Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  48 4320
For meg er Steinkjer den styggeste. Trondheim den fineste. Ordet by er vel egentlig bare dekkende for Oslo. Trondheim og Bergen er vel egentlig ikke byer, men heller småbyer å regne. Men hvilket ord skal man bruke om plasser som har under 200k, 100k, 50k, 25k. Det blir totalt misvisende å bruke by om både Oslo og Steinkjer for eksempel, det blir også missvissene å bruke småbyer om Trondheim og Steinkjer. Bondeby om plasser under 30k?
Grimstad den desidert vakreste,sommer som vinter,Kristiansand på en god nummer 2 selv om det er mye utbygging der nå..

Oslo er grå og trist så den scorer høyt på styggest,ellers er vel byer som Kongsvinger og Skien heller ikke akkurat verdens navle..
Synes oslo har en ekkel vibe. Støtter kristiansand i beste sommerby. Fint i mjøsbyene på sommeren også
Sist endret av HeiG2006; 1 uke siden kl. 14:30.
Det er bare en by i norge, Oslo er naturligvis den flotteste byen vi har.
Alt annet blir tettsteder og bygder.

He he ;-p
Oslo er en stygg by. Kristiansand er kjempefin. Fin by å gå på oppdagelsesferd i. Dessverre har det blitt litt ødelagt av ny stygg arkitektur. Det nye politihuset f.eks. ser helt jævlig ut.
Enig med Steinkjer som styggest, ser ut som en by som ble kasta opp å utover planløsninger etter en eller annen dagen derpå.
Trondheim var den peneste byen før i tiden.
Den fineste må være Fagernes. Styggeste er helt klart Kristiansund
Oslo er IKKE en stygg by. Den er midt på 3.

Tror kanskje Moss er styggeste byen.

Fineste byen er nok Tromsø
Skien by er nitrist,altså byen ikke selve kommunen.
Synes Bergen er veldig fin, samt Ålesund, Kristiansand og Fredrikstad. Av de jeg har vært i hvertfall. Har ikke vært i Tromsø men synes den ser ganske fin ut så langt jeg kan se.

Er ikke så stor fan av Oslo eller storbypreget generelt, men det finnes nok styggere byer.

Dessverre så lider mange byer med nybygg som ikke passer inn generelt og er laget kun for maksimum profitt da. Uting. Arkitekturopprøret lenge leve
Sist endret av Petruz; 1 uke siden kl. 18:09.
Kristiansund styggeste
Ålesund fineste
Ålesund er definitivt den fineste. Støtter at Steinkjer er den styggeste.
Skien er ganske høyt oppe på styggeste, selvom det lett er noen steder i nord som like godt kunne stått på listen men igjen så kompenserer de litt med at de ligger ved sjøen eller har et fjell landskap rundt seg, men det er så smått at jeg skjønner ikke hvordan de har fått bystatus engang...
fineste er litt værre..hadde det vært fineste sted i Norge hadde jeg hatt noe men ikke når det kommer til by.
Mange fine sommerbyen men de er nitriste resten av året
Ålesund er en by som passer fint på begge kategoriene. Ingenting slår Ålesund på en nydelig sommerdag, men på vinteren er det helt klart den styggeste og tristeste byen i landet.
De små bygdene rundt Ålesund langs Geirangerfjorden og Trollstigen er flotteste jeg har besøkt. Styggeste kanskje Sarpsborg
Lillehammer er en flott by.
Hamar er helt jævlig.
Pleide å si Drammen var styggest, men de er blitt bedre i det siste. Så… Lillestrøm overtar tronen nå?
Sitat av dödskadaver Vis innlegg
Lillehammer er en flott by.
Hamar er helt jævlig.
Vis hele sitatet...
Gjøvik er værre
Rent objektivt sett er det vel åpenbart at alle byer, bygder og tettsteder på Vestlandet er ti ganger vakrere enn noe som helst man kan komme over på Østlandet. Menmen, søtt at dere spekulerer i hypotetiske scenario.
Sitat av En deling Vis innlegg
Rent objektivt sett er det vel åpenbart at alle byer, bygder og tettsteder på Vestlandet er ti ganger vakrere enn noe som helst man kan komme over på Østlandet. Menmen, søtt at dere spekulerer i hypotetiske scenario.
Vis hele sitatet...
Og poenget var?
Jeg har iblant tenkt at Oslo i disse sammenhengene sjeldent får sin fair due, fordi osloborgere ikke helt skjønner hvordan man deltar. Bergen er fint? Jada, Bergen er fint!

Selv har jeg bodd mange steder, sør, vest, øst og midt (ikke så mye i nord, tilgi meg det), og har kommet frem til at Oslo er den rikest på flotte områder og overraskende opplevelser - selv for dem som er vokst opp her/der – ingen annen norsk by kan egentlig konkurrere.

Bergen er også vakker, på en måte vakrere, eller rettere: Bergenhus (la oss holde Fyllingsdalen og Åsane og alt det der utenfor for nå). Den er det på en enhetlig måte, fra størst til minst, man ikke finner i Oslo – ja for så vidt kanskje ikke i Norge ellers i det hele tatt, og som jeg synes er fint å tenke på svarer til dens litt til spesielle status: bergensere har ikke helt urett i at Bergen “ikke er en del av Norge”, som “hansastad” står den litt i samme posisjon som de gamle helt eller delvis uavhengige bystatene som hos fønikerne i antikken eller i nord-Italia i renessansen. Dog helt uavhengig er den ikke – noe som å tenke på dens perler i implisitt kontrast til noe ikke bidrar til! - De som skjønner, de skjønner. Dog også nedover i Fana, bredt betraktet, er det mye spennende å oppdage. Landsdelens natur ufortalt.

Men bydelene er for små. Allerede inn i dem er man på vei ut av dem, som ikke muliggjør den repetisjonen som bevirker fylde. Jo, det er en egen “stemning” på Møhlenpris og Nordnes, eller Christinegård, men den er så flyktig som de er to kvartaler brede. Jeg er åpen for at det er noe jeg ikke har skjønt – man må vel være bergenser.

Trondheim for sin del har jo en hel by inni byen – Nidarosdomen – og er den tredje byen i Norge som har litt tyngde på baken, forjettende en fortid annen enn et fiskevær. Jeg har bodd der for mye til ikke å ha hele stemningen litt i vrangstrupen, og jeg blir litt melankolsk av steder som er helt døde på nettene utenom helgene (Bergen har ett sted, som er én mer enn null), men den er flott å dra som turist til. Og så er Trondheimsfjorden, allment kritisert for sin “kjedelighet” (den har ingen øyer), uten tvil i mine øyne fjorden i Norge med flotteste lysforhold – ok, av dem jeg har vært i.

Av stygge byer er det jo mange å ta av i dette landet, som ikke har egentlige landsbyer og derfor består av hus- og gårdsklynger som vi har funnet det prudent å bygge kjøpesentere i midten av. Steinkjer er allerede nevnt, og objektivt betraktet er det vel vanskelig å anføre f.eks. Namsos som bedre for den del. Selv var jeg aldri særlig glad i Kristiansand – byens høyeste bygg er politibygget, hvori de tre øverste etasjene er fengselet, men jeg skal ikke si mer. Men klart Flekkerøya er vanskelig ikke å savne, som et sted å boltre seg, åpent mot havet, tjue minutter unna sentrum, og alle lommene av autentisk sørlandsnatur (barlind, kristtorn, eik – dog er mesteparten furu).

Men alle disse byene har det samme problemet, nevnt ovenfor, hvis man er en skamløs, hedonistisk estet som undertegnede og som jeg antar de andre som svarer i denne tråden er: De er for små. Kun i Oslo kan man vandre i timesvis i byområder uten å vandre vekk – til hologramaktige, suburbane områder – men finne flere og selvstendige urbane tyngdefelter med slike steders særegne tyngde og soliditet, forankring, stemning og koloritt. Jeg påstår ikke at Valdres eller Husøy på Senja ikke har forankring, stemning og koloritt, men siden vi snakker om byer her.

Størrelse er ikke alt – Ulefoss er en liten favoritt, og Dale i Vaksdal har om noe “stemning” – men urbanitet fordrer en kritisk masse. Ikke noe annet sted kan man oppleve samme rikdom – som Frogner – og makt – som Kvadraturen – finner man prinsippet sympatisk eller ei. Vestkanten er og forblir håpløst provinsielt – blikk for ytre statustegn, redsel for “storbyens” klasse- og nasjonsløse mylder –, men hvor ellers kan man vandre i timesvis blant murvillaer – som fra nordre Fagerborg til søndre Skillebekk?

Man kan spørre seg hvor “Oslo-haters” egentlig går. Hvis man kan finne tid til å se noe annet enn Jernbanetorget og Bussterminalen, Torggata og Bogstadveien, eller kompisens Obos-bolig, hvor trykker egentlig skoen?

Hvis det man drar igjennom, og ser, er Carl Berner (som da ikke er så verst), men ikke Rodeløkka, Tøyen torg (som da egentlig ikke er så verst heller), ikke Kampen park, Sørenga, men ikke Gamlebyen, Kværnerbyen istedenfor Vålerenga, Vulkan men ikke Gamle Aker, Ullevål stadion istedenfor hagebyen/Berg – el. Lilletøyen el. Egnehjemveien – nye Nydalen/Storo istedenfor den gamle elveindustrien, og naturen, hele veien opp og ned, Løvebakken istedenfor Grev Wedels plass, Bryn senter istedenfor Nordre Skøyen hovedgård, Skøyen istedenfor Borgen, Thorvald Meyers gate istedenfor Trondheimsveien, “Ibsenkvartalet” istedenfor Vår Frelsers gravlund, Bygdøy allé istedenfor Thomas Heftyes gate, utsikten fra Holmenkollveien istedenfor Valhallveien, Solli plass istedenfor noen annen plass eller for den del Tjuvholmen istedenfor Akershus slott (og plassene bak) eller bensinstasjonen i Maridalsveien istedenfor Egebergslottet eller Søylegården (som man ikke besøker, men går forbi, eller aldri går forbi, som er hele poenget) osv osv – og dette er stedene folk drar – hadde jeg kanskje også syntes at den var grå, rotete, ørkesløs og fiendtlig.

Folks problemer med Oslo er altså egentlig konflikten med deres egne provinsielle prioriteringer (), som en mindre by da selvsagt møter bedre. Alt skulle ha hatt én etasje til – og en hakket høyere begrensning av boligspekulanters og bygårdseieres friheter – men ellers er Oslo perfekt.
Drammen fineste
Sitat av YoungAlkis Vis innlegg
Drammen fineste
Vis hele sitatet...
Morsomt at Drammen er det fineste her. Trudde det var det mest gentrifiserte hølet i Norge.
Fredrikstad er penest, Sarpsborg er styggest.

Moss er ikke direkte vakker heller.
Tønsberg er både fin og stygg. Fin by, masse kult gammelt å se på. Så har man sentrum, som ikke ser så bra ut, masse svære betongklosser og litt lite parkeringsplasser. Brygga og Slottsfjellet er fine fra avstand, men byen (spesielt brygga) er kaotisk på sommeren.
Sitat av Jerna Vis innlegg
Morsomt at Drammen er det fineste her. Trudde det var det mest gentrifiserte hølet i Norge.
Vis hele sitatet...
Helt konkret og eksemplifisert, hva legger du egentlig i dette utsagnet?
Men hva definerer stygg eller fin? Hver by har stygge og fine steder, i Oslo så er Grønland stygt, men på frogner eller Holmenkollen og Nordstrand fint. Så blir vanskelig å si hvilken by som generell er stygg/fin? Tromsø er jævlig stygt, men omgivelsene er fine
Oslo er finest, noe som gjenspeiler seg i hvor mange som ønsker å bo her og hva folk er villig til å betale for det. Oslo har noe alle kan like vil jeg påstå.

Styggest er vanskelig å si, men det må være noen av disse små "byene" hvor E6 eller E18 går tvers i gjennom og hvor et stort kjøpesenter har drept bylivet. Legg til noen navlebeskuende bygdefolk som sier Oslo er stygg fordi de har besøkt Oslo S og Karl Johan så er marerittet komplett.
Syns man burde begynne å ta i bruk ordet "landsby". Bør være dekkende for de fleste småbyer i landet. Bodø er styggest. Ålesund kanskje vakrest?
Trondheim er den fineste byen og Sarpsborg er den styggeste.
Fuck Mr. Plod!
Longyearbyen på top, no questions asked (hvis svalbard er med da)

Fredrikstad og sarpsborg er vel de styggeste.
Trondheim finest, Verdal styggest.
Jessheim synes jeg kunne vært penere
Sitat av Hilbert Vis innlegg
Helt konkret og eksemplifisert, hva legger du egentlig i dette utsagnet?
Vis hele sitatet...
Det er en utvikling man ser mange steder. Pregløse identitetsløse betonglandskap/murstein/stål uten rom for liv eller..nærmere sagt en slags copy/paste for hvordan bygg skal se ut og området utenfor.

Det dreper stedets karakter.
Jeg hater hvordan Oslo sentrum har blitt men har aldri skjønt hvorfor Trondheim er så godt likt heller
Styggest: Førde
Finest: Gamlebyen i Fredrikstad
Brønnøysund rager høyt over styggeste by, men blir litt redda av den fantastiske naturen rundt.

Fineste byen syns jeg er Røros. Særlig på vinteren er det utrolig vakkert der oppe.
Nå er det vel ikke byer dette men, Sogndalstrand og Flekkefjord har estetiske kvaliteter, Lillestrøm og Jessheim har det ikke.
Gjøvik er jo ikke noen perle, og Mo i Rana kommer langt ned.
Fineste by er selvsagt Bergen. Styggeste er åpenbart oslo med liten forbokstav.
Honningsvåg: Hvis ikke ankomsten til denne byen er det vakreste stedet så vet ikke jeg


link google streetview
Synes Svolvær er en de fineste og mest sjarmerende byer jeg har besøkt. Og at Oslo er det motsatte.
Kongsvinger er ikke veldig fin by syntes jeg, Oslo kommer heller ikke så veldig høyt opp på lista.

Fineste by er kanskje Ålesund på en god dag
Sitat av Xgeir Vis innlegg
Honningsvåg: Hvis ikke ankomsten til denne byen er det vakreste stedet så vet ikke jeg


link google streetview
Vis hele sitatet...

Haha. Dett var stusselige greier. Var jo bare en rema 1000 butikk med noe få hus rundt. Dette var værre en Moss
Oslo er stygg men samtidig - eneste plassen jeg føler meg hjemme, i Norge.

Bergen er nok fineste sånn generelt.

Hadde ikke villet bo der fast men nice natur på landet - utafor bergen
Hordaland, ved kysten. Gidder ikke spesifisere

#1 sommertid: Lyngør

Vestfold/Telemark/Buske - nedtur vibes for meg personlig. Spesielt de større byene. Det er noe fin natur der, skal sies

Mvh
Født & oppvokst i oslo
Komisk med alle som sier at Oslo er en stygg by. Oslo er tro det eller ei, en av de fineste byene vi har. Merkelig hvordan alle som ferierer i Norge beskriver Oslo som en vakker by., og merkelig hvordan de fleste som sier at Oslo er en stygg by er vestlendinger eller sørlendinger. Det kalles mindreverdighetskompleks.

Hvis du mener at Oslo er en stygg by i dag, skulle du ha sett Oslo på 80 tallet.
Trondheim er byen min, men å påstå at Oslo er stygt er bare tull og handler vel mer om mindreverdighetskomplekser fordi at man bor i Bergen. Bergensere er forøvrig 100% sikker på at de skal vinne eliteserien vært år til å med i 2015 og 2022 når de spilte på nivå 2 trodde de at de skulle vinne Eliteserien. Ingen by i Norge gir i nærheten av like mange inntrykk som Oslo gir. Får litt storbyfeeling over Oslo, som ingen andre byer i Norge gir. Ekstra kult å gå rundt i byen om man er litt historie interessert i Oslo.
Syntes det er litt rart med så mange som sier Oslo er en stygg by. For å være helt objektiv her, så syntes jeg Oslo lander sånn midt på treet. Selv syntes jeg Stavanger, Bergen og Ålesund scorer høyest. Ikke stor fan av Oslo, Bodø, og Trondheim. Men syntes ikke noen av de byene kan betegnes som stygg heller.

Kanskje litt cop-out svar men syntes ikke noen norske steder jeg har besøkt kan betegnes som stygg.
Glemte å nevne Kirkenes. Det er ikke akkurat noe paradis...
Majorstua / krysset & hele bogstadveien
Slottet - europas styggeste
Tøyen / kolstadgata. Minner <3 haha men ser jævlig ut
Løkka /langs trikkeskinna
Barcode/ sørenga
oslo s/sentrum
Groruddalen med et svært høl AKA alnabru midt i lol
Helsfyr, Ulven, Teisen - uff og huff
Holmlia, Hauketo, Prinsdal - gudsforlatt

Trenger jeg si noe mer? Ja det finns allrighte plasser i oslo og, men generelt sett

Der har dere noen gode eksempler på hvorfor vi sier Oslo er stygg. Det er lov å ha ulik smak seff

De stedene som er nice eller OK’ish

Akerselva, Nydalen, Sandaker

Stensparken, Bislet - bare pass dere for blottere på nattestid. Det er noen svin der.

Gamlebyen
Nordstrand/Brannfjell/Brattlikollen

Ser jævlig ut men liker vibe’n: Tøyen, Stovner, Haugenstua.

Trosterud er nice. Helt øverst ved militærbasen. Brukte 20 min tror jeg til byen med elsykkel

Løren, Frydenberg , Carl Berner - fuck off, glem det

Sagene/Sinsen/Torshov, stort sett nice men er par skitne blokker her og der

Kjelsås og nordover langs den trikkelinja (11?12?) - der er det faktisk fint...
Uranienborgparken og rundt der - OK
Hasle, Økern - fuck off
Ullevål sykehus & hageby - glem det
Holmenhavna, Holmenkollen - fuck off

Står det fortsatt «Somalia» med store bokstaver på veggen?
8 etasje
koldstadgata 7
Sist endret av WouwseP; 15 timer siden kl. 08:42. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.