Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 813
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Da har jeg endelig krøpet til korset og akseptert og forsonet meg med at heroin gir en så vidunderlig rusopplevelse for meg at jeg aldri kommer til å klare og slutte uten hjelp. I alle fall har de fire siste årene bevist det.

Jeg la frem problemstillingen i korte trekk da jeg kontaktet dem og fikk som svar (i tillegg til mye respekt og profesjonell holdning av vedkommende), at de ville kontakte meg innen kort tid. "Innen kort tid" er et svar jeg generelt misliker, om det være seg i arbeidslivet, blant venner etc. Ingen vet hva innen kort tid betyr når det kommer til, ja nettopp, tid. Er på lik linje med "jeg er der snart".

Jeg kontaktet dem tirsdag 9 mai og har ikke hørt et kvekk. Riktignok har det vært et par røde dager og en helg i mellomtiden, allikevel hadde jeg håpet å å høre noe fra dem innen nå.

Jeg har klart å komme meg av heroin gjennom å bruke Subutex, selvfølgelig kjøpt illegalt. Det har fungert bra, men er ikke alltid like lett å få tak i og vanskelig å vite hvor mye man skal kjøpe når man først treffer på noen som har en del Subutex til salgs, LAR skal jo kontakte meg innen kort tid...

Er det noen her inne som har erfaring fra hvor lang tid det tok før de kontaktet deg/dere?

Til info så bor jeg i Oslo, inntaksmetode: sniffing, mengde: ca: 1 til 1,5 gram pr dag, misbruker også benzodiazepiner.
Hensikten med å kontakte LAR var å få til en info-samtale.
Vet ikke om dette er relevante opplysninger i forhold til når de kontakter meg.

Er redd for å gå tom for Subutex, for deretter havne på minus-kjøret igjen.
Du må ringe å mase på de.. om ikke det skjer noe skriv til statsforvalteren eller pasientombudet.

Jeg klagde til begge. Pasientombudet hjalp, gikk rett opp '***g Sobril. De tenkte vel jeg bare ville ha mer benzo. Nei jeg trengte hjelp.

Nå har det snar ett år siden legen min sa jeg ikke kunne leve sånn.. jeg sa ingenting kommer til å forandre seg flere ganger. Til slutt var hendene hans bundet og LAR tarv tydeligvis alle for å lyge. bJeg har fått meg jobb to ganger, hvert ærllig med hva jeg bruker...

Den metadonen tar knekken på psyken min.
Anonym bruker
"Sub-tropisk Hippogriff"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Ring førstkommende mandag og si akkurat det du skriver her, at du var i kontakt 9 mai og at du venter på at de skal ta kontakt og at du er redd for å sprekke igjen.

Denne gangen spør om å få en konkret person du kan kontakte dersom de sier det samme.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Takk for svar, folkens. Ja, ringe og mase er vel det eneste som funker. Gikk noen runder med meg selv før jeg turte å ta den første telefonen, får bare tøffe meg opp og ringe kreve et mer konkret svar.
Det er noe som kalles lavterskel LAR. Jeg har dessverre ikke så mye informasjon om det, men jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for at du MÅ tilbake på hesten igjen med mindre du selv ønsker det.

Sjekk her.

Godkjenning etter retningslinjene for LAR er imidlertid ikke en absolutt forutsetning for at en lege kan starte behandling av en opioidavhengig pasient som ber om hjelp. LAR retningslinjen inneholder bestemmelser som sier at enhver lege som bedømmer det nødvendig, kan begynne en korttidsbehandling og stabilisere pasienten med et egnet opioid – også buprenorfin eller metadon. Målsettingen skal være stabilisering og beslutning om videre behandling – enten søknad til TSB og LAR eller avvenning og nedtrapping.
Vis hele sitatet...
Inntaksordning og regelverk i Norge er felles og reguleres av LAR-forskriften med anbefalinger og råd i retningslinjene for LAR som har vært gjeldende siden 2010 (1) og nå er under revidering. Den forutsetter henvisning til TSB fra fastlege og/eller NAV. Helseforetakenes vurderingsteam behandler henvisningen og innvilger eventuelt behandlingsrett i TSB hvor den spesifikke vurderingen av om LAR er den beste og riktigste behandlingen gjennomføres.
Det er derfor flere prosedyrer før LAR kan starte. Pasienten må kontakte fastlege eller NAV. Disse må være enige om at det skal søkes TSB og TSB må bestemme om søknaden gir behandlingsrett og om LAR er riktig satsning. Kapasiteten for LAR var tidligere for liten slik at en fikk lange ventelister. De årlige statusrapportene for LAR viser i dag imidlertid at det nesten ikke er pasienter som venter på vurdering av henvisningen. Slik vurdering skal skje innen 10 dager. Etter dette skal pasienten undersøkes og vurderes for behandlingen og tildeles plass for poliklinisk eller inneliggende oppstart. Denne delen av prosessen kan ta noe tid uten at det foreligger oversikt over samlet tidsforbruk. Det foreligger heller ikke oversikt over hvor mange som faller ut under dette forløpet. Situasjonen i dag er altså at det i praksis ikke er ventelister for å komme i LAR, slik det var for en del år siden, men at søknadsprosedyren likevel kan ta noe tid.
Vis hele sitatet...
Det er også noe som kalles LASSO prosjektet som får deg fort i gang. Det er veldig mange måter å starte behandling før du begynner i LAR, jeg har dessverre ingen kunnskap om dette utover at det eksisterer, men det står veldig mye i linken jeg sendte som du kan sjekke nærmere selv.

Lykke til!
Jeg fikk Subuxone av fastlegen mens jeg venta på LAR. Men det er jo så forskjellige opplegg her i landet.Hvis det ikke finnes sidemisbruk. Røyker en Jonas i ny og ned og det sier de ingenting om. Det de er redd for er benso. Noe jeg syns jeg trenger, men nei. Gudene forby at jeg får en dag uten og være urolig. Men jeg har kanskje vært heldig. Spørs hvor du bor i landet, noen er jo helt nazi på detter.
McIvar.
Anonym bruker
"Ivrig Jerv"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av DrDeath Vis innlegg
Det er noe som kalles lavterskel LAR. Jeg har dessverre ikke så mye informasjon om det, men jeg tror ikke du trenger å bekymre deg for at du MÅ tilbake på hesten igjen med mindre du selv ønsker det.

Sjekk her.





Det er også noe som kalles LASSO prosjektet som får deg fort i gang. Det er veldig mange måter å starte behandling før du begynner i LAR, jeg har dessverre ingen kunnskap om dette utover at det eksisterer, men det står veldig mye i linken jeg sendte som du kan sjekke nærmere selv.

Lykke til!
Vis hele sitatet...
Takk for nyttig link og info! Optimismen steg et par hakk nå
Ha en fin kveld!