Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  29 2895
Tenkte at jeg skulle kjøpe meg en LCD-TV til helgen nå.
Det jeg lurer på er vel om jeg må betale NRK lisens ved kjøp av LCD-TV? Er det tunere i de?
Ja, ta med deg mor i butikken og sett den på ho hvis ho betaler lisens fra før.
Eventuelt; få en kyndig til å fjerne antenne innganen i TV'en. ( eller funker det, siden det digitale bakkenettet går over scart?? :S)
Kjøpte 32" lcd av Komplett for snart et år siden, og har enda ikke hørt noe fra NRK
Sitat av uflaks23
Kjøpte 32" lcd av Komplett for snart et år siden, og har enda ikke hørt noe fra NRK
Vis hele sitatet...
Jeg kjøpte 40" og samme historien hos meg.
Kjøpe Tv som er tyvgods da vel da slipper du det, pluss at tven blir billigere
Trådstarter
Er det noen her som kan bekrefte at de har måtte betalt lisens etter å ha kjøpt en LCD i det siste da?

Sitat av jeppe15
Kjøpe Tv som er tyvgods da vel da slipper du det, pluss at tven blir billigere
Vis hele sitatet...
1. Er ikke så fattig, så de tv-ene skal jeg heller la de grådige få kjøpe.
2. Får ikke med garantier, forsikring, osv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Har tven tuner skal du betale lisens. Har den ikkje tuner skal du ikkje betale lisens. EOD!

Du betaler lisens for muligheta til å ta imot TV-signal, så har du tuner i ei eller anna form (f.eks i tv eller videospiller) skal du betale. Scart er ikkje tuner.

Kan muligens tenke meg at nrk p.t er avslappa på lisenskravet fordi det digitale bakkenettet kjem no, og uansett vil krevje at dei som har vanleg analog tuner kjøper ny tuner for å kunne ta inn tv-signal.
Er dere sikre på det, siden bakkenettet har kommet og det gammeldagse/normale signalene snart går ned?
Er vel bare å skrive ett brev (/mail, whatever) til de folka som styrer med lisensen, og forklare att Tv'en ikke blir brukt til å se på TV, kun til å se DVD og slikt.. Funka for fatter'n iallefal
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Lec-Z
Er vel bare å skrive ett brev (/mail, whatever) til de folka som styrer med lisensen, og forklare att Tv'en ikke blir brukt til å se på TV, kun til å se DVD og slikt.. Funka for fatter'n iallefal
Vis hele sitatet...
Da er han den første det har funka på isåfall.
Hvis ikke, ville jo bare alle sendt inn brev, og sluppet unna vel?

Uansett bryr NRK seg midt i ræva HVA du bruker tv'en til. Så lenge tv-en eller pc-en har tuner, må du betale lisens.
Sitat av uflaks23
Kjøpte 32" lcd av Komplett for snart et år siden, og har enda ikke hørt noe fra NRK
Vis hele sitatet...
Samme her. Dette var i mars/april en gang, og frykter det bare var rett etter årets lisensregning ble utsendt. Regner med å få regning i posten over nyttår.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Ond^Sofa
Da er han den første det har funka på isåfall.
Hvis ikke, ville jo bare alle sendt inn brev, og sluppet unna vel?

Uansett bryr NRK seg midt i ræva HVA du bruker tv'en til. Så lenge tv-en eller pc-en har tuner, må du betale lisens.
Vis hele sitatet...
Den magiske lappen en må ha er ei kvittering fra godkjent radio/tv-repratør på at dei har plukka ut tuneren i tven din. Har du det stryker dei lisenskravet ditt.

Eg tipper dette blir endra når det digitale bakkenettet kjem, slik at ein ikkje må betale for å ha analog tuner lenger, dog er eg usikker på det punktet.
Trådstarter
Men er det tuner i LCD tv-ene da? I følge alle beskrivelsene jeg har lest hos de store elbutikkene har tv-ene kun scart, hdmi og vga inngang. Er det en selvfølge at den har antenne ingang da? Eller er det slutt med det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det finst LCD-tver med og uten tuner. Du kan også få butikken til å fjerne/plombere tuner om du vil.
Wannabe Ellusionist
totto's Avatar
Vel, så lenge du kan ta inn tv så skal du betale lisens. Dvs at dersom du tar inn via digitalt bakkenett, så må du kanskje ikke betale lisens pga tv, men pga tuner. Omvendt med de som har kabeltv. De klarer å karre det inn uansett. Om man fjerner tuneren i en tv, så kan de i teorien kreve at du betaler lisens hvis du har en videospiller koblet til, evt dvd opptaker, ettersom den også har tuner.
For å sitere dette:
Sitat av Fakta om lisensen, NRK.no
I følge Forskrift om fjernsynsmottakere § 4 må alle som har fjernsynsmottaker, videospiller med mottakerdel (tuner) eller satellittmotaker betale kringkastingsavgift(lisens). Denne avgiften skal betales når man eier, låner eller leier en fjernsynsmottaker.
Vis hele sitatet...
Jeg kjøpte meg 32'' LCD jeg har ikke betalt linses fordi min mor har ring lisenskontoret og sagt ifra at det er den 2. tv'en i huset. Er det ikke sånn at man betaler én lisens pr. Husstand?
Så vidt jeg har forstått det betaler man én lisens per eier. Det vil si at dersom moren din står som eier av 2 tv-er betaler hun (husstanden) én avgift. Dersom moren din og faren din har kjøpt hver sin tv eier de hver sin og må dermed betale to avgifter, selv om de er i samme husstand.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av froskenfredrik
Så vidt jeg har forstått det betaler man én lisens per eier. Det vil si at dersom moren din står som eier av 2 tv-er betaler hun (husstanden) én avgift. Dersom moren din og faren din har kjøpt hver sin tv eier de hver sin og må dermed betale to avgifter, selv om de er i samme husstand.
Vis hele sitatet...
Nix, er en lisens per husstand, uavhengig av kor mange tver og kven som eig dei tvane.
Trådstarter
Vet at man må betale så lenge det finnes en tuner. Mye av det er diskutert i denne tråden: http://www.freakforum.nu/forum/showt...ght=nrk+lisens.

Men vi betaler ikke lisens i vårt hus og jeg tenkte å invistere i en LCD som jeg vet jeg ikke skal bruke til å se TV med. I alle fall ikke NRK om så. Som skrevet tidligere står det ingenting om det er tuner i de lengre.

Jeg må ta en ferje for å komme meg inn til byen for å kjøpe tv-en, så det er litt dumt om jeg står der og ikke kan kjøpe tv-en for at jeg nekter butikken å sende inn opplysninger om meg for at jegnekter å betale lisens.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hvis de skjønner at det ikke blir salg hvis de gjør det, så gjør de det ikke. Si at det er gave til foreldrene dine, så setter de den på dem istedet, og de har helt sikkert tv og betaler lisens allerede.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Jeg tar opp en litt eldre tråd, da jeg i dag mottok regning på NRK lisensen :-S kjøpte LCD-tv via komplett.no sine sider for mange måneder siden, og trudde jeg kom til å slippe lisensen, men det gjorde jeg altså ikke

Er det noen som har noen konkrete tips til hva jeg kan gjøre for å slippe denne lisensen? Har sett gjennom en del tråder her på forumet, men klarer ikke helt å finne en som gjelder for meg, når jeg allerede har fått lisensen. Jeg ser fan meg aldri på tv heller, så syns det er surt å måtte betale lisens da..

Noen opplysninger; bor i hybelhus med kabel ut fra veggen (slik som alle hyblene her har), er student og er fattig

noen tips? :-)

Edit; jeg glømte å si at de tipsa jeg har funnet, går ut på å ødelegge mottaker i tv'en, plombere osv, men er egentlig ikke særlig interessert i å ødelegge noe, bare fordi jeg ikke bruker det..
Sist endret av slickflick; 27. november 2007 kl. 14:32.
Har du først fått regning og faktisk har en TV med tuner så skal du jo egentlig betale uansett. Men du kan jo prøve å sende et brev om at du ikke har TV lenger, og derfor ikke skal betale lisens. Hvis det da kommer en kontrollør kan det bli problemer, men mest sannsynlig må du bare betale den vanlige lisensen hvis du blir tatt. Jeg ble tatt for noen mnd siden, det ringte på, og dama åpnet. Eneste som skjedde var at jeg måtte betale lisensen fra den datoen, fikk ikke noe bot for at jeg ikke hadde betalt selv om jeg hadde hatt TV i tre år.

Edit: Har hørt om en eldre mann som slapp å betale ved å si at han hadde en TV, men at den stod ubrukt lagret et sted. Vet ikke om dette funker nå lenger.
Sist endret av pete^; 27. november 2007 kl. 14:56.
Jeg har formulert en mail til NRK der jeg sier at mottakeren er ødelagt/defekt, og at hvis de trenger papirer så skal jeg ettersende det. Kjenner en som jobber i et reparatør-firma, som reparerer ødelagte tv'er og annet elektronisk utstyr, og han kan "bekrefte" at mottaker er ødelagt Det som er sykt er at jeg faktisk ikke får inn tv-signaler, men det er på grunn av ødelagt uttak i veggen, men NRK vil jo aldri godta en slik forklaring
Sitat av vidarlo
Nix, er en lisens per husstand, uavhengig av kor mange tver og kven som eig dei tvane.
Vis hele sitatet...
Nix, vi får tilsendt to regninger på to navn i samme husstand.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Reisekjekken
Nix, vi får tilsendt to regninger på to navn i samme husstand.
Vis hele sitatet...
I så fall så er det nok å informere om at det er samme husstand som har tvane.
http://www.nrk.no/lisens/3169656.html
Sitat av vidarlo
Eg tipper dette blir endra når det digitale bakkenettet kjem, slik at ein ikkje må betale for å ha analog tuner lenger, dog er eg usikker på det punktet.
Vis hele sitatet...
Det blir det ikke, NRK har sagt at de ikke vil fjerne det før det analoge bakkenettet er borte.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Jeg har hatt TV i over 10 år, har aldri betalt noen lisensavgift.