Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  47 6498
Vi har hatt lovforslag som SOPA/PIPA og ACTA, men nå kommer en som er værre: CISPA.

CISPA vil la staten hente ut data fra f.eks. facebook og sensurere den hvis de vil...

Noe som gjør DLD overflødig om Norge inngår en avtale med den amerikanske staten for tilgang til f.eks. innholdet til en norsk facebook-bruker.

It is thought that the act could allow Congress to circumvent existing exemptions to online privacy laws and would allow the monitoring and censorship of any user and also stop online communications which they deem disruptive to the government or to private parties.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://digitaljournal.com/article/322396

Nyhetsklipp fra youtube: SOPA changes name to CISPA

Underskriftskampanje: Tell Tech Companies: Protect Our Privacy

Om dette går igjennom, ønsker jeg meg en extension til google chrome/firefox som legger til ord som "jihad", "bomb" eller "al-quidea" på slutten av setningen jeg skriver på facebook.
Om staten skal overvåke oss på denne måten, skal de ivertfall få bry seg med "false positives".

Tanker?
Sist endret av Turbolego; 18. april 2012 kl. 23:06.
Dette høres straight down sinnsykt ut.
Underskriftskampanjen er signert og jeg håper nå for Guds skyld at dette aldri går gjennom.
Slik som jeg ser det er CISPA egentlig en SOPA 2.0. Det CISPA gjør er å tillate ubegrenset deling av informasjon mellom privat sektor og den amerekanske staten.

"The Cyber Intelligence Sharing and Protection Act (CISPA) allows for the unlimited sharing of user data among private companies and the government, without safeguards for civil liberties. This bill has global implications."

Her finner dere mer om loven:
https://www.accessnow.org/policy-act...eillance-state
Sist endret av sixfeetunder; 19. april 2012 kl. 09:08.
Blir jo bare verre og verre. Underskriftskampansje signert.
Hva skjer med verden! Hva blir den neste forkortelsen?

Skjønner ikke helt hvorfor staten skal ha mulighet til å redigere/sensurere data på nett.
Hvem i alle dager er det som kommer med alle disse nye lovforslagene? Er det samme person som konstant prøver å ta over verden gjennom internett?
Tror dere dette kommer til og ha noen form for betydnig i norge?
Om alle tjenestene hadde flytta serverne til feks russland der loven ikke gjelder hadde det blitt noe problem?.
Huff og huff,

CISPA er IKKE SOPA;

http://overhack.wordpress.com/2012/0...a-is-not-sopa/

Les lovene før det skjer noe som helst hysteri om noe SOPA lignende saker.

~ Dual1ty
Syke faenskaper altså. De skulle vært plassert på verdens mest publikke sted for så der etter å få bedskjed om dems dypeste tanker og hemmeligheter. Midt i offentligheten.
Smelter i munnen
Kjøtt's Avatar
Nå begynner det!
Bare jeg som ikke har tro på dette?
Dette går jo imot flere av de norske lovene som er innfellet i grunnloven.
Så jeg vil ikke tro dette får noen form for betydning her hjemme hos oss.
Sist endret av clarionify; 20. april 2012 kl. 23:01.
Det er mye alarmistiske folk på internett som liker å hausse seg opp over lovforslag. Husker jo oppstyret rundt TCPA-brikker i sin tid. Gjør man litt research på forslagene så ser man fort at det er mer naivitet over de første utkastene, som nettopp er utkast, enn kynisisme. Senere revisjoner er langt mindre ille, selv om det selvsagt er uønsket fra et fritt internett-perspektiv. Husk at de fleste firmaer ol. allerede er basert i USA eller Europa og dermed mer enn gjerne utleverer informasjon. Underskriftskampanjer på nett er i alle fall helt bortkastet og bidrar med ingenting.
Sitat av clarionify Vis innlegg
Bare jeg som ikke har tro på dette?
Dette går jo imot flere av de norske lovene som er innfellet i grunnloven.
Så jeg vil ikke tro dette får noen form for betydning her hjemme hos oss.
Vis hele sitatet...
Samme gjelder jo DLD, men det blir jo innført.
Avaaz.org er en veldig aktiv nettside som har drevet med underskriftskampanjer mot både SOPA, PIPA og ACTA. Over 2 millioner underskrifter ble skrevet mot ACTA.
De har også en underskriftskampanje mot CISPA, som akkurat nå har litt over 569.000 underskrifter: http://www.avaaz.org/en/stop_cispa_c...te_global/?tta

USA og andre land har prøvd å innføre restriksjoner mot frihet på nettet mange ganger før. Får de ikke igjennom det ene forslaget, kommer de opp med noe lignende. De gir seg ikke. Om du har fulgt med på dette temaet en stund har du sikkert hørt om at de til og med snek gjennom lov forslag i skjul.

Det som irriterer meg mest er at norske medier ikke vet/skriver ikke om dette temaet.
Sist endret av WriteXRiot; 21. april 2012 kl. 13:54.
"The internet is not a free zone where anybody can do anything they wanna do and trample the rights of other people. The idea that everything goes on the internet, where does that come from? Where do america say that anything goes?"
Kilde SOPA changes name to CISPA

Dette er det dummeste jeg noen gang har hørt.
Sist endret av Cyzla; 21. april 2012 kl. 14:02.
Sitat av Cyzla Vis innlegg
"The internet is not a free zone where anybody can do anything they wanna do and trample the rights of other people. The idea that everything goes on the internet, where does that come from? Where do america say that anything goes?"
Kilde SOPA changes name to CISPA

Dette er det dummeste jeg noen gang har hørt.
Vis hele sitatet...
Der har du et perfekt eksempel på stormannsgalskapen til amerika/usa. :P
Sist endret av WriteXRiot; 21. april 2012 kl. 14:28.
I utgangspunktet er vel retten til å snakke med andre ganske grunnleggende. Man skal kunne utveksle informasjon og kommunisere med andre mennesker uten frykt for at staten kaster en i fengsel fordi en har feil meninger eller synspunkter.

Når stater som DDR overvåket og kontrollerte folk og lagde svære registere over hva hver enkelt person tenkte og mente sa vi alle at det var sykt og kommunistisk. Tenk hvordan det må ha vært å leve i et sånt samfunn?

Kontrollen som gradvis blir innført på nettet er enda mer dyptgripende. Alt man gjør blir lagret inkludert innholdet i private mail og innholdet i private diskusjoner. Hvor fort og med hvilke midler kontrollen blir innført spillerl iten rolle, den blir gradvis innført og vil med tid og stunder bli total.

Ulempen med dette er at folk vil bli stadig mer forsiktige med hva de sier, ikke bare ekstreme ytringer men helt alminnelig kritikk av politikk eller politikere begynner plutselig å bli farlig. Storebror ser deg! Barnevernet ser deg! NAV ser deg! Politiet ser seg!

Argumentet, elle rhalmstrået, om at alt blir slettet etter 6 måneder tror jeg ikke noe på. Norge utveksler denne informasjonen med svært mange andre land. De har ikke regler om sletting etter 6 måneder. USA vil f.eks gi blaffen i et slikt norsk pålegg. USA gjør som de vil. Vi kan dermed forvente at alt vi sier og gjør på nettet blir lagret til evig tid og vi har ikke kontroll på hvem som har tilgang til opplsyningene eller hva de vil bli brukt til når de først er spredd.
Først SOPA så ACTA, og vi CISPA, jeg er ganske rolig til denne. Vi har jo sett at bare nok personer bryr seg, går det jo bra. Og dessuten om det ikke går riktig, er det sikkert noen i Anonymous som slår til... just sayin'
Historieentusiast
Sexarz's Avatar
Synes alle disse lovforslagene får oss i den demokratiske vesten til å minne mer og mer på en duplikat av Nord-Korea eller Kina.
Sist endret av Sexarz; 22. april 2012 kl. 13:23.
Sitat av clarionify Vis innlegg
Bare jeg som ikke har tro på dette?
Dette går jo imot flere av de norske lovene som er innfellet i grunnloven.
Så jeg vil ikke tro dette får noen form for betydning her hjemme hos oss.
Vis hele sitatet...
Det samme kan man si om DLD, men det er blitt vedtatt uten folkeavstemning. Dvs at våre politikere har tilsidesatt Grunnloven de har forpliktet seg til å følge. Det samme kan for øvrig sies om Norges EØS-medlemsskap.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Obama truer nå med å legge ned veto mod CISPA, klikk på lenken under for å sende ham en melding om at dette er en god avgjørelse:

Obama Threatens To Veto CISPA: Encourage Him To Stand Strong
Da skal jeg ikke gjøre noe annet enn som sagt av andre, skrive jihad, bomb osv... i alle forumet, innlegg, statuser/oppdateringer på sosiale medier.
Sitat av Don Veto Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Betyr dette at det ikke er noe håp når det gjelder underskrifter lenger?
Sitat av Detectable Vis innlegg
Betyr dette at det ikke er noe håp når det gjelder underskrifter lenger?
Vis hele sitatet...
Ikke-validerte underskrifter fra tilfeldige personer på Internett har aldri hatt noe håp.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Hva stopper USA fra å selge videre informasjon hentet med CISPA?

For eksempel, om Syria ønsker en database over alle demonstrantene som bruker facebook/twitter til å organisere demonstrasjoner, så kan USA i praksis selge dette uten represalier?

USA vil med denne loven bli verdens dealer av informasjon...

Norge vil da ikke trenge DLD lengre, bare inngå en handelsavtale med USA...

Sitat av Don Veto Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Basically it says the 4th Amendment does not apply online, at all.
Vis hele sitatet...
land of the free, herp derp...

Sitat av ivioynar Vis innlegg
Ikke-validerte underskrifter fra tilfeldige personer på Internett har aldri hatt noe håp.
Vis hele sitatet...
Enig, telefoner til senatorer funker bedre.
Sist endret av Turbolego; 27. april 2012 kl. 15:33.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Har Obama fortsatt mulighet til veto?
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Choobe Vis innlegg
Har Obama fortsatt mulighet til veto?
Vis hele sitatet...
Ser slik ut, her er en artikkel som er under én time gammal: Microsoft Takes A Step Back From CISPA

Det er forresten flott at microsoft trekker seg unna denne loven i siste liten, til tross for at de har vært med på CISPA siden begynnelsen.
Sist endret av Turbolego; 28. april 2012 kl. 19:51.
Er en rekke ting disse amerikanerne finner på nå altså, det var jo SOPA og ACTA for en liten stund siden.

Gir de seg aldri? CISPA er jo enda værre enn de tidligere forslagene, så dette må folk vise at de ikke tolererer!

Jeg gruer meg til den dagen noe sånt slår gjennom. www.slutet.se ?
Det virker som om myndighetene i vesten er mer og mer opptatt av å hente inn informasjon om helt alminnelige menneskers vanlige gjøremål

Samtidig er det mindre og mindre opptatt av å fortelle hva de skal med all denne informasjonen. Hva skal den brukes til ?
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Barfly Vis innlegg
Det virker som om myndighetene i vesten er mer og mer opptatt av å hente inn informasjon om helt alminnelige menneskers vanlige gjøremål

Samtidig er det mindre og mindre opptatt av å fortelle hva de skal med all denne informasjonen. Hva skal den brukes til ?
Vis hele sitatet...
kontroll?

Altså... om en random fyr protesterer mot staten... så kan de hente opp alt han har gjort på nettet ever... kanskje bure han inne i 10 år for å ha lastet ned 5 filmer?

Er jo egentlig genialt... å ha bevis på "kriminalitet" gjort av alle i landet ditt, slik at du kan bure de inne i xx-år om det trengs?
Orwell was right!

1984 er vel i ferd med å bli en virkelighet alikevel og ikke bare en fremtids sci-fi roman...
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Fikk nettopp mail om at CISPA gikk igjennom.

It’s time to get pissed. The U.S. law that would turn Google, Facebook, and Twitter into legally immune government spies just passed the House.
This bill affects everyone -- not just U.S. citizens. Anyone with a Facebook account could now have their data shipped directly to the U.S. government. That's why Internet users overwhelmingly oppose this bill. Over 1.5 million people signed petitions against it. But Congress didn’t listen.
Does this remind you of something? Yep, this is the exact position we were in with SOPA last year. Then the Internet rose up and we made history with the SOPA strike.
Vis hele sitatet...
Veldig lite nyhetsprat om CISPA må jeg si.. Perfekt tidspunkt å innføre samtidig som folk roper "USA! USA!" i gatene ikke sant? Vil dette gjelde bare i USA, eller gjelder det internasjonalt? Skal begynne å bruke Yahoo istedenfor Google nå, er det ikke sånn at google lagrer alle søk nå?
Sist endret av Heisenberg1; 20. april 2013 kl. 19:42. Grunn: http://www.huffingtonpost.com/2013/04/19/anonymous-blackout-cispa_n_3116509.html?
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Siste fra CISPA loven: Arbeidsgivere kan spørre jobbsøkere om passordet deres til facebook/twitter osv.

usnews.com - Legislation Preventing Employers From Asking for Facebook Passwords Defeated

A last-minute proposed amendment to the Cyber Information Sharing and Protection Act that would have made it illegal for employers or the federal government to ask for employees' or prospective employees' Facebook passwords was defeated in the House of Representatives 224-188 along party lines, with Republicans knocking it down.
Vis hele sitatet...
Jeg gjetter på at jobbsøkere begynner å mekke egne "jobbsøker" kontoer til facebook/twitter/ osv.
Hva synes dere om denne utviklingen? Skal sjefen din kunne "facerape" deg?
Sist endret av Turbolego; 20. april 2013 kl. 20:27.
Hvis jeg er på jobbintervju og får spørsmål om brukernavn/passord på facebook, gmail, whatever...så kommer jeg til å reise meg og gå. Da er det en arbeidsgiver jeg ikke vil ha noe med å gjøre.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Obama truer nå med å legge ned veto mod CISPA, klikk på lenken under for å sende ham en melding om at dette er en god avgjørelse:

Obama Threatens To Veto CISPA: Encourage Him To Stand Strong
Vis hele sitatet...
Om dine initialer er T.A. burde du få redigert linken. Kommer opp et navn der. Om du ikke vil at folk skal vite hva du heter altså.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av KultNick Vis innlegg
Om dine initialer er T.A. burde du få redigert linken. Kommer opp et navn der. Om du ikke vil at folk skal vite hva du heter altså.
Vis hele sitatet...
Litt seint å redigere nå, men er uansett ikke redd for at noen skal finne ut hvem jeg er med denne freakforum brukeren
C'mon, ett besøk til nettsiden min, og du finner ut hvem jeg er.

Men takk for heads up tho.
Sist endret av Turbolego; 20. april 2013 kl. 21:06.
Sitat av KultNick Vis innlegg
Om dine initialer er T.A. burde du få redigert linken. Kommer opp et navn der. Om du ikke vil at folk skal vite hva du heter altså.
Vis hele sitatet...
Haha spiller det noen rolle da? Snart vet alle alt om alle. :P
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Obama truer nå med å legge ned veto mod CISPA, klikk på lenken under for å sende ham en melding om at dette er en god avgjørelse:

Obama Threatens To Veto CISPA: Encourage Him To Stand Strong
Vis hele sitatet...

Hvordan vet du at alle disse underskriftene faktisk havner på skrivebordet til presidenten? Alle meldingene kan jo havne hvilket som helst annet sted, og være helt ubrukelige? Ellers kan det jo hende at alle støtte-erklæringene havner hos en eller annen rådgiver/sekretær som dumper dem rett i søppelkassen uten å tenke nærmere over det.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Siste fra CISPA loven: Arbeidsgivere kan spørre jobbsøkere om passordet deres til facebook/twitter osv.

usnews.com - Legislation Preventing Employers From Asking for Facebook Passwords Defeated
p
Vis hele sitatet...
Dette var noe som ble foreslått inkludert i loven (et forbud), men som ble fjernet for å bevare dagens lovverk. Leser du faktisk det du poster, eller er du opptatt med å drikke anon-reddit-koolaid?
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av ivioynar Vis innlegg
Dette var noe som ble foreslått inkludert i loven (et forbud), men som ble fjernet for å bevare dagens lovverk. Leser du faktisk det du poster, eller er du opptatt med å drikke anon-reddit-koolaid?
Vis hele sitatet...
Jeg ante ikke at arbeidsgivere i USA kunne spørre om passordet til facebook/twitter kontoen din, og regner med at jeg ikke er den eneste som viste om dette (siden det ble en nyhetssak om det).

At et forbud mot å spørre om passord ble nedstemt synes jeg er merkelig... Hvorfor er det viktigere å bevare "dagens lovverk" fremfor å beskytte privatlivet til arbeidssøkere?
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Jeg ante ikke at arbeidsgivere i USA kunne spørre om passordet til facebook/twitter kontoen din, og regner med at jeg ikke er den eneste som viste om dette (siden det ble en nyhetssak om det).
Vis hele sitatet...
Det kan de i Norge også. Såvidt jeg vet er det ingen lov som hindrer at de gjør det.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
At et forbud mot å spørre om passord ble nedstemt synes jeg er merkelig... Hvorfor er det viktigere å bevare "dagens lovverk" fremfor å beskytte privatlivet til arbeidssøkere?
Vis hele sitatet...
Fordi det er usikkert om det trengs noen lov for det og fordi det ikke har noe med CISPA å gjøre.

Det kan de i Norge også. Såvidt jeg vet er det ingen lov som hindrer at de gjør det.
Vis hele sitatet...
Før det blir missforståelser her. Vi (og amerikanerne) har alt et lovverk som gir oss rett til privatliv på arbeidsplassen. Det er en generell rett som ikke tar høyde for om det er facebook eller brevpost man bruker.
Sitat av Mith Vis innlegg
Det kan de i Norge også. Såvidt jeg vet er det ingen lov som hindrer at de gjør det.
Vis hele sitatet...
Jo, indirekte. De har ikke lov til å spørre om politisk ståsted, seksuell legning, religion og whatnot jf. arbeidsmiljøloven:
§ 13-4. Innhenting av opplysninger ved ansettelse

(1) Arbeidsgiver må ikke i utlysing etter nye arbeidstakere eller på annen måte be om at søkerne skal gi opplysninger om seksuell orientering, hvordan de stiller seg til politiske spørsmål eller om de er medlemmer av arbeidstakerorganisasjoner. Arbeidsgiver må heller ikke iverksette tiltak for å innhente slike opplysninger på annen måte. Likestillingsloven § 4 tredje ledd gjelder tilsvarende.
Vis hele sitatet...
Nå, det er høyst rimelig å forvente å finne denslags opplysninger på folks private FB-side. Den uthevede setningen er nokså generelt formulert, og det er lovgivers bevisste intensjon at den skal være en catchall som fanger opp alle mulige kreative forsøk på å omgå reglene. Derfor har de heller ikke lov til å be om passord til FB-siden din (eller lignende), da de selv vet det vil gi dem informasjon de ikke skal ha.
Hvorfor i helvette er det ikke mere om dette i media? dette er jo 100 ganger verre enn det boston griene, fy faen.
Sist endret av foxxravin; 23. april 2013 kl. 20:46.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
CISPA's Immunity Provision Would Allow Corporate Hacking

Under CISPA, corporations would be allowed to aggressively combat loosely-defined “cybersecurity threats.” Rep. Jim Langevin wisely attached an anti-hack-back amendment to CISPA limiting corporations to cybersecurity measures only on their own networks. Language found in the exemptions section, however, effectively nullifies this amendment. Companies would be able to act with immunity outside their networks. Translation: it's illegal to hack as an act of civil disobedience (see: Anonymous), but perfectly legal if you are a corporation.
Vis hele sitatet...
Begynner å høres ut som en form for "Letter of marque"...

Hva synes dere?
Det virker for meg som at politikerne i USA ikke setter seg ned å leser selve lovforslagene som skal gjennom men gjerne lar seg bli forklart av lobbyistene hva de forskjellige tingene vil bety. Det minner om lederen som går ut og overtaler deg til å tro at noen skal angripe deg, med emosjonelt språk og doble meninger i ord lar vi oss lure til å tro at sikkerheten vår er under angrep, lovforslaget eller krigen er i boks og vi gir hverandre en klapp på skuldera, uviten om blindsonene i språket.

Igjen har vi ingen klarhet i språket. Hva menes når man sier at vi ikke har sikkerhet på internett, hva er internett egentlig? Hva er sikkerhet egentlig? Tør vedde på at politikere i Norge er like dumme som de på andre siden av vannet. Vi lures av språket daglig.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
CISPA's Immunity Provision Would Allow Corporate Hacking



Begynner å høres ut som en form for "Letter of marque"...

Hva synes dere?
Vis hele sitatet...
Ikke akkurat overrasket, nei. En forferdelig tanke som vitner om et syn på mennesklene de er satt til å lede som ikke hører hjemme i noen sivilisasjon. Som vanlig vil ikke dette få noen praktiske konsekvenser: hacktivistene bryter loven i dag uten at det får konsekvenser fordi snuten er udugelig. Selskapene bryter loven i dag uten at det får konsekvenser fordi snuten er korrupt. Så, det blir vel mest en formalisering av et etablert fenomen. Faktisk, uten å ha finlest jäkelskapen, så tror jeg hacktivistene kan utnytte dette til sin fordel - opprette et foretak, og hey presto! gjør hva pokker du vil.

De store taperne er selvsagt de "vanlige" brukerne - private uten særlige interesser for IT eller ferdigheter, og som driter en lang mars i personvern. Det er fristende å si at de har stilt seg lagelig til for hogg, men det vil som kjent ikke si at fyren som svinger øksa har sitt på det tørre.

Mest av alt er jeg bare trist. Ikke sint, ikke engang skuffa - bare trist.

Forøvrig: litt OT, men jeg forsøker å redde utrydningstruede ord: "letter of marque" heter kaperfart på norsk.