Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  68 6376
Våknet opp med neseblod og en helt sinnsyk hodepine idag, så tok en fridag. Dette førte til at jeg kom over denne artikkelen i VG.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10069944

"I mai skal stortinget etter planen vedta nye bestemmelser til grunnloven, som vil føre til at dagens system med statsreligion til en viss grad avvikles."

Så er det snart på tide å sprette champagnen?
Jeg skal ikke ta så veldig standpunkt, bortsett ifra at jeg mener det fungerer forsåvidt "greit" den dag i dag, med det systemet vi har. Kristendommen påtvinges ikke folk heldigvis, vi har en sekulær stat heldigvis, og samfunnet er stort sett gjennom-sekularisert - heldigvis dèt også.

Hvis kirken og staten skiller lag, så betyr vel det vel at vi slipper å betale skatt som skal på til dèt trossamfunnet, - da mener jeg de som betaler og ikke er medlemmer. Det må da være utelukkende positivt!
Jeg hadde da f.eks f**n ikke godtatt at f.eks hvis - vi hadde en statstøttet katolsk kirke i Norge, -og min skatt hadde gått til å støtte og bygge opp dèt monstret av en organisasjon.
Slemme monstret katolske kirken, ikke ironi!

Heldigvis har vi en liberal, protestantisk kirke i Norge. Den er i langt mer takt med tiden vi lever i, enn andre trossamfunn. Og jeg mener det er svært viktig at folk får lov til å ha den religionen de vil utøve, i fred. Uten innblanding, av hverken stat, eller ateister.

Når dèt er sagt, da er det nesten utelukkende bra at/hvis de skiller lag. Mine penger skal IKKE gå til å støtte noensomhelst religion, enten det er Shintoer, sikher, ortodokse kristne eller jøder.!!.
Òg, de burde ha skilt seg for lenge siden- folk flest er ikke kristne lenger.
Sist endret av aeon_illuminate; 8. mars 2012 kl. 15:36.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Personlig ville jeg sprette champagnen, ser ingen grunn til at stat og religion burde vært sammen.
YES! Nå skal jeg feire med å drekke meg dritings, knulle noen skitne horer og innta store mengder narkotika.
Da blir det vel slutt på endel fridager
Glem sjampissen! Statskirka avvikles ikke. Den blir mer egenstyrt og følgelig mindre politisk styrt. Netto resultatet av det blir nok en liten dreiing i konservativ retning.

Det er ca 10-15% personlig religiøse i landet. 1-3 % ateister. Resten - det store flertallet - er religiøst likegyldige, men synes det er greitt å ha kirka til konfirmasjon, bryllup og begravelse.

Dette betyr at et politisk parti mister langt flere stemmer ved å forslå å avvikle statskirka enn ved å beholde den. Følgelig vil alle politiske partier beholde den.

Slik statskirkeordningen praktiseres i Norge, har den ikke særlig ulemper for folk flest. "Talibanisme" i betydningen obligatorisk religionsdeltakelse for alle enten de vil eller ikke, glimrer stort sett med sitt fravær. Ett unntak er at det er blitt umulig å bli fritatt for religionsundervisningen på skolen. Dette begrunnes med at faget er endret fra kristendom til generell religionskunnskap + livssyn. Hvor mye av endringen som er reell og hvor mye kun formell for å fylle kravene til den europeiske menneskerettskommisjonen, kan nok variere mye fra lærer til lærer og fra landsdel til landsdel. Egentlig er det ingen grunn til at dette faget skilles ut som et eget og ikke tas inn i historiefaget slik vi gjør med kongerekker, kriger, landbruk, sjøfart, industri, kunst, litteratur, etc, etc.

Statskirka forstår og godtar i prinsippet at obligatorisk/lovpålagt religion er nøyaktig like ille som lovforbudt religion. Det er det langt fra alle sekter som gjør. Her kan du nok finne mye talibanisme. Heldigvis går dette bare utover egne (samtykkende) medlemmer og ingen andre.
Sist endret av timerbeltkiller; 8. mars 2012 kl. 19:57.
I failed unit tests
Freddy_fred5's Avatar
Sitat av Donkeybrain Vis innlegg
Da blir det vel slutt på endel fridager
Vis hele sitatet...
Fortsatt værdt det.
Sitat av Freddy_fred5 Vis innlegg
Fortsatt værdt det.
Vis hele sitatet...
Pffft. Nei.
Sitat av zega Vis innlegg
Pffft. Nei.
Vis hele sitatet...
Pffft, så absolutt.

Vi lever i 2012, å blande stat og religion hører ingen steds hjemme. Før i tiden, helt ok, nå? Nei.

Samtidig er opplegget med dagens pengestøtteordning til statskriken horribelt, mine skattepenger kan gå til gamlehjem, sykehus, skoler o.l istedenfor at det går til slikt tøys man fint kan drive med på eget initativ.

Forøvrig kan vi opprettholde rehabilitering og vern av kirker, de har en historisk verdi sånn sett.
Sist endret av tafsern; 8. mars 2012 kl. 22:23.
Vi blir nok ikke kvitt påskeferien av den grunn. Vi har vinterferie, høstferie og sommerferie, de har ikke lenger religiøs bakgrunn/aldri hatt men de er fortsatt fridager for mange!

En endelig sakralisering av stat og religion er etterlengtet!
Sist endret av Oransje; 9. mars 2012 kl. 10:42.
Så hva med jula? Er ikke det lenger en fri dag for folk flest?
Litt overrasket over at man diskuterer fridager her. Ser ikke noen grunn til at vi skal avvikle fridager ved et skille av kirke og stat? Har kirken monopol på søndager og andre fridager? Jul kan jo fortsatt være jul (ikke kristmesse) påsken har intet religiøst innhold for min del, tar det som en "vårferie". Så kan vi heller få lov til å kjøpe pils på "helligdagene" synes jeg =)
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av timerbeltkiller Vis innlegg
Det er ca 10-15% personlig religiøse i landet. 1-3 % ateister. Resten - det store flertallet - er religiøst likegyldige, men synes det er greitt å ha kirka til konfirmasjon, bryllup og begravelse.
Vis hele sitatet...
Jeg tror ikke du helt forstår hva en ateist er siden du skiller ateist og religiøst likegyldig. Selve begrepet religiøst likegyldig er egentlig litt intetsigende.

Hvor høy andel ateister/agnostikere det er i Norge er vanskelig å påvise ettersom det ikke finnes et påtvunget medlemskap eller i det hele tatt noen felles dogme å samle seg rundt, men tallene varierer fra 25 til 75 prosent. Altså en ganske lang vei fra de 3 prosentene du omtaler.

Kilder:

http://www.adherents.com/largecom/com_atheist.html (http://en.wikipedia.org/wiki/Adherents.com)
http://www.adherents.com/Na/Na_43.html (http://en.wikipedia.org/wiki/Adherents.com)

http://ec.europa.eu/public_opinion/a..._report_en.pdf

http://fritanke.no/index.php?page=vi...t&NyhetID=7427
http://fritanke.no/index.php?page=vi...t&NyhetID=7036
http://fritanke.no/index.php?page=vi...t&NyhetID=7677
Sist endret av nso; 9. mars 2012 kl. 11:10.
Sol Niger Within
Vartec's Avatar
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Så hva med jula? Er ikke det lenger en fri dag for folk flest?
Vis hele sitatet...
Man kan vel fremdeles feire vintersolverv, og har julenissen noe med den kristne tro å gjøre? Kan vel også feire Isaac Newtons fødselsdag
Sitat av Vartec Vis innlegg
Man kan vel fremdeles feire vintersolverv, og har julenissen noe med den kristne tro å gjøre?
Vis hele sitatet...
Jo, http://en.wikipedia.org/wiki/Saint_Nicholas
Sol Niger Within
Vartec's Avatar
My bad. Men vintersolverv er da egentlig en mye større begivenhet i mine øyne, så all grunn til feiring
Sosietær maniker
Greit nok at de skiller lag, det var da sannelig på tide, men når er det forslagene kommer om å erstatte de med noe annet? Ville det vært så mange som 15% av nye generasjoner som valgte Jesus og Maria hvis vi hadde hatt noe á la Psykens Hus? Har et klart inntrykk av at det er mange kristne blant rusmisbrukere, voldsofre og andre som har kjent dødssjokket tett på kroppen. Hvis de fikk litt kognitiv terapi og noe attåt, kanskje med en oppskrift på samvær og høytidelighet som ligner det de har i kjerka (uten hierarki), så skulle det ikke forundre meg om mange sekulære også kom til å endre oppfatning om hva som er verdt å dyrke her i livet. Treningsstudiogenerasjonene har liksom ikke så mye retning på endorfinene, dopaminene og seratoninene sine.

Siden staten ligner mer og mer på en bedrift; Hvordan skal vi forholde oss til konseptet nasjon? Hvor moralskt er det at alle må bidra, selv om barn ikke kan holdes ansvarlige for noe som helst? Blir vi født med et ansvar? Ovenfor hvem? «Theory of Mind» sier at de fleste av oss er tre år før vi kjenner oss igjen i et speil. Er vi statens eiendom? Siden vi for øyeblikket har en situasjon der staten kan bestemme over omtrent en sjettedel av det våkne livet vårt og resten av tiden er kanalisert og regulert og begrenset og avgiftet og jeg veit ikke hva... Hvor stammer denne autoriteten fra? Er det felles forsvar? Er vi så redde for døden at vi må dø langsomt for å unngå å leve så mye at vi blottlegger buken? Unnskyld teologien her, men jeg blir tullerusk av å lete etter fornuft i dette temaet her. Vi kan ikke engang velge at våre barn skal få en rik og kjærlig barndom med masse lek og moro. Hvorfor i all verden skal skole være obligatorisk? Diktat og pugging kan ikke sammenlignes med interaktiv læring, stoffet vi lærer forbereder oss ikke på virkeligheten og vi har stort sett ingen annen motivasjon enn overlevelse, sosialisering (hva nå enn det er i praksis) og tidsfordriv. Assosiasjonene til fengsel og slaveri er ikke vanskelige å gjøre seg. Å kalle det dysfemismer, føler jeg er å underdrive den kalde, harde kjernen av sannhet som hviler i begrepene. Arbeit macht frei?
Hva med at vi bare kaster all form for religion ute av vinduet? Mennesker er better off without that bullshit.
Sosietær maniker
Hvis vi tvinger dem, så blir det bare vanskeligere. De må fristes vekk.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Hvis vi tvinger dem, så blir det bare vanskeligere. De må fristes vekk.
Vis hele sitatet...
Eller la de som ønsker å forholde seg til en religion få lov til å gjøre det.
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Men vi har jo våre egne nisser da http://no.wikipedia.org/wiki/Nisse
Selv om de egentlig ikke har noe med jul å gjøre.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Vi mister ingen ferier eller noe, hvis noe skulle skje med dem så får de nytt navn.. Vårferie.. SPRINGBREAK WOOO
Sosietær maniker
Sitat av Fuzzybossen Vis innlegg
Eller la de som ønsker å forholde seg til en religion få lov til å gjøre det.
Vis hele sitatet...
Ser ikke noe galt i å friste folk til å være ærlige med seg selv. For hver person som slutter å tro på godt/ondt-paradigmet, får vi en murstein mindre i sekken. Hvem vet, kanskje vi endelig klarer å fikse fõr til den milliarden som legger seg sulten hver dag? Det har ikke de 1.2 milliardene katolikker eller paven sjøl, som er verdens største jordeier, klart å gjøre noen ting med.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Ser ikke noe galt i å friste folk til å være ærlige med seg selv. For hver person som slutter å tro på godt/ondt-paradigmet, får vi en murstein mindre i sekken. Hvem vet, kanskje vi endelig klarer å fikse fõr til den milliarden som legger seg sulten hver dag? Det har ikke de 1.2 milliardene katolikker eller paven sjøl, som er verdens største jordeier, klart å gjøre noen ting med.
Vis hele sitatet...
Hvorfor skal vi kristne bry oss om fattige folk i den tredje verden. Jeg mener at folk som ikke klarer å overleve uten andres hjelp ikke har gjort seg fortjent til livets rett.
PerPerPerPerPerPer
PerPerPerPer's Avatar
Sitat av ZombieShit Vis innlegg
Hvorfor skal vi kristne bry oss om fattige folk i den tredje verden. Jeg mener at folk som ikke klarer å overleve uten andres hjelp ikke har gjort seg fortjent til livets rett.
Vis hele sitatet...
Så du mener du er mer verdt enn andre mennesker bare fordi du ble født i Norge med søvskje i rævva?
Jeg hadde vært enig hvis det hadde vært du som hadde sultet, du gjør deg ikke fortjent til å leve akkurat, når du snakker ned om andre på den måten.
Sitat av ZombieShit Vis innlegg
Hvorfor skal vi kristne bry oss om fattige folk i den tredje verden. Jeg mener at folk som ikke klarer å overleve uten andres hjelp ikke har gjort seg fortjent til livets rett.
Vis hele sitatet...
Årets kvalmeste utsagn! Hva med de fattige barna i Afrika, som ble uskyldig offer til krig og sult?! Har de ikke gjort seg fortjent til livets rett?

Du er det vi kaller på godt norsk, en super-egoist.
Overflødig
Fossen's Avatar
Sitat av ZombieShit Vis innlegg
Hvorfor skal vi kristne bry oss om fattige folk i den tredje verden. Jeg mener at folk som ikke klarer å overleve uten andres hjelp ikke har gjort seg fortjent til livets rett.
Vis hele sitatet...
Sosial Darwinisme er bullshit, fordi Darwinisme ikke, med de teknologiske og samfunnsmessige forutsettningene mennesker har i dag, har en betydelig innvirkning på hvem som overlever, hvem som får reprodusere seg, eller hvem som er sjefsape.
Sist endret av Fossen; 16. mars 2012 kl. 14:06.
shiiiibe mjau mjau!!
aeon_illuminate's Avatar
Sitat av ZombieShit Vis innlegg
Hvorfor skal vi kristne bry oss om fattige folk i den tredje verden. Jeg mener at folk som ikke klarer å overleve uten andres hjelp ikke har gjort seg fortjent til livets rett.
Vis hele sitatet...
Troller du? eller er du sånn type mongis-høyrevridd-kristen(som det er mange av på Sørlandet f.ex?, eller er du rett og slett idiot?
Sitat av ZombieShit Vis innlegg
Hvorfor skal vi kristne bry oss om fattige folk i den tredje verden. Jeg mener at folk som ikke klarer å overleve uten andres hjelp ikke har gjort seg fortjent til livets rett.
Vis hele sitatet...
Er ikke religiøs selv men står det ikke i biblen at Jesus foret noen tusen folk med litt brød og fisk fordi de sultet og står det ikke i bibelen at man skal være god mot sine naboer?
Er veldig imot religion men du kan ikke kalle deg kristen hvis man oppfører seg som et rassehøl, da blir hele poenget borte.
Sosietær maniker
«Structural violence is a term first used in the 1960s commonly ascribed to Johan Galtung.[1] It refers to a form of violence where some social structure or social institution purportedly harms people by preventing them from meeting their basic needs. Institutionalized elitism, ethnocentrism, classism, racism, sexism, adultism, nationalism, heterosexism and ageism are some examples of structural violence as proposed by Galtung. Structural violence and direct violence are said to be highly interdependent, including family violence, racial violence, hate crimes, terrorism, genocide, and war.» - Wiki

«Since instituting fundamental social structural changes is extremely difficult, these structural and systemic problems are often a main cause of protracted, intractable conflicts. Indeed, any set of institutions and social relationships that deny identity, social recognition, autonomy, or preconditions for human development, creates an environment of conflict.» - Beyond intractability

«Ehrlich and Ehrlich (Population, Environment, and Resources, 1972, p72) estimate between 10 and 20 million deaths per year due to starvation and malnutrition.» - Context

«In total, (...) if Arendt’s definitions of power and violence are taken into account in terms of the IMF (as the manifestation of power) and the “conditionalities” that they impose on recipient states (as the instrument of violence), then it is reasonable to conclude that the industrially powerful countries of the G-7 are effectively condemning the credit recipients to a system of structural violence; the structural violence imposed upon debtor countries serves to reinforce their roles as subordinates in international affairs, while it similarly preserves and perpetuates the international balance-of-power in favour of the imperial powers of the north.» - Peace & confllict

Den katolske kirke tok 150 000 nyfødte barn fra deres mødre, ofte etter de hadde dopet ned og lenket mødrene til senga.

The International Tribunal into Crimes of Church and State skal saksøke Vatikanet og det engelske kongehuset.

Kevin Annet - Hidden No Longer
Sist endret av SleekMinister; 18. mars 2012 kl. 13:19.
Statskirken.. Bare ordet gjør meg kvalm. Det å blande politikk og religion har vist seg siden religion forpestet kloden vår, at er noe som absolutt burde skys som pesten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SkyMarshal Vis innlegg
Statskirken.. Bare ordet gjør meg kvalm. Det å blande politikk og religion har vist seg siden religion forpestet kloden vår, at er noe som absolutt burde skys som pesten.
Vis hele sitatet...
Kvifor fører det til blanding av politikk og religion? USA har ikkje ei statskyrkje, men religion er langt meir sentral i politikken enn i nokon europeiske land. Noreg har langt mindre religiøse argumenter i politikken enn USA - men vi har statskyrkje.
Sosietær maniker
Hvor realpolitisk er det å la kongen utvnevne styret i Norges Bank? Dette er samme mann som etter grunnloven er krevet å tro på den kristne Gud. Rex var forøvrig et banneord i den romerske republikken.
Sist endret av SleekMinister; 18. mars 2012 kl. 14:26.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Hvor realpolitisk er det å la kongen utvnevne styret i Norges Bank? Dette er samme mann som etter grunnloven er krevet å tro på den kristne Gud. Rex var forøvrig et banneord i den romerske republikken.
Vis hele sitatet...
'Kongen i statsråd' vil i all praksis sei regjeringa.
Sosietær maniker
Og hva er vår garanti for det?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Og hva er vår garanti for det?
Vis hele sitatet...
Sedvane i stor grad, og til dels grunnlova. Om kongen skulle finne på å bryte med storting og regjering på ein slik måte vil det bli relativt sterke reaksjoner på det.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kvifor fører det til blanding av politikk og religion? USA har ikkje ei statskyrkje, men religion er langt meir sentral i politikken enn i nokon europeiske land. Noreg har langt mindre religiøse argumenter i politikken enn USA - men vi har statskyrkje.
Vis hele sitatet...
Vil du si at ordet viser til noe annet? Det at vi har en lavere grad av religiøse innslag i politikken vår, er at folk flest i Norge ikke er særlige religiøse, det betyr fortsatt ikke at vi bør ha noe som heter statsKIRKE.
Sosietær maniker
Sedvane brakte oss hit. Strukturelle klasseskiller, systematisk tapping av underklassenes verdier, statsminister med uavklarte forbindelser til KGB og et skattetrykk på 60-70%. Lokalmiljøet er borte, lojaliteten går til forvokste korporasjoner uten andre etiske rammer enn lovverket og pasienter blir behandlet som «brukere». Foreslår at vi skriver om grunnloven, tatt i betraktning at grunnen vi står på er radikalt annerledes enn den vi skuet verden fra i kjølvannet av Napoleonskrigene.

Peace out
Sitat av ParadiseCity Vis innlegg
Så hva med jula? Er ikke det lenger en fri dag for folk flest?
Vis hele sitatet...
Vi feiret jul i Norge lenge før noen hadde hørt om kristendommen her til lands.

"Yule or Yuletide ("Yule time") is a winter period and event that was initially celebrated by the historical Germanic peoples and some neighboring peoples as a religious festival, though it was later absorbed into, and equated with, the Christian festival of Christmas (December 25)."

http://en.wikipedia.org/wiki/Yuletide
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Strukturelle klasseskiller,
Vis hele sitatet...
Hva mener du, helt spesifikt? Det finnes vel knapt et samfunn i verden som har mindre klasseskiller enn Norge? Samme hvilken økonomi familien din har når du vokser opp har du rett og mulighet til å ta akkurat så høy og god utdannelse du bare er i stand til. Din økonomi som voksen er ikke fastknyttet i dine foreldres økonomi, som jo kan sies å være den relevante essensen i definisjonen av et klasseskille.

Og hva har dette med statskirken å gjøre?

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
systematisk tapping av underklassenes verdier,
Vis hele sitatet...
Konkrete eksempler? Hvem tapper, og hvem er underklassen?

Og hva har dette med statskirken å gjøre?

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
statsminister med uavklarte forbindelser til KGB
Vis hele sitatet...
Har du troverdig dokumentasjon på at statsminister Jens Stoltenberg har forbindelser med en organisasjon som opphørte å eksistere for over 20 år siden?

Og hva har dette med statskirken å gjøre?

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
og et skattetrykk på 60-70%.
Vis hele sitatet...
Nei, det er beviselig en løgn hovedsakelig frontet av Siv Jensen. Se denne tråden for detaljer: http://freak.no/forum/showthread.php?t=178466

Og hva har dette med statskirken å gjøre?

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Lokalmiljøet er borte, lojaliteten går til forvokste korporasjoner uten andre etiske rammer enn lovverket og pasienter blir behandlet som «brukere».
Vis hele sitatet...
Diffuse påstander som det er veldig vanskelig å ta hensyn til i en diskusjon når du ikke forsvarer de med mer solid materiale.

Og, igjen, hva har dette med statskirken å gjøre?

Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Foreslår at vi skriver om grunnloven, tatt i betraktning at grunnen vi står på er radikalt annerledes enn den vi skuet verden fra i kjølvannet av Napoleonskrigene.
Vis hele sitatet...
Grunnloven har blitt endret en rekke ganger siden den ble skrevet – sist i 2010. Og vi står foran en ny endring nå, som er mye av grunnlaget for den endringen av kirkens posisjon i forhold til staten som vi diskuterer her. Detaljene kan du finne her: http://www.kirken.no/index.cfm?event...le&Famid=38729

Endringene er forsåvidt positive, men de skulle etter min mening fjernet enhver særstilling av kristendommen og kirken fullstendig.
Sosietær maniker
Sitat av Provo Vis innlegg
Hva mener du, helt spesifikt? Det finnes vel knapt et samfunn i verden som har mindre klasseskiller enn Norge? Samme hvilken økonomi familien din har når du vokser opp har du rett og mulighet til å ta akkurat så høy og god utdannelse du bare er i stand til. Din økonomi som voksen er ikke fastknyttet i dine foreldres økonomi, som jo kan sies å være den relevante essensen i definisjonen av et klasseskille.
Vis hele sitatet...
Vel. Det er ganske flatt under millionen ned til 250 000, men avstanden mellom de over og de under begynner å bli større og større. Uansett. Hvorfor ikke prøve å gjøre ting bedre?? Vi har uteliggere vi og. Det er jo fullstendig unødvendig. Sykt er det. «Eget valg.» Ja, jøss.

I stand til ja. Det er en god måte si det på. Velkjent at etablerte foreldre får etablerte unger. Har du velstående foreldre får du nok med mat, lange ferier og råd til privatskole. For ikke å snakke om stilige klær, fet bil, ny hobby hvert år, hytte på fjellet og en ponni til hver... Veldig mange som må jobbe for føden - det gjennom hele den utdannelsen du snakker så varmt om.

Sitat av Provo Vis innlegg
Og hva har dette med statskirken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Har med sedvane å gjøre

Kirken har også vært en stor politisk aktør i nesten to tusen år. Klart de har et medansvar. Er ikke lenge siden konger ble kronet av paven. Noen tradisjoner er bare for skrudde til å bevare.

Sitat av Provo Vis innlegg
Konkrete eksempler? Hvem tapper, og hvem er underklassen?
Vis hele sitatet...
Inflasjon. Hvem vinner? De som har mye penger, for de slipper å tape penger selv om de har pengene i bank. Jo mer du har, jo høyere rente får du. Sinnssvakt urettferdig etter mitt syn. Hadde vi rettferdige penger, altså 1:1 mellom utestående og inneværende, så ville det ikke vært noen frykt for konkurs pga tryllepenger. Enda et viktig poeng er at et skarpt skille mellom sparebanker og spekulanter burde vært lovfestet, så ikke redningspakker går til fettfingra bankdirektører som skulle ha vokta seg vel for å ødsle med andres penger.

Sitat av Provo Vis innlegg
Og hva har dette med statskirken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Har med sedvane å gjøre

Sitat av Provo Vis innlegg
Har du troverdig dokumentasjon på at statsminister Jens Stoltenberg har forbindelser med en organisasjon som opphørte å eksistere for over 20 år siden?
Vis hele sitatet...
Poenget er jo at det ikke er undersøkt engang. Du spør ikke PST om å undersøke saken når de som oppnevner sjefen deres er impliserte i samme sak.

Det var en avhopper som navnga han og en bok om temaet ble aldri gitt ut. Husker jeg ikke feil hadde de funnet han i arkivet der borte også, men det er mulig at det var avhopperen som sa det. Selv sa han at han hadde møtt med fyren, men hadde visstnok ingen kjennskap til at han var agent. I alle tilfeller. Indisier er nok til å dømme nordmenn til 21 år i fengsel. Han har også vært sett på Bilderberger-møter... Jeg synes saken fortjener mer enn noen få avisoppslag.

Sitat av Provo Vis innlegg
Og hva har dette med statskirken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Har med sedvane å gjøre

Sitat av Provo Vis innlegg
Nei, det er beviselig en løgn hovedsakelig frontet av Siv Jensen. Se denne tråden for detaljer: http://freak.no/forum/showthread.php?t=178466
Vis hele sitatet...
Offameg. Helt vanlig å betale 35% i skatt. Mva er 12-25%. Bensinavgifta er på over 50% av hva vi betaler. Så kommer alle de andre avgiftene, gebyrene og egenandelene. Det er heavy og jeg blir ikke overbevist om noe annet før alvorlige endringer kommer på banen. Nå er det flere kommuner som vil selge unna retten til vannet vårt også. Det går for langt.

Sitat av Provo Vis innlegg
Og hva har dette med statskirken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Har med sedvane å gjøre

Sitat av Provo Vis innlegg
Diffuse påstander som det er veldig vanskelig å ta hensyn til i en diskusjon når du ikke forsvarer de med mer solid materiale.
Vis hele sitatet...
Akkurat sånn jeg mente det. Jeg er bare én person og det er min overbevisning. Gjør med den hva du vil.

Sitat av Provo Vis innlegg
Og, igjen, hva har dette med statskirken å gjøre?
Vis hele sitatet...
Har med sedvane å gjøre

Sitat av Provo Vis innlegg
Grunnloven har blitt endret en rekke ganger siden den ble skrevet – sist i 2010. Og vi står foran en ny endring nå, som er mye av grunnlaget for den endringen av kirkens posisjon i forhold til staten som vi diskuterer her. Detaljene kan du finne her: http://www.kirken.no/index.cfm?event...le&Famid=38729
Vis hele sitatet...
Jada. Og endringene har gjort at vi har viket fra almenningsprinsippene som lå den opprinelige loven nærmest. Beveget oss mer mot et eiendomsvern. Ingen heldig utvikling. Lite ledig villmark igjen. Uavhengig bærer den fortsatt preg av å være så tilbakestående at jeg skjems av å lese den.

Sitat av Provo Vis innlegg
Endringene er forsåvidt positive, men de skulle etter min mening fjernet enhver særstilling av kristendommen og kirken fullstendig.
Vis hele sitatet...
Hør, hør.
Sitat av SleekMinister Vis innlegg
Kirken har også vært en stor politisk aktør i nesten to tusen år. Klart de har et medansvar. Er ikke lenge siden konger ble kronet av paven. Noen tradisjoner er bare for skrudde til å bevare.
Vis hele sitatet...
Bare for å være vanskelig så har kirken bare vært en betydelig politisk aktør og påvirkning på samfunnet vårt i 1000 år.

Det startet med oppløsningen av romeriket, 500 e.kr når kirken var den eneste organiserte makt i Europa. Frem til opplysningstiden hvor samfunnet gikk frem utelukkende på grunn av kirkens tilbakegang tillot at samfunnet faktisk utviklet seg. Helt spesifikt pavekirken. Etter dette har sekultering og tilbakegang av kirken nesten vært ensbetydene for alle fremskritt. Gitt at man ikke tar med endringer forårsaket av krig utkjempet i religionens navn den siste tiden.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av Ross Vis innlegg
Så er det snart på tide å sprette champagnen?
Vis hele sitatet...
Oh yes...

Dagbladet - I morgen avvikles statskirken

http://upit.no/bilder/thumbs/Scy7Q.jpg
Jada! Vent litt, jeg skal bare finne fram champagne-sabelen min, så skal det bli feiring! Stat og religion hører ikke sammen på noen som helst måte.
Sitat av krJo Vis innlegg
Jada! Vent litt, jeg skal bare finne fram champagne-sabelen min, så skal det bli feiring! Stat og religion hører ikke sammen på noen som helst måte.
Vis hele sitatet...
Enig, se hvor lite betydning religion har i amerikansk politikk foreks .
Sitat av Fritenker Vis innlegg
Enig, se hvor lite betydning religion har i amerikansk politikk foreks .
Vis hele sitatet...
Jeg tror personen sier at den ikke BURDE sammen.

Jeg bor i USA selv, og observerer hvordan religion gjennomtrenger det intellektuelle fiberet som eksisterer.

Bl.a. i dag eller i går ble det vedtatt at seksualundervisning i Tennessee ikke lenger kan snakke om såkalte "Gateway Sexual Behaviors" slik som beføling av kjønnsorganer, sex, pupper, lår og indre lår. De vil bare praktisere absinens.
For vi vet jo at det fungerer i USA, ved og se på graviditetsprosenter blandt ungdom i USA

En stor dag for Norge!
Hva vil dette bety i praksis?

At vi staten gir mindre penger til kirka, og mer til korrupte u-land?
Mister jeg helligdagstillegget mitt for enkelte helligdager som er resultat av kristendommen?
Det er vel egentlig dette det hele bunner ut i for min del, jeg er nemlig egoist.
Sitat av Verilon Vis innlegg
Hva vil dette bety i praksis?

At vi staten gir mindre penger til kirka, og mer til korrupte u-land?
Mister jeg helligdagstillegget mitt for enkelte helligdager som er resultat av kristendommen?
Det er vel egentlig dette det hele bunner ut i for min del, jeg er nemlig egoist.
Vis hele sitatet...
Vel, staten kommer ikke til og gi penger til statskirka. Hva dette vil si i praksis må bare gudene vite (haha).

Hva det har og si på helligdager vet jeg ikke.

jeg lurer på hvorfor dette ikke er større nyheter, inklurdert hvordan dette vil gi effekt på statsbudsjettet etc.
Sitat av kummi90 Vis innlegg
jeg lurer på hvorfor dette ikke er større nyheter
Vis hele sitatet...
har lurt på dette selv, jeg visste om det fra førav, men det er ikke særlig med mediedekning det har fått, til tross for at det er snakk om en grunnlovsendring..

Det er vel dette som kan defineres som å "trumfe gjennom"?
De har vel kanskje noe å gjøre med at venstresiden ikke ønsker en statsreligion, og at dermed vil de venstrevridde mediene droppe å rapportere om dette, da de ikke er tjent med at folk flest skal få vite om det og bli sure og dermed påvirke populistiske politikere. Jeg mener personlig at det nesten er landsforræderi å skrive om grunnloven uten at det har fått gjennomslag i befolkningen. Men de har gjort det før, og gjør det igjen. Ref DLD