Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  56 6811
Sitter våken og får ikke sove. Tenker over livet mitt, hva jeg vil, hvordan jeg skal oppnå det jeg vil osv osv. Leste gjennom q_Werty sin tråd og er 100% enig med det han skriver.

Jeg sitter med et problem, et ganske stort problem jeg gjerne skulle hatt hjelp til å løse eller se på på en annen måte.

Personlig har jeg ikke hatt noen faglige problemer i grunnskolen. Jeg gjorde kanskje litt lekser annenhver uke fram til niendeklasse. Da sluttet jeg fullstendig. Merket at karakterene holdt seg noenlunde på samme plan. Så jeg begynte rett og slett å gi blaffen.

Startet vgs, det begynte veldig bra, lå an til seksere i flere fag. Men manglet den lille innsatsen for å få det realisert. Så venner av meg arbeide seg i senk med lekser og oppgaver og ting som det. Jeg gjorde fortsatt ingenting.

Så i VK1 begynte jeg å støte på problemer. Innsatsen var akkurat den samme som før, men gikk ned en karakter i de fleste fag. Med unntak av Historie, Norsk(ekskludert nynorsk) og IT som er fag som jeg tok lett. Begynte å tenke litt at jeg burde gjøre noe, men alt ebbet ut i ingenting. Slik fortsatte det gjennom tredjeklasse også. Gikk ned til treer i 2fy, treer i 3mx, treer i nynorsk, firer i historie, treer i IT, firer i norsk. Generellt en karakter ned i alle fag.

Jeg sto på alle eksamenene mine og så begynte jeg å møte motgang. Hadde planer om å studere ved NTNU, men de gikk i vasken grunnet at karakterene ikke var gode nok. Så jeg endte opp i stavanger ved universitetet der. Studerer nå Konstruksjonteknikk og materialvitenskap. Endte opp med en sum på 49 medregnet ekstrapoeng om jeg ikke husker helt feil.

Forrige semester gjorde jeg ingenting lekser, ingenting annet enn de obligatoriske innleveringene. Jeg strøk på matemet1 eksamen, fikk D på fysikk og C og C på datateknikk og datakonstruksjoner. Nå i dette semesteret gjør jeg mer, men det er fortsatt ikke noe vilje eller motivasjon bak det hele. Sliter utrolig kraftig med motivasjonen, ikke bare skolemessig men på andre områder også.

Sitter med en familie som støtter meg gjennom alt og som tror jeg faktisk presterer det jeg kan. Min far var stjerneelev f.eks og jeg får ofte høre at da han var ung... osv. Nå er han professor ved UiB og han sitter med utrolig mye kunnskap, men ikke innenfor noen av temaene som intresserer meg desverre. Det gnager på meg en god del, for jeg vet 100% at jeg underyter. Klarer ikke dra meg opp om morgenen til de tidlige forelesningene, sitter sjeldent igjen etter forelesningene og gjør oppgaver.

Jeg nekter å gå med på at det er bare jeg som sitter med dette innabords, at det er bare jeg som sliter ekstremt med motivasjonen på universitetet. Er det noen som har noen "tips" til noe som kan gjøres med noe slikt som dette jeg beskriver? Har selv forsøkt å "belønne" meg selv med at jeg f.eks sitter 2 timer ekstra på skolen og så ser jeg en film eller bestiller meg en pizza på kvelden. Dette fungerer svært dårlig for øyeblikket.
Det er vel mulig å oppsøke psykolog, gå til hypnoterapi, ett eller annet?
Tror ikke det er latskapen min som er problemet, for jeg yter alltid det jeg må. Men ikke noe mer. Hvis dette ble veldig rotete, still spørsmål sånn at jeg får spørsmålet mitt fram.

Ønsker saklige kommentarer.
Folk som kun har tenkt å si: "Sett deg ned og jobb" spar dere, det har jeg hørt før.

Hilsen en rimelig fortvilet, forvirret og usikker Wiggles.
Noe som slo meg mens jeg leste dette, trener du?

Sliter selv med motivasjonsproblemer, selv går jeg bare på videregående, så blir litt anderledes, men noe jeg merker med meg selv, er at i de periodene jeg trener regelmessig er jeg mer opplagt, og mye mer motivert.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
Jeg trener ikke, ikke fast hvertfall. Har sett etter en treningspartner som er noenlunde på mitt nivå. De to jeg bor med er dørvakter og rimelig sterke og jeg er vel mer i sveklingkategorien. Du har rett i det at trening sikkert hjelper på. Har medlemsskap på gymmet der oppe men har ikke kommet meg til å sette opp noe treningsplan enda. I hovedsak fordi jeg ser det som greiest å trene i eventuelle "fritimer" midt på dagen, og ettersom jeg ofte bestemmer meg for å sove lenge de dagene der jeg har slike timer så blir det dårlig med trening.

Jeg høres kanskje ut som en lat drittunge her, og det er jeg. Dette er fullt og helt min egen feil og ingen skal kunne få motbevist det. Men jeg har innsett at det løpet jeg har kjørt de siste årene ikke er noe spesielt taktisk lurt å gjøre. Så jeg vil forsøke å gjøre noe med det. Mulig jeg sliter med lav viljestyrke.
Kunnskap er bra, kunnskap er viktig! Med kunnskap i hodet kan du gjøre mer riktig!

Om ikke annet kan du se det slik at du lærer, og at det å lære i seg selv er en god ting. Husk også at det ikke er noen som kommer til å gjøre ting for deg, det er du som må jobbe med dette, det er du som må overbevise deg selv. Hvert øyeblikk er en ny mulighet.

Lykke til :-)
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
comicz: Uff ja, er fullstendig klar over det, men føler meg litt rådløs. Jeg vet godt hva jeg bør gjøre og jeg vet hvorfor. Det skjer ikke noe mer med det desverre. Jeg forsøker faktisk. Takker for vise ord hvertfall

Føler kanskje at jeg burde nevne at jeg har en jobb også. Den er jeg flinkere til å gjøre unna og jeg er mye mer glad i å jobbe med den, enn å jobbe med f.eks skolearbeid eller trene.
Sliter vel endel med samme problemet selv, må si at jeg trener en del. Men har ikke gjort noe med motivasjonen min for å gå på skole akkurat, om mulig har den kanskje blitt værre:/ Har også jobb som jeg klarer noenlunde greit, men er bare så utrolig lite motivert for skole. Så du er ikke alene:P

Prøver jo å få gjort noe med det selv, men som du sikkert vet er et vanskeligere enn det høres ut:/
Skjønner veldig godt hva du mener, har vel egentlig gjort akkurat det samme selv. Gikk ut av ungdomskola med et snitt på 5,24 uten noe som helst innsats for å få det til. Kom lett inn på media og gikk der i to år. Trivdes jo godt og slikt så jobbet jo en del fordi det var morro å styre med, men ikke noe utenom det. Endte opp med et snitt på litt over 4. Samme med andreåret. Etter det var jeg utrolig skolelei men fortsatte på tredjeåret. Endte opp med at jeg droppet ut etter latterlige mengder fravær.

Nå vet jeg at en del av motivasjonsproblemene mine er pga at jeg har ADD, men det er alikavel frustrerende. Jeg har de samme problemene på de fleste andre områdene i livet mitt, selv ting som jeg virkelig liker å holder på med.

Nå så har jeg fått meg en jobb som jeg trives i og det hjelper litt på problemet i allefall. Og siden jeg faktisk får betalt for jobben så funker det bra som en ekstra motivasjonsfaktor får å ikke skulke.

Intresangt å se at andre har det samme problemet da.
Jeg er deg, Wiggles.
Jeg føler veldig med deg, og jeg kan sette meg inn i samtlige situasjoner du her har påpekt. Har mye vett i hodet og har store planer for fremtiden.

Da jeg gikk GK (forrige skoleår) kunne jeg ikke engang komme meg opp om morgenen engang. Mamma måtte skrike meg inn i øret for å få meg opp, og dette skjedde hver bidige dag. I VK1 flyttet jeg til USA, og kjørte på samme greia. Motivasjonsproblemer og "våkne opp uten hjelp"-problemer. Det var først nå i Januar jeg fikk et lite tilbakeslag. Jeg ble truet med å bli sendt hjem igjen. Da ville hele året mitt her gått i vasken, og "poff" så våknet jeg om morgenen. "Poff" så begynte jeg å gjøre lekser (noe jeg ikke har gjort ordentlig siden 8. klasse på ungdomsskolen). Det ligger i underbevisstheten.

Med en gang det ble en reell trussel for et heeelt tapt skoleår, ettersom jeg ikke liker skolen noe særlig, så ble det andre boller i underbevisstheten.

Jeg har derimot ingen løsning på akkurat ditt problem. Jeg har vært like motivert som du har vært til å gjøre noe med det - uten at det hjelper. Du ligger i senga og tenker "i morgen, Eirik, i morgen!" og er bombesikker på at noe skal skje med deg. Men hva skjer? Ingenting. Neste dag tenker du "nei, nå vil jeg sitte å drive med mitt på dataen! Skole? Pøh." Etterpå får man dårlig samvittighet og blir skikkelig sinna på deg selv. Så sinna at man tar til desperate midler som å slå seg selv hardt i hodet. Snakker av erfaring her

Løsning? Vel. Min situasjon har bedret seg den siste måneden. Er spent på å se om den holder seg oppe når jeg kommer hjem igjen. Veldig spent. Men hvordan løste jeg problemet? Jo, jeg ble lagt under ansvar av fremmede mennesker, som faktisk utgjorde en trussel for meg, som ikke foreldrene mine klarte hjemme. Nå vet jeg at du ikke bor hjemme lenger, og det gjør det enda vanskeligere.

Min konklusjon er dermed at jeg ikke kan sitte å fortelle deg en god løsning på problemet, ettersom min situasjon var en smule spesiell. Du må innse alvoret. Jeg vet du ser alvoret ettersom du legger ut din historie her, men UNDERBEVISSTHETEN din må innse alvoret. Det som er stikkordet. Jeg hater underbevisstheten min, og er nokså sikker på at du gjør det samme.

Håper du i det minste ble en smule klokere av dette, selv om jeg har en liten følelse av at ingenting av dette faktisk hjelper deg direkte. Jeg ville bare dele MIN erfaring med samme problem.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
Har kommet fram til samme konklusjon ochryl. Underbevisstheten min er den som må gjøres noe med. Derfor hypnoterapi Når det kommer til at noe drastisk må skje så strøk jeg i matte som sagt, og må derfor ta det om igjen til våren eller til høsten igjen. Det er ganske drastisk siden matte faktisk var det faget der jeg var tilstede i flest forelesninger. Innsatsen er ikke blitt noe bedre etter det desverre. Det er ikke det at jeg ikke liker skolen heller, jeg trives godt. Jeg er sosial og har en del folk rundt meg. Flinke folk, folk som forstår det som gjennomgås på skolen, folk som gjør det de skal. Folk som har underbevisstheten med seg :/

Ikke misforstå meg, men godt å høre at det er andre som opplever det samme. Akkurat det der med å ligge i sengen og tenke: "imorgen, Andreas, imorgen!" det er så utrolig kjent for meg. Tenker det akkurat nå. Men jeg vet godt at når de fire timer med forelesninger som jeg har imorgen er ferdige så stikker jeg rett hjem og tenker ikke engang to ganger gjennom det som har blitt sagt. Kanskje jeg til og med tar turen innom nFF og bumper denne tråden i håp om at noen skal ha kommet opp med en lettvint løsning på problemet mitt.

Når det gjelder å bli lagt under ansvar av fremmede mennesker så er det sikkert noe som kunne hjulpet. Merker at jeg faktisk tvinger meg på skolen og gjør de ukentlige innleveringene i de fagene som har slikt. Det er ikke alt jeg får til, men jeg sitter faktisk i de fleste tilfeller tiden ut. Det er fordi at det er en direkte konsekvens av å ikke levere inn, altså jeg får ikke ta eksamen. Når det gjelder eksamen så er det å stryke en indirekte( i mitt hode hvertfall, vet det er ganske direkte) konsekvens av å ikke lese og øve.
Mulighet for å komme deg ut av skolen et (eller to) år og jobbe? Lærlingjobb eller no? Jeg syntes det hjalp ganske godt.

Å bli skolelei skjer med mange.. Rart ikke noen forskere har tatt en titt på grunnen til det. Er det den lange skoletiden sin feil? Er det samfunnets? Eller er bare vi ungdommer late?
Skjønner hva du mener, sitter her hjeme...
I dag tenkte jeg "Faen, det hadde vert godt med en fri dag, så jeg får samlet kreftene" Men nå sitter jeg her og tenker "Hvorfor er jeg så jævla dum i hode mitt og ikke gjekk på skolen?"

Fekk ny engelsk lærer etter første termin, og hun er kjempe kjekk, nå syns jeg det er kjekt å ha engelsk. Leverte inn en mat meny på engelsk der jeg fikk 5+, i fjor hadde jeg 2 i engelsk.

Jeg personlig har et problem med svake kvinnlige lærere.
For det første, de gir mye lettere etter for det elevene vil.
De behandler jenter annerledes, f.eks i timen viss jeg sier noe til kompisen min så klikker hun helt cp på meg, men når jenten sitter å kniser og små snakker, så begynner hun faen meg og jatte med dem. Mitt i timen hender det at ei jævla barnslig fitte sier noe som f.eks "I helga kommer mats(f.eks) til meg" Og læreren bare "Åh, så koselig"

Husker på ungdomsskolen der hadde jeg en skikklig mann, han var streng og klok men visste allti når det passet med en spøk eller to. Han gjord heller ingen forskjell på jenter og gutter.
Det er en mann eg ser opp til den dag i dag.
Hei, jeg kjenner meg ganske godt igjen i innlegget ditt. Jeg har faktisk hatt eksakt samme løpebane. Har du tenkt over at det kanskje kan være medisinske årsaker til disse problemene? En enkel blodprøve vil kunne avsløre om du sliter med en tidligere ikke oppdaget lidelse, som for eksempel Aspergers syndrom (eller ADD, ADHD, MDB). Mange av problemstillingene du beskriver, er typiske for denne diagnosen, som ofte ikke blir oppdaget før i voksen alder. For eksempel motivasjons- og konsentrasjonsvansker. Dette er seriøst ment og kun ment som et tips. Jeg ville ha fått en proteinanalyse av blodet for å se om det kan være noe slikt, for sikkerhets skyld. Dersom legen din ikke vil teste deg for dette, må du stå på kravene, eller finne en annen lege, som har kompetanse på dette. Greit å få sjekket slike ting ut i alle fall. Dersom en slik diagnose blir stilt, er det enkelt å få medisiner (ritalin) som avhjelper situasjonen. De fleste sier at de har fått et nytt liv, etter at de begynte å ta medikamentet. Arbeidskapasitet, motivasjon, konsentrasjon, evne til å interessere seg, stiger radikalt, og en kommer ut av zombie tilværelsen. Mye fysisk trening, kan også være til stor hjelp, med eller uten medisiner. Ett stort minus som du må være oppmerksom på, er at du kan står i fare for å miste bilsertifikat m.m. hvis du får denne diagnosen. Håper du finner en løsning.

Floyd
Sist endret av Floyd; 22. februar 2007 kl. 11:50.
Jeg har opplevd mye av det samme, skole har alltid vært noe som har gått lett for meg. Barneskolen var kjedsommelig lett, trengte aldri å gjøre noe lekser der, samme gjaldt ungdomsskolen, og da jeg begynte på vgs valgte gikk det også greit uten at jeg gjorde stort utenom skoletiden. Det store sjokket kom da jeg begynte på universitetet. Med en vane av å ikke gjøre mer enn jeg måtte, så kunne det bare gå en vei. Klarte å komme meg gjennom første semester på samme måte som du gjorde, ved å levere obliger og stå på eksamen, men da andre semester kom manglet jeg mye av den kompetansen nødvendig for å forstå vanskeligere stoff. Dermed falt jeg ut, før jeg halvhjertet bestemte meg for å starte på nytt påfølgende høst. Da jeg på slutten av dette semesteret ikke hadde kommet noe lenger enn jeg hadde året før, jeg hadde da brukt nok et halvår på å drive dank. Da forsto jeg at noe måtte forandres, jeg kunne ikke droppe ut en gang til, så jeg tok meg sammen, med veldig enkle grep (for meg i min situasjon ihvertfall):

Tenk 10 år frem i tid. Hvor ønsker du å være i livet da? Se for deg hvor du ønsker deg, og tenk så gjennom hva du må gjøre for å nå målet ditt. Hvis du ønsker deg en jobb hvor du kan tjene over gjennomsnittet, så må det en utdannelse til (i nesten alle tilfeller). Intet skolearbeid = ingen utdannelse = ingen jobb = ingen drøm oppfylt. Denne tankegangen kan også brukes om andre ting, jeg har siden nyttår sluttet å drikke brus (drakk ca. 1,5 liter om dagen), sluttet å spise godteri, sluttet å røyke og begynt å trene i tillegg til å bruke mer tid på skolearbeid. Så, som sagt, gjør deg opp en mening om hvordan du vil fremtiden skal være, og tilpass nåtiden etter det. Og det er utrolig hvor mye en positiv tankegang hjelper. (Og, jeg har også funnet ut at hyppig hasjrøyking mens du er under utdannelse er veldig dumt. Hvis jeg røyker på en hverdag, så drar jeg nesten garantert ikke på skolen dagen etter.)

Hvis du finner at du ikke klarer dette heller, så vil jeg anbefale deg å ta en pause, jobb litt eller driv dank, så vil du nok til høsten ha funnet ut hva du vil.
Jeg kunne like gjerne laget denne tråden. Har akkurat samme problemet som wiggles og ochyl! Jeg går på NTNU i trondheim, så her kreves det at man gjør en innsats. Men klarer jeg å gjøre noe? Nei.. Istedet for å studere blir det slik at jeg skal bare sjekke noe greier på pcen eller se noe sport på tv. I skrivende stund skulle jeg ha vært på forelesning, men dro ikke dit pga været og at jeg ikke klarer å følge med på timene uansett. Jeg planlegger å gjøre en øving istedet, men jeg vet jo egentlig at jeg ikke kommer til å gjøre den heller Det hjelper bare på den dårlige samvittigheten for å ha skulket forelesningen.

Jeg er relativt flink til å gjøre øvinger når jeg først gjør det, men jeg gjør ingenting annet ekstra, slik som å lese pensum. Jeg har aldri klart å lese en hel bok faktisk. Jeg klarer ikke å konsentrere meg og blir urolig/rastløs av å sitte med en 1000 siders fagbok på komplisert engelsk.

Jeg har ingen råd fordi jeg er like mye lost som dere, men jeg har mine teorier. Om man finner seg venner i klassen som er flink og som sitter mye på skolen og studerer. Da bør man vel få litt mer motivasjon til å være der og jobbe?

EDIT: Jeg tror ikke jeg har ADHD da, for ting som jeg synes er morsomt har jeg ingen problemer med å finne motivasjon til.
Sist endret av Post-IT; 22. februar 2007 kl. 12:23.
Jeg blir utrolig glad for å høre at jeg ikke er den eneste som har dette problemet! Jeg på første året på vgs. Første halv året gikk til skogs.
En dag så satt jeg å skulle prøve å gjøre lekser, men det ble ikke noe av det.
Så fikk jeg melding hos ei som jeg synes er drit pen. Iallefall vi ble ilag og er ilag. Etter jeg fikk meg dame så kom motivasjon fra ingen plass.

Kanskje burde du få deg dame?
Ut i fra det du skriver kan det virke som om du er mye nedfor og kanskje en smule deprimert.
Som allerede nevnt er fysisk aktivitet utrolig god terapi for kropp og sjel fordi det produseres endorfiner, altså kroppens egen lykkepille. Ved at du får humøret opp, vil motivasjonen din også komme i og med at problemet ikke er at du er en latsabb, i allefall av egen erfaring.

Et annet godt tips er avspredning, altså ikke gjør det samme dag ut dag inn. Pass på å være med venner, eller kjæreste, noe som får tankene over på noe annet. Det dummeste du kan gjøre er å lukke deg inne.

Så lenge disse kriteriene er oppfylt, og du eventuelt fortsatt skulle slite med motivasjon og din generelle sinnstilstand så er det ingenting i veien med å ta en samtale hos en psykolog. Heldigvis lever vi i en tid hvor det har blitt en del av hverdagen, altså på linje med å gå til legen om man har vondt i foten. Lykke til.
Sist endret av John B; 22. februar 2007 kl. 12:59.
Conskript: Å få seg dame er en bra kur mot alt av dårlige vaner man har Desverre kan det gå ut over dårlige vaner man liker også

Floyd: Jeg tror nok du har bommet kraftig. ADD/ADHD og de forskjellige variasjonene av Aspergers og autisme er ikke noe man kan finne ved en blodprøve. Man må til utredning et par ganger hos en psykolog og ta en del prøver å slikt.

Og hvis man er over 18 er det ikke bare bare å starte med ritalin men det er mulig. Og det er feil at man står i fare for å miste førerkortet. Man må greit nok opplyse om dette når man får førerkortet, men så lenge man ikke får alvorlige bivirkninger fra medesinen (noe som er mer eller mindre ikke-eksisterende) så er dette ikke noe problem i det hele tatt.


Jeg anbefaler alle som har disse problemene og snakke med fastlegen sin og ordne en utredning for disse diagnosene. Jeg hadde uflaks og ingen medesiner funket på meg, men det fungerer på de aller fleste og mens medesinen ikke kurerer noe som helst så gjør den ting mye letter å takle selv.

Post-IT: Selv med ADHD/ADD er det ofte ikke noe problem å være motivert til ting man liker. Grunnen til at jeg sliter med det er nok mer medfølgende depresjon enn selve ADD'en.
Sitat av Post-IT
EDIT: Jeg tror ikke jeg har ADHD da, for ting som jeg synes er morsomt har jeg ingen problemer med å finne motivasjon til.
Vis hele sitatet...
Symptomatisk for asperger er nettopp at man klarer å konsentrere seg veldig bra om særinteresser. Det er nettopp derfor asperergere klarer å gjøre det så bra på sine særområder. Albert Einstein er et kjent eksempel på dette...
Floyd: Asperger og ADHD går ofte hand-i-hand.
Sitat av nan
Floyd: Jeg tror nok du har bommet kraftig. ADD/ADHD og de forskjellige variasjonene av Aspergers og autisme er ikke noe man kan finne ved en blodprøve. Man må til utredning et par ganger hos en psykolog og ta en del prøver å slikt.
Vis hele sitatet...
Jeg er godt kjent med at dette er en helt vanlig utredningsmetode, da jeg selv har et familiemedlem som har vært igjennom dette, på den "gamle" måten.
Men, jeg tor ikke jeg har bommet så veldig kraftig, da jeg personlig kjenner en lege (phd) som selv har fortalt meg at dette er en ny revolusjonerende test. Intill videre stoler jeg mer på hans 20 års erfaring som spesialist innenfor dette feltet. Men du må gjerne prøve å overbevise meg om at han det han sier er feil, så skal jeg kanskje revurdere min tro på slike autoriteter
Sist endret av Floyd; 22. februar 2007 kl. 13:53.
Som dere kanskje skjønner er vi alle mennesker, og ingen er alene om problemer - vi finner dem igjen i andre mennesker. Å innse dette er et godt førsteskritt - ikke velt deg mer i dine egne problemer enn nødvendig, du er ikke unik med disse utfordringene. Og egentlig er ikke dette problemer heller, ikke før dere sier det er det - det er utfordringer som ligger og venter på deg - klarer du å ta kontroll over ditt eget liv? Dette betyr ikke at man skal tvinge seg til å gjøre noe man ikke har noen interesse av noensinne, men det er ikke meningen at alt skal være enkelt - da lærer man jo ingen ting? Hvor behagelig er det ikke å føle at man møtte utfordringen face to face og faktisk håndterte den? I mange tilfeller er det nettopp det å gidde å gå løs på det i det hele tatt som er greia - vi vet at vi fikser det, så vi lar være. Overbeviser vi noen? Er det noen som tror at vi fikser det om vi lar være? I lengden er svaret nei, for det er langt fra teori til praksis, og man overbeviser i hvert fall ikke seg selv ved å la være gang på gang.

Det er riktig at underbevissheten ikke er overbevist, men å legge dette i hendene til hypnoterapi er allikevel ikke riktig vei å gå - det kan selvsagt være et hjelpemiddel, men man ikke plutselig blir bevisst på noe som ved magi, du vil ikke bli full av motivasjon og lekselyst uten videre. Man er rett og slett nødt til å bli bevisst på utfordringen, på din egen holdning - er dette en holdning du egentlig vil ha, eller er det en holdning du har fordi den er trygg? Det finnes ingen ting som er lettere enn å velte seg i sin egen selvmedlidenhet, og selv om vi ikke nødvendigvis liker å klare overfor andre liker vi å vite hvor "jævla ille" vi selv har det. Det å skulle skape seg motivasjon og innsatsvilje innebærer gjerne at man er nødt til å innrømme overfor seg selv hvor skoen trykker, hva som egentlig er kjipt - er det virkelig så kjipt? Er det virkelig berettiget å ha det så kjipt, forutsetningene tatt i betraktning? Hva gagner det deg å være negativ - blir du bedre, flinkere, gladere; kommer du videre? Det å gi slipp på slike følelser og tanker kan desverre være svært vanskelig, vi vil gjerne fortsette å ha det ille for oss selv.
Fikser du utfordringene? Kan du, om du prøver litt mer og er litt mer likegyldig til hvorvidt du har det dritkult eller ei? Å lære kan være en stor utfordring, men se så mye du har fått ut av det - helt siden du var bitteliten. Hvorfor skulle du slutte å lære nå?

Et annet spørsmål er selvsagt om du gjør noe du liker, noe du vil satse på. Det betyr ikke at man skal unngå alt som er stress og ubehagelig og utfordrende, tvert i mot. Det ligger ofte mye arbeid bak mye moro, og det er ingen som flyter gjennom livet uten en eneste ubehagelig eller slitsom periode.

Det er ditt hode, ditt liv. Du kan ta kontroll, du kan føre det dit du vil. Det finnes ingen predefinerte veier, det er ingen som har sagt hvordan vi skal leve, det finnes ingen regler. Du kan gjøre hva du vil, bli hva du vil. Man trenger ikke utdanning for å leve, og egentlig er hele livet utdanning, for vi lærer jo hele tiden. Vi lærer å håndtere mer, vi lærer å leve. Får du en vanskelig oppgave i fanget må du kanskje stresse litt, men til gjengjeld vet du mye bedre hva du skal gjøre neste gang noe liknende skjer, du har lært noe, erfart noe. Vi vil alltid få vanskelige oppgaver i fanget uansett hva vi velger å gjøre, og jobb og skole kun er ett aspekt av livet.

Du vil alltid måtte står for at du er deg, det er det aldri noen andre som vil gjøre - heldigvis. Bevis det overfor deg selv, bevis at det er ditt liv, at det er du som har styringa. Du kan alltid lære mer, du er aldri ferdig, det er mer å mestre. Du kan alltid bli bedre, du kan møte flere utfordringer. Dette er ikke lett, og ofte henger mange ting sammen - man må innse at det å håndtere seg selv er en stor og vanskelig oppgave, at det tar lang tid og hardt/skummelt arbeide, og man blir aldri ferdig. Heldigvis er det mange førstepremier underveis, hvem andre kan vel ta pallplassering i ditt eget liv?

Dette er _din_ virkelighet - bruk den, form den, forstå den, utvid den.

Blblabalebalbaleanbalabalalalala. Pjattpjatt fra min side! Vet ikke hvor sammenhengende dette ble. Gudd løkk :-)
Husk at vi kan jobbe sammen, åpne kjeften og snakk med andre, _hør_ på dem. De har jammen samme problem! Forstå at deres problemer er like utfordrende for dem som dine er for deg - du har det ikke nødvendigvis verre, og i alle fall ikke verre enn du gjør det til. Det er bare ord du plumper ut med, de er ganske fjerne fra dine følelser. Samarbeid, det er lettere å være to om ting, men ta ansvar for deg selv - ikke legg mer av din skjebne i andres hender enn du må, det er ikke deres liv. Forsøk å tenke etter - det er faktisk ganske mange situasjoner der vi ubevisst forventer at andre skal ta seg av våre issues, der vi forventer at andre skal underholde oss og føre oss inn i nye faser av vårt liv, men er engang slik at det kun er du som føler og tenker og mener akkurat det du gjør - det er bare du som lever i din egen virkelighet.
Sist endret av comicz; 22. februar 2007 kl. 13:11.
Sitat av nan
Floyd: Asperger og ADHD går ofte hand-i-hand.
Vis hele sitatet...
Stemmer, det er derfor alle disse lidelsene går under MDB paraplyen. Også kalt gjennomgripende utviklingsforstyrrelser...

Sitat av nan
Og hvis man er over 18 er det ikke bare bare å starte med ritalin men det er mulig. Og det er feil at man står i fare for å miste førerkortet. Man må greit nok opplyse om dette når man får førerkortet, men så lenge man ikke får alvorlige bivirkninger fra medesinen (noe som er mer eller mindre ikke-eksisterende) så er dette ikke noe problem i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Hvorfor er folk så kvikke med å bedømme hva som er feil og rett?
Vær så snill å slutte med å skyte fra hoften; gå heller litt dypere inn i materien...
Hvis man ikke har mistet sertifikatet har man vært heldig. Det finnes nok av eksempler på andre som ikke har vært fullt så heldige. Her er to av dem:

Kjennelse av 28. november 2003. Ankesak nr. 03/03429. ftrl § 11-6. Ytelser under
yrkesrettet attføring - nødvendige og hensiktsmessige tiltak. Stønadsbehov for personer
med "ADHD."
Vedtak om å avslå krav om bistand fra aetat, jfr. ftrl. § 11-6 ble omgjort:
28årig mann hadde hyperkinetisk atferdsforstyrrelse, og var ansett å fylle såkalte medisinske vilkår, jfr. § 11-5 i loven. Lagt til grunn at personer med slik tilstand alltid sto i fare for å miste arbeid og at de dessuten ville ha særlige vansker med å finne nytt. Ansett å foreligge en hjerneorganisk betinget funksjonsforstyrrelse, som for vedkommende innebar nedsatt evne til å planlegge, igangsette, målrette, gjennomføre og kvalitetsvurdere egne handlinger. Vedkommende hadde mistet arbeid etter å ha blitt fratatt førerkort, og funksjonshemmingen tilsa etter rettens mening at et krav om bistand fra aetat sto sterkt.

Les også denne så ser du at ting kan bli problematiske, hvis en treffer på feil folk...
Sist endret av Floyd; 22. februar 2007 kl. 14:19.
Jeg vet at det har vært problemer med det før men jeg kjenner flere som har opplevd det helt smertefritt. Jeg holder selv på å ta sertifikatet nå. Moren min er også leder i den lokale adhd foreningen og jeg har vært på mye kurs og opplegg for dette. Jeg virker kanskje litt arrogant, men jeg vet som oftest hva jeg prater om

comicz: Godt sagt, men lettere sagt enn gjort Er ikke alt i verden som er innenfor vår kontroll.


Nå er det mulig at det er kommet en ny og revolusjerende metode for dette men jeg setter nok heller min lit til den tradisjonelle metoden til den blodprøver har bevist seg selv som godt fungerende. Naturlig nok.
Sitat av nan
Jeg vet at det har vært problemer med det før men jeg kjenner flere som har opplevd det helt smertefritt. Jeg holder selv på å ta sertifikatet nå. Moren min er også leder i den lokale adhd foreningen og jeg har vært på mye kurs og opplegg for dette. Jeg virker kanskje litt arrogant, men jeg vet som oftest hva jeg prater om
Vis hele sitatet...

Det er godt og høre at verden har gått videre. Stakkars folk som blir utsatt for slike statlige overgrep. Jeg betviler ikke din kunnskap om emnet, for all del. Folk vet som regel hva de snakker om. Jeg etterlyser bare at man kan spørre etter en forklaring på hvorfor noen sier noe, som ikke stemmer overens med ens egen oppfatning av tingenes tilstand, før en avfeier noe som "feil". Da får en som regel oppklart uoverenstemmelsene på en hyggelig og grei måte.

Sitat av nan
Nå er det mulig at det er kommet en ny og revolusjerende metode for dette men jeg setter nok heller min lit til den tradisjonelle metoden til den blodprøver har bevist seg selv som godt fungerende. Naturlig nok.
Vis hele sitatet...
Helt naturlig det... Men, dersom du eller din mor skulle ønske videre informasjon om metoden, kan jeg gjerne sende deg legens kontaktinformasjon...

Da er vi jo egentlig enige i alt, så langt, og ting er såre vel!
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
JohnB: Hvis jeg virker deprimert så er det en direkte følge av at jeg ikke eier motivasjon
Når det kommer til å lukke seg inne så bor jeg sammen med to kamerater og vi er veldig sosialt aktive, det er ALLTID folk i leiligheten, enten det er venner eller folk som bare dukker opp som ingen av oss helt vet hvem er. Det med kjæreste tror jeg faktisk er veldig sant. Hadde jeg hatt en kjæreste som drev på med noenlunde samme saker som jeg gjør så hadde det vært lettere for meg å bli påvirket til å gjøre noe. Spesielt hvis denne jenten f.eks var veldig motivert og sterk.

comicz: Lang og interessant post, men har vært gjennom mesteparten av det i hodet mitt før desverre. Freakforum er nest siste utvei for meg, før jeg går og søker profesjonell hjelp.

Når det gjelder ADHD så høres det så fjernt ut for meg. Men det er vel forskjellige "typer" osv.. Uten at jeg har satt meg videre inn i det.
Sist endret av Wiggles; 22. februar 2007 kl. 15:36.
Sitat av Wiggles
Når det gjelder ADHD så høres det så fjernt ut for meg. Men det er vel forskjellige "typer" osv.. Uten at jeg har satt meg videre inn i det.
Vis hele sitatet...
Tegn på ADD:

Uoppmerksomhet
Skyhet
Snakke med lav stemme
Motorisk urolighet
Lærevansker
Glemsomhet
Rotete/vimsete
Lav effektivitet
Følsomhet for kritikk
Initiativløshet
"Lathet"

Hvis du ikke kjenner deg igjen i noe av dette, så har du nok rett i at det er fjernt. Hvis ikke, kan det jo kanskje være vært et par bloddråper, bare for å det ut av verden.
Som sagt bare et tips, det er slett ikke sikkert at dette er noe som relevant for deg.
Sist endret av Floyd; 22. februar 2007 kl. 16:19.
Dette var en nice tråd. Som andre ha sakt før; er det som jeg kunne ha startet tråden selv.

Jeg går nå på høgskole og studerer data. Har null problem med datafagene, men klarer ikke motivere meg for realfagene. Har strøket i to fysikk fag og ligger dårlig an til eksamen i matte.

Hver søndag tenker jeg over hva jeg har gjort i uka får å bli bedre i fysikk og matte og kommer framt til at jeg har gjort INGEN TING (har lyst til å slå meg selv får å være så lat). Tenker å forbedre meg neste uke, men blir det samme, klarer bare ikke å sette meg ned å jobbe med realfag.

Etter å ha lest denne tråden tenker jeg at det er på tide å kutte ned på cola, drikker omtrente 2 Liter hver dag og kanskje begynne med noen for av fysisk aktivitet.

Men noe som har hjulpet med å få litt mer motivasjon var å sette opp en SWOP-annalyse (noe jeg lærte på høgskolen). http://en.wikipedia.org/wiki/SWOT_analysis Med en SWOP annalyse kan en se hvilke svakheter en må jobbe med, og kanskje finne ut hva som hindrer en med å nå målet.
Og jeg har også laget en plan for hva jeg skal jobbe med hver uke, og prøver så godt jeg kan å følge planen. Jeg har også tenkt litt framover og sett på hva jeg kan oppå hvis jeg består studiene. Det å tenke på at jeg kan eie 1 hus og stor bil hvis jeg klarer å bestå studiene er en god motivasjonskilde.

Det norske skolevesenet med sin ”Ansvar for egen læring” og INGEN motivasjon mener jeg er en STOOOR del av grunnen til at så mange ikke klarer å motivere seg. Det norske skolevesenet burte snart gjøre noe med at så mange elever/ studenter får dårlige karakterer og er late.
Sist endret av BlueWolf; 22. februar 2007 kl. 16:03. Grunn: Feil link...
Føler meg nogenlude som deg jeg også. Har INGEN motivasjon i de fagene jeg ikke bryr meg om. Men i de jeg liker er det ikke noe stress å få bra karakterer. Hos meg får jeg motivasjon når jeg er GLAD
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
Sitat av Floyd
Tegn på ADD:

Uoppmerksomhet
Skyhet
Snakke med lav stemme
Motorisk urolighet
Lærevansker
Glemsomhet
Rotete/vimsete
Lav effektivitet
Følsomhet for kritikk
Initiativløshet
"Lathet"

Hvis du ikke kjenner deg igjen i noe av dette, så har du nok rett i at det er fjernt. Hvis ikke, kan det jo kanskje være vært et par bloddråper, bare for å det ut av verden.
Som sagt bare et tips, det er slett ikke sikkert at dette er noe som relevant for deg.
Vis hele sitatet...
Det jeg kjenner meg igjen i er:
"Lathet"
Mulig jeg har blitt litt følsom for kritikk den siste tiden

Men ellers er det ikke noe jeg kjenner meg igjen i, så da er vel det ute av verden?
Se vekk i fra at du har noen psykiske eller medikament problemer da. Dere gjør det dere må, men har ikke motivasjon til noe som helst. Tenk litt tilbake i livet, og tenk på hva du likte å gjøre før?

Wiggels, kanskje du burde prøve å gjøre noe praktisk i stedet for å gå på universitetet? Ta sjangsen å hoppe av studiet, og gjøre noe som interesserer deg litt, utenom PC. Som mange andre har sagt, så hjelper trening! Hvordan er kostholdet? Bruker du noe?

Hva med å studere i Forsvaret? Få seg noen praktiske utfordringer og en god lederutdanning? Prøv å gjør noe radikalt når man ikke har motivasjon, gjør noe som gjør deg glad :P Hvis ikke noe hjelper, så bør man vel ta en form for terapi som andre har foreslått, eller ta seg en tur til psykolog?

Noe som gir motivasjon er en klapp på skulderen og gode ord Tenk positivt, går nok bra skal du se...
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
Hadde tidligere en jobb på et verksted for laserprintere. Der trivdes jeg veldig godt, fram til alle kollegaene mine fikk sparken eller sluttet. Mistet etterhvert litt motivasjonen på den jobben også, men der var det lønnen som holdt meg gående.

Nei, jeg bruker ikke/har ikke/ eller planlegger å bruke noe slikt. Kostholdet har jeg forbedret veldig siden nyttår. Forrige semester ble det bigone og grandis hver dag. Nå er det mye mer ordentlig mat, skikkelig kjøtt og så videre. Drakk også 3l brus om dagen forrige semester, men har kuttet det fullstendig ut, den eneste måten jeg får i meg brus er hvis jeg blander ut spriten min i det
Har erstattet brusen nå med vann ala farris. Merker godt forbedringer, magen er ikke like slapp som den var da jeg begynte.

Jeg har gjort et par forsøk på å forbedre meg, noen av de har ført fram, som f.eks det med brusen. Men når det kommer til skolen så har jeg fortsatt ikke klart å dra meg i gang skikkelig.

Edit: Må bare få si at jeg er veldig takknemlig for at alle som har postet her har vært saklige og hjelpsomme
I fjor sommer fikk jeg vite at vi skulle flytte utenbys, noe som jeg selv synes jeg taklet ganske greit. Jeg hadde da gått GK musikk og hadde helst sett for meg å fortsette på en musikklinje, men det fikk jeg ikke. Musikklinjene var fulle og det ble allmenn på meg. Gikk ut fra ungdomsskolen med ca. 5.2 i snitt, og etter GK hadde jeg 5 blank. Jeg gjorde de leksene jeg måtte, og ingenting mer, men det funket for meg.

Den første uken gikk fint, men så begynte det å rakne. Jeg passet ikke inn i "miljøet" på skolen jeg begynte på, noe som endte med mye ensomme friminutt og kjedsomhet (ganske stor kontrast fra hvordan det var i gammelklassen min). Fagene var kjedelige og lærerne var daffe. Hadde 2 dager og 4 timer fravær forrige skoleår, mens jeg på to måneder i Trondheim pådro meg 5 dager og rundt 10 timer.

Jeg fikk ingen nye venner og dro hjem ganske ofte for å møte de "gamle" vennene mine. På fritiden satt jeg på dataen hele tiden og kjedet rævva av meg, motivasjonen var på bunn og femmerne hadde blitt til toere og treere. Fraværet steg, og morgenene ble tyngre.

Humøret mitt sank, jeg ble dyster, tilbaketrukket og deprimert. Jeg trente tre ganger i uken, uten å bli noe mere arbeidsvillig av den grunn. Jeg hadde også kjæreste, men ble såpass "ødelagt" at dette ikke fungerte noe særlig lengre (det hadde vart en god stund i forveien).

Det var min kjære mor som skjønte at jeg ikke kunne fortsette slik. Hun ringte gammelskolen min og spurte om det var muligheter for meg å komme tilbake, noe som det var! Etter dette tok det bare to uker før jeg var tilbake i hjembyen min.

Jeg strålte opp som en sol. Spratt opp om morgenen og var alltid full av energi. Fikk stor interesse for de nye fagene, og tok lett igjen de andre i klassen. Lærerne var veldig snille mot meg, jeg fikk gratis bøker av de, og ALT fraværet mitt ble strøket ( 9 dager og 20 timer ).

Løsningen min var en radikal forandring, et miljøskifte. Vet ikke om du kan kjenne deg igjen i noe av det jeg skriver, men det kan hende en forandring vil hjelpe. Jeg vet hvordan du har det, og det er ikke en situasjon jeg ønsker oppleve igjen! Håper du finner en løsning snarest Jeg er iallefall lykkeligere nå enn jeg har vært på lenge.

Lykke til! :-)
Sist endret av Hauks; 22. februar 2007 kl. 17:57.
Vet dette kan høres en 'smule' søkt ut for noen, men om du har noen venner som driver med psykedelika kunne du muligens gi dette et forsøk. Ingen ting som gir deg mer 'direkte kontakt' med underbevistheten en ved feks, Sopp. En tur kan resultere i en meget dyp introspektiv stund der man kan ta et oppgjør med det som måtte være aktuellt.
Sist endret av Moose2k; 22. februar 2007 kl. 19:22.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Hvorfor tar du høyere utdanning om du ikke er motivert for det?
Hva var motivasjonen for å begynne på studiet? Penger? Arbeidsoppgavene?
Penger er etter min mening en veldig dårlig motivasjonsfaktor. Aldri har penger gjort meg lykkelig. Personlig gir jeg de bort så fort jeg får de..
Tror du at du blir mer motivert når du skal ut i arbeidslivet å gjøre jobben du lærer deg på skolen? Arbeidsgivere er vel heller ikke overivrige etter jobbsøkere med dårlige karakterer og liten motivasjon.
Jeg synes som du syter for ingenting og synes kanskje litt for synd på deg selv.

Jeg mener løsningen er ganske åpenbar. Dropp utdanningen og gjør noe du er motivert for..

Er du sosial og er med i en studiegruppe, og henger deg med på andre studentaktiviteter? Dette er nok viktig for å holde motivasjonen oppe under tunge studier, og er en vesentlig del av studietiden.

Som nevnt ovenfor kan også et sunnere og mer variert kosthold og mye mosjon hjelpe en god del. Psyken er veldig ofte styr av fysikken, og f.eks mangel på viktige vitaminer kan føre til depresjoner o.l.
Psykolog kan sikkert være en utvei, men selv mener jeg at det er ingen som er bedre utrustet for å fikse sitt eget hode enn en selv.
Ofte kan nok svaret være å gi litt mere faen i fremtid, forventninger fra familie, regninger, penger osv. Drikk en murer, pul noen damer, og drep et par-tre samer.
Finn ut hva livet dreier seg om eller så kommer resten av livet ditt til å være et helvete formet av den tidsalderen og delen av verden vi lever i.

Når det gjelder asperger så vil jeg utifra sympotmene, konkludere med at de fleste da lider av asperger. Det er vel helt vanlig at folk er mer motivert og konsentrerer seg bedre om ting de liker å gjøre?

Men hvorfor skriver jeg så mye vas?
For det første: Jeg kjeder meg.
For det andre: Jeg greier ikke å se problemet ditt. Det vil si, jeg ser problemet, men kan ikke se at det skal være et problem.

Moose2k: Problemet er at han kommer til å droppe skolen, flytte til skogs, avsosialiere seg, bli vegetarianer, starte en miljøvernsorganisasjon og filosofere mye om ånder, guder og meninga med livet. Kanskje strukket litt langt, men jeg tror nok heller han vil distansere seg heller enn å nærme seg den optimale livsstilen i vårt samfunn.
Sist endret av z0p; 22. februar 2007 kl. 19:20.
Sitat av z0p

Moose2k: Problemet er at han kommer til å droppe skolen, flytte til skogs, avsosialiere seg, bli vegetarianer, starte en miljøvernsorganisasjon og filosofere mye om ånder, guder og meninga med livet. Kanskje strukket litt langt, men jeg tror nok heller han vil distansere seg heller enn å nærme seg den optimale livsstilen i vårt samfunn.
Vis hele sitatet...
Kanskje det er det han allerede gjør? Muligens vet han på et sub-bevisst nivå at han ikke vil bli bare enda en brikke i systemet. Flere og flere sliter med motivasjons problemer i dagens samfunn. Personlig mener jeg at dette kanskje kan være fordi, at vi unge idag mangler en større mening i livet vårt. Før i tida og i andre land er det ting som å skaffe seg mat på bordet, husly og jobbe seg opp for å oppnå en viss frihet over eget liv. I dagens norge har vi allt dette, servert på et sølvfat og er vi ikke bevisste på vår egen 'lukseriøse' situasjon i verdenssammenheng tror jeg vi rett å slett fort kan bli gående i vår egen lille boble.
Dagene består av å prøve å føle seg bra. Sove lenge, spise god mat og treffe masse venner.
Allt for å dekke over at noe mangler. Derfor mente jeg at kanskje en psykedelisk opplevelse kunne kanskje fått frem 'dette' som manglet.

Husker ikke hvem det var, men det var kanskje Ole Paus som sa; "Vi har allt i dette landet, og det er allt vi har".

Det handler om å finne ut du virkelig vil! Hva du vil gjøre med din tid her på jorden. Drit i sosiale forventninger fra samfunn og familie. Doppler er en bra bok om dette emnet syns jeg.
Uansett, jeg tror ikke du vil bli mer motivert for skolen noen gang før du finner ut hva din drøm er.
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Moose: Er veldig enig i det du skriver, men tror kanskje ikke psykadeliske stoffer trenger å være veien å gå. Dette kan gjøres ved å lære å kjenne seg selv, og innse hva som er viktig å hva som ikke er det.

Har fått med meg litt av en diskusjon i media om at barn i Norge ikke var særlig lykkelige, og da tenkte jeg på akkurat det du skrev. Man mangler rett og slett noe givende å fylle all tiden med.

Derfor tror jeg at man kan bli et mer positivt menneske av å gi litt mer faen i de kjedelige dagligdagse tinga, bryte litt grenser å ikke være redd for å skille seg fra mengden, og være mer impulsiv. Ta vare på familie og dyrk nærmiljøet. Gi faen i krigen i Irak og at kongen fyller 70 år.

En fin tradisjon som er blitt helt borte i Norge er å ta vare på familien. Man setter mor og far på gamlehjem, sønnen og døttrene flytter ut i 16 års alderen. Hadde Foreldre bodd hos sønn eller datter, hadde de sluppet å tenke på å hele tiden spare opp penger til pensjonisttilværelsen.
Poenget er at mange går i samme jobb i 20-40 år og sporer inn på en kjedelig rytme, mens man sakte men sikkert blir matet med hvordan man skal være gjennom kolegaer og ikke minst TV (Nå skal jeg holde meg for god til å ta opp diskusjonen om TV som et massemedie).
Sist endret av z0p; 22. februar 2007 kl. 20:00.
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
Sitat av z0p
Hvorfor tar du høyere utdanning om du ikke er motivert for det?
Hva var motivasjonen for å begynne på studiet? Penger? Arbeidsoppgavene?
Penger er etter min mening en veldig dårlig motivasjonsfaktor. Aldri har penger gjort meg lykkelig. Personlig gir jeg de bort så fort jeg får de..
Tror du at du blir mer motivert når du skal ut i arbeidslivet å gjøre jobben du lærer deg på skolen? Arbeidsgivere er vel heller ikke overivrige etter jobbsøkere med dårlige karakterer og liten motivasjon.
Jeg synes som du syter for ingenting og synes kanskje litt for synd på deg selv.

Jeg mener løsningen er ganske åpenbar. Dropp utdanningen og gjør noe du er motivert for..

Er du sosial og er med i en studiegruppe, og henger deg med på andre studentaktiviteter? Dette er nok viktig for å holde motivasjonen oppe under tunge studier, og er en vesentlig del av studietiden.

Som nevnt ovenfor kan også et sunnere og mer variert kosthold og mye mosjon hjelpe en god del. Psyken er veldig ofte styr av fysikken, og f.eks mangel på viktige vitaminer kan føre til depresjoner o.l.
Psykolog kan sikkert være en utvei, men selv mener jeg at det er ingen som er bedre utrustet for å fikse sitt eget hode enn en selv.
Ofte kan nok svaret være å gi litt mere faen i fremtid, forventninger fra familie, regninger, penger osv. Drikk en murer, pul noen damer, og drep et par-tre samer.
Finn ut hva livet dreier seg om eller så kommer resten av livet ditt til å være et helvete formet av den tidsalderen og delen av verden vi lever i.

Når det gjelder asperger så vil jeg utifra sympotmene, konkludere med at de fleste da lider av asperger. Det er vel helt vanlig at folk er mer motivert og konsentrerer seg bedre om ting de liker å gjøre?

Men hvorfor skriver jeg så mye vas?
For det første: Jeg kjeder meg.
For det andre: Jeg greier ikke å se problemet ditt. Det vil si, jeg ser problemet, men kan ikke se at det skal være et problem.
Vis hele sitatet...
Saken er den at er lite motivert på flere områder, skal jeg bare gjøre det enkelt og hoppe fra et høyt hus da?
Penger har alltid vært en meget god motivasjonsfaktor for meg. Så jeg velger å bare konkludere med at vi er to veldig forskjellige mennesker. Og jeg er glad på dine vegne som ikke opplever motivasjonsproblemer i den grad jeg og en del andre på forumet gjør.

Synes desverre ikke synd på meg selv, kanskje det er problemet?

Når det gjelder å gi faen i fremtid så er det noe jeg vurderer å gjøre, if all else fails. Ta meg et friår, eller dvs jobbeår. Et år der jeg ikke studerer hvertfall. Leve livet, reise osv..
z0p
uʍop ǝpısdn
z0p's Avatar
Jeg skrev litt provoserende og satt på spissen, så du bør ikke lese det helt bokstavelig.
Jeg tror jeg vet godt hvordan du har det siden jeg har vært i lignende situasjoner selv. Det er jo selvfølgelig individuelt hvordan folk takler ting, men jeg tror mye av dette kan løses med en positiv livsstil og tankegang.
Ved å gjøre enkle grep som å velge å ikke se på det som et problem, men heller en utfordring.
Finn ut hva som du synes er viktig i livet og fokuser på dette.

Sitat av Wiggles
Penger har alltid vært en meget god motivasjonsfaktor for meg. Så jeg velger å bare konkludere med at vi er to veldig forskjellige mennesker. Og jeg er glad på dine vegne som ikke opplever motivasjonsproblemer i den grad jeg og en del andre på forumet gjør.

Synes desverre ikke synd på meg selv, kanskje det er problemet?
Vis hele sitatet...
Ja, vi er nok to forskjellige mennesker. Jeg er lykkelig og du er deprimert.
Føler akkuratt samme som deg nå wiggles, vurderte også selv en periode å bli hypnotisert, tok kontakt med diverse hypnotisører, men ble aldri no mer ut av det.
Er litt skeptisk på hvordan det kommer til å gå i fremtiden, om jeg noengang får meg jobb og om jeg kommer til å like jobben osv.
Indre og ytre motivasjon

Det motivasjonsteoretiske grunnlaget for prestasjonsbaserte incentiver finnes blant annet innenfor forsterkningsteori, forventningsteori og prinsipal–agent-teori. I disse teoriene ligger det til grunn at ansatte og ledelse eller eiere ikke har felles interesser.

Et annet sentral aspekt er at disse teoriene har forutsetninger om jobbmotivasjon og atferd som innebærer at ansatte i utgangspunktet er enten umotiverte og late eller smarte opportunister som kun er opptatt av å følge sine egeninteresser. Det er derfor lite kontroversielt å hevde at hovedhensikten med prestasjonsbaserte belønningssystemer er å få de ansatte til å gjøre noe de ellers ikke ville ha gjort. Hvis de ansatte ikke endrer atferd som følge av belønningssystemet, og så lenge man ikke får de ansatte til å gå merkbart ned i fastlønn, vil jo det å gi prestasjonsbasert belønning i tillegg til fastlønn være det samme som å kaste penger ut av vinduet.
Fra et psykologisk perspektiv har motivasjonsforskere i over tretti år skilt mellom to motivasjonssystemer kalt ytre og indre motivasjon.

Ytre motivasjon refererer til atferd hvor drivkraften kommer fra ytre belønninger, for eksempel når vi tar oppvasken for å få skryt, for å bli framstilt i et godt lys eller for å tjene en hundrelapp. I arbeidslivet vil rendyrket ytre motivasjon tilsi situasjoner hvor vi gjør jobben vår utelukkende for å oppnå ytre belønninger som lønn, bonus, frynsegoder eller en forfremmelse. Kilden til motivasjonen ligger altså utenfor det å utføre jobbaktiviteten, og er i stedet knyttet til resultatet som følger av den.

Indre motivasjon derimot refererer til atferd utført med bakgrunn i indre belønninger som tilfredshet, interesse, glede eller velbehag knyttet til de oppgavene vi utfører, som når vi er engasjert i en hobbyaktivitet og «glemmer tid og sted». Da vil spørsmålet om hva vi får for å utføre aktiviteten, være mindre viktig.

Både indre og ytre motivasjon er viktige kilder til forklaring av atferd. I diskusjonen om hvilken som er best av de to motivasjonstypene, kan det være fruktbart å ta utgangspunkt i egenskapene ved en oppgave eller en jobb. I generell forstand kan vi da si at indre motivasjon som kilde til gode prestasjoner synes å være mer effektivt enn ytre motivasjon for oppgaver eller jobber hvor kvalitet, forståelse, læring, utvikling og kreativitet er viktigere enn kvantitet.

Ytre motivasjon ser derimot ut til å være best egnet for relativt trivielle, enkle og standardiserte oppgaver eller jobber som i utgangspunktet ikke er indre motiverende, hvor det viktigste er få oppgaven løst eller jobben gjort med et tilfredsstillende resultat, og hvor det ikke forventes vedvarende positive langtidseffekter på atferd eller holdninger. For slike jobber eller oppgaver kan organisasjoner med fordel kjøpe medgjørlighet og forutsigbar atferd av sine ansatte gjennom ytre belønningsformer, for eksempel prestasjonsbaserte incentiver.

For mange kunnskapsintensive organisasjoner er dette imidlertid ikke tilstrekkelig. Ansatte må jobbe betydelig mer selvstendig, noe som krever større initiativ og engasjement, som igjen er avhengig av mer lidenskap og tilfredsstillelse enn det ytre belønninger kan bidra med. Kunnskapsøkonomien tilbyr ikke bare større muligheter for indre motivasjon knyttet til selve jobben. Indre motivasjon blir også en viktigere drivkraft enn tidligere for at jobben skal gjøres godt.

Hvordan kan organisasjoner jobbe strategisk med økonomiske incentiver uten at det går ut over indre motivasjon? Problemet er ikke at ytre belønning alltid reduserer indre motivasjon. Tvert imot kan det øke den indre motivasjonen dersom belønningsmottakeren tolker belønningen som informasjon om egen kompetanse. Problemet oppstår når fokuset blir flyttet fra arbeidsoppgavene til belønningen slik at arbeidet i all hovedsak oppleves som et middel for å nå målet, altså belønningen.

Sammenhengen mellom ytre og indre motivasjon er spesielt viktig i arbeidslivet, hvor en rekke ytre faktorer utover økonomiske incentiver som gir høy grad av ytre motivasjon (for eksempel muligheter for forfremmelse, tidsfrister, regler og rutiner som skal følges), skal eksistere ved siden av indre motivasjon.

Bedrifter og organisasjoner bør utvikle en internt konsistent HR (Human Resources)-strategi, basert på en av de to hovedretninger (indre og ytre motivasjon). En HR-strategi har som mål å motivere de ansatte til å utvikle ønskede holdninger og atferd som kan bidra til å nå organisasjonens overordnede eller strategiske mål. En mulig tilnærming kan være å tenke på om man ønsker ytre eller indre motivasjon som hovedkilde til prestasjoner i organisasjonen, og deretter vurdere hvert enkelt HR-tiltak med sikte på om det støtter den valgte hovedmotivasjonskilden. Samtidig blir kommunikasjon av ulike HR-tiltak og HR-praksis sentralt.

Til tross for at vi snakker om at vi befinner oss i en kunnskapsøkonomi, er mange av de styrings- og incentivsystemene som brukes mer preget av industrialiseringens tidsalder enn av kunnskapsøkonomiens logikk. Hvis vi avgrenser oss til kunnskapsorganisasjoner bestående av ansatte med relativt høyt utdanningsnivå og med arbeidsoppgaver med potensial for indre motivasjon, er det spesielt viktig å huske på at prestasjonsbasert belønning virker motiverende, men som oftest kun på mottakernes ytre motivasjon. En bør derfor utvise forsiktighet i forbindelse med implementering av slike belønningssystemer i denne typen organisasjoner.


5 råd om belønning og motivasjon
• De som virkelig gjør en god jobb, liker å bli godt betalt, men god betaling er ikke årsaken til at de gjør en ekstra god jobb. Betal derfor de ansatte godt, og på en måte som oppfattes som rettferdig.
• Gjør deretter alt som kan gjøres for å få de ansatte til å glemme økonomiske incentiver som drivkraften for å gjøre en god jobb.
• Bruk ikke incentivprogrammer som får de ansatte til å føle seg kontrollert og manipulert av belønning og straff.
• Indre motivasjon har dårlige vekstvilkår i organisasjoner som behandler de ansatte som om de ikke vil gjøre en god jobb dersom de ikke får ekstra belønning for å gjøre det.
• Har man først etablert et slikt regime, kan de ansatte bli mindre interessert i sine arbeidsoppgaver for arbeidsoppgavenes egen skyld, og de vil kunne kreve ekstra belønning for god innsats.
¨
Ta deg tid til å jobbe - Det er prisen for suksess

Ta deg tid til å tenke - Det er kilden til kraft

Ta deg tid til å leke - Det holder deg ung lenger

Ta deg tid til å lese - Det er visdommens kilde

Ta deg tid til å være vennelig - Det er veien til sann glede

Ta deg tid til å elske og å bli elsket - Det er mat for sjelen

Ta deg tid til å dele - Livet er for kort til å være egoistisk

Ta deg tid til å le - Det er hjertets egen musikk

Ta deg tid til å drømme - Det er slik du når stjernene

Driver du med det du virkelig brenner for ?
Sist endret av iNter^; 23. februar 2007 kl. 16:01.
Hei adm.inter, dette var et glimrende og interessant innlegg!
Men, en kildehenvisning hadde kanskje vært på sin plass?

http://www.bi.no/templates/NyhetsArtikkel____32410.aspx

Artikkelen baserer seg på en lengre artikkel skrevet av Bård Kuvaas publisert i boken "Hvordan kan frynsegoder bli belønning?", utgitt av Cappelen Akademisk Forlag, 2005.

Men, hvis du er forfatteren, så er forsåvid alt ok, all ære til deg!
Sist endret av Floyd; 24. februar 2007 kl. 09:24.
Mye bra her, sliter med det samme selv - og jeg går enda på Vidergående.

Noe jeg tenkte på Wiggles, er - hvor mye sover du? Sover du lite? Har du en dårlig døgnrytme? Problemer med å få sove til 'riktig tid' og dermed blir du gående trøtt på skolen?

Jeg slet heftig med dette i en periode da jeg spilte World of warcraft, og det resulterte i ~3 timers søvn per natt, noe som fikk ubegripelig store konsekvenser.

Uansett. Om du har problemer med søvnen, gå til lege og se hva som kan gjøres. MIN løsning ble Melatonin (http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=322541 eller http://en.wikipedia.org/wiki/Melatonin), og i tillegg gjennomgikk jeg 'lysbehandling'. Det gikk ut på at hver morgen satt jeg i 30 minutter fremfor en lampe med en helt vill pære i, og det resulterte i at jeg klarte å snu døgnet mitt tilbake til der jeg ville ha det.

Just a heads up ;o

>nightLook
jeg går på ntnu. gjorde lite lekser på vgs (masse sløving på nettet), men tydeligvis nok. 2mx, 3mx, 2fy osv var jo bare plankekjøring, fikk sånn 5-6 i realfagene, og 4-5 i resten, 3 i tysk.. og problemet mitt er at jeg gjør for lite nå på ntnu, selv om jeg gjør "mye" mer enn på vgs.
og med tanke på at jeg helst vil ha syv-sifret lønn i oljebransjen, så må jeg skjerpe meg. så du er hvertfall ikke alene!

jeg er hvertfall overbevist om at jeg er en av de som er naturlig glup, men som rett og slett bare er giddalaus; jeg bruker ikke potensialet mitt liksom. sånn at om jeg bare får fingeren ut, så presterer jeg bedre enn de som ikke er naturtalenter, men som rett og slett studerer, jobber og leser ræven av seg fra morgen til kveld. innimellom skulle jeg ønske at jeg klarte å lese sammenhengende i timesvis!! tar gjerne imot tips jeg også..

går altså i 2. klasse på en sivingutdanning nå, og karakterene har gått fra middels (1. semester) til dårlig. har stått i alle fag hittil, selv om det bare har vært såvidt i mange fag. vurderer sterkt å ta et friår (som fakultetet sier er tillatt, uten noen andre ulemper enn at man blir ferdig 1 år senere, og kanskje glemmer noe i mellomtiden), og få meg en kosejobb som sjåfør, i posten eller peppes eller noe (jeg liker virkelig å kjøre bil)..

ellers kjente jeg meg igjen på skremmende mange av ADD-symptomene..
Sist endret av kj0ttdeig; 3. mars 2007 kl. 03:39. Grunn: påfyll
▼ ... over en uke senere ... ▼
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
Har ikke hatt problemer med å sove. Muligens jeg har slitt bittelitt med det i det siste, men det er da så lite at det knapt er nevneverdig.

Det er nå gått en stund siden jeg startet denne tråden og motivasjonen er ikke blitt noe høyere. Jeg har tenkt MYE på hva jeg vil, hva jeg skal, hvordan jeg skal, hvorfor jeg vil, hvorfor jeg skal... osv. Kommer fram til det samme hver gang. Har også i disse årsavgifts-dager litt pengeproblemer for å toppe det hele litt av. Så det skaper en del stress. Ellers er det ett fag jeg spesielt får til greit på skolen, og det liker jeg faktisk. Konstruksjonsmekanikk, for de av dere som vet hva det er. Sitter fortsatt ikke og jobber med det hjemme, men møter opp på øvingstimene og gjør en innsats der.
Innsatsen i de tre andre fagene mine er derimot veldig liten.

Sitter også og seriøst vurderer å ta meg et friår, Les: Jobbeår. Er vant til å arbeide, så det ser jeg ikke på som noe problem. Få litt fri, tenke litt, kanskje til og med reise litt rundt. Gjøre noe annet enn å sitte på skolebenken med bøker som helst skal kunnes på rim og utenat. Eneste grunnen til at jeg ikke har gjort det til nå er det at jeg er redd jeg blir hengende etter, dvs kaster bort tiden min på "lek og moro". Det jeg har innsett de siste ukene er at om jeg ikke gjør noe drastisk snart så vil den tiden jeg har brukt til å "studere" ha vært til ingen nytte.

Kan sikkert spørre rådgivere på universitetet og sånn, men er det noen som har erfaring med å hoppe av et tre-/femårig studie og ta et friår for så å begynne igjen? Tenker på om man må søke seg inn på nytt med resultater fra VGS og sånn? Eller om den skoleplassen jeg fikk tildelt da jeg startet på UiS "venter" på meg i den forstand at jeg kan komme tilbake om et år og fortsette der jeg slapp.
Kjenner meg uendelig igjen i det du skriver.

Mamma var en typisk straight-over femmerelev, med spesielt sans for realfag. Pappa er bonde og lever etter ett livsmotto, og det er at hardt arbeid resulterer positivt tilbake på deg. Jeg har aldri jobbet hardt med noe som helst, ligger på en karakter jeg er fornøyd i de fleste fag på VG1 Studiespesialisering, med unntak av de totalt talentløse fagene som Samfunnsfag, Geografi og Naturfag der det bare er å pugge seg til god karakter.

Denne livstilen er jeg egentlig helt fornøyd med, men folkene hjemme maser stadig om at jeg skal yte "det lille ekstra". Jeg har hverken motivasjon eller gidd til å gjøre noe mer, sålenge jeg holder meg på et straight nivå. Dessuten er jeg glad i å utsette ting, og på ungdomskolen var jeg glad i å si at "etter jul skal jeg skjerpe meg" etter å ha fått 1. terminskarakterene. Dette har jeg klart å skjerpe meg på, og jobber bittelitt mer jevnt enn hva jeg har gjort før. Det har virket som at jeg bare har lært meg det etterhvert.

Jeg tror det handler bare om å sette seg noen mål, og finne ut hvem du vil være og hvor du vil ligge. Tenke litt etter hva andre tenker om deg i forhold til den du er. Ikke bare skolemessig, men også idrettmessig. Jeg driver med apperatturn flere ganger i uken, og til tross for at jeg begynte når jeg var 12, ferdig utvokst og spilt fotball i 8 år, ligger jeg idag på et nivå tett oppunder de som har gått dobbelt så lenge som meg. Turn er riktignok en idrett der mengdetrening er det eneste nyttige, men samtidig er mestringsgleden desto høyere jo mer du har trent. Jeg tror det er noe av det samme faglig sett og i forhold til motivasjonen.
På videregående sluttet jeg å arbeide med skole, jeg leste litt før prøver. Fikk 3 og 4 i de fleste fag som jeg ikke er helt sikker på om jeg er fornøyd med. Pappa som er lærer ga meg en bok som hjalp veldig mye. Jeg tror du virkelig må gå inn for det hvis du skal endre livsstilen din.
Boken som min far ga meg heter så mye som "hvordan få bedre karakterer" googlet det og fant boken på første treff http://cybercity.no/hatlem/hvordan_karakterer.php
Den er beregnet for den videregående skolen, vet ikke hvordan det vil funke hvis du studerer, men det kan jo være verdt et forsøk...
Vil nesten tro at det er verdt å bestille en bok for 95 spenn + porto for å få bedre motivasjon.
Når du en gang bestemmer deg for å gjøre lekser, gjør dem på denne måten:
http://www.amazon.co.uk/Ultimate-Boo.../dp/0007212917

Så slipper du å bruke så mye tid på det.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Wiggles: Livsstil har mykje med motivasjonen å gjere og korleis du føler deg. Om du bestemmer deg for å få eit optimalt kosthald, og trene regelmessig, er eg ganske sikker på at du vil finne igjen motivasjonen. Sjølv trener eg mykje og beinhardt, på biokjemisk nivå, så vil hard trening skilje ut eit hormon som får deg til å føle deg meir oppstemt og lykkelig, er faktisk litt artig korleis ein kan gå på trening og vere litt nede, men etter å ha kjøyrt seg heilt (då snakker vi tunge baseløft og null maskiner) så er ein oppstemt og har ein følelse av lykke. Det vil og betale seg som følge av betre konsentrasjon, koordinasjon, styrke, kondisjon OSV. rett kosthald gjer og oppstemtheit, og energioverskudd.
Det kan sikkert vere vanskeleg å velge kva du skal gjere vidare, men tenk nøye over kva du likar å gjere, og følg dine draumar og ambisjonar.

Lukke til
▼ ... noen uker senere ... ▼
Eventyrbesatt
Wiggles's Avatar
Trådstarter
Etter veldig mye tenking frem og tilbake har jeg kommet til en plan for hva jeg skal gjøre. Skal ta et år i militæret. Har fått innkalling til Garden nå. Og skal inn i august. Grunnen til at jeg har bestemt meg for å søke meg inn i militæret er at jeg der vil oppnå i hovedsak to ting. Nr1 er at jeg blir satt i en helt annerledes sosial situasjon enn jeg har vært vant til. Nr2 er at jeg gjør noe som er HELT annerledes enn skolen og får da forhåpentligvis "ladet" batteriene. Eller kanskje jeg oppdager at jeg har en lidenskap for noe spesielt. For første gang på en lang stund føler jeg at jeg har en plan for en lengre periode og dette er noe jeg faktisk har lyst til. Som i seg selv er grunn nok til å gjennomføre det.
▼ ... over et år senere ... ▼
Boken som min far ga meg heter så mye som "hvordan få bedre karakterer" googlet det og fant boken på første treff http://cybercity.no/hatlem/hvordan_karakterer.php
Vis hele sitatet...
Jeg ser du fant boken til han Ragnar Hatlem.
Etter det jeg har hørt så hjelper den, har ikke orket å lest hele selv!

men litt offtopic: Ragnar Hatlem er en Norsklærer på min tidligere skole (St. Olav VGS) han fullførte VGS såvidt med ståkarakterer (tror det er snakk om 2ere og 3ere her) og har dysleksi, men han har en utrolig sterk fighting spirit. Han duger ikke så mye som lærer, men han er flink til å motivere og skriver dugelige bøker.
Noe annet fra han er:
Nekrofil Reisehåndbok (ikke verdt lese)
og noen andre reisehåndbøker. Kom nettop hjem fra skolen, orker ikke å slå det opp.