Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 2095
Hei har vært inne på lendo og fått tilbud fra flere banker på ett mindre forbrukslån, ser det laveste har en effektiv rente på 12% og månedtlig beløp på 1300kr, mitt spørsmål er da. Vil dette månedsbeløpet forbli på 1300 ut lånetiden eller kan jeg vente meg sinnsyke renteøkninger og annet lureri
1300 av hva ? dette kan ingen svare på når man ikke ser avtalen. For alt vi vet så er det 1300 du nevner kun renter på lånet.
De som gir lån vil ha deg som melkeku, sånn de tjener penger.

Du må spørre deg selv på hvorfor du må ha dette lånet og hva det faktisk koster deg selv om renta øker til over det dobbelte og hva det faktisk vil koste totalt når alt er nedbetalt etter X år
Renta kan øke og spes nå etter rentemøte som kommer i disse dager eller de finner ut å sette den opp, se på vilkår.
Sannsynligvis har du fått tilbud om lån med flytende rente. Dette kan endre seg litt på sikt i takt med styringsrenten. Hvor mye og når denne stiger vet nok ingen, men det har blitt signalisert en økning fra nåværende rente på 2,25% til rundt 3% i løpet av vinteren. Med høy inflasjon og litt urolige tider er det ikke usannsynlig at den kan stige mye mer i årene fremover. Det viktigste er at du betaler avdragene i tide slik du slipper ekstra gebyr.
Sist endret av steili; 2. november 2022 kl. 00:19.
Anbefaler deg å se siste sesong av Luksusfellen, så får du se hva som skjer med lån der man kun betaler det minste man må.
(Du blir ikke kvitt gjelda)
Sitat av Vennlig Vis innlegg
Anbefaler deg å se siste sesong av Luksusfellen, så får du se hva som skjer med lån der man kun betaler det minste man må.
(Du blir ikke kvitt gjelda)
Vis hele sitatet...
Joda, det tar bare jævlig lang tid. Jeg har kredittkort igjennom santander og betaler ofte minimum. Det går nedover men jævlig tregt men sikkert forskjellig fra bank til bank alt ettersom hvilken avtale man har.
Jeg bruker kredittkort hver måned. Når jeg får lønn betaler jeg ned 100% av kredittkortet. Og så bruker jeg det på nytt når lønna er tom.
Repeat.
Sitat av Vennlig Vis innlegg
Anbefaler deg å se siste sesong av Luksusfellen, så får du se hva som skjer med lån der man kun betaler det minste man må.
(Du blir ikke kvitt gjelda)
Vis hele sitatet...
Det spørs jo veldig på lånets lengde. Ja, det er dust å ha en nedbetalingsplan på 20 år+ på forbrukslån.

Sitat av venstrehook Vis innlegg
Jeg bruker kredittkort hver måned. Når jeg får lønn betaler jeg ned 100% av kredittkortet. Og så bruker jeg det på nytt når lønna er tom.
Repeat.
Vis hele sitatet...
Nice. Ingenting er som å leve på kreditt<3
Sist endret av Superspurv; 2. november 2022 kl. 17:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Superspurv Vis innlegg
Nice. Ingenting er som å leve på kreditt<3
Vis hele sitatet...
Enig. Betaler du det ned hver gang så er det kun fordeler med å bruke kredittkort. Det er først når man skjeier ut og glemmer å betale at man taper penger på å utelukkende handle med et mastercard.
Sist endret av Juicekongen; 2. november 2022 kl. 18:32.
Så lenge man benytter seg av Mastercardets fordeler og ikke bruker mere enn man har, er det ikke noe problem, men det er når man bruker det for og dekke ting man selv ikke har råd til problemene starter, for så og dekke den regningen med ett annet kort osv.

Det beste er og spare også kjøpe det man ønsker, gir en helt annen mestringsfølelse også, men you do you.
Aner ikke hvor mye det er snakk om eller hvor fort du skal betale ned, men:

100 000 kr.
12 % er 12 000 kr.
5 * 12 000 kr = 60 000 kr.

Det koster altså 60 000 kr over 5 år å ha tilgang til 100 000 kr i en liten periode.

Må du så må du, men for all del, må du?
Sitat av TAketbrett Vis innlegg
Det beste er og spare også kjøpe det man ønsker, gir en helt annen mestringsfølelse også, men you do you.
Vis hele sitatet...
Dette er empirisk feil dessverre. Det beste og smarteste du kan gjøre for økonomien din er å handle alt du må handle på mastercard, for å så betale det ned igjen før rentesatsen påløper. Da gjør du akkurat det samme som du vanligvis ville gjort + du får goder fra kortet ditt i form av cashback eller bonus poeng av noe slag.

Det dummeste du kan gjøre er å bruke egne penger på daglige utgifter.
Sist endret av Juicekongen; 4. november 2022 kl. 08:39.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Juicekongen Vis innlegg
Dette er empirisk feil dessverre. Det beste og smarteste du kan gjøre for økonomien din er å handle alt du må handle på mastercard, for å så betale det ned igjen før rentesatsen påløper. Da gjør du akkurat det samme som du vanligvis ville gjort + du får goder fra kortet ditt i form av cashback eller bonus poeng av noe slag.

Det dummeste du kan gjøre er å bruke egne penger på daglige utgifter.
Vis hele sitatet...
For det første er cashback snakk om eit par tusenlapper eller så i året. Det er ikkje allverden. For min del er det såpass lite at det i praksis ikkje vil vere merkbart - og difor gidd eg heller ikkje dille med fjorten ulike kort for å finne det som er billigast. Eg har kredittkort hovudsakleg for å kunne ta større innkjøp for andre (t.d. reiser i jbobsammenheng).

For det andre så er det ikkje det dummaste du kan gjere å betale daglege utgifter med penger du har. Med god margin. Det dummaste er å bruke penger du ikkje har til daglegdagse utgifter - fordi det vil gi deg gjeld på sikt. Kredittkort som du veit du kan betale tilbake er strengt tatt ein variant av penger du har.

For all del, kredittkort er ikkje negativt brukt rett. Men grunnen til at det kjem så mange fordeler med dei er fordi bransjen veit at mange ikkje har disiplinen til å kun bruke penger dei har, og ender opp med å betale renter.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For det første er cashback snakk om eit par tusenlapper eller så i året.
Vis hele sitatet...
For det andre så er de få prosentene (1-4%) du får i cashback ved å bruke ett kredittkort bare en brøkdel av det betaling med korttypen koster butikken. Dette må dekkes inn ved økte utsalgspriser.

Det er alltid huset (banken) som vinner!
Sitat av vidarlo Vis innlegg
For all del, kredittkort er ikkje negativt brukt rett. Men grunnen til at det kjem så mange fordeler med dei er fordi bransjen veit at mange ikkje har disiplinen til å kun bruke penger dei har, og ender opp med å betale renter.
Vis hele sitatet...
Så da er vi enige om at du maksimerer inntekten din om du f.eks bruker et kredittkort med cashback, gitt at du alltid betaler tilbake før rentene påløper? Det er jo selvsagt en forutsetning for at det skal fungere.

Som du sier selv, det er jo bare et par tusen kr i året kanskje. Så det er ikke all verdens gevinst, men det er fremdeles en gevinst.