Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  95 7204
Oftere og oftere ser jeg et utyske av et menneske som går ned gata i gjerne noen rødstripede strømper, fettete dreadlocks,skinnjakke full av buttons og palestina skjerf. Først ler jeg høylydt, men det er før det faktisk går opp for meg at de faktisk mener dette seriøst. Hvorfor har det blitt så populært og være så "radikal" og kle seg i stygge klær?

Jeg tror mindre enn halvparten av alle "raddisene" du finner der ute er politisk aktive. Kanskje de har meldt seg inn i Rød Ungdom, men et fåtall vet ikke hva sosialisme er engang. Jeg snur meg rett og slett i skam!
Du kan ikke si at klær ER stygge - det går ikke ann.
med fruktkjøtt.
Tias's Avatar
Crew
Unge mennesker, kanskje særlig studenter, har alltid hatt sterke meninger om samfunnet, og enkelte liker å vise at de tilhører den og den gruppen ved å kle seg, oppføre seg og generelt være annerledes. Ikke noe galt i det? Hva er forresten så radikalt med å ha dreads og å gå med palestinaskjerf?
Du har oppdaget en ungdomsgruppe som folk velger å bli en del av fordi de vil føle tilhørighet. Kan du helt ærlig si at du står helt alene med din egen selvdefinérte stil?
Jeg vil si at bevegelsene har vokst, hovedsakelig pga. Amerikansk imperialism. Om folk ikke vet hva sosialisme er, vil de lære det. Jeg ser ikke helt poenget, alle må jo starte et sted?
At folk kler på seg palestinaskjerf og har buttons på jakken sin betyr vel ikke i dagens samfunn at de står for noe veldig sterkt politisk - kanskje det rett og slett bare betr at de liker den stilen... Akkurat som 502 eller Grilldress.
Trådstarter
Det jeg sier er at dette har blitt en trend, og jeg har ikke respekt for sånne som det..
Opprinnelig postet av Zoidberg
Det jeg sier er at dette har blitt en trend, og jeg har ikke respekt for sånne som det..
Vis hele sitatet...
Veldig lite konkret. Du har ikke respekt for noen fordi de ikke kler seg slik du liker? Det var da veldig fordomsfullt

(jeg lar nå folk få holde på det med de selv vil, døm ikke og du skal ikke bli dømt. Eventuelle tanker holder jeg i hodet mitt, og jeg lager ikke tråder om det)
jeg har dreads, men jeg ser vel ikke på meg selv som noe spesiellt "radikal" for det. det var vel mer at jeg ville ha en annerledes hårsveis, og at jeg hadde langt hår, så jeg så muligheten. men da igjen så går jeg ikke rundt med "rød ungdom" buttons og lignende overalt heller..
jeg skjønner hva du mener, men det er nok som Moyner sier.. Enten så har man sine grunner, eller så er det "inn"..
Fatter tankegangen, men alt er da en trend i disse dager. De uttrykker seg vel ved å kle seg som de gjør, noe de har all rett til.
Det du sier virker ikke fornuftig - du har ikke respekt for de personene som kler seg slikt på grunn av at de kler seg likt?
Eller er du sterkt imot buttons eller skinnjakke?

Sålenge disse personene ikke sier/viser at de har/tilhører et politisk ståsted, så hvorfor regne med at de er det?

Dette er 2005 - folk kler seg ikke etter partiprogram sånn som i "gamledager" - jeg sitter akkurat nå i joggebukse - har ikke jogga på fire år. Same shit.
utenfor ditt vindu
larsforstyrret's Avatar
Så du mener det er mer respektert å kle seg i lindeberg, kanskje til og med bedre?

Folk kler seg forskjellig, og det er det som er spennendes. Tenk om alle så like ut, hvor kjedelig hadde nå ikke det blitt?

Dessuten har mennesket et ønske om å tilhøre.
Altså - jeg har vært en "radikal ungdom" i et par år, men har aldri hatt hverken dreads eller rare klær. Men jeg har merket at det har blitt "kulere" å bli kommunist. Se bare på Che Guevara, en hyggelig kar hvis image har blitt til en kommersiell gullgruve, misbrukt av alle som kan tenkte seg å tjene penger på disse "hippe kommunistene".

Og du har sikkert rett i at det ikke er alle som går med slike klær som har særlig peiling på sosialisme.
Jeg synes dette er litt interresant å lese. Her jeg bor er det en gruppe med folk som skrur på mopeder o.l. De har alltid på seg dresser, svarte og blåe. Men det begynner de ikke med før de kommer i 9.klasse evt. sent i 8.klasse. Før synes jeg dette var tåpelig og dumt, men etterhvert så har jeg sett på det litt annerledes. Det var på grunn av at noen av mine venner, som jeg ikke visste likte mopeder og slikt, plutselig begynte å kle seg sånn. Så jeg innså da at det ikke har noe med det å gjøre. (man må se på det indre, som det heter på fint):P
Opprinnelig postet av m337|04f
Og du har sikkert rett i at det ikke er alle som går med slike klær som har særlig peiling på sosialisme.
Vis hele sitatet...
Det er sikkert heller ikke deres intensjon å være sosialist. Det er mer sansynlig at de bare vil skille seg ut, eller at de liker den klesstilen...
Som Croyfer sa i sin første post: Du kan ikke si at klær ER stygge - det går ikke ann.
Er så enig!
Du kan like din egen stil.
Du kan oxo si at du ikke liker andres folk stiler.
Men ikke uten og diskriminere si at 'de klærerne ser helt jævelig ut og kan de ikke kle seg som normale folk'
Ble kansje litt feil utalt, men håper du skjønner 'pointet'
Oftere og oftere ser jeg et utyske av et menneske som går ned gata i gjerne en pastellfarget peak jakke, en sleik fra helvete, oppbretta krage og lyseblått pannebånd. Først ler jeg høylydt, men det er før det faktisk går opp for meg at de faktisk mener dette seriøst. Hvorfor har det blitt så populært og være så "sossete" og kle seg i stygge klær?

Jeg tror mindre enn halvparten av alle "sossene" du finner der ute er politisk aktive. Kanskje de har meldt seg inn i Unge Høyre, men et fåtall vet ikke hva markedsliberalisme er engang. Jeg snur meg rett og slett i skam!
Opprinnelig postet av Carl Ottho
Oftere og oftere ser jeg et utyske av et menneske som går ned gata i gjerne en pastellfarget peak jakke, en sleik fra helvete, oppbretta krage og lyseblått pannebånd. Først ler jeg høylydt, men det er før det faktisk går opp for meg at de faktisk mener dette seriøst. Hvorfor har det blitt så populært og være så "sossete" og kle seg i stygge klær?

Jeg tror mindre enn halvparten av alle "sossene" du finner der ute er politisk aktive. Kanskje de har meldt seg inn i Unge Høyre, men et fåtall vet ikke hva markedsliberalisme er engang. Jeg snur meg rett og slett i skam!
Vis hele sitatet...
Bra. Veldig veldig bra.
Hirr hirr.

Mesterlig satire, Carl Ottho. Du er i sannhet verdig din avatar, som jeg ikke klarer la være å lovprise hver gang jeg ser den.
Trådstarter
selv er jeg ganske politisk nøytral, og har like mye respekt for begge partene..
folk kan få kle seg som de vil, men da må man også tåle og høre litt kritikk..
Jeg synes du, Zoidberg, har et legitimt poeng når du påpeker hvordan den rufsete raddis-stilen, tidligere forbeholdt AKP-ml'ere o.l., har fått et tydelig trendwhore-preg over seg.

Dette føyer seg inn en rekke "stunt" fra reklamebransjen og klesdesignerne. Etter Seattle i 1999 har Attac, anti-globalisering, romantiske ideer om fordums sosialisme, revolusjonshelter (Che Guevara etc.) og mange andre rare fenomener fått gracvis mer fotfeste i ungdomskulturen.

Nå sier jeg ikke at dette er en negativ utvikling eller at den har dukket opp uten grunn.

Men jeg synes likevel det er spennende å se hvor lett det gikk for "storselskapene" å utnytte dette til sin egen fordel. (F.eks. ved å benytte kjente symboler som den røde stjernen, trynet til Che og Soviet-temaer som trykk på t-skjorter osv.)

Det er ikke noe nytt at ungdom til en viss grad er lett påvirkelige, og trender sprer seg som kjent raskt. Men jeg kan ikke annet å gi kudos til Nike og de andre selskapene for å ha håndtert ny-sosialismen og sweatshop-problematikken på en særdeles elegant måte.
hah, jeg ser det også, det er inn å være sosialist nå..
åhuffameg hvor skal dette ende? :/
Zed's dead, baby!
afen's Avatar
JEG HATER RADDISER!

Jeg vet ikke hvorfor, men når jeg ser raddiser i byen kjenner jeg hatet inni meg vokse.
Opprinnelig postet av Zoidberg
Oftere og oftere ser jeg et utyske av et menneske som går ned gata i gjerne noen rødstripede strømper, fettete dreadlocks,skinnjakke full av buttons og palestina skjerf. Først ler jeg høylydt, men det er før det faktisk går opp for meg at de faktisk mener dette seriøst. Hvorfor har det blitt så populært og være så "radikal" og kle seg i stygge klær?

Jeg tror mindre enn halvparten av alle "raddisene" du finner der ute er politisk aktive. Kanskje de har meldt seg inn i Rød Ungdom, men et fåtall vet ikke hva sosialisme er engang. Jeg snur meg rett og slett i skam!
Vis hele sitatet...
Kunne ikke vært mer enig med deg ZoidBerg!

Oftere og oftere ser jeg disse vandrende sirkus klovnene komme gående i byen. Klærne er som klippet ut fra en eller annen dårlig spille-film fra andre-verdenskrig.
Er egentlig ikke spessielt mot sosialister, men forstår egentlig ikke hvorfor det skal være så "kult" å springe rundt på denne måten.
Litt så utafor tema, men litt innom å:

Ofte har jeg stilt meg det samme spørsmålet, men ikke bare når det gjelder raddiser. Også "gothere" ser helt jævli ut etter min mening (når det kommer til klær/effekter/o.l).

Steiotype punker-raddisen med farlig hund fra Svartlamoen ler jeg meg skakk av hver gang jeg ser (Veldig bra parodiert av Kristoffer Skau) De har så evig bra gange i tillegg
Opprinnelig postet av windoze
Litt så utafor tema, men litt innom å:

Ofte har jeg stilt meg det samme spørsmålet, men ikke bare når det gjelder raddiser. Også "gothere" ser helt jævli ut etter min mening (når det kommer til klær/effekter/o.l).
Vis hele sitatet...
jeg deler det synet der fullt ut! det må jeg si.
jeg synes også det er helt meningsløst å kalle denne triste gjengen opp etter en så flott kunsthistorisk epoke.

edit: må også nevnes at epoken ble kalt nettopp dette på en nedlatende måte av renessansens arkitekter, det er rett og slett ikke noe positivt, så hvor kommer det fra?
Sist endret av stef; 24. januar 2005 kl. 23:14.
Er vel forskjell på goth-kulturen (suicidale, sortkledde drama-queens) og gotisk arkitektur (fine hus)?
er ikke sikker jeg, derfor jeg prøver å finne svar, men hvis man går over til engelsk. sjekk hvordan det skrives der.

begge deler staves gotchic. :S
"During the Renaissance period in Europe, medieval architecture had been retrospectively labeled "gothic", considered barbaric in contrast to trends in architecture during the Renaissance. Gothic medieval architecture often had dark and intimidating aspects, with depictions of gargoyles and other demon-like forms. By the 1700s, people became fascinated with medieval gothic ruins (even building fake ruins), and they became a perfect setting for horror fiction."
-Wikipedia.org
http://en.wikipedia.org/wiki/Goth#Et...l_architecture
Har verken dreads, eller buttons, men føler meg likevell litt truffet her. Ser ikke forskjellen, prinsipielt, på å kle seg sossete/konformt, og det å kle seg "annerledes", i forhold til nevnte. Forøvrig kan jeg si, uten et snev av bitterhet(da jeg nok ville ledd like mye av windoze som han ville av meg) at dette er en årets dummeste tråder.


edit: dette er norsk freak forum, for dem som ikke viste det
ah. takk for at du klarte opp i det. det med demonlignende former og sånt er for meg ukjent, men det jeg vet er at man ofte omtaler gotiske bygninger som skjelettaktig, ikke det at jeg synes det er god nok grunn til å kalle seg gotere, bare fordi man synes epoken er skrekkinngytende, men det er vel ikke noe å gjøre med det.
stef:
Dramatisk og dramatisker staves også likt, men har en ganske forskjellig betydning.
Da ett ord kan bety både yrke og væremåte kan jo Gothic både være en tidsalder og væremåte?
vel, føler mye det rare samme når jeg ser langhåra sossekopper med grønt rutetørkle over hodet og jakke med pels i nakken, stram dongeri, og gule sko med dusker på.

jeg liker ikke klesstilen deres på noen måte, jeg får vondt inni meg når jeg ser det. men hey, er sikkert mange som syns at jeg som dasser rundt i plastikklær er en ukul fyr i klesveien.

som nevnt så kler folk seg "radikalt" for å kanskje skille seg litt mer ut, kanskje få litt oppmerksomhet (mange er glad i den lille biten oppmerksomhet man får av det å kle seg. ikke haugevis som pamela anderson, men en liten smule), eller for dem føler seg skikkelig vel i det dem går i.

jeg syns ikke det er noe tåpelig, jeg syns det på mange måter er fint å se på alle forskjellige rare folka som kler seg på alle rare forskjellige måter. det gir litt farge på vårt ellers gråe samfunn. litt smak av variasjon, og det gir sansene våre litt mer å bryne seg på, i liten målestokk, men allikevel
Trådstarter
hehe.. tenkte ikke på det med "freak"forum før nå, så dette ble jo litt som å drite i eget reir..
men uansett, jeg vil fortsette og le av folk på bussen/skolen som ikke har vasket håret sitt på x antall uker og som har funnet klærne sine innerst inne på fretex hvor ingen andre går. men med litt mer respekt denne gangen.
Offtopic: Er fyren i avataren din han som kjøpte 100 kasser julebrus?
At du snur deg i skam fordi at folk går i palestina skjerf og har klare standpunkt i samfunnsdebatten. Sier mer om deg , en det noengang vil si om disse "raddisene" du sikter til.
Makan!
Har faktisk lurt litt på det en stund jeg også, forklaringen ligger vel i samme grunnlag som hvorfor folk bruker den latterlige goterstilen.
Vel, det er vel en trendhorisk ting akkurat som alle de mislykkede ungdommene som går i bukser som er 10nummer for store, skjorter som rekker ned til knærne og gullfarget juggel.

[offtopic]
App. Palestiner-skjerf, noen som vet hvor det selges? har lyst på et for å fremheve mitt hat mot Israel.
Jeg setter dog ikke mine slitte skosåler innenfor noe som heter loppemarked eller fretex.
Sist endret av zpn*; 25. januar 2005 kl. 00:30.
Opprinnelig postet av Zpawn

[offtopic]
App. Palestiner-skjerf, noen som vet hvor det selges? har lyst på et for å fremheve mitt hat mot Israel.
Jeg setter dog ikke mine slitte skosåler innenfor noe som heter loppemarked eller fretex.
Vis hele sitatet...
http://sosialisme.no/shop.php

Hadde faktisk denne diskusjonen på et nachspiel i helgen. Da en mente at på min skole gikk det bare freaker, og jeg svarte ironisk at på hans skole gikk det bare sosser.
Det kunne han forsikre meg om at det ikke gjorde, men ville ikke gå vekk fra at min skole bestod kun av RUere, SUere og annet "pakk"
Sist endret av Carl Ottho; 25. januar 2005 kl. 10:01.
Trådstarter
Opprinnelig postet av Jeremias
Offtopic: Er fyren i avataren din han som kjøpte 100 kasser julebrus?
Vis hele sitatet...
bingo..

har også hørt at palestina skjerf kalles "palliz-skjerf" innenfor disse guppene jeg snakker om.. sier jo litt..
Opprinnelig postet av Carl Ottho
http://sosialisme.no/shop.php

Hadde faktisk denne diskusjonen på et nachspiel i helgen. Da en mente at på min skole gikk det bare freaker, og jeg svarte ironisk at på hans skole gikk det bare sosser.
Det kunne han forsikre meg om at det ikke gjorde, men ville ikke gå vekk fra at min skole bestod kun av RUere, SUere og annet "pakk"
Vis hele sitatet...
Takker, bukker og legger elsk på deg
Jeg har både buttons og svettearmbånd, men jeg bruker det ikke som en del av klesstilen min. Jeg bruker de når jeg skal en plass der jeg vet at det vrimler med høyreorienterte, og rundt valgtider...
Trådstarter
folk kan få ha på seg så mange buttons de vil, bare de ikke begynner og presse på meg flyers om hvor kult RU er og hvor stilig kommunisme er.. det er det som gjør meg så forbannet!
Zoidberg, forstår jeg godt. Men det ser dessverre ut som om det er eneste måten å starte den politiske tankegangen hos folk. Hollywood har klart å tilskitne ordet "kommunisme".

Ta mannen i gata og si "Jeg er kommunist!". Da får du bare et skrekkslagent ansikt tilbake. Folk flest vet ikke hva kommunisme er, og det er faktisk mange i klassen min som tror Che Guevara var en terrorist.

Samfunnslæren som ungdom lærer nå til dags er bare hvordan det politiske systemet fungerer. Man får ikke vite om de forskjellige "-ismene". Derfor må man stille seg opp og dele ut brosjyrer, gjerne ved valgtider, for å få folk til å innse at sosialisme og kommunisme -ikke- er et synonym for ondskap.
Har ikke noen formening om denne "trenden" som dere kaller det, men jeg må si: Det bildet du malte i første post, Zoidberg, så ganske latterlig ut.
Opprinnelig postet av aLex
Kunne ikke vært mer enig med deg ZoidBerg!

Oftere og oftere ser jeg disse vandrende sirkus klovnene komme gående i byen. Klærne er som klippet ut fra en eller annen dårlig spille-film fra andre-verdenskrig.
Er egentlig ikke spessielt mot sosialister, men forstår egentlig ikke hvorfor det skal være så "kult" å springe rundt på denne måten.
Vis hele sitatet...
hva har du på deg?
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Skrevet av Zoidberg:
folk kan få ha på seg så mange buttons de vil, bare de ikke begynner og presse på meg flyers om hvor kult RU er og hvor stilig kommunisme er.. det er det som gjør meg så forbannet!
Vis hele sitatet...
Men du kan godt fortelle oss hvor dum SUere, RUere, gothere og radikale er?
Sist endret av Kakcoo; 25. januar 2005 kl. 12:29.
Jeg har vanket i radikale miljøer i noen år nå, og kan ikke si jeg kjenner meg igjen i det trådstarter gnåler om. Ja, jeg kjenner mange med palestinaskjerf, ja jeg kjenner mange med buttons på jakka si, ja jeg kjenner mange som kler seg anerledes. Men det som trådstarter ikke har fått med seg er at det er få "raddiser" som kler seg likt. Det er ingen egen stil. Noen kler seg i svart, noen liker fargesprakende foldeskjørt, noen kler seg i slitt dongri og skinnjakke, noen kler seg relativt nøytralt. Ja, også finnes det fjortiser som kler seg i che t-skjorter fordi che ser kul ut og de solgte skiten på bikbok.
Trådstarter
ingen har samme smak, det har jeg skjønt, men det jeg prøver å si er at jeg har absolutt ingen respekt for de som kler seg i en radikal stil fordi det er kult. Da er det også enkelt for meg å miste respekten for den radikale ungdomsgruppen generelt. gothere har jeg ikke sagt et skvatt om, men forholdet er stort sett det samme til både radikale og gothere.
Alle bør uansett få lov til å holde sin egen stil uansett hvor dumt andre synes det ser ut, ellers blir det for lite variasjon og klesstil blir et helt sterilt uttrykk, mote går under og til slutt vil alle gå rundt i samme kjipe antrekket.

Man trenger dog i plassere seg i en stilgruppe, noe som ofte påfører meninger, sosialinnstilling, personlighet og miljø.
Det kan forsåvidt være en god ting i noen tilfeller men ikke i alle, jeg ser bare de stakkars småjentene som blir gotere som da nærmest tvinges til å si opp sin Britney Spears-elskende musikksmak og gå over til Nightwish o.l.
Onion Bhaji Master Mason
Kakcoo's Avatar
Donor
Zoidberg, oi oi oi. Nå tar du mange under en kam. Jeg vil tro det finnes mange på forumet som føler seg truffet av det du legger ut med nå. Tenk over ting før du sier det, og ikke si for mye om det du ikke vet så mye om.
Sist endret av Kakcoo; 25. januar 2005 kl. 12:33.
Først: Jeg stemmer SV.

Legg nå det estetiske til side. Smak er individuelt.

Jeg er bekymret over måten ungdom gaper over sosialistiske ideer helt ukritisk. Lik det eller ikke: Å stemme SV/RV er trendy, og er for mange ikke noe annet enn motetilbehør. Det blir litt som med punken: Når den ble trendy og kommersialisert, så "døde" punken. Den mista sin opprørskraft. Jeg er bekymra over at det samme vil skje i politikken, og da spesielt på venstresida.

Min oppfatning av raddisungdom er at de ofte er veldig naive og påståelige. De sluker alt som lukter av opprør rått, og evner ikke til å tenke langsiktig politisk. Jeg kjenner ungdom som sitter ganske høyt i SU, og vet at de tenker og grubler mye på den samme problemstillingen. De er ikke interessert i å lede en saueflokk. Om den er rød eller blå spiller ingen rolle.

Jeg meldte meg inn i SU da jeg var 16, men er utmeldt i dag. Nettopp fordi jeg følte at medlemskap var i ferd med å bli mote. En politisk korrekt button til å ha på ryggsekken. Ikke misforstå: Jo flere unge sosialister, jo bedre. Men det må være evne til å føre politikk bak.