Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 3312
Jeg har etterhvert blitt grundig lei av at ingenting virker med min Packard Bell EasyNote TS11HR.

Følgelig vil jeg gå til innkjøp av ny, men jeg har faktisk ALLTID drete meg ut når jeg tar vurderingen i samarbeid med butikkpersonalet. Så denne gangen spør jeg dere.

Prisklassen jeg ser for meg er 4-6 tusen, men om det er god grunn til å gå litt høyere så kan det gjøres.

PC'en vil ikke brukes til noe spesielt, (regner med at cad programmer og slikt ikke krever allverden), men mest av alt vil jeg kunne spille Total War: Rome 2.

Så har det seg også slik at jeg vil spille I DAG. Derfor må jeg vite om jeg gjør en svært dårlig vurdering om jeg løper ned på elkjøp, lefdal etc om en times tid kontra å ta noe fra komplett.no?
Jeg er ganske sikker på at dette er noe for deg: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=790146

Å handle på nett vil alltid være smartere med tanke på angrefrist, og billigere priser.
Siden du sier du vil spille Total war: Rome 2 så vil jeg bare si at eventuelt bærbar ikke en det mest prisgunstige og du får mere "power" for pengene i en stasjonær.

Men om jeg kan gi noe tips til kjøp av pc vil jeg anbefale deg å se etter en pc med dedikert skjermkort. Du må nok opp til maks grensa de på 6k for å fine en brukbar pc her.

Det jeg vil anbefale deg her er å se etter en bærbar med enten en i5 eller en kraftig AMD prosessor og ett dedikert skjermkort som jeg har nevnt tidligere.Core i5-2500T 2.3GHz

på elkjop sine hjemme sider fant jeg denne Samsung pcen som treffer kravene til Recommended med eget Skjermkort og Bra prossesor. denne kosta da 7k
http://www.elkjop.no/product/data/ba...-np370r5e-hvit

Siden du skrev du ville ha pcen i dag så må du nok forholde deg til å kjøpe i butikk siden komplett gjerne må sende varen til deg eller til pick-up-point. så om du vil ha pc i dag ville jeg dratt på elkjøp eller lefdal.

Under ser du Game-debate sin "recomended" til hva Rome 2 krever. under der igjen ser du Minimum.
Phenom II X4 975
Core i5-2500T 2.3GHz

GeForce GTS 450
Radeon HD

4 GB GD RAM
Win 7 64
DX 11
35 GB

Total War: Rome II System
Minimum Requirements
Core 2 Duo E4400 2.0GHz
Athlon 64 X2 Dual Core 4000+
GD CPU hardware score: 4
Login
GeForce 8600 GT 512MB GDDR3
Radeon HD 4550
GD GPU hardware score: 3
Login
2 GB GD RAM hardware score: 4
Win Xp 32
DX 9
35 GB

Sitat av Likyhane Vis innlegg
Jeg er ganske sikker på at dette er noe for deg: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=790146

Å handle på nett vil alltid være smartere med tanke på angrefrist, og billigere priser.
Vis hele sitatet...
denne vil jeg fantisk heller anbefale deg å kjøpe selv om du mest sansynlig må vente en-to dager.
Ser ut som et veldig bra kjøp!

eneste jeg vil legge til er at en vennine av meg kjøpte nettopp ASUS notebook av samme typen og den hadde alvorlige Netverksproblemer så vil anbefale og gjøre noen google søk før du bestemmer deg helt for denne.
Tusen takk for to gode og raske svar!

Hvordan er denne fra elkjøp hendroix linker til sammenlignet med den Likyhane linker til fra komplett - sett bort ifra prisen?

Vil de takle Rome greit?

EDIT: Og jeg vet jeg kan se og sammenligne tallene på ytelse, men jeg har så ofte endt opp med å trekke helt feil konklusjoner når jeg gjør dette.. Er med andre ord ikke fordi jeg ikke gidder å sammenligne pc'ene selv, er rett og slett fordi jeg ikke får det til.. Så tusen takk for hjelp, jeg trenger det faktisk

EDIT2: Ja, stasjonær er selvsagt overlegent til gaming. Men jeg er dessverre avhengig av å kunne ta med meg pc'en rundt om kring, så det er ikke et reelt alternativ.
Sist endret av Tøffetom; 16. september 2013 kl. 11:42.
Gjorde er kjapt VS søk og fant denne
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-HD-87...eForce-GT-740M
og jeg skal stole blindt på den er Skjermkortet bedre på ASUSen og Samme med CPUen da den er klokka litt raskere utenom dette er pcene nesten identiske.
Lik ram, Nesten like mye lagringsplass (på bærbar holder 500gb lenge for meg) og størrelsen på skjermen.

Du får kanskje intrykk av at ASUSen er bedre og det er noe jeg kan si med enig fra et "specs" messig standpunkt det eneste jeg er litt intresert i er om denne har like dårlig wifi antene og nett som den vennina mi hadde, som ho endte med å bytte inn i dag mot en ny.

Dersom du ikke har problemmet med å vente ville jeg gått for asusen og om det dukket opp problemer som med wifien benyttet meg av Angreretten på 14 dager også kjører jo også komplett åpent kjøp i 45 dager

Begge pcene vil kunne kjøre Rome 2 relativt greit ASUSen med sitt Geforce 740M gjerne litt bedre
Sist endret av hendroix; 16. september 2013 kl. 11:51.
Sitat av hendroix Vis innlegg
Gjorde er kjapt VS søk og fant denne
http://gpuboss.com/gpus/Radeon-HD-87...eForce-GT-740M
og jeg skal stole blindt på den er Skjermkortet bedre på ASUSen og Samme med CPUen da den er klokka litt raskere utenom dette er pcene nesten identiske.
Lik ram, Nesten like mye lagringsplass (på bærbar holder 500gb lenge for meg) og størrelsen på skjermen.

Du får kanskje intrykk av at ASUSen er bedre og det er noe jeg kan si med enig fra et "specs" messig standpunkt det eneste jeg er litt intresert i er om denne har like dårlig wifi antene og nett som den vennina mi hadde, som ho endte med å bytte inn i dag mot en ny.

Dersom du ikke har problemmet med å vente ville jeg gått for asusen og om det dukket opp problemer som med wifien benyttet meg av Angreretten på 14 dager også kjører jo også komplett åpent kjøp i 45 dager

Begge pcene vil kunne kjøre Rome 2 relativt greit ASUSen med sitt Geforce 740M gjerne litt bedre
Vis hele sitatet...
Så mtp Rome så vil jeg faktisk spare 1500,- samt få bedre utbytte ved å vente noen dager? Nedtur =p

Men dette med dårlig wifi antenne er faktisk svært relevant for meg. I leiligheten der jeg befinner meg store deler av hverdagen har vi faktisk litt problemer med dårlig trådløs dekning.

Er det noen som kan bekrefte/avkrefte om dette vil bli et betydelig problem dersom jeg går for Asus'en?

Evnt andre som har forslag eller input her?

Uansett tusen takk for god hjelp, hendroix..
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Jeg har etterhvert blitt grundig lei av at ingenting virker med min Packard Bell EasyNote TS11HR.
Vis hele sitatet...
Jeg er lei av Packard Bell.
Jeg er reparatør.


ASUS er til å leve med.

Selv ville jeg velge denne.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=783799 Obs! Lang ventetid.
Det finnes flere rimeligere modeller.
Etter min erfaring er Lenovo mekanisk sterkere og det er viktig når du skal slepe rundt på maskinen.
Det beste med å handle på nett er at du slipper å bli rundlurt av svindlerene/selgerene til elkjøp. De er bare interessert i en ting, og det er å prakke på deg den maskina de får best bonus for
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Tøffetom: jeg ser du har fått noen bra anbefalinger på laptops.

Personlig ville fanboyen i meg valgt Asus'en, men som Jim sier, Lenovo har hakket bedre byggekvalitet.

Uansett hvem av de du velger, så får det ikke blitt feil. Ville forøvrig vurdert en bedre router/accespoint også om det var problematisk.
For å utdype vidre hva jeg mente med Trødløs wifi problemet var det sånn at WIfi antena ikke var Svak men ikke fungerte i det hele tatt og var Periodisk uresponsiv når den fungerte. De på expert, hvor hun kjøpte den, ba ho System gjennomrette den noe som hjalp null og kniks. Dessuten var samme problemet når hun brukte Ethernetkabel direkte inni pcen.
For meg høres dette mer ut som en feil med hovedkortet og gjorde et google søk på modelnavnet og det var et titals personer som hadde skrevet på ASUS sine support sider om dette problemet.

Hadde jeg ikke vært i tvil så hadde jeg bedt deg kjøpe ASUSen med en gang.

Sorry om det var litt uklar konklusjon i det forigge svaret. ASUSen er best av dem
Sist endret av hendroix; 16. september 2013 kl. 13:41.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Det beste med å handle på nett er at du slipper å bli rundlurt av svindlerene/selgerene til elkjøp. De er bare interessert i en ting, og det er å prakke på deg den maskina de får best bonus for
Vis hele sitatet...

For det første, man gjør research først, og handler etterpå. Da slipper man å bli "rundlurt". For det andre, ingen selgere får bonus basert på hvilket produkt de selger til hver kunde, men de er alltid interessert i å selge med høyest fortjeneste. De vil spørre om du trenger ditt og datt i tilegg til laptop, for det er der fortjenesten ligger.

For det tredje så har disse butikkene også nettsider du kan handle på, for deretter utlevere produktet rett fra vareutleveringsdisk når du drar dit. Slipper å gå inn i selve butikken, vanligvis. Ikke dårlig det.
Sist endret av FlipMcFlop; 16. september 2013 kl. 13:49.
Hva om jeg lister meg opp hit:

http://www.elkjop.no/catalog/data/no....ViewCount%3D1

Hvor stor vil forskjellen være ifht modellene nevnt lenger opp i tråden?

Hvor mye vil dere som har litt peil anslå at jeg taper i relativ ytelse for en tilsvarende priset elektronikkjede- vs komplett.no-laptop? Evnt hvor mye taper jeg i pris ved tilsvarende ytelse?
Hjerneskadet Shitkid
CHillZoNE's Avatar
Anbefaler fortsatt på det sterkeste enten dustin eller komplett, og Lenovoen er hittil det beste valget IMO.
Når du kommer oppover mot 10 000 kroner ser jeg at prisene runder seg ned og at prisene i web vs butikk er mer like.

Eksempel :
MSI GE60 Kraftpakke av en pc med bra prossesor og bra skjermkort
Pris: Elkjøp: 8995 .-
Pris Komplett: 8995.-


Så det du bør gjøre her er å gå igjennom en del av dem og skjeke enten da gjennom sider som prisguide.no eller selv skjeke Elkjøp vs komplett.no

Fant nemlig ut at Acer sin Apsire v5 var omtrent 1500 kr billigere på komplett
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=794204

Sammenlignet med modellene tidligere i det gamle budsjettet ditt på ca 6k vil du få veldig mye mer for pengene.
Konkret bedre CPU og GPU gir generelt bedre ytelse overall.

Ifølge nootbookecheck vil Geforce GT750M korte Score ganske bra på Rome 2
http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-...M.90245.0.html

Utdrag:
Total War: Rome II (2013)
low: 96.8 fps
med.: 71.9 fps
high: 57.1 fps
ultra: 10.3 fps

Så om det blir Aceren du går for vil du spare ganske mye på å kjøpe på nett men om du går MSI sin "gamer" bærbar er det samme
Du hjelper meg voldsomt mye, og jeg setter utrolig stor pris på det.

Den MSI GE60 så litt artig ut. Vil forskjellen på den og den aceren nevnt over være betydelig? Er jo litt mer penger, men man kjøper da ikke pc så ofte heller.

Nå ser jeg at elkjøp selvsagt ikke har MSI'en på lager i mer enn 2 butikker.

"Spille Rome: Total War 2 i dag" - drømmen min er knust, så elkjøp vs komplett er ikke lenger en relevant problemstilling.

Da er heller spørsmålet om MSI'en er et ok valg enda jeg kan velge blant alt på komplett?

Og er det enda sånn at pc'er som koster 10k i dag koster 5 til neste år? Eller har det roet seg litt på den fronten?
Prisene vil alltid synke fordi nyere produkter kommer ut på markedet bare ta 3. generasjons prosessorene til intel nå VS hva de koster før 4. generasjon kom ut.

Når det gjelder MSI GE60 så tror jeg det vil ta tid før den vil synke i pris fordi det er vanskelig å lage bedre og billigere teknologi enn det er i dag hvor ytelsen man kan få er ganske maksimert.

MSI'en er absolutt en godt valg eneste jeg kunne finne på komplett som ville være billigere og gi tilnærmet bra ytelse vil være Aceren jeg snakket om tidligere

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=794204

Som konklusjon kan jeg jo si at begge er veldig bra pcer men om det er ytelse som er viktig for deg er det MSI'en som vinner med en bedre CPU utenom det er de omtrent identiske.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Og er det enda sånn at pc'er som koster 10k i dag koster 5 til neste år? Eller har det roet seg litt på den fronten?
Vis hele sitatet...
Det beste er bare å ignorere den tanken! Det har ingenting å si, du skal bare ha mest mulig laptop for pengene dine i dag, ikke investere for å selge til neste år.
Sist gang det var snakk om Acer, så var det snakk om en uutholdelig byggekvalitet. Jeg kjenner flere som har hatt/har Acer, og de ryker etter 1 år, hvis de heldige. Jeg er ikke helt sikker på hvordan det er nå, men ut ifra det jeg har sett, så er ikke Acer et godt valg. Hvertfall ikke når du skal bære den rundt.
Sitat av Likyhane Vis innlegg
Sist gang det var snakk om Acer, så var det snakk om en uutholdelig byggekvalitet. Jeg kjenner flere som har hatt/har Acer, og de ryker etter 1 år, hvis de heldige. Jeg er ikke helt sikker på hvordan det er nå, men ut ifra det jeg har sett, så er ikke Acer et godt valg. Hvertfall ikke når du skal bære den rundt.
Vis hele sitatet...
Dette husker jeg selv fra når acer kom, de slo de fleste på pris, men falt bokstavelig talt fra hverandre.

Regner dog med at de har kommet seg der.

Sitat av hendroix Vis innlegg
Prisene vil alltid synke fordi nyere produkter kommer ut på markedet bare ta 3. generasjons prosessorene til intel nå VS hva de koster før 4. generasjon kom ut.

Når det gjelder MSI GE60 så tror jeg det vil ta tid før den vil synke i pris fordi det er vanskelig å lage bedre og billigere teknologi enn det er i dag hvor ytelsen man kan få er ganske maksimert.

MSI'en er absolutt en godt valg eneste jeg kunne finne på komplett som ville være billigere og gi tilnærmet bra ytelse vil være Aceren jeg snakket om tidligere

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=794204

Som konklusjon kan jeg jo si at begge er veldig bra pcer men om det er ytelse som er viktig for deg er det MSI'en som vinner med en bedre CPU utenom det er de omtrent identiske.
Vis hele sitatet...
Ok, da tror jeg det blir MSI'en på meg.

Jeg bestiller i løpet av kvelden/natten, og håper så mange som mulig kan uttale seg på følgende punkter kp til all input her:

- Ville du gått for en annen laptop på samme budsjett - i så fall hvilken og hvorfor? (De som driver med bilde/video-redigering, samt de som aldri gamer trenger ikke svare her)

- Med en økonomi som tilsier at 3-4 tusen er en ikke-ubetydelig sum, kunne du rettferdiggjort forskjellen fra et billigere alternativ med tanke på ytelsen?

- Ville du kjøpt ekstrautstyr, i så fall hva?

- Tips meg gjerne om en helt ok mus.

Og til sist, hvor lang er leveringstiden?

HJELP:

http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sk...61&sku=781359&

Pro's and Con's??

Koman! 15,6 eller 17 tommer??? Er forskjellig grafikkort? Dyrest best vel??
Sist endret av Tøffetom; 16. september 2013 kl. 21:04.
Skjermkortet er bedre og skjermen er større på den dyreste. Den blir litt tung (2,7 kg) men jeg antar at du kanskje ikke skal bære den frem og tilbake fra skolen hver dag. Så da er det litt det samme.
Hjelp!!! Hvorfor kjører rome 2 integrert "intel(R) HD graphics 4600"??? Skulle ikke jeg ha noe kickass geforcegreier????