Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 837
Hei

Dette gjelder altså dolcontin, noen andre som er i samme situasjon, eller er det bare her i distriktet det er endringer?


Jeg har gått på dolcontin pga bivirkninger fra de andre medikamentene i LAR. Nå vil lar at jeg skal gå over til ett nytt preparat som varer i 24 timer kontra 12 slik dolctonin gjør. Tror det heter contalgin.



Forskjellen blir da at jeg da må ta medisinen 1 gang om dagen isteden for 2 slik jeg gjør nå, det høres jo flott ut det, men det vil jeg ikke, vil ikke endre noe slik det er nå. Har også hørt at de virker dårligere for folk som har prøvd og man må legges inn for å gjøre byttet, det peker jo mot at man kanskje vil reagere annerledes på denne ellers ville det vell ikke være nødvendig å legges inn.

Hvilke rettigheter har man? Hvorfor skal man herjes med på denne måten?

Forstår det slik at jeg må skrive til den helse foretaket jeg er under for å få det behandlet, hvis jeg ikke får medhold så går det til statsforvalteren.

Er det noe mer man kan gjøre?
Ser ikke helt hvorfor du er imot dette siden begge er morfin.
Når det gjelder rettigheter så tror jeg ikke du har noe av det når det kommer til LAR. Tilbudet fra LAR er et privilegium, altså ikke en rettighet.
De burde nesten få teste ut noe de mener kan virke bedre. Eller du kan takke nei til behandling. De har vel et tverrfaglig team med x antall års utdanning og erfaring som underbygger hypotesen deres. Din er at du ikke vil. Da veier deres mening mest slik systemet er bygget opp nå.
Spennende sak. Kan du etterspørre normativ begrunnelse?


I utgangspunktet har du rett til brukermedvirkning og de kan heller ikke gi det ny behandling uten ditt samtykke.

Pasient og brukerettighetsloven

Kapittel 3. Rett til medvirkning og informasjon
§ 3-1.Pasientens eller brukerens rett til medvirkning
Pasient eller bruker har rett til å medvirke ved gjennomføring av helse- og omsorgstjenester. Pasient eller bruker har blant annet rett til å medvirke ved valg mellom tilgjengelige og forsvarlige tjenesteformer og undersøkelses- og behandlingsmetoder. Medvirkningens form skal tilpasses den enkeltes evne til å gi og motta informasjon. Barn som er i stand til å danne seg egne synspunkter, skal gis informasjon og høres. Det skal legges vekt på hva barnet mener, i samsvar med barnets alder og modenhet.

Tjenestetilbudet skal så langt som mulig utformes i samarbeid med pasient eller bruker. Det skal legges stor vekt på hva pasienten eller brukeren mener ved utforming av tjenestetilbud etter helse- og omsorgstjenesteloven §§ 3-2 første ledd nr. 6, 3-6 og 3-8.
Brukermedvirkning ift valg av medikament i LAR retningslinjene er vektlagt mye mer nå enn tidligere.

Desverre er det store forskjeller på hvordan dette blir praktisert i de ulike helseforetakene, altså hvor du befinner deg i landet.

Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å ta kontakt med brukerorganisasjonen Pro LAR. De kan veilede deg og hjelpe deg og tale din sak slik at du blir tatt på alvor.
Jævlig irriterende når de gjør det når du er fornøyd med den medisinen du står på. Samboeren min står på Subutex og ble satt over på ett synonympreperat. Hun ble dritdårlig med allergiske reaksjoner, hodepine og kvalme. Fikk tilslutt bytte tilbake. Vet om andre også som dette har skjedd med. Hun ene er lungetransplantert og ble også dårlig. Noen reagerer på alle tilleggsstoffene som er i pillene. Etter hva jeg har lest så er det stor forskjell på Dolcontin og Coltagin uno når det kommer til det. Har også hørt mange si at den ikke holder i 24 timer. Noen vil sikkert bli fornøyd, men ikke alle. Glad jeg ikke trenger å bekymre meg for sånt lengre.
Trådstarter
10 4
Takk for tilbakemeldingen folkens, godt å se at dere er «enige» i min sak.

ProLAR vil bli kontaktet, vil vise til denne tråden.

Om noen andre er i samme situasjon så hører jeg gjerne fra dere, lurer veldig på om dette er noe det lokale LAR kontoret har bestemt seg for, eller om det er landsdekkende, noe jeg tviler veldig på da jeg regner med flere ville tatt til forumet i frustrasjon da.

Kan nevne at jeg selv etter over ett år på det samme preparatet fortsatt må hente hver eneste dag, til tross for god rusmestring, samt at de vet hvor store problemer jeg har med å komme meg der daglig grunnet varierende nivå av angst, depresjon og energi.


Sitat av einsteindragon Vis innlegg
Ser ikke helt hvorfor du er imot dette siden begge er morfin.
Når det gjelder rettigheter så tror jeg ikke du har noe av det når det kommer til LAR. Tilbudet fra LAR er et privilegium, altså ikke en rettighet.
Vis hele sitatet...
Jeg blir sint av å lese dette, men jeg skjønner deg også.

Når LAR har monopol på det dem driver med(sett bort fra HAB) så er det nesten på grensen å si at det er ett privilegium, for mange så er dette siste utvei, en indirekte tvang om du vil.
Nå tar jeg dette fra hukommelsen så jeg får ikke gjengitt det like bra som det opprinnelig ble sagt, men jeg har sett det bli sammenlignet med en dame som velger prostitusjon for å kunne sette maten på bordet til ungene. Hun blir jo ikke tvunget til å selge kroppen sin, men hvis det er eneste måten å fore ungene på… blir det ikke da en slags nødvendig «tvang»(i mangel på bedre ordvalg/beskrivelse)?
Hadde det vært andre alternativer enn LAR så tilgjengelig så ville det vært annerledes, men dette er det eneste valget man har hvis man ikke ønsker å være kriminell.

Hadde det fungert bedre kanskje, men undersøkelser viser jo at store deler av brukerne er misfornøyd med tilbudet og mange har svært negative opplevelser. Det er folk med store nok problemer i livet fra før som ofte ender opp i LAR, og det er mange av disse som simpelthen slutter på grunn av det strenge regimet deres og måten man blir behandlet på, det føles dessverre som om de alltid er ute etter å ta folk på en eller annen måte, man føler seg som en søppelsekk etterhvert.
Det sagt så finnes det mange gode folk der, så kudos til alle de gode folk som jobber der.

Sitat av DrPerception Vis innlegg
Spennende sak. Kan du etterspørre normativ begrunnelse?


I utgangspunktet har du rett til brukermedvirkning og de kan heller ikke gi det ny behandling uten ditt samtykke.

Pasient og brukerettighetsloven

Kapittel 3. Rett til medvirkning og informasjon
§ 3-1.Pasientens eller brukerens rett til medvirkning
Pasient eller bruker har rett til å medvirke ved gjennomføring av helse- og omsorgstjenester. Pasient eller bruker har blant annet rett til å medvirke ved valg mellom tilgjengelige og forsvarlige tjenesteformer og undersøkelses- og behandlingsmetoder. Medvirkningens form skal tilpasses den enkeltes evne til å gi og motta informasjon. Barn som er i stand til å danne seg egne synspunkter, skal gis informasjon og høres. Det skal legges vekt på hva barnet mener, i samsvar med barnets alder og modenhet.

Tjenestetilbudet skal så langt som mulig utformes i samarbeid med pasient eller bruker. Det skal legges stor vekt på hva pasienten eller brukeren mener ved utforming av tjenestetilbud etter helse- og omsorgstjenesteloven §§ 3-2 første ledd nr. 6, 3-6 og 3-8.
Vis hele sitatet...
Takk for tilbakemelding.

Det skal jeg gjøre, vil oppdatere tråden etterhvert.

Virker som den rettigheten der er kastet rett ut av vinduet når man blir fortalt at det ikke er valgfritt. Lurer på hvor den beslutningen er tatt altså. Jeg begynner å få følelsen av at det er lokalt, eller til og med kanskje bare gjelder meg!
Det var en evig kamp å få dette gjennom i første omgang, men trodde jeg var sikker nå som jeg hadde kommet gjennom «nåløyet», men neida.



Brought to you by de samme folka som setter folk på flytende metadon når de heller kunne brukt piller som koster halvparten. LAR bruker 60 millioner i året på metadon, hadde de gått over til å bruke tabeletter ville utgiften vært halvert. Make it make sense.

Sitat av Astro Man Vis innlegg
De burde nesten få teste ut noe de mener kan virke bedre. Eller du kan takke nei til behandling. De har vel et tverrfaglig team med x antall års utdanning og erfaring som underbygger hypotesen deres. Din er at du ikke vil. Da veier deres mening mest slik systemet er bygget opp nå.
Vis hele sitatet...
Dette er jo ett helt nytt preparat kontra dolcontin som er godt utprøvd. Hvorfor fikse noe som fungerer?

Jeg har flere grunner enn at jeg bare ikke ønsker, men det alene burde være nok mener jeg.

Hva om dette kun gjelder meg/mitt lokale LAR? Derfor jeg ønsker å høre om andre har hørt dette.
Sist endret av FuckLAR; 20. mars 2024 kl. 21:55. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Vet at dolcontin er lett å få i Agder. Ble tilbudt det når jeg sa at jeg ikke taklet mer birkninger og lav test pluss andre helseproblemer jeg fikk pga medisinene. Gikk på metadon først, så Subutex 2-måneder på Buvida, så subutex igjen. Da var jeg så drittlei å ba om å legges inn på ARA for å trappe helt av. Trappet ned i en uke bare fra 8 mg sub til 0.4 temgesic. Fikk god hjelp der inne. Kjente overaskende lite til abstinensene. De 5 første døgne var jeg helt symptomfri. De neste dagene hadde jeg milde hetetokter men klødde veldig i huden. Slapp unna cold cills og restless legs eller jeg la kanskje ikke merke til det når jeg sov fordi jeg fikk imovane og knøttlite med sobril. Tror at grunnen til at ble så lite dårlig var at jeg hadde 2 egne opplegg som jeg fikk lov å bruke der inne av legen. Det ene var HØYDOSE C vitamin terapi(2 /3 G annenhver time i form av c vitamin ascorbat og at jeg spiste ett kosthold fullstendig uten karbohydrater. Bare kjøtt og flesk. Ren ketodiett kan man kalle det. Fant forskning om disse to metodene på nett og gikk gjennom det med legene der. De hadde aldri sett noen som hadde gått av lar medisin så lett sa de. Var med på turer hver dsg og var sosial med de andre der. Helvete begynte når jeg kom hjem, men det var den psykiske biten. Søvnen ble fucked og følte at jeg hadde en bilmotor som ruset i hodet mitt 24/7. Nervesystemet gikk nok helt i sjokk etter ca 25 år med opiater og full stopp.gikk seg gradvis til over ett par måneder, men var ett sant helvete. Forstår dem som ikke orker. Sporet kanskje litt av tråden nå. Sorry.
Trådstarter
10 4
Sitat av Junkhead Vis innlegg
Brukermedvirkning ift valg av medikament i LAR retningslinjene er vektlagt mye mer nå enn tidligere.

Desverre er det store forskjeller på hvordan dette blir praktisert i de ulike helseforetakene, altså hvor du befinner deg i landet.

Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å ta kontakt med brukerorganisasjonen Pro LAR. De kan veilede deg og hjelpe deg og tale din sak slik at du blir tatt på alvor.
Vis hele sitatet...
Kontakter proLAR nå
Begge deler er morfin da. Kan ikke ha så mye å si. Poenget med lar er at man ikke skal bli "Rusa"