Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 3721
hei, har slitt velding mye med angst/bekymringer/hyppokonderi for og havne i en psykose de siste 10 dagene, for rundt 3 timer siden traff jeg skikkelig veggen og var neste bombesikker på at jeg hadde trigget en psykose. så jeg tok en sobril og dro til legevakten. ble sittende på venterummet i rundt en time før jeg ble henvist til en lege for og snakke litt om det jeg sliter med. sobrilen jeg hadde tatt for en time siden hadde begynt og kicke inn. og jeg merket med en gang at jeg følte mye mye bedre. satt der og snakket med legen og ble nesten ledd av siden han mente dette bare var noe som jeg bare inbilte meg. og at jeg ikke var i nærheten av psykose. bere at det noe jeg bare tror. jeg sa godt og høre og kom meg hjem. nå har jeg endelig fått en indre ro og har nesten ikke negative tanker i hodet. men problemet mitt er. kan sobril være farlig? hørt at benzo kan være helt jævlig og bli avhengig av. om det er tilfettet så slutter og og bruke det med en gang. men hadde vært utrolig deilig og kunne brukt dette som ett medikament. ikke som en rus. jeg føler ikke noe rus. bare en indre ro jeg ikke har hatt på 10 dager på pakken står det . Sobril 10mg
Dette er jo akkurat noe du kunne spurt om da du var der nede?

Hvis du føler samme angstanfall igjen, og du drar ned kan du jo høre med legen.
Sist endret av Paradigm; 27. september 2013 kl. 02:31.
Du kan vel bruke det som medikament, men ja du blir fort avhengig av det. Jeg bruker det selv innimellom, men kan ta meg en pause på måneder+ uten problemer. Mye fra person til person, var verre før da jeg gikk på det i rundt 2 år. Nå er det kansje en pakke (25mg), så stopp en måned eller mer.
Sobril er utrolig vanedannende. Du burde absolutt ikke begynne å bruke det som ett medikament. Det du trenger er å snakke om "problemet" ditt med en fagskyndig, og finne ut av det uten legemidler
Du blir avhengig av Sobril om du bruker det fast og over tid.

Fra felleskatalogen:
Indikasjoner: Nevroser og psykosomatiske lidelser preget av angst, uro og spenning. Søvnvansker.
Det utvikles vanligvis toleranse for den sedative komponenten etter 1-2 uker. Pga. fare for tilvenning bør preparatet gis i et begrenset tidsrom.

Du kan ta en Sobril når du trenger det for din indre uro, bare pass på at du ikke tar det hver dag eller *3 om dagen fast for at du ikke skal bli avhengig.
Du kommer ikke til å bli psykotisk. Du må kunne akseptere dette for å bli bedre. Å være nevrotisk for å bli gal kan være et helvete, men det er som regel ingenting som tilsier at man blir det. Pluss hvis du røyker tjall så stopp med dette. Har lest om maange som har fått utløst dette problemet gjennom for mye røyking.
Sitat av Paradigm Vis innlegg
Dette er jo akkurat noe du kunne spurt om da du var der nede?
Vis hele sitatet...
det er ikke noe vits for de kan ikke en dritt om benzo avhengihet...noe de færreste leger har noe virkelig info om,internett er løsningen,usa og uk benzo sider.fikk selv beskjed om at det tok et par år å bli avhengi av benzo på legevakten da jeg i realiteten satt med fucka opp abstinenser forran typen.og det kan ta så lite som TO UKER å bli avhengi

nei dere må finne info om dette SELV,de aller fleste klarer IKKE å gi dere riktig info om dette,forum og itnernett er svareet her.

Sitat av gamenerd3n Vis innlegg
merket med en gang at jeg følte mye mye bedre. satt der og snakket med legen og ble nesten ledd av siden han mente dette bare var noe som jeg bare inbilte meg. og at jeg ikke var i nærheten av psykose. bere at det noe jeg bare tror. jeg sa godt og høre og kom meg hjem. nå har jeg endelig fått en indre ro og har nesten ikke negative tanker i hodet. men problemet mitt er. kan sobril være farlig? hørt at benzo kan være helt jævlig og bli avhengig av. om det er tilfettet så slutter og og bruke det med en gang. men hadde vært utrolig deilig og kunne brukt dette som ett medikament. ikke som en rus. jeg føler ikke noe rus. bare en indre ro jeg ikke har hatt på 10 dager på pakken står det . Sobril 10mg
Vis hele sitatet...
ja nei det er virkelig bra saker for angstprega personer uten tvil.

du må vurdere det selv,kan du ikke "leve uten"så er det riktig for deg å gå på det,sålenge du er smart og kjører ett LANGT nedtrappingsprogram når du skal slutte og ikke gjør en bråslutt,så går det med all sannsynelighet bra.

det beste du kan gjøre for å ikke risikere avhengihet er å ikke gjøre det hver dag,par dager i uken feks så er du sikret å slippe avhengi het.

ja du kan bli avhengi og dette er ikke noe å spøke med,men de fleste sier at de blir bra etter noen ukers abstinenser ved god nedtrapping,men alle er forskjellig,jeg har fucka meg skikkelig opp på dette fordi jeg bråslutta å "brant"nervene av denne grunn.hva du enn gjør bråslutt aldri hvis du bruker dette sammenhengene i mer enn 1-2 uker.det er hovedregelen her

må ikke misforstås med feks tobakkavhengihet dette,det er ikke noe spesielt "sug"som det er med feks sigaretter dette her,du vil ikke bli med sugen enn du er nå,det er en ren kjemisk avhegihet i hjernen som oppstår,da gabanivået(som gjør deg rolig og avslappa) faller drastisk når du slutter å ta pillene osv

Sitat av Picard Vis innlegg
Sobril er utrolig vanedannende. Du burde absolutt ikke begynne å bruke det som ett medikament. Det du trenger er å snakke om "problemet" ditt med en fagskyndig, og finne ut av det uten legemidler
Vis hele sitatet...
det der er den dummeste jeg hører,for de aller fleste av oss vil jeg si det er en kjemisk årsake til at vi har angstproblemer,folk blir født med forskjellige nivåer av feks gaba,dopamin osv osv...typisk norsk versjon dette,leser om en ekspert som leder ett avrusningssenter i statene og det de gjør der etter å ha fått inn folk er å finne ut av hvilket stoff de har for lite av i hjernen,noe som er hovedårsaken til at folk bruker stoff.skriver han.dr.von stief.

ikke ett jævla ord i verden kan fikse mange om de har angstproblematikk,dette er genetisk betinget...hva skal du si til dem liksom?jeg har selv gått til noen psykologer og psykiatere og de sitter der tyst for å vente på at du skal tømme deg for ting du vil snakke om,det er det de er ting for.de kan ikke frelse angstprega folk med noen ord

det er det de er til for* men klart,veldig mange har behov for å snakke om tragiske ting de har opplevd,problemer og annet,så for noen med vanlige bekymringer kan kanskje ha glede av det

en annen ting jeg vil anbefale er å sjekke testosteronnivået ditt,noe som kan bidra til nettopp slike ting,angst,uro,depresjoner osv hvis det er for lavt,det er noe få tenker på
Sist endret av alanapoli; 27. september 2013 kl. 17:45.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg tror det er veldig individuelt. Jeg har stått på 15mg x 2 Sobril siden 2005, og selv om jeg nå bruker opp en måneds resept på to uker, savner jeg dem ikke når jeg ikke har dem. Legen sa at oxazepam er diazepamens snille fetter, den første kan du jo bli avhengig av etter et par-tre uker.
Jeg har utviklet stor toleranse for Sobril, men ikke avhengighet. Som sagt, jeg klarer meg stort sett fint når resepten er tom, selvom det er deilig å ha dem.
Har selv brukt en god del sobril over lang tid, fra lav dose og opptil 200 mg per dag og følte aldri at dette hjalp veldig mye for mine symptomer (sterk angst, depresjon), men dette kan selvfølgelig variere mye fra person til person. Personlig slutta jeg med sobril for en stund siden og føler ikke noe behov for og starte med det igjen.