Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 1757
La merke til at husleien i leiligheten vår er gått opp, ikke snakk om så fryktelig mye, men la merke til det uansett. I kontrakten står det at husleien endres etter konsumprisindeksen i April hvert år, og ellers følger kapittel 4 i husleieloven, etc.

Det som er interessant her er kapittel 4 i denne loven som det henvises til:

§ 4-2. Indeksregulering
Hver av partene kan kreve leien endret uten oppsigelse av leieforholdet med følgende begrensninger:
a) endringen må ikke tilsvare mer enn endringen i konsumprisindeksen i tiden etter siste leiefastsetting,
b) endringen kan tidligst settes i verk ett år etter at siste leiefastsetting ble satt i verk, og
c) den annen part må gis skriftlig varsel med minst én måneds frist før endringen kan settes i verk.

🔗Del paragraf
Vis hele sitatet...
Se uthevet tekst for det jeg lurer på her, slik jeg forstår det må det ha gått 12 måneder fra leieforholdet startet før leien kan økes. Det andre er at det skal gis en måneds varsel. Sistnevnte tenker jeg kanskje er "unnskyldt" i kontrakten, men kan det samme gjelde det andre punktet?

Det er snakk om en studentbolig, så prisen er latterlig lav uansett her i byen, så det er mest fordi det er interessant og en mulighet for andre å lære litt også. Leiespørsmål er jo en gjenganger her på freak, men kan ikke huske denne problemstillingen.
Av egen erfaring så vet jeg at leien tidligst kan økes etter KPI 12 måneder etter innflytting. Det er jo også ganske naturlig om en tenker seg om. For å kunne øke leien i takt med KPI så trenger man jo nødvendigvis 12 måneder historikk for å få rette økning.

Det er også korrekt at det skal utarbeides varsel - om det holder at det er nevnt i kontrakt er jeg usikker på. Jeg har alltid fått varsel minst en måned før økning selv om det har vært med i kontrakt at leien økes etter KPI.
Er det faktisk riktig tolkning av loven? Altså at man har lovfestet uendret leie i 12 mnd etter innflytting? Noen som vet? Veldig greit å vite isåfall, har isåfall blitt lurt før.
Sist endret av fustercluck; 24. mars 2015 kl. 01:58.
Det er 2 måter å øke leien på. Det ene er etter konsumprisindeksen. Da først etter 12 måneder samt 1 måneds skriftlig varsel. Som leietaker kan du også kreve justering ihht KPI om kpi er negativ. Da vil du få billigere leie. Husk skriftlig varsel.

Den andre heter å justere leien til "gjengs leie". Men å justere pris til "gjengs leie" kan gjøres først etter 3 år etter at avtalen ble signert. Men da skal man ha 6 måneders skriftlig varsel. Du kan også selv kreve gjengs leie om du vet du betaler for høy leie - husk skriftlig varsel.

Se husleieloven kap 4
Sist endret av frtoretang; 24. mars 2015 kl. 03:13.
Takk for svar.
Hvis man har en leiekontrakt som slutter på en bestemt dato, men du vil fortsette å bo der så du får en ny kontrakt som gjelder fom dagen etter. Men denne nye kontrakten har en høyere leiepris. Er det et lovlig smutthull for utleier, selv om man har bodd der under 12 mnd? Og dekkes en så generell utgiftspost som "økte vedlikeholdsbehov" av § 4-5.Unntak fra leieprisvernet?
Ja, forutsatt at opphør av leieperioden er lovlig avtalt i henhold til lovverket. Så vidt meg bekjent er det noen kriterier som må på plass for å kunne avtale kortere leietid enn 12 måneder.
Usj, så både Husleielovens § 4-1 og § 4-2 a settes ut av kraft når man har en tidsbestemt kontrakt på opptil 12mnd? Sleipe saker.
Sist endret av fustercluck; 25. mars 2015 kl. 01:30.