Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  67 6457
Sitat av M3gan Vis innlegg
Dette er jo det multi-kulti skitsamfunnet dere alle ville.

Bevis: Det var IKKE sånn på 70/tidlig 80-tallet. Hva har endret seg? Masseinvasjon av skit fra skitland.
Vis hele sitatet...
Du vet du bare fremstår som den lavpanna rasisten du er nå?

Jeg vet det kan være vanskelig, men om du faktisk LESER tråden og statistikken som er lagt frem så er bildet helt annerledes, kriminalitet har gått ned 30% selv om befolkningen har økt med 20%.

Drit i å les nyheter på facebook, gå en tur ut, snart kan en plukke noe blomster og snakk med folk. Så skal du se at folk er oftest ganske greie.
Dette skriver jeg kun basert på egne erfaringer og meninger;

Hvis man skal lese statistikken slavisk, så har kriminaliteten gått ned de senere årene, spesielt blant ungdom og unge voksne. Jeg synes det er fascinerende at folk dermed sluker at det er mindre kriminalitet nå enn før.

"Snitching" er pdd noe det verste du kan gjøre i (jeg vil tørre og påstå i de fleste miljøer) ungdomsmiljøene i dag. Folk vil kanskje si at det har det alltid vært, men i dag er det ingenting som skal til for å bli stemplet som "snitcher". Du kan selv være et offer for ran, utpressing osv og bli kalt snitcher hvis du kontakter foresatte eller politi.

Jeg vet om ungdommer som har blitt penetrert med med kosteskaft i halsen for små bagateller. Jeg vet også om en som ble grisebanket pga "blikking", altså han så litt feil på feil person. Han anmeldte dette til politiet, og ble kalt for en snitch. Foreldrene hans måtte betale 10 000 kr pga at han gikk til politiet fordi HAN var et offer. Det er faktisk helt sykt.

I min ville ungdomstid var du en snitcher hvis du var med på leken, ble tatt og sladra. Da fikk man gjerne et par slag og en spyttklyse i trynet. I dag blir du kalt for en snitcher selv om du ikke er i miljøet en gang - du kan til og med være et offer.

Og folk her synes det er rart at kriminaliteten går ned her i landet på papiret? Folk tørr jo ikke anmelde ting mer, for ungdomsgjengene i dag er jo faktisk helt spinnville. Jeg skjønner på en måte at folk lever litt i fornektelse og påstår at det ikke er verre nå enn før, men jeg vil tørre å påstå at det kommer fra uvitenhet. Det er enkel matematikk at kriminaliteten går ned når færre tørr å anmelde.

Jeg har selv hatt en ganske vill fortid og har venner som har sonet for svært alvorlige ting. Jeg har sett det meste og vært borti mye rart. Jeg har også prøvd å megle mellom ungdommer som er i familie med tidligere venner o.l., men uten å komme noen som helst vei - nettopp fordi det skal ingenting for å bli stukket ned eller grisebanket. Folk i dag stabber hverandre for 50-lapper og det er faen ikke noe tull en gang.

Jeg er enig med trådstarter. Norge har blitt mye mer "gangster" de senere årene etter min mening og verre kommer det til å bli.
Sist endret av Filkor; 2. mai 2023 kl. 21:03.
Selv merker jeg ikke noe særlig økning over de siste årene. Men så er jeg ikke ungdom lenger. Føler dog at "gangster kulturen har blitt mer vanlig i dag enn det var for 15 år siden, da jeg var ung. Fler kriminelle har skytevåpen nå virker det som. Fler som er tiltrukket til "gangster" subkulturen nå enn det var før. Både fordi det bor fler folk i Norge nå, og pga flere innvandrer ungdom som søker til andre kulturer enn den "normale norske" kulturen. Ghetto områder bør unngås, resultatet kan bli mer kriminalitet, bare se på Sverige. Tror også sosiale medier har spilt en negativ rolle i utviklingen.
Sitat av Bothrops Vis innlegg
Du sier stadig "kanskje jeg har et skeivt bilde på grunn av nyheter"
Vis hele sitatet...
Ja, jeg skriver det. For å få frem at jeg tar høyde for en del, når jeg påstår det jeg skriver. Har reflektert litt altså. Ikke bare gått banan pga. en Facebook post eller Dagbladet artikkel. Leser flere aviser og hører om ting selv og.

Lokalaviser blant annet.
Sist endret av Penisskaft; 2. mai 2023 kl. 22:07. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Filkor Vis innlegg
Dette skriver jeg kun basert på egne erfaringer og meninger;

Hvis man skal lese statistikken slavisk, så har kriminaliteten gått ned de senere årene, spesielt blant ungdom og unge voksne. Jeg synes det er fascinerende at folk dermed sluker at det er mindre kriminalitet nå enn før.

"Snitching" er pdd noe det verste du kan gjøre i (jeg vil tørre og påstå i de fleste miljøer) ungdomsmiljøene i dag. Folk vil kanskje si at det har det alltid vært, men i dag er det ingenting som skal til for å bli stemplet som "snitcher". Du kan selv være et offer for ran, utpressing osv og bli kalt snitcher hvis du kontakter foresatte eller politi.

Jeg vet om ungdommer som har blitt penetrert med med kosteskaft i halsen for små bagateller. Jeg vet også om en som ble grisebanket pga "blikking", altså han så litt feil på feil person. Han anmeldte dette til politiet, og ble kalt for en snitch. Foreldrene hans måtte betale 10 000 kr pga at han gikk til politiet fordi HAN var et offer. Det er faktisk helt sykt.

I min ville ungdomstid var du en snitcher hvis du var med på leken, ble tatt og sladra. Da fikk man gjerne et par slag og en spyttklyse i trynet. I dag blir du kalt for en snitcher selv om du ikke er i miljøet en gang - du kan til og med være et offer.

Og folk her synes det er rart at kriminaliteten går ned her i landet på papiret? Folk tørr jo ikke anmelde ting mer, for ungdomsgjengene i dag er jo faktisk helt spinnville. Jeg skjønner på en måte at folk lever litt i fornektelse og påstår at det ikke er verre nå enn før, men jeg vil tørre å påstå at det kommer fra uvitenhet. Det er enkel matematikk at kriminaliteten går ned når færre tørr å anmelde.

Jeg har selv hatt en ganske vill fortid og har venner som har sonet for svært alvorlige ting. Jeg har sett det meste og vært borti mye rart. Jeg har også prøvd å megle mellom ungdommer som er i familie med tidligere venner o.l., men uten å komme noen som helst vei - nettopp fordi det skal ingenting for å bli stukket ned eller grisebanket. Folk i dag stabber hverandre for 50-lapper og det er faen ikke noe tull en gang.

Jeg er enig med trådstarter. Norge har blitt mye mer "gangster" de senere årene etter min mening og verre kommer det til å bli.
Vis hele sitatet...
"Big if true", som man sier. Hvordan vet vi om dette stemmer da?
Sitat av robhol Vis innlegg
"Big if true", som man sier. Hvordan vet vi om dette stemmer da?
Vis hele sitatet...
Hm, hva tenker du på?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Du hevder at Norge har "blitt mer gangster" og antyder at vi ikke kan stole på kriminalstatistikken fordi det har blitt større mørketall. Hvordan vet man det?
Sitat av robhol Vis innlegg
Du hevder at Norge har "blitt mer gangster" og antyder at vi ikke kan stole på kriminalstatistikken fordi det har blitt større mørketall. Hvordan vet man det?
Vis hele sitatet...
Som sagt så var dette kun min personlige mening basert på erfaringer og hva jeg tror.

Til syvende og sist er det også vanskelig å vite noe 100% konkret når det kommer til miljøer som opererer på motsatt side av loven. Er ikke akkurat slik at kriminelle fører statistikk.
Sitat av Vekst Vis innlegg

Samtidig så er det langt mer konkurranse i mediebildet nå i dag. Dagbladet konkurrer med alle verdens aviser og underholdning. Om du ikke lager engasjerende nyheter, så deles du ikke og du leses ikke og du tjener ikke penger. Og noe av det aller mest engasjerende er nyheter som skaper frykt og sinne. Om du har sett filmen "Nightrider" så skjønner du kanskje hva jeg mener. "If it bleeds it leads".
Vis hele sitatet...
Her var du litt uheldig. Night Rider er den serien/filmen med selveste Hasselhoff’en i hovedrollen, den filmen du sikter til heter «Nightcrawler».
Du er sikkert ikke den første som blander de titlene.
Sist endret av DrDeath; 3. mai 2023 kl. 15:38.
Haha ja, la merke til det senere men var for sent å redigere! Knallgod film forresten, anbefales.
Sitat av Source Vis innlegg
All statistikk tilsier vel nå at kriminaliteten går nedover for hvert eneste år som går omtrent?

Er det alderen og at man plutselig ikke er en del av det unge miljøet lenger som gjør at det virker mer crazy og skummelt? Ser man på statistikken så stemmer ikke det veldig mange tenker om dagen.
Vis hele sitatet...

Tja, viser statistikk faktisk det? Det kommer kanskje an på hvilken statistikk man ser på. Antall henlagte saker har skutt i været. I 2020 henla politiet 18 565 saker på grunn av manglende saksbehandlingskapasitet. Om du sa ser på statistikken om antall domfelte og forelegg, så er det potensielt 18 565 saker som kunne ha resultert i dom/forelegg dersom de ikke ble henlagt. Tallene viser at saker som ble henlagt på grunn av manglende saksbehandlingskapasitet er mer enn doblet siden 2016. Oppklaringsprosenten i 2020 var 48 prosent, så lav har den ikke vært siden 2013.

Om antall domfelte/bøtlagte er mindre i 2020 enn 2016 betyr ikke det at der er mindre krim av den grunn… det viser kun politiet henlegger mye.

Det kan også være at ikke like mange tør anmelde diverse lovbrudd nå i like stor grad som tidligere, nettopp fordi Norge har blitt mer gangster og at det nå har blitt en greie blant ungdom om at ‘tysting’ ikke er greit. Mer enn hva det var før.
Sist endret av venstrehook; 3. mai 2023 kl. 16:06.
Mtp. ungdomskriminalitet og serier som Narcos og Breaking bad etc. De som er ung og dum med manglende livserfaring, tror at de kan bli den nye stor drugkingpinen osv. De ser glorifisering av drugs, violence, money and power og tenker "jeg vil ha den respekten, jeg vil ha penger, jeg vil ha den makten". Ender opp med å bli tatt for mye random dritt-crime, meningsløs saving-face-vold (en fyr var respektløs så slo han ned), ser alt som en trussel som bare kan bli fikset med vold.

Problemet er at man må være både sosialt smart, gatesmart, og generelt smart, for å overleve og progressere i det livet. Det inkluderer kompromisser, samarbeid og å bygge nettverk. Mye kunnskap om hvordan loven virker, livserfaring generelt, karisma. De må kunne spillet. Vold er et last resort redskap man bruker. Er de på toppen redd for å bruke dette? Nei. Men dumme unge idioter som vil ha "street cred" ser på vold som det første og beste redskapet for respekt, penger og makt. Funker det? Ja - men bare på kortsikt. Slike folk overlever sjelden opp til toppen. De som virkelig, VIRKELIG lykkes i den kriminelle underverden - er de som aldri er i avisen og ikke har noe seriøst på rullebladet. Vil tippe at av de 10 største og mest suksessfulle kriminelle i Norge, så har 8 av de null kriminelt rulleblad og er fullstendig usynlig på politiets radar eller har politiet i lommen.

Det er en epidemi av ungdomskriminelle fordi at de ikke er smart nok til å skjønne at om du vil lykkes som kriminell bør du fokusere på et lovlig liv først som en grunnmur. Slik at når du selv går breaking bad har du et solid springbrett. De kalde og kalkulerende typene flink til å manipulere er de som sitter igjen med et godt liv. Unge menn som er aggressiv, impulsiv, fylt med hormoner og med et brennende ønske om å være machoman ender opp død, skadet for livet, i fengsel, eller som low level pawns i crime gamet. De mangler diskresjonen og finessen til å lykkes. Dette er hvorfor voldelige aggressive psykopater som oftest ender opp som "henchmen and muscle".

Jeg vurderte selv å kanskje gå full breaking bad en dag. Men pga. en filleting som gjorde at jeg måtte avlevere DNA og bli tatt bilde av hos politiet (har levd et 99.9% lovlig oppegående liv) - så bestemte jeg meg for å kutte den ideèn. Så kan ikke si at jeg er bedre selv eller har what it takes.

Unge som vokser opp uten en god familie med kjærlighet og støtte rundt seg føler ofte at de like gjerne kan prøve. Fordi at de uansett ikke har noe å tape. For de - så blir gjengene de er en del av surrogatfamile. Der man fyller hullet fra tapt familie med gjengen man er med i. Dette er mye av grunnen til at jeg er en stor tilhenger av UBI (Universal Basic Income). Fordi at denne kriminaliteten kan lett stoppes om unge har den økonomiske støtten til å gjøre noe de brenner for eller har lidenskap for. For å si det sånn. Om en 17 åring som vokste opp på et barnehjem hater livet sitt fordi han ikke har noen, og sitter i kassen på Rema for 150kr timen, da bedømmer ikke jeg de for å bli kriminell. Go for it.

Konklusjon: Man er dum om man blir kriminell som ung, de smarte blir lovlig først og holder hodet lavt. Men ofte så har ikke unge noe å tape - og derfor kan de jo bare go for it anyway. Jeg er sterkt under inntrykket at UBI ville løst mye av ungdomskriminalitet. Vi har råd til det, å si noe annet er bullshit. For mange ungdomskriminelle blir den kriminelle gjengen et surrogat for familie, der de bare vil bli godtatt. Som sekter ser de på det som et brorskap.

Å jobbe 7.5 timer i uken 5 dager i uken i 4 uker kun med 20k utbetalt var hovedfaktoren at jeg sterkt vurderte kriminalitet selv da jeg var ung og dum. Men er det rart at folk vurderer det livet når å slave for samfunnet gir deg så lite for å bidra?
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Sitat av Abishgal Vis innlegg
Mtp. ungdomskriminalitet og serier som Narcos og Breaking bad etc. [...]
Vis hele sitatet...
Jeg tror svært få egentlig tror at serier som Narcos og Breaking Bad forårsaker kriminalitet.

"Uæææ, alle denne fiktive volden/synden gjør folk voldelige/syndige" har alltid vært et populært refreng for ekstremt hårsåre grupperinger som dramatiserer ett eller annet. Lesningen om Jack Thompson er underholdende nok, og naturlig nok er det ingenting som tyder på at han har rett i noe som helst (fordi han er en fundamentalistisk idiot). Tilsvarende retorikk har også blitt brukt om bøker, rock, punk, rap, actionfilm, annen film, enkelte spill, spill generelt, bøker, sjakk, osv. - det er ganske enkelt lavpannet håndvridning av verste skuffe. Har spilt GTA siden jeg var 10, og aldri kjørt over en eneste sexarbeider.
Papaver Somniferum
Skinny's Avatar
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg tror svært få egentlig tror at serier som Narcos og Breaking Bad forårsaker kriminalitet.
Vis hele sitatet...
Jeg hadde selv en kompis som var straight as an arrow frem til han så Breaking Bad, og begynte å planlegge meth-produksjon i detalj.
Jeg tror de fleste ikke lar seg påvirke, men det påvirker definitivt noen. Dette kan igjen spre seg videre til andre.

Jeg tror gangsterkultur kommer fra rappere, influensere, filmer og TV-serier. Når 15-åringer ser opp til gangstere er det naivt å tro at de ikke påvirkes i det hele tatt.
Sist endret av Skinny; 3. mai 2023 kl. 22:22.
Enkle svaret er ja. Oslo begynner å få Sverige storby tendenser og har sett type våpen på andre siden av landet jeg aldri trodde jeg noen gang kom til å se.

Skremmende å se i umodne "kids" sine hender.
Sist endret av Naturgrønn; 3. mai 2023 kl. 23:53.
Sitat av Abishgal Vis innlegg

Å jobbe 7.5 timer i uken 5 dager i uken i 4 uker kun med 20k utbetalt var hovedfaktoren at jeg sterkt vurderte kriminalitet selv da jeg var ung og dum. Men er det rart at folk vurderer det livet når å slave for samfunnet gir deg så lite for å bidra?
Vis hele sitatet...
Du har mange gode poenger, men dette med lønn og film/serier synes jeg blir feil for folk flest.

Når jeg jobbet i oppvaska på en dårlig restaurant som ung og tjente 70kr timen så tenkte jeg ikke at "nå må jeg bli kriminell". Heller ikke når jeg så de mest brutale action og horror filmene.

Hvis sånne ting påvirker deg så er du allerede veldig mottakelig og har nok en liten interesse for det kriminelle livet allerede.

Er det slik at om du tjente 30k isteden så ville du lagt tanken helt bort? Hvor går grensen? 50k? 100k? Er kassa på REMA så ille også? Virker som du drar frem det som worst Job ever.
Sist endret av Source; 4. mai 2023 kl. 03:23.
Sitat av Skinny Vis innlegg
Jeg hadde selv en kompis som var straight as an arrow frem til han så Breaking Bad, og begynte å planlegge meth-produksjon i detalj.
Jeg tror de fleste ikke lar seg påvirke, men det påvirker definitivt noen. Dette kan igjen spre seg videre til andre.

Jeg tror gangsterkultur kommer fra rappere, influensere, filmer og TV-serier. Når 15-åringer ser opp til gangstere er det naivt å tro at de ikke påvirkes i det hele tatt.
Vis hele sitatet...

Høres ut som denne kompisen din skulle sett noen andre filmer istedenfor




Er norsk kultur så mye å hige etter da? Vi har tomrom i oss og i samfunnet som vi forsøker å fylle med importert kultur.
Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg tror svært få egentlig tror at serier som Narcos og Breaking Bad forårsaker kriminalitet.

"Uæææ, alle denne fiktive volden/synden gjør folk voldelige/syndige" har alltid vært et populært refreng for ekstremt hårsåre grupperinger som dramatiserer ett eller annet. Lesningen om Jack Thompson er underholdende nok, og naturlig nok er det ingenting som tyder på at han har rett i noe som helst (fordi han er en fundamentalistisk idiot). Tilsvarende retorikk har også blitt brukt om bøker, rock, punk, rap, actionfilm, annen film, enkelte spill, spill generelt, bøker, sjakk, osv. - det er ganske enkelt lavpannet håndvridning av verste skuffe. Har spilt GTA siden jeg var 10, og aldri kjørt over en eneste sexarbeider.
Vis hele sitatet...
Jeg er selv under samme formening som deg (selv om det kanskje ikke virker sånn utifra posten min). Mener det var noe research på at voldelige spill f.eks gjør folk mindre voldelige ikke mer, fordi at de får utløp for aggressjon og vold fiktivt men jeg er for lat til å finne noen kilde akkurat nå - sto akkurat opp. Jeg har også spilt ultra voldelige spill siden jeg var liten uten å selv være voldelig eller aggressiv.

Poenget var mer at den livsstilen med å selge drugs, og å bli rik fort ved å se folk i den livsstilen og i gangster livet. Gjerne faktisk har, om kun subconsciously, en sterk effekt på unge. Men at voldelige spill og filmer gjør folk voldelige tror jeg ikke matcher med virkeligheten.

At serier som narkos frister folk inn i det livet blir seff bare spekulasjon fra min side. Tror selv at om noe bidrar til å influence unge inn i det livet, så er ikke volden en viktig faktor. Men en bieffekt av unge uten penger og mål i livet til å ønske en shortcut til å bli noen der.

Litt tåkete her sto akkurat opp og er litt sløv i huet enda. Og jeg er seff 100% åpen for å ta fullstendig feil. Men ville bare gjøre det klart at ideèn at voldelige spill, filmer og serier gjør folk voldelige tror jeg selv er BS. De veldig, veldig få som BLIR påvirket av slik - var (igjen - tror jeg) - allerede folk som har en naturlig inklinasjon for vold og aggresjon.