Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  237 14049
Sitat av Diablo
Leste du begge tenkstene? Det står at snus er helsefarlig.
Vis hele sitatet...
Sitat av wkL
Så lokale skader i munnhulen er ikke helseskade? Nå er vi inne på diskusjon av hvorvidt skadene er alvorlige(re) enn røyk f.eks. Men helsefarlig, som du ba noen dokumentere, ja det er her dokumentert.
Vis hele sitatet...
Sitat av Dagbladet
Kaffe er mer skadelig en snus!
Vis hele sitatet...
Greit, snus er skadelig, men det finnes nesten ingenting igjen i verden som ikke er skadelig for deg eller noen andre på en eller annen måte.

EDIT:

Sitat av World Health Organizations MONICA project
-The consumption of the type of snus used in Norway and Sweden are not a risk factor for oral cancer.

-No Connection has been found in the use of snus and cancer in the throat or escophagrus.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Elemental; 27. oktober 2007 kl. 15:58.
Sitat av Diablo
Jaha? Du tror det ja. De fleste ungdom har begynt å stumpe røken, til fordel for snus som er billigere. Og snus er helsefarlig, enten du vil tro det, eller ei.
Vis hele sitatet...
Kan du gi meg en kilde på at det er bekreftet at det er helsefarlig å er skadenes?
Uansett øydelegge det tannkjøttet, og gutter som snuser = Æsj!
Sitat av Emptyy
mye penger.
Hva med våpen? Våpen burde i mine øyne koste fyttifleskemye, siden det skader folk.
[/i]
Vis hele sitatet...
Du er så dum.

Det ER avgifter på våpen, dessuten skal det ikke brukes til å skade andre mennesker. Det brukes mest til jakt, og får å kjøpe våpen er det svært strenge krav (man må ha betalt jegeravgifta, eller fått godkjent at man kan eie et våpen fra f.eks en pistolklubb, man må være over 18 år, og man kan ikke ha ubegrenset med våpen). Det er strenge krav, og våpen er et verktøy.

Personlig syns jeg hammere skal settes opp i pris, siden det kan skade folk. Samme med kniver, og sakser, og skrutrekkere, og datamuser, og tallerkener, og glass! Ikke minst glass!
snus er ikke et våpen! du skader ingen andre med det,bare deg selv! kan vell ikke kalles et våpen om du ikke skader andre vell?

dessuten hva er det som ikke skadeligt for deg i dag? nei,netopp ingenting,bare at snus er mere helseskadeligt en hva andre ting er!
Sist endret av Holmen; 27. oktober 2007 kl. 16:33.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av max-mekka
Personlig syns jeg hammere skal settes opp i pris, siden det kan skade folk. Samme med kniver, og sakser, og skrutrekkere, og datamuser, og tallerkener, og glass! Ikke minst glass!
Vis hele sitatet...
Poenget er at alt det du nevner har legitime bruksområder, i tillegg til illegitime bruksområder.

Eg greier imidlertid ikkje å innsjå at tobakk har bruksområde som er /legitime/, og i så tilfelle får vi gjere det på samme måte som med sprit: avgiftsbelagt sprit på polet, medisinsk/teknisk sprit avgiftsfritt mot resept.

Forøvrig så er mesteparten av diskusjonen i denne tråden idiotisk. Argumenta er av type "eg trur, nei vent, eg veit at eg har rett. Fuck forskere, 10kr har null å sei"...
Sitat av vidarlo
Poenget er at alt det du nevner har legitime bruksområder, i tillegg til illegitime bruksområder.
Vis hele sitatet...
Litt usikker på hva du mener vidarlo, men våpen har da også legitime bruksområder.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av max-mekka
Litt usikker på hva du mener vidarlo, men våpen har da også legitime bruksområder.
Vis hele sitatet...
Ja, det er poenget mitt. Våpen, kniver, glass, you name it har legitime bruksområder som er fordelaktige for samfunnet. Tobakk har *ikkje*.
Veldig bra innlegg av tøffel, stå på.

Det som er typisk for en slik tråd, er at alle som ikke snuser, sier det er kjempe bra.
Det blir jo faktisk bare mer "penger" på dem i ettertid, som følge av at staten blir rikere.
Og ja, den blir faktisk rikere, fordi de IKKE bruker mye penger på og behandle personer grunnet snus, som flere i tråden har sagt at er et godt argument.

La oss ta det eneste [?] gode poenget dere har igjen for at snus burde gå opp i pris:

Vi må forholde oss til at samfunnet ønsker en utvikling med mindre snusing. All forskning viser (som det har vært tatt opp et uttall ganger i tråden) at det er en sammenheng mellom pris og forbruk. Altså tyder alt på at dersom man skrur opp prisen så vil forbruket gå ned.
Vis hele sitatet...
Hvis dere ser bort i fra alle under 22 år, så har de fleste antakelig en jobb - en fast jobb.
Trur dere virkelig at de faste snuserene i den alderen kommer til å slutte og snuse?
Det trur nemmelig ikke jeg.

Vi kan jo snakke litt om gruppen under, la oss si 17-22 år. Dette er den gruppen jeg tilhører, og jeg skal love dere at jeg kommer ikke til å slutte av den grunn, derimot kommer jeg til å dra ofte til sverrige - la oss si 1-2 ganger i mnd. så slipper vi kjøpe snus i Norge i det hele tatt. Det samme gjelder sikkert maange av personene ovenfor, altså 22+

Fattern snuser f. eks - han er 40 år, han kommer aldri til å slutte av 10kr økning, derimot har han også sagt at han får dra oftere til Sverige.

Og for å si det sånn, 14-15 åringer hadde nesten ikke brydd seg om boksen hadde kostet 100 kroner, fordi i den alderern - så var det "kult" og ha en snusboks, og du kjøpte kanskje da 1-2 bokser i uka - av ukepenger osv. Dette vet jeg, starta i den alderen jeg også.

Så vi kan jo si det på den måten, Norge kommer til å merke kraftig nedgang- for mye mye ferre kommer til å kjøpe snus i Norge igjen.

Noen som vet hvor mange % av landet som snuser? Det er endel, og så mange % kommer til å få misstillit til det norske styret også. Stå på.
Sist endret av Restyle; 27. oktober 2007 kl. 16:52.
Man kan jo bare bestille over internett, http://www.buysnus.com/ Der er det samme priser som i sverige.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Restyle, kvifor i helvete godtar du ikkje argumentet om at prisøkning faktisk funker, når all statistikk tyder på at det har funka på tobakksvarer sidan 50-tallet, og alkohol over endå lengre tidsrom? Kan du komme med andre argument enn at du trur ikkje folk bryr seg om en tier...?
Sitat av vidarlo
Restyle, kvifor i helvete godtar du ikkje argumentet om at prisøkning faktisk funker, når all statistikk tyder på at det har funka på tobakksvarer sidan 50-tallet, og alkohol over endå lengre tidsrom? Kan du komme med andre argument enn at du trur ikkje folk bryr seg om en tier...?
Vis hele sitatet...
La oss si noen folk bryr seg om en "tier" da. Og ikke velger og dra til Sverige, men er faste snusere. Det jeg tenker meg skjer med dem er at de "kanskje" kjøper en boks mindre i uka.
Da tjener de inn de pengene, ved f. eks å snuse 6 bokser i stede for 7. (i snitt).

Og jeg kjønner ikke helt hvordan det kan gjøre den største forandringen heller.
Restyle, etter litt research, så ble det i fjord solgt 9,4 millioner snusbokser i Norge, og i Sverige så ble det solgt 175 millioner snusbokser. Det lever flere mennesker i Sverige, ja, men det er fortsatt et ufattelig større forbruk i Sverige, og dette er jo nok et bevis på det Vidarlo sier, at senkning av pris, senkner forbruket. Når man skal diskutere om ting bør man vite når man skal gi seg. Særlig når faktaen er lagt på bordet.
Alle mener litt forskjellig om forskjellige saker, de fleste er sikkert enig med vidarlo, og det er helt greit. Da dropper vi den diskusjonene om hvordvidt folk trur det hjelper eller ikke

Men mht. at helsestanden der er bedre grunnet snusen kan ingen nekte for,
og det kunne hvert iteressant og sett hvordan forholdet var mellom røyk.

Og jeg kjønner også at økning av pris, senker forbruket sånn i forhold til sverrige / norge.
Uten at jeg sier noe mer om det, så kommer det til å bli nesten 2-3 ganger dyrere i norge, enn i sverrige. Og det er litt annereledes enn 10 kroner. når det er 50kr forskjell.

Men grei, la oss droppe den diskusjonen.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Restyle, eg driter langt faen i kva du trur, men det er en statistisk bevist sammenheng mellom pris og forbruk på alkohol, og det ville forundre meg svært sterkt om ikkje samme er bevist for tobakk, eller ting generelt.

Og ja, eg er tilbøyeleg til å vere einig i at det antakeleg er betre at folk snuser enn at dei røyker. Det er vel en av grunnane til at prisane på dei to produkta er så forskjellig som den er?
Sitat av vidarlo
Restyle, eg driter langt faen i kva du trur, men det er en statistisk bevist sammenheng mellom pris og forbruk på alkohol, og det ville forundre meg svært sterkt om ikkje samme er bevist for tobakk, eller ting generelt.

Og ja, eg er tilbøyeleg til å vere einig i at det antakeleg er betre at folk snuser enn at dei røyker. Det er vel en av grunnane til at prisane på dei to produkta er så forskjellig som den er?
Vis hele sitatet...
Når snusen går opp til rundt 70 kroner, så blir det ca. samme pris på en snusboks og en 20pack med røyk. Som etter det jeg hørt er ca. det som begge parter bruker per dag.

Om jeg ikke tar helt feil nå, så er prisene ganske like.
Noen som har erfaring med å bestille snus fra buysnus.com? vist jeg bestille for under 200 kr er dette da tollfritt?
Sitat av tøffel
Noen som har erfaring med å bestille snus fra buysnus.com? vist jeg bestille for under 200 kr er dette da tollfritt?
Vis hele sitatet...
Det vil da være fritatt for moms, men det kan fort tenkes at det er tollavgifter på tobbakksvarer.
Leste om det nettopp, og siden du fysisk ikke er over grensen så må du ut med
70kr pr 100g snus.

Noe som betyr at en general box til 26 SEK trur jeg det var, vil totalt i norge bli det samme som en norsk boks.
Huff tåpelig! Der røyk den planen!
Sitat av tøffel
jeg hva som ser mest jevlig ut. En liten snus pose på bakken eller et sigrett filter? Løssnus forsvinner jo fort som katten pga av det løser seg for opp med regn og vind. En snuspose går lettere i oppløsning enn et sigarett filter. Jeg vil tro søppel som flasker, papir osv koster mer å rydde opp en noen snus poser `?. Alle skolekidsa som kaster fra seg litago kartonger å melke kartonger da? Det tar naturen 7 år å bryte ned en kartong!
Vis hele sitatet...
Jeg vet hva som ser best ut ihvertfall - ingen av delene. Forøvrig - hvem har bare snakka om på gata? Er titt og ofte man kan se snusklatter kasta opp i tak, på en vegg, e.l., få ting som er så kvalmt som det. Kasnskje bortsett fra poobutton, goatse, tubgirl og sånt.
De burde heller sette opp på røyk, for det skader flere. Det er utrolig mange av ungdommen som snuser, og vil ha andre til å snuse. Men de fleste slutter etter en viss tid, når de synes det blir for dumt å bruke 60kr per dag.. Sett heller opp på røyk
Sitat av Xasma
De burde heller sette opp på røyk, for det skader flere. Det er utrolig mange av ungdommen som snuser, og vil ha andre til å snuse. Men de fleste slutter etter en viss tid, når de synes det blir for dumt å bruke 60kr per dag.. Sett heller opp på røyk
Vis hele sitatet...
Det er ihvertfall sånn de fleste tenker, men ikke så mange som klarer.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Cikey
Hva i all verden har dette med det innlegget du siterer å gjøre? Det gir utrolig lite mening å sitere et innlegg for så å svare noe piss som angår noe helt annet...

Vel nå forsøker da på ingen måter Kristin Halvorsen å bestemme hvor mye du skal trykke i trynet av noe som helst, du har fremdeles et valg.

Dette er også tatt opp tidligere i tråden, så jeg gidder ikke svare på det igjen, men har du noen synspunkter i forhold til dette som ikke er tatt opp tidligere tar jeg gjerne opp debatten...
Vis hele sitatet...
Å nei ho gjer ikkje deT ? du har kanskje ikkje fått med deg at statsvesenet kontrollerer forbruk (prøver ihvertfall) ved pris og tilgjengelighet ..
og ja, jeg har fortsatt valg som du sier.. Og selv om jeg ikke snuser så har i alle fall jeg ikke forsøkt gi makta til sosialister som FAKTISK sitter og tenker: "ja det er en tendens til økt alkoholforbruk, best vi setter opp avgiftene"... SV satt jo også opp prisen på 1L melk med 1 kroner for å kompansere det at vi var for dårlige til å resirkulere kartongene... hallo.
Leser her at argumentene for og sette opp avgiften på snus er siden forbruket går ned. 30 % av Norges befolkning røyker den dag idag, mens ynkelige 6 % snuser. I tillegg er det mye om og men om hvor vidt denne snuser ER helseskadelig, og hva som iallefall er sikkert, er at røyk er langt mer helsekadeligt enn snus (kilde)

Tror kanskje forbruket kan minke, men man burde heller satse på å få ned antallet røykere. Da dette rammer fler enn dem selv, og det er mer utgiver sykdomsmessig.

I ventetiden til 2008 baker jeg meg en pris for akseptable 59,- kr.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Sitat av christian.!.!
nja.får meg heller jobb en å slutte
Vis hele sitatet...
Åja, det ga jo et godt forsvarende poeng i påstanden din om at det ikke blir letter å slutte dersom prisen går opp.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Da bumper jeg denne tråden litt.

Nå som vi har levd en stund med økte avgifter, hvordan er det med dere snusere? Snuser dere mindre? Tenker dere en gang til når dere skal kjøpe en boks?

Vel, jeg gjør hvertfall ikke det, snuser like mye, og tenker ikke over at jeg ikke må kjøpe fordi jeg ikke har råd pga prisøkningen. Vet også om mange nye snusere, så herfra har hvertfall ikke detet prisøkningsstuntet funket i henhold til argumentene til de som satt den opp, nemlig å ungå konvertering
Nja, snuser kansje bitte litt mindre. en boks varer nokk litt lengre.
tenker på at det koster faktisk 70 kr for 1 boks, og siden jeg er 16 år og ingen jobb, så svir det litt i lomme boken min.
Vel, jeg snuser ikke men jeg har ikke merket noe nedgang hos venne muine som snuser. Kan ikke si jeg tror det har hjulpet så mye, men mulig det forhindrer noen å begynne.
Jeg vet ikke om man kan se på saken så enkelt som du gjør C.Hendrix. Bare pga folk du vet om ikke bryr seg om det betyr det ikke at tiltaket ikke har noen effekt. Jeg tror ingen ventet en stor tilbakegang i salg av snus, i og med at snus nærmest har blitt en ny trend. Denne prisøkningen vil trolig ha en effekt på lang sikt, og kanskje være med på at stigningen i salgstallene ikke blir like høy.

En prisøkning tror jeg har en mild forebyggende effekt, særlig blant yngre, slik at flere velger å bare snuse innemellom, og ikke fast.

Jeg har ikke noe imot dette tiltaket, om salgstallene synker er jeg glad. Kan klare meg uten den forjævelige lukta.
Kanskje jeg ikke var klar nok i talen i posten min,da beklager jeg det. Men jeg mente kortsiktig, siden det er det eneste vi vet noe om. Langsiktig kan verken du ellr jeg si hvordan det går.

Dette tiltaket kan ha en langsiktig effekt, den er jeg med på. Men, la oss si om 5 år, når man har glemt dette tiltaket og man husker ikke den gang man ga 60kr for en boks. Tror du da en 14 åring ville ungå å begyne fordi boksen koster 70kr? Jeg tror ikke det.
Helt ærlig, så tror jeg, hverfall de som begynner i tidelig alder, ikke tenker så mye på den tieren. Men snarere på hvor kult det er, og også, hvor deilig det er
Say what?! Har prisen på snus økt? Ja, der ser man hvor mye man får med seg, til tross for at man faktisk både jobber i butikk og snuser selv.
Sitat av CP-Trude
Say what?! Har prisen på snus økt? Ja, der ser man hvor mye man får med seg, til tross for at man faktisk både jobber i butikk og snuser selv.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så greit!
Ja, avgiften har faktisk økt med 25% ved nyttår. Dvs ca 70 kr per boks
Jeg tror ikke prisøkningen vil hindre folk i å prøve det, men som jeg sa; særlig for de uten fast inntekt kan en høy pris redusere forbruket. For å ta en sammenlikning. Det er en grunn til at "slutte å røyke kurs" ofte tar utgangspunkt i å synliggjøre hvor mye folk bruker på røyk. Jo høyere prisen, jo mer effektiv vil en slik prosess være. Men, man må passe på at det ikke prises for høyt, for da vil ulovlig smugling bli et større problem enn det det er nå. Det er en stor sammenheng mellom pris på rusmidler og hvor stort forbruket er, og det finnes det mange eksempler på dette som allerede er nevnt i tråden.
Et rask regnestykke jeg egentlig aldri tenker på.

Jeg snuser 1 boks for dagen - a' 70 kr. 25 550 kr året- på 10 år= 255 500 kr

Men hva faen er livet uten en god pris under leppa?
her jeg bor koster det 72 kroner for en snus boks, det svir bra i lommeboka ja, men til meg så har det ikke gått ned noe serlig! snarere tvert i mot! kjøper meg ca 2 snus bokser i uken noen ganger 3! det som skjer er at jeg greier å snus opp boksen min på den dagen jeg kjøper den å må enten tigge til kompiser (noe som jeg hater) eller sutte på gammle priser (noe som jeg hater enda mere)


som hyys sier hva er vell livet uten en pris under leppa lit offtopic maybe !?


Edit : fuck dem som fikk satt opp prisen
Sist endret av Holmen; 28. januar 2008 kl. 16:01.
jeg kjøper min snus i svergie der koster den 40 kr boksen nå og det er kjipt. så skal prøve og slutte snart
Sitat av hyys
Men hva faen er livet uten en god pris under leppa?
Vis hele sitatet...
Bedre? Og rikere. Skal ike komme med noen moralprek her, men på en måte så tjener du jo faktisk ganske rått på å slutte. F eks kan du skaffe deg i sparebøsse, og hver gang du får lyst å kjøpe en pakke snus, legger du oppi 70kr i bøssa, og når du ikke har hatt lyst på snus ei stud , så åpner du bøssa, og ser hvor mye du har "tjent".
Sitat av magnor_mafia
jeg kjøper min snus i svergie der koster den 40 kr boksen nå og det er kjipt. så skal prøve og slutte snart
Vis hele sitatet...


40 kr er jo ingen ting da!
men blir vell sikkert dyrere i sverige med tidene og!
40 kr er jo egentli billig for en snusboks i grunn, får nesta ta meg en tur til svenske land snart

Diablo: rikere kan hende men bedre neppe!
Sist endret av Holmen; 28. januar 2008 kl. 16:13.
Sitat av Diablo
Bedre? Og rikere. Skal ike komme med noen moralprek her, men på en måte så tjener du jo faktisk ganske rått på å slutte. F eks kan du skaffe deg i sparebøsse, og hver gang du får lyst å kjøpe en pakke snus, legger du oppi 70kr i bøssa, og når du ikke har hatt lyst på snus ei stud , så åpner du bøssa, og ser hvor mye du har "tjent".
Vis hele sitatet...
Det er helt garantert en smart måte å spare penger på! Men da kan man jo også gjøre det med mye annet!
Hver gang man får lyst på en Peppes Pizza på døren, kan man heller kaste 500 spenn i grisen. Eller hver gang man får lyst på en fylle kan man kaste noen hundringser i grisen!
Eller hver gang man får lyst på......

For mitt vedkommende, kaster jeg penger "ut vinduet" på snus! Hva du gjør med dine penger, er meg "rævandes" likegyldig!

Jeg brukte regnskapet for å raskt illustrere hva det koster med uvanen "snus". For det er en veldig dyr uvane!
Snusen gikk ikke opp så mye som forventet, 60 for en løs, og 53 for en posjon - kun 3 kr opp.
Det overlever vi
Hvor mye kosta Kronan før? Jeg gikk fra Nick & Johnny til Kronan. Den koster nå 38kr.

Til hyys: Jepp.
Sist endret av Archj; 28. januar 2008 kl. 21:23.
Sitat av magnor_mafia
jeg kjøper min snus i svergie der koster den 40 kr boksen nå og det er kjipt. så skal prøve og slutte snart
Vis hele sitatet...
SAY WHAT? du kjøper på feil sted gutt... betaler aldri mer en 25 svenske for en boks i Åmål.
ut i fra det jeg leser lenger opp i denne tråden så er det vist stor forskjell på prisene rundt om i landet! som restyle sier så koster det 60 kr der han bor og her i kr.sund så koster det 72 kr!
"WTF,,forskjells behandling"
når de setter opp prisen så burde det da være likt over alt vell?
Sitat av LsD
SAY WHAT? du kjøper på feil sted gutt... betaler aldri mer en 25 svenske for en boks i Åmål.
Vis hele sitatet...
Jeg kan huske 10 bokser for 225-250. Altså, 22,50 - 25 norske kroner boksen også! Og det var på Svinesund i høst. (Tobakksvagnen)
..Blæh, nå koster det plutselig 68 Kroner oder så for Snus her i gården.
For noe PK-Bulshit spør du meg, når det skal koste mer og snuse en og røyke er det noe veldig galt ett sted.
Akk ja, men så var det ikke mye og gjøre med det, kansje strategisk brannbombe alle bilene til politikerene som fikk loven gjennom?
Ikke det nei.
Sitat av christian.!.!
ut i fra det jeg leser lenger opp i denne tråden så er det vist stor forskjell på prisene rundt om i landet! som restyle sier så koster det 60 kr der han bor og her i kr.sund så koster det 72 kr!
"WTF,,forskjells behandling"
når de setter opp prisen så burde det da være likt over alt vell?
Vis hele sitatet...
De nasjonale avgiftene er nok satt opp likt over hele landet. Men det er klart prisen variere fra sted til sted grunnet tilgjenglighet, etterspørsel osv
Vet dette er tatt opp før, men ble plutselig litt nyskjerrig igjen!
Når jeg bodde i USA, kjøpte jeg snus over internett! Det funka bra! Men til Norge? Nei, det funka ikke så bra har jeg hørt.

Finnes det noen der ute som har prøvd dette, vellykket?
Har ikke lest hele tråden.
Men om man snuser en boks om dagen så vil jeg si det er sløsing med godsakene. Snuser selv, 2-4 bokser i uken, og da sitter jeg lenge med en pris alt ettersom. Og har i snus så og si hele tiden.
Kan ikke si annet at det må bli fort dyrt for dem som snuser en boks om dagen!
Sitat av SeaSick
Har ikke lest hele tråden.
Men om man snuser en boks om dagen så vil jeg si det er sløsing med godsakene. Snuser selv, 2-4 bokser i uken, og da sitter jeg lenge med en pris alt ettersom. Og har i snus så og si hele tiden.
Kan ikke si annet at det må bli fort dyrt for dem som snuser en boks om dagen!
Vis hele sitatet...
Jo, men om man er såpass avhengig at man fløler behov for en boks om dagen for ikke og få nervesammenbrudd/Akutt-drittsinne/Unormalt høyt stress eller annet som man finner hos nikotinavhengige som ikke får nammenammen sin, så er det vell ikke sløsing, men bare det man trenger.

Selv snuser jeg en halv boks om dagen, og økonomisk sett så er det ikke ett problem for meg enda. Men det er lite tvil om at det er massiv overkill på skatter og afgifter fra statens side at snusen koster det den gjør.