Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 14903
Sist natt så kjørte jeg 100km/t i 80 sone på vei mot oslo. plutselig kom jeg til en fartsboks, ble veldig skremt og mener den blinket en del rødt... fant så ut at det var gjennomsnittsmåling så sakket veldig ned før jeg kom til den andre boksen, den lyste også rødt men riktig nok ikke like mye som den første.

er jeg i deep shit nå slik at jeg kan risikere å miste lappen, eller er jeg så heldig at de boksene bare bryr seg om gjennomsnittshastigheten.

er 18 år btw
På snittmålinger er det en lampe ETTER siste kamera som lyser rødt ved for høy hastighet. Det er meningen at begge kamerane skal ta bilde.
Trådstarter
9 0
så du mener det ikke skjedde noe? aka ingen konsekvenser
Disse fartsboksene (Streknings-ATK) kan gi deg 3 fartsbøter: For høy hastighet på første boks, for høy gjennomsnittshastighet og for høy hastighet på siste boks. Det er for øvrig helt normalt at du skal se et enkelt lite rødt blink fra hver boks.
I og med at den første blinket flere ganger hadde du for høy hastighet på den boksen. Etter boks to får du et rødt signal (egen stolpe) som betyr at du har brutt en eller flere av målingene og at du derfor er rimelig fuck'ed. Begynn å spare penger!
Du kan evt kontakte politiet og finne ut hvor fort du kjørte..

http://www.klikk.no/motor/bil/article703503.ece
Står gult blink men jeg mener det var rødt jeg opplevde sist..
Sist endret av woff; 27. juli 2014 kl. 15:19.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
woff: Du tar feil.

Sitat av http://www.vegvesen.no/_attachment/196324/binary/593960?fast_title=Evaluering+av+streknings-ATK.pdf - side 8
Ved streknings-ATK sanksjoneres kun for høy gjennomsnittelig kjørefart mellom boksene og ikke om det kjøres for fort ved passering av boks A eller B.
Vis hele sitatet...
Du kan ikkje få bot ved å køyre for fort forbi boksane, men kun ved å halde for høg snittfart. Blinket er antakeleg infraraud blitz, der du ser den delen av lyset som er i det synlege spektrumet.
Sist endret av vidarlo; 27. juli 2014 kl. 15:24.
Trådstarter
9 0
i kilden du referer til forstår jeg det som at den kun måler gjennomsnittsfart

edit:
ja nå ser jeg slashdot alt nevnte dette
Sist endret av larsa; 27. juli 2014 kl. 15:24.
Sitat av larsa Vis innlegg
så du mener det ikke skjedde noe? aka ingen konsekvenser
Vis hele sitatet...
Bare du som kan vite om den røde lampa lyste etter at du passerte siste boks......
Er bilen registrert på deg? Isåfall ville jeg endret hårfarge og frisyre, eventuelt håpet på at ansiktet ikke syntes.
Ser at de skriver at det kun måles gjennomsnitt. Sånn var det ikke tidligere men det er godt mulig at de har endret dette nå. Jeg ville uansett ikke satset førerkortet på dette! Men det viktigste er om det lyste i stolpen etter boks nr to. Det er den som indikerer om du får bot eller ikke.
Trådstarter
9 0
jeg la ikke merke til noe lys etter boks nr 2, kjørt denne strekningen mange ganger, og aldri tenkt på at det i det hele tatt er noe lys der.
Sist endret av larsa; 27. juli 2014 kl. 15:32.
Da kan du begynne å puste roligere! Neste gang du kjører forbi så legg merke til at det etter siste boks (30-50 meter) så står det en enkel stolpe med et lys på toppen. Dette er det du skal bry deg om og det gir deg beskjed om du har kjørt for fort. Det lille røde blinket du ser i boksen er en IR-blitz som blinker for hver eneste bilpassering for å få et best mulig bilde av skiltet ditt og er altså helt ufarlig. Den blinker kun en gang pr bil pr boks.
Du ser en tegning av dette i denne linken:
http://www.klikk.no/motor/bil/article777114.ece
Ser at det også her står GUL lampe.
Sist endret av woff; 27. juli 2014 kl. 15:40.
På boksen på Rv3 opp i østerdalen så har den målt gjennomsnitt hele tiden ihvertfall.
Er endel år siden første gang jeg suste forbi den i mye mer enn 80 og obligatorisk pissepause før den andre boksen.
Siden så har det blitt et rituale opp igjennom årene og har enda ikke mottatt noen brev i posten.
100 km/t i 80-sone er uansett ikke førerkortbeslag.
I 80-sona er 116 km/t førerkortbeslag, og selv setter jeg den adaptive cruise controllen til 88 km/t forbi mine lokale fotobokser (ikke gjennomsnitt) uten problem (de har gode marginer som jeg da utnytter ved å være 10% over det jeg egentlig skal være)..
Om du er 18 år er du fortsatt på prøveperiode, så du sliter mer enn de som er ferdig med denne. Men 100 på speedometer er fortsatt ikke nok til beslag i 80-sonen. En kompis på prøveperioden slapp akkurat unna på 82 i 60-sonen. Men husk at 100 på speedometer er nok mellom 90-95 reell hastighet, og med litt flaks ville ikke en normal fotoboks slått ut på dette.

Men ettersom det er strekningsmåling du har vært på, og du slakket ned til under 80 en liten periode vil du være trygg :-)
Om du er i tvil og ikke orker gå å vente kan du ringe polisen og spør om de har tatt noe på reg.nr i det siste!
Politiets ATK-sentral: 71 26 68 00

Ring og spør. Kjempehyggelig betjening som sitter og svarer. Enten har de registrert noe, eller så har de ikke det. Ingenting å være redd for. Det er ikke sånn at de oppretter sak på deg dersom du sier du lurer på om du ble tatt. Og hvis du har blitt tatt så er det ingen dømming heller. Kjempegreie folk, bare ring!
Trådstarter
9 0
ja ok, tusen takk for fine svar! ble mye mer rolig nå
Er det 50 sone og du kjører halve strekningen i 100, så er det bare å kompensere for det ved å kjøre siste halvdel i 25 km i timen.
Sitat av Picard Vis innlegg
Er det 50 sone og du kjører halve strekningen i 100, så er det bare å kompensere for det ved å kjøre siste halvdel i 25 km i timen.
Vis hele sitatet...
Om jeg skjønner dette rett.. Ligger man 50 km/t for fort første halve strekket, så kompenserer man ved å ligge 25 km/h lavere siste halve strekket?
Sitat av Picard Vis innlegg
Er det 50 sone og du kjører halve strekningen i 100, så er det bare å kompensere for det ved å kjøre siste halvdel i 25 km i timen.
Vis hele sitatet...
Og så lage den lengste køen ever da?
Sitat av I ChiiSSii I x Vis innlegg
Om du er 18 år er du fortsatt på prøveperiode, så du sliter mer enn de som er ferdig med denne. Men 100 på speedometer er fortsatt ikke nok til beslag i 80-sonen. En kompis på prøveperioden slapp akkurat unna på 82 i 60-sonen. Men husk at 100 på speedometer er nok mellom 90-95 reell hastighet, og med litt flaks ville ikke en normal fotoboks slått ut på dette.

Men ettersom det er strekningsmåling du har vært på, og du slakket ned til under 80 en liten periode vil du være trygg :-)
Om du er i tvil og ikke orker gå å vente kan du ringe polisen og spør om de har tatt noe på reg.nr i det siste!
Vis hele sitatet...
Det kommer ann på politiets vurdering. Bare fordi at du holder deg under 116 km/t betyr ikke at du ikke mister førerkortet...
Crimea River
Alec's Avatar
Jeg har ingen artikler å referere til, men jeg er bombesikker på at jeg har lest på VG om en som fikk bot eller mistet lappen via en sånn teller eller lignende på motorveien, som er ment for å overvåke trafikksituasjonen og ikke måle fart.

Det forundrer meg derfor ikke at disse gjennomsnittsmålerne også brukes til å ta punktmål om man kjører for fort forbi en av dem.

Kanskje noen andre her husker artikkelen bedre og klarer å trylle (google) den frem.
la oss si det sånn, er du usikker på om du har blitt tatt. så har du høyst sannsynligvis ikke blitt tatt..

her har man en liten filmsnutt fra youtube. litt dårlig sådan, men viser godt blitzen i det man blir tatt
https://www.youtube.com/watch?v=7cnnNUWxrZQ

på streknings atk. så er det som sagt ei lampe litt etter siste boks. og den levner heller ingen tvil på om du ble tatt eller ei..

blitzen i boksen er relativt brutal

nb, filmen er forøvrig tatt i finland. men blitz er blitz uansett hvor du er
Sist endret av DSlhm; 27. juli 2014 kl. 23:49.
Sitat av kv81 Vis innlegg
Om jeg skjønner dette rett.. Ligger man 50 km/t for fort første halve strekket, så kompenserer man ved å ligge 25 km/h lavere siste halve strekket?
Vis hele sitatet...
Sorry, burde vært hvis man lå i 75 KM\T.

Sitat av øyvind95 Vis innlegg
Og så lage den lengste køen ever da?
Vis hele sitatet...
Du vil ikke lage noen kø, med mindre du ikke har forbikjørt noen mellom kameraene eller om du ligger forran andre som også ville fått bot.
Sist endret av Picard; 28. juli 2014 kl. 00:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Picard Vis innlegg
Er det 50 sone og du kjører halve strekningen i 100, så er det bare å kompensere for det ved å kjøre siste halvdel i 25 km i timen.
Vis hele sitatet...
Stryk i matte eller? Fint for deg at det ikke er et krav om mattekunskaper når man skal ta lappen skjønner jeg....
▼ ... over et år senere ... ▼
Ble tatt i fotoboks (ikke gjennomstittsmåler) mod jobben sin bil for litt siden. Har gjort meg noen erfaringer som jeg tenkte dele om dette, bare som resurs for andre...

1) Ble tatt nå speedometer viste ca 85 i 70-sone.

2) Så et svakt rødt blink. Har lest meg opp på dette og det er ikke blitzen man ser, men en "kvittering" som vises med røde LED-lys.

3) Arbeidsgiver fikk veldig raskt brev fra politiets ATK-senter - tok mindre enn 2 uker. Ikke noe bilde ble sendt, men opplysning om bilnummer, tidspunkt, plass og hastighet 77 km/ h. De måtte oppgi hvem som disponerte og kjørte bilen ved det aktuelle tilfelle. Jeg fikk gleden av å gjøre dette og sende inn... Tidsfrist 14 dager. Det sto at opplysninger gitt, også om fører, ikke var å vedgå skyld, men at fører ville få eget brev etterpå. Jeg ville ikke være vanskelig overfor arbeidsgiver, så jeg skrev og sendte inn.

4) Innen noen få dager fikk jeg brev om forenklet forelegg i saken. Ikke noe bilde. Leste på nett at man burde alltid spørre om å få se bilde, så jeg sendte e-post til atk-senteret om at jeg ville se bilde som ble tatt.

5) Fikk svar at dette var bevismateriale som ikke ble sendt ut, grunnet personvern. Men hvis jeg ikke vedtar boten så ville de se på passbildet mitt. Dette har jeg lest at de ikke har lov til lenger, men det kan være at de har lov når det gjelder meg, siden jeg ikke er norsk statsborger.

6) Jeg sendte mail tilbake om at jeg ikke ville få bilde utlevert, men bare se det. Da fikk jeg vite at det var enkelt, jeg kunne bare gå i vakta på min lokale politistasjon i åpningstiden og spørre om å få se bildet, hvis jeg hadde med forelegget fra atk-senteret.

7) Jeg møtte opp på politistasjonen, slik jeg hadde fått beskjed om. Det tok ca 1 time før de greide å få frem bilde, det vare ikke så enkelt. Til slutt fikk jeg se bilde på skjermen i skranken. Fikk opplyst om at dette hadde gått på 5 minutter hvis jeg bare hadde kontaktet politistasjonen først, slik at de hadde kunnet forberede på forhånd/ ha en utskrift liggende til jeg kom.

8) Det jeg ville se var dels hvor tydelig bilde var og hvorvidt kamera hadde tatt bilde på riktig plass, bilde er ikke gyldig som bevismateriale hvis ikke forhjul vises oppå et markert felt (3 tette streker i asfalten). Det var ingenting å utsette på bildet, så jeg vedtok denne boten, 1600 kr.

9) Ved tidligere bot har jeg laget en avbetalingsplan, det er raskt gjort på nett og betaling blir utsatt og delt opp uten tillegg, så dette vil jeg gjøre også denne gangen.

10) Har tidligere fått oppgitt av UP-politi at de ved manuell laser-måling trekker fra 10% (regnet på fartsgrense, dette er for å kompensere unøyaktighet på måler) + 10 km/h (dette er for å bare ta de som kjører "mer enn bare litt" for fort). Dette var da jeg ble tatt i 30-sone, de sa at siden jeg ble tatt hadde jeg i virkeligheten kjørt 43 km/h. Fikk da bot for å ha kjørt i 40 km/h.