Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  74 8962
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg brukte heroin rekreasjonelt i flere år uten problemer, men så kom en livskrise og da gikk alt til helvete. Kjenner andre som har opplevd det samme.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Husker ikke kilden kanskje noen andre gjør. Men var det ikke en journalist i Sverige som gjorde en story på narkomane og rus som prøvde heroin EN gang og fikk livet ødelagt av å bli avhengig selv? Mener det var en story om det. Jeg har selv aldri vært rusmisbruker (som i fast bruk av stoff over tid) men jeg har prøvd det meste i hvert fall en gang. Men HEROIN det tør jeg ikke. Det skal visst være så avhengighetsskapende at du kan ha selvdisiplinen til en nepalsk monk og still være fucked etter et enkelt bruk.
Vis hele sitatet...
Interesant. Jeg håper noen finner den kilden.


Selv har jeg prøvd det meste inkludert heroin 2 ganger(sniffet) og oxy en gang. Med over 20 års rusbruk har jeg greid å unngå å bli det som defineres som avhengig narkis.

Selv om jeg fult forstår at folk kan bli veldig fasinasert av opiater, så falt ikke heroin i smak hos meg. Men merkelig nok har jeg likt svake opiater som kodein og følelsen jeg har fått av planten kratom mye bedre. Heroin ble jeg bare kvalm av, noe jeg kansje skal være glad for i ettertid. Men samtidig skal jeg inrømme at bare den lille touchen jeg får av godfølelse av kratom får meg til å fantasere om hvor godt heroin kan være dersom det er slik mange anekdoter påstår. Jeg inbiller meg at selv om stoffet har mange negative sider, så må det og ha noen positive sider. I hvertfall om man skal tro professor Carl Hart. Eller historiske skikkelser som William Seward Burroughs sine tanker om stoffet.


Med tanke destruktiviteten av alkohol som halve norge missbruker hver helg fører med seg, så har jeg spart helsen min veldig mye etter at jeg begynte med kratom som fredagskos. Og jeg undres jo om selv heroin kan være et bedre valg dersom det er mulig til å disiplinere seg til en gang i f.eks mnd. Poenget er at det finnes mange positive sider med rus, men jeg hører ikke så mye annet en svært negativt om heroin.


Av de jeg har kjent som har hektet seg på heroin, så har alle hatt underliggende psykiske utfordringer fra før. Men det er nok ikke uten grunn til at de fleste advarer mot stoffet på det sterkeste. Man hører sjeldent reklame for stoffet i den forstand til at folk oppfordrer en til å teste det.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Jeg brukte heroin rekreasjonelt i flere år uten problemer, men så kom en livskrise og da gikk alt til helvete. Kjenner andre som har opplevd det samme.
Vis hele sitatet...

Greide du å slutte? Eller bruker du forstatt? Og er det lov å spørre om du greide missbruket med å ha en vanlig jobb og den type ting? Jeg blir litt nyskjerrig på om vi mest hører om de sterotypiske brukerne i brugata i Oslo og at det kansje finnes mørketall av såkalt oppegående heroin-missbrukere utenom i samfunnet. J
Jeg har gjort akkurat dette og slutta mange ganger. Det er ikke verdt det, og det setter bare brems for progresjonen i de aspektene av livet du ønsker å forbedre eller endre. Heroin er en håpløs drug. Samme med oxy og Subutex og metadon etc.
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Husker ikke kilden kanskje noen andre gjør. Men var det ikke en journalist i Sverige som gjorde en story på narkomane og rus som prøvde heroin EN gang og fikk livet ødelagt av å bli avhengig selv? Mener det var en story om det. Jeg har selv aldri vært rusmisbruker (som i fast bruk av stoff over tid) men jeg har prøvd det meste i hvert fall en gang. Men HEROIN det tør jeg ikke. Det skal visst være så avhengighetsskapende at du kan ha selvdisiplinen til en nepalsk monk og still være fucked etter et enkelt bruk.
Vis hele sitatet...
Det krever egentlig ganske god innsats for å bli avhengig i starten. Det er ingenting unikt med det i forhold til hvor «interessert» man kan bli i andre stoffer som amfetamin, kokain og benzodiazepiner. De ALLER fleste som prøver heroin ender ikke opp på gata i en sovepose, men du hører sjelden om solskinnshistoriene.
Skal ikke forsvare heroin så veldig mye mer, men jeg mener at det har fått ett ekstremt ufortjent rykte. Har du prøvd oxy? Eller morfin? hvis du har prøvd disse tingene uten å ende opp med sprøyta i armen så er det veldig stor sannsynlighet for at du klarer å prøve heroin med samme utfall.

Om du klarer å la være så er nok det best, men å bli avhengig av heroin skjer bare ikke over natta, men om du vet at du sliter med selvkontrollen så kan det være lurt å holde seg borte fra rusmiddler på generelt grunnlag.

Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Greide du å slutte? Eller bruker du forstatt? Og er det lov å spørre om du greide missbruket med å ha en vanlig jobb og den type ting? Jeg blir litt nyskjerrig på om vi mest hører om de sterotypiske brukerne i brugata i Oslo og at det kansje finnes mørketall av såkalt oppegående heroin-missbrukere utenom i samfunnet. J
Vis hele sitatet...
Det kommer en dokumentar fra vice der de følger noen oppegående brukere av stoffet her i Europa. Er ikke sikker på om den er ferdig enda eller når den eventuelt legges ut, men jeg vet om en av de folka som skal være med i den. Han er veldig oppegående og har brukt heroin i mange år uten problemer.

I mellomtiden så kan du høre på noen episoder med Carl Hartt. Han er ett skikkelig friskt pust når det kommer til heroin, er ikke mange på hans nivå som har brettet ut om sitt forhold til heroin, men det har åpnet øynene til veldig mange!

Var jo en nordmann i en respektert stilling og sånn som var med i en episode av Norge bak fasaden, den ligger på youtube.
Sist endret av DrDeath; 20. april 2023 kl. 14:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ble lenket til denne når spørsmålet om hvordan heroin er og hvordan man blir avhengig, er visst en stemmeskuespiller (heter det faktisk det?) som leser av en persones beskrivelse, gir den et ekstra kjipt preg.

What does it feel like to do Heroin?

Som en i kommentarene sier:
I am a recovering heroin addict. This is not my first rodeo either. I've been trying to kick this evil shit for years now, and I must say this video is perfect. It actually made me tear up because of how accurately it describes how I started, and the whole progression of this addiction. How you can go from having what seems like everything in life like having a good job, car, a family and girlfriend who trust you... To having absolutely nothing. If it weren't for my family who loved me enough to help me I'd either still be on the streets, in jail, or maybe even dead. Anyway I don't mean to ramble, this video just really hit home for me. Thanks for making it.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Expialidocious; 20. april 2023 kl. 15:03.
Jeg bruker heroin av og til uten å falle helt utpå, selv om innleggshistorien min her kanskje gir inntrykk av noe helt annet.

Dog er jeg pasient i LAR og får da medisiner, og jeg har jo også hatt et alvorlig problem med heroin.

Men nå i det siste har jeg hatt et kontrollert forbruk på kanskje 2-3 dager i mnd. Så egentlig er vel svaret mitt helt ubrukelig
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Greide du å slutte? Eller bruker du forstatt? Og er det lov å spørre om du greide missbruket med å ha en vanlig jobb og den type ting? Jeg blir litt nyskjerrig på om vi mest hører om de sterotypiske brukerne i brugata i Oslo og at det kansje finnes mørketall av såkalt oppegående heroin-missbrukere utenom i samfunnet. J
Vis hele sitatet...
Svaret er tja. Etter den første sprekken, der jeg var totalt junkie i et år, brukte jeg ikke i det hele tatt på seks år. Så begynte jeg med helgebruk igjen for noen år siden. Brukte det sjeldnere og sjeldnere over tid. Nå er det vel så sjeldent at jeg ikke kan si at jeg bruker det på hobbybasis en gang. En håndfull ganger det siste året kanskje.

Har kone, hus og millionlønn så anser meg selv som rimelig oppegående. Selv som total junkie var jeg funksjonell med skole og jobb. Men det kostet mange sosiale relasjoner som var verdt å beholde.

Jeg har kjent ganske mange gjennom årene som var mer eller mindre funksjonelle. Det er strengt tatt normen. Men mange, også de som fremstår ganske oppegående, har mer å stri med enn typiske ikke-brukere. Heroin bærer stort sett alltid med seg noen konsekvenser.
Anonym bruker
"Redd Esel"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Forøvrig ruser jeg meg, og har ruset meg, på alt annet også. Heroin er klart verst i forhold til avhengighet. Det er en helt annen liga.
Tror ikke dere vet hva dere begir dere ut på! Alle jeg kjenner som har begynt å flørte med opiater har endt på kjøret og har aldri blitt seg selv igjen. Denne tråden får meg til å føle meg glad fordi jeg aldri har prøvd opiater.
Sitat av Makkamann1 Vis innlegg
Tror ikke dere vet hva dere begir dere ut på! Alle jeg kjenner som har begynt å flørte med opiater har endt på kjøret og har aldri blitt seg selv igjen. Denne tråden får meg til å føle meg glad fordi jeg aldri har prøvd opiater.
Vis hele sitatet...
aCtUALLy så er det ca bare 20 prosent som får et problem med heroin av de som prøver det.
Det gjelder alle stoffer. De fleste får ingen problemer, men den er seigliva den myten om at hører du om heroin eiler kommer innafor en meter radius av heroin så er livet ødelagt. De fleste eksperimenterer og slutter uten problemer
Anonym bruker
"Sint Ravn"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Jeg er nysgjerrig på om det enklere lar seg gjøre og om sannsynligheten for misbruk og avhengighet av opium er lavere enn heroin?
Til dere som stadig spør om rekreasjonell bruk av ymse opiater. Bare gjør det, kjør på så ofte dere tør. For dere kommer jo til å gjøre det uansett hva som skrives i denne tråden. Det har jo vært en tråd her om samme emnet som fikk dødelig utfall, og jaggu ble det skrevet om freak i både vg og dagbladet i etterkant av han daua med nåla i armen.

Det kan jo hende at akkurat du faktisk har kontroll? Og om du tar feil, hvor ille kan det være å bli hekta på opiater eller heroin? Livet på gata i en sovepose under en bru er kanskje helt ok om du bare har til neste friskemelding?
Sist endret av _abc_; 21. april 2023 kl. 12:22.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
aCtUALLy så er det ca bare 20 prosent som får et problem med heroin av de som prøver det.
Det gjelder alle stoffer. De fleste får ingen problemer, men den er seigliva den myten om at hører du om heroin eiler kommer innafor en meter radius av heroin så er livet ødelagt. De fleste eksperimenterer og slutter uten problemer
Vis hele sitatet...
Helt enig med deg @NodSquad, men jeg syntes 20% høres litt høyt ut. Vet at jeg har sett dette tallet før, er det en norsk studie? For på verdensbasis tror jeg det tallet er mye lavere.

Uansett, av de 20%, så har sikkert veldig store deler allerede ett alvorlig rusproblem, så det blir fortsatt feil å skylde alt på heroin. Heroin er ikke ett unikt opioid som gjør at flere folk automatisk blir avhengige enn ellers, men det er mer potent, og gir en bedre rus enn for eksempel det morfin gjør, men det er ikke sånn at man mister all form for kontroll av den grunn.
De jeg kjenner som bruker mest/oftest eller daglig er folk som allerede hadde tunge rusproblemer, av de som begynte med heroin uten alvorlige rusproblemer på forhånd er nesten alle fortsatt i jobb, og de bruker heroin på en ganske fornuftig måte, ganske likt sånn som resten av samfunnet bruker alkohol innimellom uten å havne rett på Bruplata.
Sitat av NodSquad Vis innlegg
aCtUALLy så er det ca bare 20 prosent som får et problem med heroin av de som prøver det.
Det gjelder alle stoffer. De fleste får ingen problemer, men den er seigliva den myten om at hører du om heroin eiler kommer innafor en meter radius av heroin så er livet ødelagt. De fleste eksperimenterer og slutter uten problemer
Vis hele sitatet...
Det er ingenting rekreasjonelt ved en sånn statistikk. Ikke at jeg tror noe som helst på tallet. Men det sier noe om ditt forhold til risiko hvis du tok det tallet ut av lufta og tenkte at det høres ut som et godt motargument.
Anonym bruker
"Overtalt Geit"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Har brukt heroin (oxycontin i visse tilfeller/eller opium) 2-3 ganger i året de siste 6 årene, og før det gikk det heller i kodein eller tramadol en sjelden gang i blant. Anbefales absolutt ikke, men ikke alle blir avhengig av disse stoffene. Vil for all del fraråde deg fra å i det heletatt prøve. Man vet som regel ikke før det er for sent.
Anonym bruker
"Firkantet Hamløper"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Har brukt heroin (oxycontin i visse tilfeller/eller opium) 2-3 ganger i året de siste 6 årene, og før det gikk det heller i kodein eller tramadol en sjelden gang i blant. Anbefales absolutt ikke, men ikke alle blir avhengig av disse stoffene. Vil for all del fraråde deg fra å i det heletatt prøve. Man vet som regel ikke før det er for sent.
Vis hele sitatet...

Du er litt i samme gate som meg.Jeg har prøvd det meste og inkludert heroin. Men nå bruker jeg kun kratom på det jeg selv vil kalle en fornuftig måte. Jeg synest likevel det er dumt å anbefale opiater. Det fordi at jeg ikke vil føle et ansvar for om noen ikke har det som skal til for å håndtere bruken på en fornuftig måte.

Men på motsatt side vil jeg si at rusmidler har gitt meg vanvittig mye glede i livet. Om jeg skal være helt ærlig slik man på en måte ikke "har lov å være", så vil jeg si at jeg ikke ville vært foruten bruk av ulovlige substanser regelmessig. Og jeg har brukt
druger som regelmessig kontrolert underholdning i over 20 år uten å bli det som blir definert som narkis. Så det går ann å ikke gli inn i rekkene av de mediamalte sterotypiene.

Og det er derfor jeg lurer på om det finnes folk i den samme gaten av heroinbrukere. Jeg har ikke hørt om som mange av dem utenom noen her inne og Carl Hart. Man blir jo nyskjerrig på hva som er den egentlige sannheten med stor S.Men heroin har utvilsomt tatt livet av mange og ført vennskap og familier i grus.
Sitat av Deezire Vis innlegg
Det er ingenting rekreasjonelt ved en sånn statistikk. Ikke at jeg tror noe som helst på tallet. Men det sier noe om ditt forhold til risiko hvis du tok det tallet ut av lufta og tenkte at det høres ut som et godt motargument.
Vis hele sitatet...
Tallet er ikke tatt ut av lufta. De fleste som prøver heroin blir ikke avhengige og de fleste som bruker heroin rekreasjonelt har ikke et problem. Om det er nøyaktig 80 kan jeg ikke si sikkert men det er ikke langt i fra.

Men det kommer jo an på hvordan du definerer det. Politiet tar jo førerkortet til folk som innrømmer å ha røyka hasj mer enn 2 ganger i året. Har de et problem? Og hvilken statistikk havner de i?

Forskning viser jo også at jo mer ressurser du har jo mindre sjans for avhengighet, eller problemer som følge av rusbruk er vel kanskje me nøyaktig.

Uansett hvordan man vrir og vender på det så leker man med ild hvis man går inn med holdningen om at det er 80 prosent sjans for at jeg ikke får problemer, for handler du heroin i første omgang så er det noe som skurrer i livet mest sannsynlig.
Sist endret av NodSquad; 22. april 2023 kl. 16:11.
Du leker med livet når du prøver heroin UANSETT, jeg går på subutex fra lar, jeg angrer på at jeg begynte i lar fordi jeg ikke var daglig bruker, har uansett ikke sprukket på heroin siden da, men uansett jeg angrer. Barnevernet på døra med en gang det blir barn i bildet, kjempe morro.

Alternativet er å slutte med subutex, det tar vel 2 mnd så er jeg frisk.
Sitat av yomomma Vis innlegg
Du leker med livet når du prøver heroin UANSETT, jeg går på subutex fra lar, jeg angrer på at jeg begynte i lar fordi jeg ikke var daglig bruker, har uansett ikke sprukket på heroin siden da, men uansett jeg angrer. Barnevernet på døra med en gang det blir barn i bildet, kjempe morro.

Alternativet er å slutte med subutex, det tar vel 2 mnd så er jeg frisk.
Vis hele sitatet...
Hvis du er stabil i LAR og ikke har hundre positive prøver på alt mulig annet så er det vel ikke så ille at barnevernet sparker inn døra uten at det ligger mer bak?

Vi hadde jo saken med Hege Grostad som ble henta av politiet og tvunget til urinprøve fordi hun var gravid. Det var politiet selv eller NNPF folk som hadde tipsa om ting hun hadde ytret i offentligheten om ruspolitikk, så barnevernet tvang henne med politiet som verktøy. Stygg sak, men hun fikk vel ihvertfall en unnskyldning fra noen. Ikke at det hjelper stort.

Poenget er at hun hadde en del profil fra før av. Så hvis du ikke er kjent som junkie eller noe annet hos politiet eller LAR osv så er det vel litt bedre tider nå og det går sakte men sikkert rette veien.

Dette sier jeg som også er pasient i LAR Oslo, og har fra min behandler og flere andre der blitt fortalt at det brukes skjønn.

Men man veit jo aldri hva den nisseregjeringen her og maktapparatet politiet kan finne på da
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Hvis du er stabil i LAR og ikke har hundre positive prøver på alt mulig annet så er det vel ikke så ille at barnevernet sparker inn døra uten at det ligger mer bak?

Vi hadde jo saken med Hege Grostad som ble henta av politiet og tvunget til urinprøve fordi hun var gravid. Det var politiet selv eller NNPF folk som hadde tipsa om ting hun hadde ytret i offentligheten om ruspolitikk, så barnevernet tvang henne med politiet som verktøy. Stygg sak, men hun fikk vel ihvertfall en unnskyldning fra noen. Ikke at det hjelper stort.

Poenget er at hun hadde en del profil fra før av. Så hvis du ikke er kjent som junkie eller noe annet hos politiet eller LAR osv så er det vel litt bedre tider nå og det går sakte men sikkert rette veien.

Dette sier jeg som også er pasient i LAR Oslo, og har fra min behandler og flere andre der blitt fortalt at det brukes skjønn.

Men man veit jo aldri hva den nisseregjeringen her og maktapparatet politiet kan finne på da
Vis hele sitatet...
Jeg røyker kun hasj før jeg skal legge meg, har trappa ned kraftig, Lyrica av og til, men de er lette å slutte med hvis det blir barn i bildet, men LAR har uansett sagt at de har meldeplikt til barnevernet når man er i LAR.
Sitat av yomomma Vis innlegg
Jeg røyker kun hasj før jeg skal legge meg, har trappa ned kraftig, Lyrica av og til, men de er lette å slutte med hvis det blir barn i bildet, men LAR har uansett sagt at de har meldeplikt til barnevernet når man er i LAR.
Vis hele sitatet...
Da er du ca i samme posisjon som meg. Men meldeplikt betyr vel ikke at man får tvangsvedtak uten videre? Barnevernet må vel basere sine grep på hva LAR sier om deg. Så hvis de ikke vet om hasjen og lyricaen så kan de jo ikke skrive annet enn at du har god rusmestring?
Sitat av NodSquad Vis innlegg
Da er du ca i samme posisjon som meg. Men meldeplikt betyr vel ikke at man får tvangsvedtak uten videre? Barnevernet må vel basere sine grep på hva LAR sier om deg. Så hvis de ikke vet om hasjen og lyricaen så kan de jo ikke skrive annet enn at du har god rusmestring?
Vis hele sitatet...
De vet om hasjen dessverre, jeg var åpen om det siden de ikke tar i fra deg medisinen når jeg "kun røyker". Lyrica derimot sier jeg ingenting om, for da er det andre boller. De tar ikke urinprøver av meg da de opplever meg som oppegående og ikke ruset på andre ting enn å røyke.
Men jeg har sagt at jeg ikke røyker lenger siden jeg er innlagt igjen, uten urinprøver da det har blitt frivillig.
Sitat av yomomma Vis innlegg
De vet om hasjen dessverre, jeg var åpen om det siden de ikke tar i fra deg medisinen når jeg "kun røyker". Lyrica derimot sier jeg ingenting om, for da er det andre boller. De tar ikke urinprøver av meg da de opplever meg som oppegående og ikke ruset på andre ting enn å røyke.
Men jeg har sagt at jeg ikke røyker lenger siden jeg er innlagt igjen, uten urinprøver da det har blitt frivillig.
Vis hele sitatet...
De urinprøvene synes jeg ikke du skal finne deg i. Hvis de absolutt må teste så krev spyttest. Det gjør de i Oslo ihvertfall. Stå på krava men hold det saklig. Heia heia
Sitat av NodSquad Vis innlegg
De urinprøvene synes jeg ikke du skal finne deg i. Hvis de absolutt må teste så krev spyttest. Det gjør de i Oslo ihvertfall. Stå på krava men hold det saklig. Heia heia
Vis hele sitatet...
Det stemmer at man kan velge, regner med det er slik over hele landet nå.
I de nye retningslinjene så står det at kontroll over rusbruk skal skje gjennom observasjon og dialog med pasienten, og at urinprøver er unntaksvis og skal vurderes individuelt.
Opplever ikke dette som at det er blitt vanlig praksis enda iallfall, jeg har ikke møtt opp rusa eller i en tilstand som kan fremstå som påvirket ut.



@yomomma
Rart at de sier de har meldeplikt til BV, men jeg kan forstå det i tilfeller med dårlig rusmestring. Har ikke hørt om det før og jeg kan ikke finne noe som tilsier at de har denne plikten heller.



Selv har jeg opplevd spyttprøver i hytt og pine i det siste(de gir valget mellom UP og spyttprøve).
Jeg blir like skuffa hver gang de spør om det, men har ikke sagt noe på det enda. Vet ikke hvor ofte andre folk tar, men jeg mistenker at de er vanskelige med meg siden jeg får morfin og adhd medisiner.
Føler prøvene utelukkende er for å ta meg på noe, siden jeg ikke har fått en eneste fin kommentar på at jeg ikke har slått ut på noe. Lurer egentlig litt på hva som er vitsen i det hele tatt, om jeg tester positivt på noe, skal de da ta fra meg medisinene slik at jeg iallfall kommer til å bruke illegale stoffer? Tror jeg skal spørre om det neste gang.
Er litt forbanna over at jeg blir behandlet på den måten at jeg nærmest ikke får noen henteordning heller siden de visstnok er mye strengere med folk på dolc enn de på subutex.