Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 1347
Lurer på om noen med kunnskap om perler og edelstener har formening om disse smykkene er av noe som helst verdi.
Smykkene har vært lagret i mange år, og rett og slett glemt etter jeg fikk dette av en eldre tante med i Frankrike i forbindelse med arveoppgjør.
De lever ett godt liv og har alt de trenger økonomisk, uten at det kan ha noe å si for verdien på smykkene.

Smykkene er av eldre årgang.
Smykkelås har stempel uten at jeg klarer å tyde tallene.

Med verdi menes at det er verdt å påkoste verdivurdering fra profesjonell for videre lagring.
Om ikke blir de lagt i barnas karneval boks.



Om noen kan komme med tips for hva slags edelstener som er i smykkene er dette til god hjelp.



og finnes det ett annet forum som er bedre egnet for hjelp til slike ting?











Sist endret av Riskremen; 28. januar 2024 kl. 12:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Ta bilde av stempel å zoom inn
Bare gå innom en smykkebutikk eller gullsmed. De bør kunne si om de er ekte eller fake i det minste. Og gjerne en dyr butikk, ikke den på senteret.
750 stempel.
Noe som betyr 18karat gull.

Perlene er ru og steinete når jeg har de mellom tennene mine
Sitat av Riskremen Vis innlegg
750 stempel.
Noe som betyr 18karat gull.

Perlene er ru og steinete når jeg har de mellom tennene mine
Vis hele sitatet...
Høres ekte ut så jeg ville fått dem sjekket.
Høres mer ut som sølv. 75% gull blir for mykt for smykker.
750 er helt vanlig i smykker i alle andre land en Norge som bruker 14k.
Tyrkia osv er det 18k nesten alt sammen
Thailand osv bruker de 23k tilogmed.

Helt klart verdt sjekke opp hos gullsmed da noen typer perler kan være relativt kostbare.
Sist endret av Fashen; 28. januar 2024 kl. 16:36.
Er ikke 525 gull? og 750 sølv?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Coffern Vis innlegg
Er ikke 525 gull? og 750 sølv?
Vis hele sitatet...
Nei. Renhet i promille.
Ja veit det er promille bare var usikker på talla, for veit det er lavere promille renhet i gull fordi det er ett så mykt metall.