Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  51 4346
Har et meget stort problem og det er at jeg ikke klarer å stå opp om morgenen, har prøvd utallige vekkerklokker men ingen ting ser til å få meg til å våkne.

Jeg har altid vært et B-menneske, og syns det er deilig å sove. Jeg har ikke noe problemer med innsovningen når jeg legger meg, kan sovne etter noen få minutter, og sover tungt og stabilt til jeg våkner igjen. Problemet er at jeg gjerne sover 10-12 timer i strekk uten problem. Og når jeg da skal opp på skolen klokken 07:00, så går ikke dette.

Jeg har ikke noe problemer med å holde meg våken på natten om jeg må det (pga litt nattejobbing til tider), og når jeg legger meg sovner jeg fort. Men om morgenen når vekkerklokken setter i gang, så er det som om jeg er i en trance, noen ganger skrur jeg av vekkerklokken (uten en gang og huske det senere), eller så hører jeg den ikke og den bare står og piper til den automatisk gir seg.

Har prøvd trikset med å sette vekkerklokken utenfor rekkevidde så jeg må opp av sengen for å skru den av, men det resulterer bare i at jeg ikke hører den og sover videre. Har for tiden en vekkerklokke og mobilen som også fungerer som vekkerklokke, har også radioen som skrur seg på om morgenen.
Her forrige uke hadde jeg satt på vekkerklokkent til mobilen 20 ganger i tidsrommet 06:30 - 07:00, vekkerklokken og radioen. Ble ikke vekket av dette heller, det eneste jeg husker er at jeg automatisk skrur av alarmen uten å helt være klar over det selv. Radioen hørte jeg ikke en gang. Kvelden før dette la jeg meg i 22:30 tiden.

Jeg er 23 år, har et sundt og variert kosthold, trener en del og er full av energi når jeg først har kommet meg opp. Så kosthold eller mon fysiske tilstand tror jeg ikke skulle ha noe og si på dette.

Vil bare høre om det er noen andre som har samme problem som meg og eventuelt har noen tips til hva jeg kan gjøre med dette? Er nødt til å klare å komme meg opp om morgenen, hvis ikke har jeg på følelsen av at dette kan komme til å gå hardt utover studiene mine dette semesteret.
Problemet er ikke større en at du enten må legge deg tidligere, ellers så får du rett å slett bare ta deg selv i nakken og stå opp når du hører vekker klokka.
Du kan dog få noen venner eller familie til å fysisk vekke deg.
Det er det vett, er faktisk er nesten helt lik tråd her
  1. Noen tele-leverandører leverer vekkerklokke i den forstand at det ringer klokeslettet du bestemmer.
  2. Skru vekkerklokke-radioen på fullt volum, ha den på nrk mp3 så våkner du opp med en eller annen techno dritt sang (det burde få deg til å stå opp fpr å skru av den forferdelige musikken.)
Sist endret av junkpal; 27. oktober 2007 kl. 01:06.
ElroY's Avatar
Trådstarter
Sitat av OoM
Problemet er ikke større en at du enten må legge deg tidligere, ellers så får du rett å slett bare ta deg selv i nakken og stå opp når du hører vekker klokka.
Du kan dog få noen venner eller familie til å fysisk vekke deg.
Vis hele sitatet...

Tro meg, jeg har prøvd. det er ikke bare bare og si til meg selv at jeg skal klare å stå opp tidligere. Har virkelig prøvd dette. Men noe av problemet er at jeg ikke er ved "bevisthet" når jeg skrur av vekkerklokka. Har flere ganger skjedd at jeg enten har prata med dama og blitt drit forbanna på henne fordi hun sier jeg skal stå opp, eller tatt telefonen som har ringt, pratet litt med personen, for så å ikke huske det når jeg til slutt våkner.

Så klart jeg kan legge meg enda tidligere, men jeg vill ikke kate bort 40-50% av dagen på å sove heller....
http://www.stevepavlina.com/blog/200...larm-goes-off/

Problemet mitt er ganske likt ditt, greia er at hvis jeg har noe jeg skal gjøre dagen etter kommer jeg meg opp, men hvis jeg vet at det ikke er så viktig(les:skole) så har jeg ikke en sjanse.
ElroY's Avatar
Trådstarter
Sitat av junkpal
  1. Noen tele-leverandører leverer vekkerklokke i den forstand at det ringer klokeslettet du bestemmer.
  2. Skru vekkerklokke-radioen på fullt volum, ha den på nrk mp3 så våkner du opp med en eller annen techno dritt sang (det burde få deg til å stå opp fpr å skru av den forferdelige musikken.)
Vis hele sitatet...

Får ikke med meg at telefonen ringer, og de gangene jeg får det med meg og tar den , så husker jeg det som regel ikke når jeg våkner og ser det i annropsloggen.

Farioen står på drit høy om morningen, enten så skrur jeg den ned, eller så bare ignorerer jeg den bare.
Hehe, du har samme problemet som meg, jeg kommer meg rett og slett ikke opp.
Ender med at jeg må løpe til bussen hver dag.

Les i den tråden jeg linka til, står endel der

Nettopp fiksa meg en vekkerklokke til 500,- fra sony, får håpe det hjelper meg på veien.
Og at jeg ikke bare skrur den av og tenker "skal bare slappe av i 1min til" som jeg ALLTID gjør, og ALLTID sovner jeg. Like latterlig hver gang.
Vær oppe ei hel natt, neste dag blir en jævlig dag, men når neste kveld kommer er du kanskje så trøtt at du legger deg såpass grytidlig at du får nok energi og bevisthet til og få deg opp dagen etter.
Sitat av ElroY
Får ikke med meg at telefonen ringer, og de gangene jeg får det med meg og tar den , så husker jeg det som regel ikke når jeg våkner og ser det i annropsloggen.

Farioen står på drit høy om morningen, enten så skrur jeg den ned, eller så bare ignorerer jeg den bare.
Vis hele sitatet...
Ha Farioen inni klesskapet. Hvem klarer å ignorere en utrolig dårlig techno sang?

Edit: innlegg 222
Sist endret av junkpal; 27. oktober 2007 kl. 01:17.
ElroY's Avatar
Trådstarter
Sitat av Restyle
Hehe, du har samme problemet som meg, jeg kommer meg rett og slett ikke opp.
Ender med at jeg må løpe til bussen hver dag.

Les i den tråden jeg linka til, står endel der

Nettopp fiksa meg en vekkerklokke til 500,- fra sony, får håpe det hjelper meg på veien.
Og at jeg ikke bare skrur den av og tenker "skal bare slappe av i 1min til" som jeg ALLTID gjør, og ALLTID sovner jeg. Like latterlig hver gang.
Vis hele sitatet...
Det er noe herk. Men problemet mitt er i utgangspunktet ikke at jeg ikke kommer meg ut av sengen når jeg våkner, men det er det at jeg ikke våkner, eller våkner såpass at jeg er bevist på hva jeg gjør. Når jeg har våknet så jeg er bevist og kan tenke at nå må jeg stå opp, så pleier det å gå greit. Men det er det å faktisk våkne som er problemet.
Valgfri brukertittel
Kekurikekaka's Avatar
Som sagt, så er det egentlig bare å legge seg tidligere.

Det er det beste tipset du kan få, som faktisk fungerer.
Og hvis du ikke vil legge deg tidligere? Synd for deg.

Du kan heller ikke si at du har prøvd dette. Har du prøvd dette, så er det også umulig at du ikke klarte og stå opp. Det er ikke snakk om 30 min tidligere. Men 2-3 timer. Får du 10 timers søvn på en natt (som er det en ungdom faktisk skal ha), så vil du ikke ha noen problemer med å våkne.
Sitat av ElroY
Det er noe herk. Men problemet mitt er i utgangspunktet ikke at jeg ikke kommer meg ut av sengen når jeg våkner, men det er det at jeg ikke våkner, eller våkner såpass at jeg er bevist på hva jeg gjør. Når jeg har våknet så jeg er bevist og kan tenke at nå må jeg stå opp, så pleier det å gå greit. Men det er det å faktisk våkne som er problemet.
Vis hele sitatet...
Du har vell tråsallt våknet, når du snakker med folk i tlf. eller hva? xD
ElroY's Avatar
Trådstarter
Sitat av junkpal
Ha Farioen inni klesskapet. Hvem klarer å ignorere en utrolig dårlig techno sang?

Edit: innlegg 222
Vis hele sitatet...
tro meg, jeg klarer det. Våknet faktisk ikke den dagen en søppelbil stod rett utenfor vinduet mitt og tutet (dama som fortalte det senere).
Jeg pleier å legge mobilen med alarm på skrivepulten noen meter ifra senga. Da er jeg selv tvunget til å gå bort å skru den av. Og når jeg først står der har jeg jo våknet, så da er det bare å hive seg inn i dusjen

edit:
våkner du ikke av dette er det noe gæernt. Trenger bare noen til å gjøre det for deg
http://www.youtube.com/watch?v=Wcyh3S08d9Y
Sist endret av boblesaft; 27. oktober 2007 kl. 01:22.
ElroY's Avatar
Trådstarter
Sitat av Restyle
Du har vell tråsallt våknet, når du snakker med folk i tlf. eller hva? xD
Vis hele sitatet...
Jeg er våken i den forstand at hjernen skjønner at noe skjer og at jeg tar telefonen. Men jeg vil ikke si at jeg er ved "bevisthet". Jeg sier mye rart og har hatt en del rare samtaler på telefon på den måten. Poenget er at jeg ikke husker noe av det når jeg senere våkner igjen.
Jotakk, jeg har opplevd det samme flere ganger, men problemet mitt er at jeg rett og slett ikke er viljesterk nokk til å stå opp. Skal alltid vente 1minutt, men da har jeg sovna. og morra mi har vekt meg kanskje 2-3 ganger før det igjen, og når jeg endelig kommer meg opp, da husker jeg ikke noe om at hu har vekt meg.
ElroY's Avatar
Trådstarter
Sitat av Cinamon
Jeg pleier å legge mobilen med alarm på skrivepulten noen meter ifra senga. Da er jeg selv tvunget til å gå bort å skru den av. Og når jeg først står der har jeg jo våknet, så da er det bare å hive seg inn i dusjen

edit:
våkner du ikke av dette er det noe gæernt. Trenger bare noen til å gjøre det for deg
http://www.youtube.com/watch?v=Wcyh3S08d9Y
Vis hele sitatet...
Hehe. Hadde jeg bare hørt vekkeklokken om den er så langt unna, men det gjør jeg ikke.
Hehe, har faktisk akkurat samma probemet selv. Jeg skrur av vekkerklokker i halv-søvne på morran, snakker i tlf uten at jeg husker det osv. Blir litt sånn zombie tilsand. Alle tingene du har forsøkt har jeg også testa, ingenting funker... Eneste som funker for meg er å legge meg tidlig, men som du sier, vi liker å sove. Legger jeg meg tidlig kan jeg kanskje klare å komme opp, og det er bare kanskje (noen ganger våkner jeg laaangt ut på dagen og skjønner ikke en dritt, blir faktisk irritert på meg selv). Hadde satt pris på om det var noen som kom med en lur løsning på detta :P
Sist endret av zenny; 27. oktober 2007 kl. 01:33.
ikke drikk kaffe eller cola, drikk heller litt te om kvelden. ha det meget varmt i leiligheten der du bor og spis deg stappmett rundt 21:00. Om du våknet rundt 08:00 dagen før bør du bli ganske døsig etter 2-3 timer.

Hvid dette problemet varer er det noe galt med deg.

Lege?
har samme problemet selv!
hadde i fjord halve året i fravær fra skolen nesta! (sjukt)
vært til legen og alt, fikk bare noen piller som ikke hjelper!
men de som sier at han skal legge seg 3 timere tidligere så til de : jeg har prøvd det og det funker ikke ! muttern prøver fra kl.07:00 - kl.11++ og vekke meg men null livstegn fra meg hun prøver til og med å kaste bløte hånduker,ensete jeg merker er at hodeputa mi er blaut av det! når jeg ikke våkner så er det vell som regel langt etter kl 2 på formidagen

en som linket til en side lenger ned her og der står det : Lysterapi og melatonintabletter! går selv på dette,funket faktisk den første måneden,våknet kl.06:00 sharp første dagene! så it's woth a trye!

dette ble lit rotete men håper dere skjønner det!

Edit: Leif
Sist endret av Holmen; 27. oktober 2007 kl. 01:42.
Les denne artikkelen fra NRK for mange gode tips: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...likk/1.3860025
Kjenner forøvrig til problemet. Har alltid hatt store problemer med å stå opp. Jeg er avhengig av to vekkerklokker pluss samboer for å komme meg på jobb om morgenen. Men jeg har problemer med innsovningen. Der madammen venter 5-15 minutter på Ole Lokkøye blir jeg gjerne liggende i alt fra en halv til flere timer.

På skolen hadde jeg på det meste tresifret antall timefravær.
Sist endret av froskenfredrik; 27. oktober 2007 kl. 01:40.
jamen yolo da.
luni's Avatar
Det er nesten så jeg donerer vekkerklokken min. Har litt for ofte samme problem som deg hvis jeg bruker mobilen som vekkerklokke, men har også en enorm metallklokke med en sånn gammeldags hammer og to bjeller på. Den har en del meters rekkevidde. Problemet er bare at jeg våkner med 200 i puls og en stor trang til å ta livet av noen.
Prøv ei slik "rise and shine" lampe.

http://reviews.pricegrabber.com/desk...ps/m/30123668/

Finnes sikkert i forskjellige varianter av forskjellige produsenter, men konseptet er i hvert fall at lampa simulerer en morgen ved å lyse sterkere og sterkere. Slik skal kroppen din tro at sola står opp og dermed stå opp av seg selv. Om det funker må gudene vite. Kanskje verd et forsøk?
Sitat av Cyberblack
ikke drikk kaffe eller cola, drikk heller litt te om kvelden. ha det meget varmt i leiligheten der du bor og spis deg stappmett rundt 21:00. Om du våknet rundt 08:00 dagen før bør du bli ganske døsig etter 2-3 timer.

Hvid dette problemet varer er det noe galt med deg.

Lege?
Vis hele sitatet...
snakker du om da?
40%+ av landet har samme problem som han.
Sist endret av Restyle; 27. oktober 2007 kl. 01:48.
Still vekkerklokka og mobilalarmen på, på samme tidspunkt
Jeg har samme problem og det er faktisk ikke så morsomt, skolen går til helvette pga dette og det deprimerer meg.
Idag hadde jeg vekkerklokka på laptopen, når den ringte om morgningen ble jeg redd og skjønte ingenting, trykket på skru av knappen og sov videre.
Husker det såvidt
Hvis det ikke funker med å legge mobilen et stykke unna senga - sett på stereoen, dataen eller noe liknende med alarm (eller en god gammeldags kassettspiller med bryterur), "litt for høyt", gjerne med litt masete/slitsom musikk, og pass på at det er så langt unna (og ikke ha noen fjernkontroll i nærheten) at du MÅ ut av senga for å skru det av. Pleide å gjøre det før, funker som faan.
Kanskje løsningen er en bedre vekkerklokke? Her er to varianter som burde funke:

Flyvende vekkeklokke



Denne vekkerklokka begynner å suse rundt i lufta når alarmen i går. I sin iver etter å vekke deg fra tornerosesøvnen vil klokka flakse rundt over hodet ditt og gi fra seg høye ulyder.

For å skru den av er du nødt til å stå opp av sengen, fange vekkerklokka og putte den tilbake der den hører hjemme. Hvis du velger å snooze klokka, blir du nødt til å gå gjennom den samme prosessen etter noen få minutter.

Kjøpes her.

Puslete vekkerklokke



Toppen av denne vekkerklokka består av fire relativt enkle puslebiter. Når alarmen går av blir bitene kastet opp i luften, og det blir din oppgave å finne dem igjen og putte dem tilbake på plass.

Dette er selvfølgelig den eneste måten å få den hylende vekkerklokka til å holde kjeft på.

Puslespillet er ikke av den mest avanserte sorten, men det spørs hvor enkelt det er å legge bitene på riktig sted mens klokka uler, og den siste biten du trenger er sporløst forsvunnet.

Kjøpes her.
Sitat av froskenfredrik
Les denne artikkelen fra NRK for mange gode tips: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/o...likk/1.3860025
Kjenner forøvrig til problemet. Har alltid hatt store problemer med å stå opp. Jeg er avhengig av to vekkerklokker pluss samboer for å komme meg på jobb om morgenen. Men jeg har problemer med innsovningen. Der madammen venter 5-15 minutter på Ole Lokkøye blir jeg gjerne liggende i alt fra en halv til flere timer.

På skolen hadde jeg på det meste tresifret antall timefravær.
Vis hele sitatet...
Pule først, så sove. Funker gull.
Sitat av atomet
Pule først, så sove. Funker gull.
Vis hele sitatet...
Kan ikkje sei meg meire einig
Haha, det er jo ikke sovinga som er problemet, det er det å våkne igjen som er vanskelig
jamen yolo da.
luni's Avatar
Sitat av Cyberblack
ikke drikk kaffe eller cola, drikk heller litt te om kvelden.
Vis hele sitatet...
Ikke for å være vanskelig nå, men mye te inneholder koffein.
(Ikke like mye som kaffe og cola selvfølgelig.)
Mitt problem er ikke at jeg ikke våkner så mye som at når jeg "våkner" så legger jeg meg til og sove igjen, jeg finner på unskyldinger for at jeg skal sove videre osv.
Det begjæret etter og sove er såå sterkt! Så sterkt at jeg vær dag vurderer og bare droppe alt, livet, skole, og bare sove lenge hver morgning.
Hver morgen er jeg skikkelig deppa over det faktum at jeg må opp så tidlig resten av mitt liv

Jeg vill nesten sammenligne det med slik en heroin avhengig trenger heroin og hva han vil gjøre for og få det.
kyrre12: funker bra med den tingen som suser i lufta siden jeg har paintball markøren min oppafor senga 1-2-3 skyt
Dette er faktisk noe de fleste tenåringer går igjennom pga. hormonell ubalangse.

Been there done that.
Jeg har selv litt problemer med og komme meg opp av sengen, og hver morgen blir det til at inne i hodet mitt er det en stemme som sier: "Opp og hoppe, skole!"
Og så tenker stemmen seg litt om før den kommer fram til at: "Til helvette med skole, jeg vil jo ikke vere der uansett"

Pluss at jeg har ingen problemer med og snakke med folk når jeg sover, så jeg kan bli vekket 20 ganger og virke like våken hver gang, mens egentlig er jeg langt inne i legoland.

Det som funker for og komme seg opp er intet annet en og vere helt uthvilt, noe jeg da aldri er klokke 7 om morgenen. Så greien for meg er og våkne, vere så rask som mulig opp av sengen, og få i meg så mye som mulig kofein og nikotin i løpet av den kommende timen.

Det handler mest om viljestyrke. Bare bestemme seg for, "VÅKEN"
Selv om jeg først må vekkes for og bli det.
Sitat av OoM
Problemet er ikke større en at du enten må legge deg tidligere, ellers så får du rett å slett bare ta deg selv i nakken og stå opp når du hører vekker klokka.
Du kan dog få noen venner eller familie til å fysisk vekke deg.
Vis hele sitatet...
Vise ord fra en person som sjølv går på søvnkurs. "Lær å sove, lær deg å våkne"
Har selv hatt tildels store problemer med å komme opp om morgenen, men det varierer. På det verste måtte jeg ty til drastiske metoder, som rett og slett var å sove etter jeg kom hjem (15:00) frem til jeg våknet av meg selv rundt 00:00 for deretter å sitte oppe hele natten, dra på jobb (06:00) og sove når jeg kom hjem igjen. Dette gjorde jeg i mange uker og det ble ikke akkurat mye sosialliv ut av dette sove-mønsteret ihvertfall.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Sitat av Sceptic
Som sagt, så er det egentlig bare å legge seg tidligere.

Det er det beste tipset du kan få, som faktisk fungerer.
Og hvis du ikke vil legge deg tidligere? Synd for deg.

Du kan heller ikke si at du har prøvd dette. Har du prøvd dette, så er det også umulig at du ikke klarte og stå opp. Det er ikke snakk om 30 min tidligere. Men 2-3 timer. Får du 10 timers søvn på en natt (som er det en ungdom faktisk skal ha), så vil du ikke ha noen problemer med å våkne.
Vis hele sitatet...
Det finnes faktisk folk som ikke har vanlig 8-timers søvnrytme og det finnes mennesker som har vanskelig for å stå opp, selv etter en god natts søvn. Ler ekstra av "som en ungdom faktisk skal ha" som du lirer av deg, og generaliserer all ungdom.
Du har ikke vurdert å prøve deg som Fører i et fasistisk regime?
Vel...
Psykologer og slikt har faktisk en egen diagnose for "vi som lett sover mer enn 10timer".
Men typisk, så husker ikke hva den heter nå...

Men om du går til legen så skriver han/hun lett ut melatonin til deg.
Et innsovningsmiddel som baserer seg på kroppens egne hormoner.
Den gjør det trett.
Men den gjør også at du får en lettere søvn, og våkner mye lettere.
King of Spooning
Acidous's Avatar
Sitat av ElroY
Her forrige uke hadde jeg satt på vekkerklokkent til mobilen 20 ganger i tidsrommet 06:30 - 07:00, vekkerklokken og radioen. Ble ikke vekket av dette heller, det eneste jeg husker er at jeg automatisk skrur av alarmen uten å helt være klar over det selv. Radioen hørte jeg ikke en gang. Kvelden før dette la jeg meg i 22:30 tiden.
Vis hele sitatet...
Når jeg ser du skriver "Kvelden før dette la jeg meg i 22:30 tiden" så forstår jeg det som at det var ett engangstilfelle at du la deg så tidlig?
Det nytter jo ikke å bare legge seg tidlig en gang og se om det virker, du må ha en jevn døgnrytme, hvor du legger deg tidlig hver eneste dag. Tar ei lita stund før kroppen vender seg til å legge seg på ett visst tidspunkt.
Selv så legger jeg meg i ti-halv elleve tida på kvelden, og selv i helger når jeg legger meg betraktelig mye senere er jeg opp i 8-9 tida på morgenen uansett.

Eventuelt kan du jo ta en skikkelig Wallace & Gromit oppvekking, og montere en jævlig hydraulisk sylinder under senga som velter deg ut av den når vekkerklokka går av.
ElroY: Oppsøk lege, han vet kansje bedre?

Hvor får jeg tak i den tøffe klokka med puslespill på toppen?
Vil ha den, men da kjøpe den via en norsk side..
erhm, jeg hadde det samme problemet. Men jeg våkner og så og si tvinger meg selv inn på badet.
Har jobbet nå i 3 år, har forsovet med 3 eller 4 ganger. Er bare å legge seg når man er trøtt. Er du trøtt 9, så legg deg. Når du får gjort det en stund så blir det enklere å stå opp tidlig
Jeg trur også at en døgnrytme er ganske viktig.
I hele fjordet la jeg meg mellom 1-1.30 og sto opp rund 7.15
Da jeg tenket og legge meg tidligere, hente det jeg la meg i 12 tia,
og hvergang jeg testet det, endte det med at jeg forsov meg.

Min regel - legge seg 30min før = forsove seg 15min.
Sånn funker det for meg.
KJøp 20 vekkerklokker
Finnes en vekkerklokke som du får strøm av hvis du prøver å slå den av.
Jeg kom på en genial idè akkuratt nå, mulig det er oppfunnet.
La oss si du har en vekkeklokke med veldig høyt volum som det er en bryter for å skru av.
Og den bryteren er nede på badet? Da må du rett og slett ned på badet for å skru den av.

Genialt? xD Jeg kjøper det på flekken om jeg finner en.
Restyle, kan jo bare koble opp en laaang ledning vel?
Da blir du faktisk nødt til å skru opp vekkerklokka, koble på en ledning mannuelt og sette selve vekkeklokka inni en boks med hengelås. Eller noe?

Og jeg har ingen peiling på hvordan man skal få til det, dessverre.
Hei

Mitt tips, monter to stk arbeidslamper på 500 w hver rett over deg i senga, dem slår seg på med ett tidsur på det tidspunktet du vil opp. Du klarer aldri å sove videre hvis f eks to eller flere arbeidslamper lyser deg mitt i ansiktet (pluss tredje grad forbrenning da : )

mvh M

ps, ellers er egen moral og samvittighet god.. jeg har jobbet fast i 13 år nå og har kanskje forsovet meg litt max 2-3 ganger på de åra