Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 745
vel, jeg har en pc som kjører ubuntu 8.04 desktop versjon her, og den kobler jeg meg til via ssh (putty).


det jeg vil gjøre,er at jeg skriver i putty:

Kode

gthumb --display=:0.0
gthumb er forøvrig et bildevisningsprogram, jeg holder på å lage digital fotoramme, som skal kontrolleres over nettverket

jeg har konfigurert skiten før slik at da gthumb starter på maskinen, men nå får jeg bare opp ei feilmelding i putty:

Kode

Cannot open display: :0.0


jeg har googlet dette før, og funnet masse om X11 forwarding osv, men får det bare ikke til.


jeg er altså ikke interessert i å kjøre noe remote desktop, jeg vil bare kunne starte et program på "serveren" via putty.


jeg mener å huske at jeg skrev noe med ssh -x, og ip'en som skal ha tilgang, tror jeg


på forhånd takk for hjelpen
Sist endret av VivaLatrina; 11. oktober 2009 kl. 00:37.
ssh -X brukernavn@server firefox

da startes firefox feks
Dumt spørsmål... Men du kjører selvsagt en eller annen X-server på Windows-maskinen du bruker Putty på? Selv pleier jeg å bruke Cygwin og X-serveren der, og åpner en xterm og SSHer til min Linux-box.