Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 1352
Tenkte jeg forsiktig skulle prøve litt forsiktig på aksjer. Har ikke lyst å satse mye pengene, og er heller ikke interessert i å tjene ekstremt mye.

Registrerte meg nettopp på nordnet.no etter å ha lest mye bra om siden, moren min må stå ansvarlig ettersom jeg er under 18, men bortsettfra det er det en hel normal depotkonto som er blitt opprettet.

Jeg følger tips jeg lester på internett som ikke sats mer enn du har råd til å tape, så jeg tenkte jeg skulle begynne med et beskjedent beløp på 2000 kroner. Jeg er heller ikke interessert i å tjene penger på dagen, så jeg lurte på, finnes det noe marked for sånne som meg? Kan jeg kjøpe aksjer for 2000 kroner og allikevel tjene en liten slump penger på langsiktige "investeringer"?

Eventuelt, noe lurt jeg burde lære meg innenfor dette? Det eneste jeg ikke har helt kommet meg inn i, kan jeg få minus på kontoen? Det vil si, kan jeg pådra meg gjeld? Jeg har ikke bestilt noe lånekonto, kun en konto der jeg setter inn penger fra egen bankkonto, så kan jeg bruke de til handel. Det med gjeld er det eneste jeg er redd for, vil ikke få en baksmell på masse tusen kroner der jeg plutselig skylder masse penger pga. feil investeringer.
Sist endret av mbht; 11. januar 2007 kl. 19:44.
eller www.jottonia.no (raskere simulering)
Skal du handle aksjer bør du absolutt handle i hele aksjeposter. Da blir 2000 for lite. Hvor stor en aksjepost er varierer fra aksje til aksje, men et sted mellom 5 og 10 tusen.

Grunnen til at du bør handle i hele poster er at du både som kjøper og selger stiller bakerst i køen med delte poster. Da meglerhuset må samle flere delte poster før de kan omsettes.

Har du 2000 kroner som du vil plassere, og ikke ønsker risiko er det eneste fornuftige alternativet fond..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
I snitt stig børrsen. Derfor vil du i snitt tene pengar på aksjer. Du kan ha uflaks. Stikkordet er å spre pengar så mykje at du tåler at en aksje synk, medan andre stig. Pr i dag er det en del relativt idiotsikre ting, m.a statoil-aksje. Du får lite utbytte, men det er liten sjans for brå kursendringer.

Med så lite som 2000 bør du satse på et fond istaden for enkeltaksjer...
Akkurat motsatt vil da jeg si, sett i noe voliatilt og ta sjansen på å doble de(eller miste alt)

Les på hegnar, følg med hva som skjer rundt i verden og dra logiske slutninger på hvem som tjener på hva. Var veldig aktiv når jeg var 15-16, satt på tyske politikkforum og leste pantekonsesjoner, det ga meg 30k på Tomra.

Lykke til
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Jepp, du kan tjene bra på å ta sjanser. Generelt er det slik. Ta sjanser, og du kan vinne stort. Men du risikerer også å tape alt. Ofte vel ein en middelveg, der det er stor sjans for å få litt avkastning.
et tips til deg: Les dagens næringsliv.. Der får du med deg mye, man får tips og detaljerte aksjenyheter osv.
Jeg har 8000kr på Tandberg Television nå. Tjent 600kr iste mnd
Sjekk www.hegnar.no for aksjetips!
Trådstarter
Okey, men jeg siterer meg selv.
Kan jeg få en baksmell og på noen måte pådra meg noe gjeld med aksjer?
Nei.
12312323121123123
Du kan, men ikke hvis du er smart og ikke bruker mer penger enn du har. lykke til!
Sorry gutta - her kan jeg mere enn dere.

Kjøper du trauste aksjer som Statoil vil du får årlig utbytte allá din prosentvise aksjeandel.
for 2000,- = nada.

Skal du inn i aksjemarkedet bør du ha minimum 50.000,- skal det være noe poeng.
Minimum kurtasjeavgift er i hvertfall 500,- pr transaksjon.

Tenk deg følgende scenario: du kjøper en aksje den dobler seg - du har tjent 2000 så må du trekke fra kurtasje når du kjøpte og når du selger (=1000) samt 28% skatt til skatten av overskuddet dvs 2000.

Du sitter igjen med 400 spenn. Glem det.

Cash is king - i dette tilfellet er du ikke king
Eplekjekk? Selvfølgelig kan han tjene penger med 2000, og minimum kurtasje er ikke 500 kr.

Det som kanskje er mer riktig å si er at han vil få mer ut av aksjespillet når overskuddet uansett vil være så lite.

Så sorry smukken, sjekk kildene dine.
Jeg trader gjennom http://www.nordnet.no. Her er slettes ikke minimumskurtasje 500 kroner. De har vel et introduksjonstilbud hvor kurtasjen er på kr. 9. Det er riktignok sant at Dagens Næringsliv og Hegnar Media kan gi deg mange tips, men du må også huske på at når ting står trykt her har _ALLE_ tilgang til denne informasjonen, og kan handle deretter. Når en aksje blir trukket frem i media har den en fin tendens til å fyke oppover i en kort periode, for deretter å synke igjen når den skapte etterspørselen dabber av. De store fiskene var inne før oppslaget, og solgte seg ut når alle andre ville kjøpe. Skal du tjene gode penger i aksjemarkedet må du tenke som de store og drive egen research, samt ha en god del is i magen.

Aksjespillet er et godt sted å bli kjent med selve handelen på, men gir likevel ikke et identisk bilde av Oslo Børs. Aksjehandel handler både om ferdigheter og psykologi. En aksje trenger ikke naturligvis øke i verdi selv om selskapet gjør det godt. Det er også sant at det er mest lønnsomt å gå inn med større beløp om man skal merke gevinstene. Man må videre innse at det er tilnærmet umulig å bli millionær over natten om man stiller med noen usle titusener i kapital. De man hører om som blir mangemillionærer på aksjehandel driver som regel kraftig "giring". De låner beløp som ofte er det dobbelte (eller mer) av egenkapital til sinnsyk rente. Enten vinner de stort, ellers mister de alt og blir gjeldsslaver.

Du kan jo ta en titt på http://www.aksjemarkedet.no/aksjeskole.htm for begreper og enkle prinsipper. Aksjemarkedet er en morsom sak man fort blir hektet på. Titt og ofte hender det at jeg og noen kompiser sitter oppe hele natta og driver research på diverse selskap i håp om å oppdage en potensiell gevinst. Riktignok går det noe helvetes ut over skolen, men som smukken og 3000 Miles To Graceland nevnte; Cash is King!