt(hvis ikke må du droppe alkohol totalt spør du meg). Finn dette punktet, og hold deg langt unna. Hvordan vet jeg at dette over funker? Fordi jeg gjør det selv. Du er langt i fra den eneste her i verden som ikke klarer å oppføre seg med for mye alkohol innabords, dog aldri gått til fysisk angrep på noen som helst.
Sitat av anje Vis innlegg
Jeg har opplevd noe som skremmer meg de siste gangene jeg har drukket alkohol. Sist gang så drakk jeg en six-pack øl, litt vin og sprit (husker ikke hvor mye) og endte opp på legevakten. Jeg husker fint lite fra når jeg begynte å drikke, og bare små øyeblikk utover kvelden. Jeg mister all kontroll over meg selv, og har flere ganger slått gode venner av meg. Etter at jeg har begynt å drikke så stopper jeg ikke, for det føles ut som om jeg mister all kontroll over meg selv. Slik har det aldri vært før. Dette har aldri skjedd før, men de siste gangene jeg har drukket nå så skjer det. Sitter ikke igjen med den følelsen at jeg har drukket spesielt mye, drikker mindre mengder nå enn jeg gjorde før da det brukte å gå med en halvliter vodka. Det er ikke ofte jeg drikker alkohol, men jeg begynte å kjenne en middels rus etter en pils, noe som jeg vanligvis ikke gjør før jeg har drukket 2-3 stykker. Hva tror dere at dette skyldes? Jeg var bevisst noe av tiden, men klarte hverken å prate eller røre på kroppen.

Har også vurdert å bytte ut alkoholen med cannabis, ettersom jeg ser på alkohol som et farlig rusmiddel, men det er jo det sosiale rundt det. Men så er det jo ulovligheten rundt det, og jeg vil ikke ta sjansen med å miste muligheter for jobb pga jeg ville bytte ut et idiotisk rusmiddel med et som er litt mer fornuftig.

Har jo også muligheten for å droppe alle rusmidler, noe som hadde vært det beste. Men det er mye sosialt rundt det, og jeg føler at en sjelden gang så er det verdt det. For jeg blir avslappet og det er godt å koble av. Men de siste gangene så har det blitt mer fyllenerver og blåmerker.
Vis hele sitatet...
Jeg har en del uheldige opplevelser med blackouter, helt siden jeg begynte å drikke faktisk, om enn det var senere enn for de fleste. En fellesnevner kan ofte være at sprit er en del av drikkegildet. Alkoholen som sådan har samme virkning uavhengig av i hvilken form den nytes. Men 40 % sprit er mer konsentrert og noen raske båndski kan gi en rask opptur som lett fører med seg et ukritisk forhold til resten av kveldens program. Etter noen drinker så smaker alt annet som saft. Har en lagt planer om å få i seg kopiøse mengder av alkohol en dag, så gjelder det å holde en jevnt tempo, med innlagte små pauser. Jeg har aldri våknet opp på legevakta, men jeg har oppført meg dårlig mot mine nærmeste. Det har lært meg at jeg ikke skal begynne å drikke så hardt om jeg føler meg ute av form fysisk eller mentalt. Da har jeg tendens til å hyle nedpå i dødsforakt, og da kan det lett ende i blackout. Tror årsaken til blackout på alkohol er høyst individuelt og situasjonsbetinget.
Hold deg til øl

Opplever selv at jeg ikke klarer kontrollere inntaket pga f.eks cpt morgan, har fått blackout 2 ganger på 2 uker.

Før kunne jeg ta ei flaske 0.7 selv, nå fikk jeg blackout på 0.5. Jeg har gått ned litt i vekt i det siste 5kg ca, men ville ikke tro det hadde så stor effekt.
Hvorfor ikke røyke og drikke? Selv røyker jeg alltid før og mens jeg drikker da jeg har mye bedre kontroll på drikkinga, hygger meg mer, slipper å blacke ut og slipper å være fyllesjuk dagen etter.