Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 908
Hei freaks!
Jeg lurer litt på hvor fort DERE mener man blir hektet (dvs abstinenssymptomer ved bråseponering).
Jeg har selv godt over lang tid på benzo 3 ganger.
1. First time. Sobril, gikk på det i 3 mnd. Hadde ingen abstinenssymptomer og trappet ned fra 150mg på 5 dager.
2. Gangen gikk jeg på Xanor (fra lege) og fikk beskjed om å trappe ned, noe jeg ikke ville men måtte gjøre. Abstinensene var helt jævlige og tok flere mnd før det ble bra.
3. Gang gikk jeg på Rivotril. Jeg ba selv om en nedtrappingsplan fordi jeg var så drittlei det pisstoffet der og var sykt motivert for å slutte. Da trappet jeg ned, mye fortere enn ved Xanor og abstinensene var mildere. Kanskje egentlig ikke, men i mitt hodet var de det. Var jeg jævlig kvalm og så tenkte jeg bare på at det kunne være noe jeg hadde spist osv.
Men poenget, hvor fort generelt (Å-JA det varierer fra person til person) mener dere at det tar å bli avhengig av disse stoffene ved daglig bruk (Tar kun de mest kjente):
1. Sobril.
2. Diazepam.
3. Xanor.
4. Rivotril.
Trenger ikke ta med disse:
1. Apodorm.
2. Flunitrazepam.
3. Buccolam.
Jeg kjenner abstinenser kjappere og kjappere for hver runde jeg bruker benzo (diazepam). Nå kan jeg småsvette litt på natta etter par dager med 10mg dagen.
Det er viktig og ta kindling effekten med i regnestykket. Hver gang du går av benzo vil abstinensene bli værre.
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Jeg kjenner abstinenser kjappere og kjappere for hver runde jeg bruker benzo (diazepam). Nå kan jeg småsvette litt på natta etter par dager med 10mg dagen.
Vis hele sitatet...
Har brukt veldig mye rivo og ksalol de siste 2 ukene.
Skal bort i morgen og kan ikke ta dem med (skal være borte noen dager).
Hva tenker du om det? Abstinenser?

Sitat av Bolebenny Vis innlegg
Det er viktig og ta kindling effekten med i regnestykket. Hver gang du går av benzo vil abstinensene bli værre.
Vis hele sitatet...
Ja, det vil de nok kanskje alt etter hvor motivert man er for å slutte. Men jeg har jo brukt illegalt i 13 dager. Resten har jeg gjemt og skal bort i 10 dager. Det vil være katastrofe å bli abstinent under dette seminaret. Faktisk frykter jeg deg nå. Selv etter store mengder sterkeangstdempende i hele dag.
Men kan lyrica hjelpe på abstinenser? Og hvor fort får man abstinenser på det? Jeg fikk aldri abstinenser når jeg gikk på det for 10 år siden.
Sist endret av Flemming; 3. mars 2024 kl. 22:09. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I mitt tilfelle så virker de ikke å få feste av en merkelig grunn. Bråstoppet xanor etter ca 5 år, ned fra 10-12mg til 0. Jeg fikk en reaksjon, men den var mild og varte i kanskje 4-6 dager et sted.

Valium over en 3-4 år daglig bruk på doser på ca 20-30mg. Samme greia som xanor ved bråstopp, et mildt ubehag som kanskje varte noen dager lenger enn xanor.

Mogadon også over flere år i doser på ca 20mg, samme greia som valium og xanor, kan også kaste inn z-hypnotika(Imovane/stilnoct) som jeg har brukt lengst.

Ingenting illegalt, alt fra lege og psykiater. Så jeg er vel en av de veldig heldige. For meg virker ikke disse preparatene å være så avhengighetskapende. Frie for bivirkninger med unntak av et noe dårligere korttidsminne
Sitat av Flemming Vis innlegg
Har brukt veldig mye rivo og ksalol de siste 2 ukene.
Skal bort i morgen og kan ikke ta dem med (skal være borte noen dager).
Hva tenker du om det? Abstinenser?
Vis hele sitatet...
Hvor lenge har du brukt rivo og hvor lenge skal du gå uten? Da jeg gikk av rivo for ca 8 år siden kom abstinensene gradvis og var på det værste etter ca 2 uker.
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Hvor lenge har du brukt rivo og hvor lenge skal du gå uten? Da jeg gikk av rivo for ca 8 år siden kom abstinensene gradvis og var på det værste etter ca 2 uker.
Vis hele sitatet...
Bare i 2 uker Men har også brukt mye valium og Ksalol.

Sitat av Candiru Vis innlegg
I mitt tilfelle så virker de ikke å få feste av en merkelig grunn. Bråstoppet xanor etter ca 5 år, ned fra 10-12mg til 0. Jeg fikk en reaksjon, men den var mild og varte i kanskje 4-6 dager et sted.

Valium over en 3-4 år daglig bruk på doser på ca 20-30mg. Samme greia som xanor ved bråstopp, et mildt ubehag som kanskje varte noen dager lenger enn xanor.

Mogadon også over flere år i doser på ca 20mg, samme greia som valium og xanor, kan også kaste inn z-hypnotika(Imovane/stilnoct) som jeg har brukt lengst.

Ingenting illegalt, alt fra lege og psykiater. Så jeg er vel en av de veldig heldige. For meg virker ikke disse preparatene å være så avhengighetskapende. Frie for bivirkninger med unntak av et noe dårligere korttidsminne
Vis hele sitatet...
Da er du faen meg heldig og en av få!
Sist endret av Flemming; 3. mars 2024 kl. 22:46. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Benzo cold turkey eller for rask nedtrapping.kan føre til både hjerneskade og død. Dette skjer heldigvis sjelden, men det forekommer. Man kan få epileptisk anfall av å gå for fort av. Spesielt Rivotril er notorisk på det. Jeg måtte gi førstehjelp til en det skjedde med. Jeg, kone og barn stod og ventet på bussen. Plutselig deiset en fyr med hodet først rett i bakken foran oss. Masse blod og spasmer. Måtte gi livreddende førstehjelp og ringe ambulanse. Kona mi så han ett par dager etterpå og da fortalte han at han hadde bråsluttet på rivotril en stund før. Etter dette hadde han hatt 2 slike anfall. Det ene ved busstoppet og det andre når han syklet. Xanor er det desidert verste jeg har sluttet med. Det var panikk angst og spasmer i armer og bein ut av helvete. Turde ikke gå ut døra i det hele tatt og det tok 2 år før jeg følte de psykiske symptomene var under kontroll.
Sist endret av FriFugl; 3. mars 2024 kl. 22:50.
Benzo har aldri vært min greie så har ikke fått eksperimentert mye med det.

Tilbake i 2017 gjorde jeg en N=1 eksperiment hvor jeg innførte et tiltak bestående av 1mg xanax hver kveld med varighet i 10 dager.
I forbindelse med avslutning av tiltak har jeg selvrapportert i loggen at jeg hadde en følelse av økt bekymring de to påfølgende dagene. Står i parentes. (generel bekymring uten spesifikt å rette det mot)
Sitat av Flemming Vis innlegg
Bare i 2 uker Men har også brukt mye valium og Ksalol.



Da er du faen meg heldig og en av få!
Vis hele sitatet...
Hva legger du i mye valium og alprazolam? Og hvor lenge? Det er ganske kjekt å vite men et par uker med rivo burde gå greit å gå av. Kanskje kjenne det litt på psyken men første gang jeg gikk av rivo etter 4-8 ukers bruk fikk jeg litt symptomer på bipolar som varte typ 1 uke. Det er ganske milde abstinenser om det i heletatt kan kalles det.
Men om du skal være bort et par dager bare burde det gå greit.
Sist endret av NokErNok; 3. mars 2024 kl. 22:51.
Tar du det 3-4 ganger om dagen, hver dag, så vil abstinensene som oftest komme etter 3-4 uker.
Det er kun visst kroppen ikke er avhengig av tidligere forbruk, som visst du brukte for 1, 2 eller 3 måneder siden. Da kan abstinensene komme/bli mye kraftigere etter bare 1 tablett.

Den smellen har jeg gått på flere ganger. Jeg har brukt mye over flere måneder også sluttet. Etter 1-2 måneder har jeg hatt så lite angst, uro og annet uvel at jeg har trodd kroppen ikke lenger er avhengig. Men så, etter 1 tablett så er jeg plutselig tilbake der jeg var for 1-2 måneder siden. Med tanke på abstinenser, altså.

Jeg har i tillegg mye angst og uro som psykiske lidelser i tillegg til mange symptomer relatert til Aspergers Syndrom. Så for meg har det vært utrolig vanskelig å vite om det jeg kjenner på er abstinenser eller bare skyldes de diagnosene jeg har til vanlig.
Sist endret av einsteindragon; 4. mars 2024 kl. 11:21.
Spørs om du bruker korttidsvirkende benzo eller ikke. Fullt mulig å få seg en solid knekk etter en liten uke på høye doser med xanor feks. Men det du kan gjøre er å runde av med diazepam før du går av, så går det nok mye bedre med deg.

Å slutte for brått på korttidsvirkende benzo er direkte farlig
Trådstarter
Sitat av NokErNok Vis innlegg
Hvor lenge har du brukt rivo og hvor lenge skal du gå uten? Da jeg gikk av rivo for ca 8 år siden kom abstinensene gradvis og var på det værste etter ca 2 uker.
Vis hele sitatet...
Denne gangen har jeg kun brukt i 2 uker. Men var idiot og sa ja til en kompis ang at jeg kunne få 5 brett av det han hadde henta, Siden vi er gode venner osv, Så, ja.
Men det som er så irriterende er at jeg ikke merker at jeg er rusa, mens andre merker det. Er faktisk 3 stk som har påpekt det (hver for seg, de kjenne ikke hverandre). Tar man Xanor så kjenner man jo at man blir fucked.

Sitat av FriFugl Vis innlegg
Benzo cold turkey eller for rask nedtrapping.kan føre til både hjerneskade og død. Dette skjer heldigvis sjelden, men det forekommer. Man kan få epileptisk anfall av å gå for fort av. Spesielt Rivotril er notorisk på det. Jeg måtte gi førstehjelp til en det skjedde med. Jeg, kone og barn stod og ventet på bussen. Plutselig deiset en fyr med hodet først rett i bakken foran oss. Masse blod og spasmer. Måtte gi livreddende førstehjelp og ringe ambulanse. Kona mi så han ett par dager etterpå og da fortalte han at han hadde bråsluttet på rivotril en stund før. Etter dette hadde han hatt 2 slike anfall. Det ene ved busstoppet og det andre når han syklet. Xanor er det desidert verste jeg har sluttet med. Det var panikk angst og spasmer i armer og bein ut av helvete. Turde ikke gå ut døra i det hele tatt og det tok 2 år før jeg følte de psykiske symptomene var under kontroll.
Vis hele sitatet...
Fyfaen, sykt. Kjenner en som slutta for 8 år siden å han kan ennå få symptomer. Jævla drittstoff egentlig. Men funker det mot angst kontra adre benzoer? Jeg har ikke angst så jeg merker det ikke.

Sitat av TrippyKing Vis innlegg
Spørs om du bruker korttidsvirkende benzo eller ikke. Fullt mulig å få seg en solid knekk etter en liten uke på høye doser med xanor feks. Men det du kan gjøre er å runde av med diazepam før du går av, så går det nok mye bedre med deg.

Å slutte for brått på korttidsvirkende benzo er direkte farlig
Vis hele sitatet...
Hvorfor er langtidsvirkende bedre? Slik som rivo og Valium?
Så har du jo feks sobril og spesielt Xanor som varer veldig kort som ikke er foretrukket å gå ned på. På sykehus på nedtrapping er det alltid Diazepam man får.
Sist endret av Flemming; 4. mars 2024 kl. 23:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Langtidsvirkende er vel "bedre" i den forstand hvis man bruker det til nedtrapping, valium er vel standard go-to for å trappe ned over en stund også trappe videre ned til Sobril før du går AV. Og det er fordi Kort halveringstid fører til at abstinenene kommer fortere, mens du får en mye mykere overgang dersom man trapper ned og over på valium med relativt lang halveringstid.

På Xanor får du abstienser innen døgnet har jeg hørt, mens valiumen kan holde abstiensene mer på avstand og være uten en dag eller to før du begynner å kjenne til noe nevneverdig ubehag.