Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 8322
Det er sikkert mange lærlinger her som kan svare på dette: Jeg fikk et anbud på en elektrikerjobb hvor bedriften anslo at de kom til å bruke "ca seks timer" på et oppdrag og at det kosta 900,- for timen.

Når jeg får fakturaen ser jeg at jeg i tillegg har blitt belastet for lønnen til lærlingen som var med fagmannen, uten at noen hadde sagt noe om dette på forhånd.

Har noen opplevd noe lignende? Er dette vanlig praksis? Skal man "risikere" at man ender opp med en lærling i tillegg slik at det kommer ekstrakostnader som man ikke var informert om?
Har ingen erfaring med dette selv men det første relevante jeg fant var dette:


Normalt tar bedriftene hensyn til at en lærling har vært med på arbeidsoppdraget når fakturaen skal skrives. Timeprisen vil da være lavere, eller timeantallet skåret ned. Men er lærlingen med som observatør, uten på noen som helst måte å ta del i arbeidsoppgavene, trenger en ikke som forbruker å finne seg i å betale noe som helst. Blir du fakturert i et slikt tilfelle, bør du protestere til firmaet, helst skriftlig, og be dem korrigere fakturaen. I protesten begrunner du hvorfor du er uenig i størrelsen på beløpet. Hvis du ikke kommer noen vei med din protest, kan du ta kontakt med Forbrukerrådet på 03737 for råd og veiledning.

Link til Artikkel
Sist endret av Notrik; 27. januar 2014 kl. 15:49. Grunn: Fikset URL
Nå er det vel strengt tatt ingen regelverk her som hindrer bedriften i å ta fullt ut betalt for lærlingen.

Dersom du har noen klager på arbeidet som ble utført, eller antall personer som måtte til for å gjøre det, så tar du det opp med bedriften. Dersom lærligen kun såg på, er dette naturligvis ikke noe du skal betale for. Dersom han gjorde ett dårlig arbeid må bedriften naturligvis rette opp i dette.

Ut over det finnes det regler for hva en arbeidsgiver kan få en lærlig til å gjøre, men dette er forhold som er mellom arbeidsgiver og lærlig og ikke kunde/lærling/bedrift.
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
nomore: Det var ingenting å utsette på arbeidet, men jeg lurer på om det er vanlig praksis at bedriften fakturerer både for lærling og fagmann uten å informere om dette på forhånd? Anbudet sa at arbeidet skulle ta ca seks timer à 900, og da regner jeg selvsagt med at totalprisen blir 5400,-. Når jeg så blir fakturert for 4500,- i tillegg for lærlingen synes jeg det er merkelig, og i nærheten av svindel.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
nomore: Det var ingenting å utsette på arbeidet, men jeg lurer på om det er vanlig praksis at bedriften fakturerer både for lærling og fagmann uten å informere om dette på forhånd? Anbudet sa at arbeidet skulle ta ca seks timer à 900, og da regner jeg selvsagt med at totalprisen blir 5400,-. Når jeg så blir fakturert for 4500,- i tillegg for lærlingen synes jeg det er merkelig, og i nærheten av svindel.
Vis hele sitatet...
Når jeg var snekkerlærling ble ikke jeg fakturert for full lønn. Tror firmaet jeg jobbet for fakturerte utifra den lønnen jeg hadde, altså halve lønnen av en fagarbeider
<?php echo 'VIF'; ?>
datagutten's Avatar
På en del jobber er det greit å være to, så at de tar med lærling til redusert pris i stedet for montør nr 2 ville jeg synes var greit.
Hvis de har gitt tilbud på et antall timer med en person til en gitt timepris, men møter opp og fakturerer for to virker det rart med mindre jobben viste seg å bli større enn de trodde.
(2) Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33.
Vis hele sitatet...
Link (§33)
Vet ikke om dette slår inn? Du har fått overslag på antall timer og ikke prisoverslag på hele jobben?

Det er vanlig å fakturere timene til lærlingen men da til en redusert timepris og evt også reduksjon i arbeidstimer. (etter hvor langt lærlingen er kommet i utdanningen) Ettersom du har fått et overslag på ca 6t à 900kr så skulle ikke timekostnaden vesentlig overstige (6*900)*15% = 6210kr Priser skal (såvidt jeg har hørt) overfor privatpersoner oppgis inklusive mva så om dem har lagt moms oppå de 900kr så sjekk det opp om dem har klaska momsen på toppen av de 900kr.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Anbudet sa at arbeidet skulle ta ca seks timer à 900, og da regner jeg selvsagt med at totalprisen blir 5400,-. Når jeg så blir fakturert for 4500,- i tillegg for lærlingen synes jeg det er merkelig, og i nærheten av svindel.
Vis hele sitatet...
Er det gitt prisoverslag, skal prisen ikke overstige det oppgitte beløp vesentlig, og iallfall ikke med mer enn 15 prosent. Dette gjelder likevel ikke dersom en annen prisgrense uttrykkelig er avtalt eller tjenesteyteren har rett til pristillegg etter § 33

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/19...-63#KAPITTEL_6

Dei har tynt grunnlag for den ekstrafaktureringa, og må i såfall dokumentere at omfanget var markant større enn avtalt - og burde truleg kontakta deg for å sjekke.
Er enig med slashdot her, det prishoppet er alt for stort uten at det skulle ha dukket opp noe uventet under oppdraget, og da er det vell normal skikk og bruk at håndverker ringer og informerer om dette?
Sist jeg var med bilen på service kom mekanikeren ut etter en halvtimes tid for å informere meg om at de hadde oppdaget en feil og at dette ville koste ca så mye ekstra.

Har selv ikke opplevd lærlinger med rørlegger, men lærlinger oss frisør og tannlege har jeg vært borti og da har det alltid blitt billigere, uavhengig om lærlingen så på, utførte oppgavene alene eller med en "vanlig" ansatt som fulgte med.
Om du har fått et anbud på et stykke arbeid de beregner å bruke 6 timer på til 900kr/t så har du vel fått en totalpris på arbeidet. Pris på et anbud er sånn sett bindende, og alt arbeid som skal gjøres står der. Om elektrikeren har bommet på prisen, eller diverse forutsetninger gjør at de bruker lengre tid, så skal de informere deg om dette og sånn sett ha en skriftlig godkjenning av deg.

Der jeg var elektriker var det vanlig å presisere overfor kunder som betalte for tid og materiell at lærlinger blir fakturert med en lavere timepris og kun for faktisk arbeid. Om de står å ser på at en montør skrur sammen et sikringskap som tar x-timer i forbindelse med opplæring, blir ikke kunden fakturert for denne tiden lærlingen står å ser på.
Om du har fått anbud på 6x900kr skal du ikke betale mer. Da skulle de gitt beskjed om at du måtte betale for 9x6 timer.
Oppdater oss gjerne når du har fått svar fra firmaet.
Heimegut
DonTomaso's Avatar
Trådstarter
Sitat av 2-Papa Vis innlegg
Oppdater oss gjerne når du har fått svar fra firmaet.
Vis hele sitatet...
Det skal jeg gjøre.

Jeg hadde elektrikeren på befaring før arbeidet ble bestemt, og fikk i etterkant
av dette følgende mail:

Jeg har funnet ut følgende etter vår befaring;

Zip. spott skinne + 5stk LED spotter + dimmer: 6847,- inkl. mva.

Chef. LED under kjøkkenskap + dimmer: 6452,- inkl. mva.

Stikk + div brytere: 1500,- inkl. mva.

LED pærer i gang/bad: 2120,- inkl. mva.

Dette er eksl. Montering/timer dvs. at jeg tror vi bruker ca. 5/6timer på dette og vår time rate er på 900,- inkl. mva.

Du får gi meg en lyd om det er noe du endre på / ta bort før jeg bestiller noe, hører fra deg.
Vis hele sitatet...
Hvis man regner med 6 timer så ender man på like i underkant av 22.000, og regningen jeg først fikk fra dem var på 29.000. Hvis jeg får en negativ tilbakemelding fra dem kan det hende jeg drar saken videre til enten forbrukerrådet eller håndverkerklagenemda, og da kan det kanskje bli snakk om dette er et formelt anbud eller ikke. Siden det nevnes priser og antatt arbeidstid anser jeg selvsagt mailen som et anbud, men det kan kanskje diskuteres siden de ikke bruker ordet "anbud" selv. Det er uansett interessant at jeg ble fakturert for tre ganger så lang tid som de anslo på befaringen. Det var ikke et vanskelig arbeid heller; det var snakk om å montere diverse lamper, to stikk samt dra en ledning gjennom en vegg. Vi får se hva som skjer.