Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  38 6501
Har begynt planleggingen av modifisering av en vanlig nødrakett til noe av grovere kaliber kan man si.

Raketten er en vanlig endburner som stiger til ca. 300 meters høyde ved en last på 135 gram.
Lasten inkluderer fallskjerm, svartkrutt og den lyse-enheten som henger i fallskjermen (noen som vet hva denne består av btw?).

Egenvekt på motoren og hylsa som motoren befinner seg i er på 136 gram.

Jeg har tatt ut alt av hylsa slik at det bare er motoren som er igjen sånn at den kan fylles opp med sprengstoff.
Volumet på hylsa er på 139,70 cm3 så det er plass til en god del sprengstoff i den.

Sprengstoffet skal bestå av litt flash som skal initiere 28gram AP-putty som i sin tur skal detonere så mye APAN som det mulig å få plass til i hylsa.


http://bildr.no/thumb/302528.jpeg


Kanskje jeg burde kappe av den nederste delen og heller bruke pinne?

Bare fylle den opp å veie den før jeg bestemmer meg for lengden på pinnen?

Noen som kan si litt om stigehøyde hvis raketten får en lastvekt på 250 gram ( Altså 115 gram mer enn den opprinnelig veide?
Var ikke tålmodig nok til å vente på svar så jeg har allerede gjort den ferdig nå.

Innholdet ble slik:

-5 gram flash

- 20 gram putty

- 104 gram APAN

Total last på 129 gram.


Når lasta er såpass lik som den egentlig var så dropper jeg pinne og bare fyrer den opp.
Dersom jeg er førnøyd med denne så har jeg 4 andre som skal sendes opp på nyttår.
Pyroteknikkmoderator
Bang's Avatar
IKKE skyt den raketten ved å dra i snora eller spaken, eller hva det nå er for slags tennanordning på den.
Jeg har skutt mange slike raketter, og har ved flere anledninger sett rakettmotor og hylse skille lag umiddelbart etter tenning.
Ta raketten ut av utskytningsrøret, og svi av startladningen. Borr ut restene, og bruk vanlig lunte istedenfor.
utskytningsrøret fester du til en stokk el.l. så den sitter godt. Tenn på lunta og løp for livet!
Hehe, neida!
Som sagt så er alt tatt ut av hylsa.
Mellom flashet og puttyen er det en skillevegg slik at AP ikke skal reagere med metallet.
Tenneren på den er opprinnelig en spak som utløser en slags bolt som er fjærbelastet.
Denne bolten skytes rett inn i dysa slik at motoren antennes.
Interessant prinsipp må jeg si.

Jeg har tenkt å tenne den ved å bruke en liten saktebrennende kruttladning plassert i dysen som er koblet til en el.tenner som i sin tur er koblet til den fjernstyrte mottakeren min.
Da kan jeg stå på god avstand når jeg skyter den opp langt borte fra folk og fe.
Da den allerede er spekket med sprengstoff, forseglet og er direkte livsfarlig om den tukles med så tror jeg denne måten er den lureste.
Har til og med mekket til en diode som blinker blått på toppen av raketten nå.

Ja, jeg vet at det er fullstendig unødvendig, men jeg bare måtte!
Dette så meget interressant ut!

Hvor lenge er det til du tester denne? Jeg er meget interressert i film av vidunderverket
Ikke skyt opp uten kamera og stativ nei ! Dette blir tidenes film!
det som brenner under fallskjermen er en spesiell magnesium blanding.......
Sitat av dynomarius Vis innlegg
det som brenner under fallskjermen er en spesiell magnesium blanding.......
Vis hele sitatet...
Dynomarius: Det kommer vel helt ann på hva slags farge det er på lysraketten det?
Det mest vanlige i en rød lysrakett er vel en Strontium-komposisjon,
i en grønn lysrakett er det vel en Barium-komposisjon,
i en gul lysrakett er det vel en Natrium-komposisjon, hvis jeg ikke tar helt feil..

Jeg tar utgangspunkt i at du mente magnesium som fargegiver i komposisjonen, eller?

Jeg har selv aldri sett en hvit/sølv farget lysrakett. Er det noen andre som har sett dette?
Til hvilket formål skulle dette være godt for, da en lysrakett er lagd for å bli sett på lang avstand.
Dette er jo hele poenget med en lysrakett, den skal ha effekten i å bli lagt merke til, og det ideell til dette er vel raketter som har en tydelig farge, som rød eller oransje.
Men derimot hvis det finnes med en magnesium blanding, er det vel en komposisjon bestående av Aluminium/ Magnesium eller en blanding av disse.

Nitrofis: Jeg opererte et par røde lysraketter en gang, da de ikke fungerte. Tennmekanismen var trolig blitt utsatt for fukt
(jeg hadde de liggende i seilbåten min.)
Lyssatsen var bestående av en Strontium-komposisjon som var presset VELDIG hard ned i en stålpatron med avrundet ende.

MVH Alex
Sånn! Nå er det gjort og den ble en suksess.
Den i dag var bare en såkalt prototype som jeg ønsket å teste ut tenningen på osv.
Derfor lot være å mekke til utskytningsrør osv. og bare plasserte den langt ute på isen og fyrte den av i en bestemt retning på god avstand.
Den fungerte utmerket.
Derfor har jeg bestemt at jeg skal modifisere de andre jeg har liggende så lenge det lar seg gjøre hvertfall.

Beklager at filmen ble såpass dårlig, men det var ikke lett for kompisen min heller som ikke trodde at den ville fly så forferdelig fort.

http://www.youtube.com/watch?v=kG2W46Wj3vU

Legg merke til at den lille rakkeren ødela fjellet den traff!

Men magnesiumblanding? Er du helt sikker på dette? Syns dette hørtes litt rart ut..
Må heller si at godeste Alex sin forklaring er mer fornuftig. Sier det ikke for å være frekk altså.
Noen som vet hvor sensitiv denne blandingen er?
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Men magnesiumblanding? Er du helt sikker på dette? Syns dette hørtes litt rart ut..
Må heller si at godeste Alex sin forklaring er mer fornuftig. Sier det ikke for å være frekk altså.
Noen som vet hvor sensitiv denne blandingen er?
Vis hele sitatet...
Er ikke helt sikker men, ble fortalt av en dude i forsvaret at det var magnesium opplegg......

Kul rakett foresten, jævla hissig
De i forsvaret er vel mer strobe-raketter? Eller helios som de også kalles.

Lyser hvitt? Da er det sikkert magnesium.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Alex: Er det ikke vanligst med rødt fosfor i røde nødraketter? Eller blander jeg de med sånne "road flares", kanskje?

Og NitroFis: Flott film! Utrolig hva man kan få til med litt fantasi, oppfinnsomhet og sprengstoff!
Synd den gikk sidelengs =/

Men flott jobba
Takker.

Men som sagt så var bare dette en test.
Skal lage 4 raketter til som er enda bedre enn denne her. Dette var bare for å sjekke om oppbygningen av raketten var noe å bygge videre på.

Syns det var lurest å sende raketten sidelengs i den retningene enn å prøve å sende den rett opp da jeg ikke hadde noen passende utskytningsrør/rampe, men dette har jeg også laget en grei løsning på til oppfølgerne.
Dette er jo meget viktig å få til før jeg sender dem oppover. Dere så jo hva som skjedde med fjellet...

Disse skal sannsynligvis skytes opp på kveldstid når det er mørkt og filmes av meg selv.

Når myndighetene forbyr raketter så skal jeg hvertfall lage meg et par heftige noen selv for å kompensere litt for det forferdelige tapet vi alle kommer til å lide for i årene framover.
Har flere planer med en gigantisk hjemmeprodusert rakett også.
Tror dette her blir flott for å si det rett ut!

Flere filmer kommer etter hvert.
Very Important Pyrotechnician
hanses's Avatar
kul rakett!

Men hvorfor ikke en magnesiumkomposisjon? Den eneste grunnen jeg kan finne til at det ikke er så egnet er at Mg er veldig reaktivt, men det løser man ved å coate det.

Magnesiumet fungerer jo bare som fuel sammen med oksidanten og et metall-ion gjør at metallionene (feks. Cu2+ og Sr2+) slipper ut energi som vi oppfatter som farget lys. Magnesiumkomposisjoner er de mest lyssterke, så jeg vil ikke se bort ifra det. Magnesium brukes i en god del fargekomposisjoner for stjerner og får ofte navn som "brilliant green" osv.

Jeg har dog ingen peiling på hva som virkelig brukes, så det kan godt hende dere har rett i at det ikke er Mg i dem.

Bomberman:
Vil tro at det er utelukkende strontsium som brukes for å gi rød farge. Litsiumsalter kan brukes men strontsium gir en mye kraftigere rødfarge. Rødt fosfor kan jeg aldri tro brukes. Det er altfor reaktivt og jeg tviler på at det gir en rød farge, og enda mindre på at den isåfall er kraftig nok til å brukes til slike fargekomposisjoner.
Sitat av Alex Vis innlegg
Dynomarius: Det kommer vel helt ann på hva slags farge det er på lysraketten det?
Det mest vanlige i en rød lysrakett er vel en Strontium-komposisjon,
i en grønn lysrakett er det vel en Barium-komposisjon,
i en gul lysrakett er det vel en Natrium-komposisjon, hvis jeg ikke tar helt feil..

Jeg tar utgangspunkt i at du mente magnesium som fargegiver i komposisjonen, eller?

Jeg har selv aldri sett en hvit/sølv farget lysrakett. Er det noen andre som har sett dette?
Til hvilket formål skulle dette være godt for, da en lysrakett er lagd for å bli sett på lang avstand.
Dette er jo hele poenget med en lysrakett, den skal ha effekten i å bli lagt merke til, og det ideell til dette er vel raketter som har en tydelig farge, som rød eller oransje.
Men derimot hvis det finnes med en magnesium blanding, er det vel en komposisjon bestående av Aluminium/ Magnesium eller en blanding av disse.

Nitrofis: Jeg opererte et par røde lysraketter en gang, da de ikke fungerte. Tennmekanismen var trolig blitt utsatt for fukt
(jeg hadde de liggende i seilbåten min.)
Lyssatsen var bestående av en Strontium-komposisjon som var presset VELDIG hard ned i en stålpatron med avrundet ende.

MVH Alex
Vis hele sitatet...
Forsvaret bruker hvite lysgranater for å lyse opp slagmarken. Nå vet jeg ikke om det er det han tenker på...
▼ ... over en uke senere ... ▼
Har klargjort en helt lik rakett nå.
Mangler bare å modifisere en tilsvarende og ombygge to andre modeller.
Herregud jeg gleder meg til å sende dem opp!
Angående en nødrakett av denne typen. Hvordan er det å fyre av en sånn en på den måten det står at man skal gjøre det? Jeg har to stykker liggende her, men jeg har ikke brukt dem fordi jeg ikke aner hvor mye rekyl de gir, hvor høyt det smeller osv.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Har klargjort en helt lik rakett nå.
Mangler bare å modifisere en tilsvarende og ombygge to andre modeller.
Herregud jeg gleder meg til å sende dem opp!
Vis hele sitatet...
Lykke til nitrofis
bare de går oppover denne gangen ,Husk å filme de !
likte den nye filmen din på youtube btw
Sitat av mac 11 Vis innlegg
Er ikke helt sikker men, ble fortalt av en dude i forsvaret at det var magnesium opplegg......
Vis hele sitatet...
Forsvarets raketter (helios bl.a.) benytter seg av magnesium. Til gjengjeld har de en helt annen funksjon, nemlig å lyse opp et område. En helios går ikke halvparten så langt opp og har mye kortere flytid enn en nødrakett, til gjengjeld lyser de opp noe inni helvetes mye.
Very Important Pyrotechnician
Sitat av Transe Vis innlegg
Angående en nødrakett av denne typen. Hvordan er det å fyre av en sånn en på den måten det står at man skal gjøre det? Jeg har to stykker liggende her, men jeg har ikke brukt dem fordi jeg ikke aner hvor mye rekyl de gir, hvor høyt det smeller osv.
Vis hele sitatet...
Det er faktisk temmelig heftig å håndfyre de. Er ikke så veldig mye rekyl siden vi snakker rakett her, men du bør uansett holde de GODT. Men det er en ganske kraftig lyd av motoren, og nødraketter er vel det eneste "fyrverkeriet" som gir meg susing i ørene etterpå. Men det har selvfølgelig sammenheng med den korte avstanden til ørene. Og de smeller ikke...
Du får deg et temmelig godt rykk i armen hvertfall. Selv pleier jeg å støtte bunnen mot noe mens jeg strekker raketten så langt bort fra det søte lille hodet mitt som mulig.
Uten ørepropper så vil du oppleve litt øresus/dotter i ørene i de følgende minuttene.
De modellene med knallperler gir meg faktisk dotter i ørenene bare ved avfyring av en tom hylse. Altså bare knallperla.

Men ta på deg noen vernebriller og ørepropper så ligger du godt an.

Vil vise fram to av de nyproduserte rakettene mine som er utstyrt med dioder.

http://www.youtube.com/watch?v=tsrNHJxXELQ

Diodene er montert pga. at det skal være lettere for meg å vite hvor jeg skal filme dem i det de står på bakken når det er mørk + at jeg syns at det ble temmelig kult!

Tenkte jeg skulle lakkere rakettene også.
Legger ut bilder dersom det er interesse for det.
Sist endret av Knask; 26. desember 2008 kl. 04:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av NitroFis Vis innlegg
Tenkte jeg skulle lakkere rakettene også.
Vis hele sitatet...
Ikke for å være kjip eller noe, men hvorfor det? Skal ikke rakettene blåses til himmels?
For at jeg syns at rakettene ser stygge ut sånn som de er.

Liker ikke stygge ting.

Dessuten har jeg alt for mye tid til overs!
hvor får man tak i slike raketter? fikk lyst på en selv som jeg kan modde litt
Overskuddslageret til forsvaret. Det var i hvertfall der fattern fikk sine...
De kan kjøpes hos båtforhandlere og enkelte sportsbutikker.

Dessuten er det flere nettsteder som selger dem.
Det er det ja.

Men om stigehøyden og spesifikasjonene er det samme på den er uvisst.
Men er samme merke som jeg har på et par av mine.
De her selger alt av nødbluser og nødraketter til en brukbar pris
Vil informere om at raketten fungerte utmerket og det ble en fin film av det hele i tillegg.
Legger ut link etter at jeg har redigert den.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Fett den funket
Har du mange igjen? Eller var det den siste?
Har en ferdig en igjen, men den lar jeg ligge til en annen dag for nå skal jeg først ha middag hos en kompis, fyre opp fyrverkeriet (kjøpt) så skal jeg på fest.

Skal også smekke sammen 2 tilsvarende raketter en dag jeg får tid.

http://www.youtube.com/watch?v=qNRJWubq0mg

Soleis!

Håper folket liker den, for det gjør jeg!
Sist endret av Knask; 31. desember 2008 kl. 17:37. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Fete greier, NitroFis. Hadde vært digg med litt skarpere film, men lyden var fortsatt grom.
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Fet rakett!
Husker jeg lagde en finalerakett i 2006 tror jeg det var, med 130 gram APAN.
Smalt meget tilfredsstillende.
Var 1:1 APAN doh
hmm, jeg fikk lyst til og prøve noe sånt jeg også! blir vell til neste år om jeg ikke har sprengt meg selv til damp før den tid ^^
Nice!
Litt lenger video kanskje, slik at vi hører hele drønnet Var også litt vanskelig å se raketten.
Har tenkt på det samme, har tilgang til en helt sikker plass å fyre den opp. Problemet er at jeg er redd for balansen når jeg tukler med payloaden, en løpsk rakett med 200g sprengstoff på veg mot meg frister ikke veldig!
Takker!

Klippet bort litt av slutten sånn at de hysteriske vennene mine ikke ble med. " Å fy faen! " osv osv.

Er ikke noe problem at man tukler med payloaden på denne.
Egentlig så er tyngdepunktet høyere på den originale raketten.
▼ ... over en uke senere ... ▼
http://www.youtube.com/watch?v=v_zkksapPfA


Den siste jeg hadde liggende.