Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 1072
Skal flytte nå om ca 14 dager til et helt nytt boligkompleks.
Fikk i dag til min store overraskelse leieavtalen som kommunen ber meg skrive under på og returnere.

Jeg vil ikke skrive under på den. Fordi jeg har lest er at om du skriver under på leieavtalen så skriver du og under på at alt er i orden med leiligheten.

Noen som kan bekrefte om dette stemmer ???
Hey, hva med å faktisk lese avtalen? Makan.
Sitat av rolls Vis innlegg
Hey, hva med å faktisk lese avtalen? Makan.
Vis hele sitatet...
Tror du ikke jeg har gjort det ?? Der står det ingenting Er gjerne derfor jeg spør dere hva som gjelder
Sist endret av Oddiii; 11. september 2012 kl. 23:12.
Ok, vet ikke helt hvordan situasjonen din er, men ikke skriv under på noe før du er 100% sikker på at alt er i orden. Sånn for sikkerhetsskyld.
Forstår deg ikke helt, men du skal leie av kommunen? Da bør du jo også skrive under på leieavtale?
Nei er det jeg og ikke vil.. For dette er et helt nytt kompleks og vil ikke flytte inn hvis det er mangler og slikt. Vil iallefall ikke ut med penger for de byggherren har gjort feil.

Er det ikke litt sært og må skrive under på leiekontrakt før du flytter inn om 1,5 mnd??
Sist endret av Oddiii; 11. september 2012 kl. 23:35.
Er det ikke vanlig praksis at en leieavtale skrives før man flytter inn? Det er dog vanlig å få gå på visning først.
hvis det er komunal leilighet så har du vel ikke så mye annet valg ? sikkert hundrevis av andre som også har søkt om komunal leilighet og står i kø og gjerne tar plassen din!

Ellers normalt så ser du på leiligheten før du skriver under på en leieavtale!
Sitat av MyDarkSide Vis innlegg
hvis det er komunal leilighet så har du vel ikke så mye annet valg ? sikkert hundrevis av andre som også har søkt om komunal leilighet og står i kø og gjerne tar plassen din!

Ellers normalt så ser du på leiligheten før du skriver under på en leieavtale!
Vis hele sitatet...
Jeg har tatt kontakt med en advokat nå så får vi se
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Nei er det jeg og ikke vil.. For dette er et helt nytt kompleks og vil ikke flytte inn hvis det er mangler og slikt. Vil iallefall ikke ut med penger for de byggherren har gjort feil.

Er det ikke litt sært og må skrive under på leiekontrakt før du flytter inn om 1,5 mnd??
Vis hele sitatet...
Når du skriver under godtar du jo verken mer eller mindre enn det som står i kontrakten. Med mindre det står eksplisitt at du må ta leiligheten "som den er", vil jeg ikke tro du skriver bort rettighetene dine.

Les her du! Lov om husleieavtaler (husleieloven).
Sitat av Screwdriver Vis innlegg
Når du skriver under godtar du jo verken mer eller mindre enn det som står i kontrakten. Med mindre det står eksplisitt at du må ta leiligheten "som den er", vil jeg ikke tro du skriver bort rettighetene dine.

Les her du! Lov om husleieavtaler (husleieloven).
Vis hele sitatet...
Tusen takk for link Screwdriver KP
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Jeg har tatt kontakt med en advokat nå så får vi se
Vis hele sitatet...
Er ikke det LITT overkill?

Vil du ha leiligheten så signerer du. Når du mottar nøkkel og får se leiligheten for første gang burde du ha med ansvarlig for utleie og gå over eventuelle skader/mangler.
Sist endret av Pledrik; 12. september 2012 kl. 00:10.
Sitat av Oddiii Vis innlegg
Tusen takk for link Screwdriver KP
Vis hele sitatet...


I helhold til §2-2 til §2-4 er det en mangel hvis leieobjektet ikke tilsvarer advertert standard, eller inneholder unevnte (betydelige) feil. Og i henhold til §2-12: "Leieren kan heve leieavtalen dersom forsinkelsen eller mangelen medfører vesentlig mislighold.", kan man altså heve leiekontrakten om en av §2-2 til §2-4 oppfylles. Dette gjelder også om leieobjektet er i betydelig dårligere standard enn man kunne forventet, og selv om leieobjektet er advert "leies som det er".

Du kan lese litt rundt i kapittel 2 i Husleieloven for mer detaljer.
Hva er du så redd for TS? At du får mus i huset? (Den typen man ikke kan stappe snoppen i)

Bor selv i kommunal boligkompleks, er gjort så mye faenskap og hærverk her gjennom tida, alt fra tagging inne på stua, til knusing av gipsplater i veggen. Ingen i bygget her har betalt ei eneste krone, kommunen har betalt alt uten spørsmål.
Sitat av Skyfx Vis innlegg
Hva er du så redd for TS? At du får mus i huset? (Den typen man ikke kan stappe snoppen i)

Bor selv i kommunal boligkompleks, er gjort så mye faenskap og hærverk her gjennom tida, alt fra tagging inne på stua, til knusing av gipsplater i veggen. Ingen i bygget her har betalt ei eneste krone, kommunen har betalt alt uten spørsmål.
Vis hele sitatet...
Merkelig at komunen ikke kjeppjager dem som gjør hærverk og heller lar ordentlig folk bo der, komunal leilighet er ikke en rettighet!
Det burde være flere forskjellige signaturer i kontrakten. Leieavtalen kan du skrive under på.. men f.eks underskriften på at du har mottatt nøkler kan du la være å skrive under på dersom det er noe galt med leiligheten.