Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  33 3721
Har utleier lov til å nekte deg å leie en bolig på grunnlag av at du er student? Hvis han har det, hvilke regler og bestemmelser er det som gjelder på dette punktet.
Jeg vil da tro at husverten selv bestemmer hvem han skal leie ut leiligheten/hybelen sin til
Når man skal leie ut bolig, kan man ha leietaker-intervju, og hvis huseier ikke liker trynet ditt, kan han/hun gi avslag. Hun kan vel ikke nekte deg å leie fordi du er strudent, afrikansk, allergiker eller strikkhopper, men utleier kan la være å gi deg tilbudet om å bo der, hvis hun rett og slett ikke liker trynet ditt..
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Pope Vis innlegg
Når man skal leie ut bolig, kan man ha leietaker-intervju, og hvis huseier ikke liker trynet ditt, kan han/hun gi avslag. Hun kan vel ikke nekte deg å leie fordi du er strudent, afrikansk, allergiker eller strikkhopper, men utleier kan la være å gi deg tilbudet om å bo der, hvis hun rett og slett ikke liker trynet ditt..
Vis hele sitatet...
Studenter går ikke under rasismeparagrafen, utleier kan nekte så mye han vil...
Utleier bestemmer helt selv hvem han vil leie ut til. Man kunne saktens begynt å krangle om at utleier diskriminerer på ett eller annet vis, men det vil være en tapt sak for deg, vil jeg tro.

Jeg har ingen paragrafer å sikte til, men her har du litt informasjon http://www.jusshjelp.com/bolig10u.htm .

Jeg har selv vært utleier og kommer garantert til å ha en mye mer møysommelig prosess med å velge hvem jeg leier ut til om jeg skulle bestemme meg for å gjøre det samme i fremtiden.
Den undervurderte
Ja. Er jo utleier sitt hus, han må nå selv få velge hvem han vil ha boende der
True phreak.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Studenter går ikke under rasismeparagrafen, utleier kan nekte så mye han vil...
Vis hele sitatet...
Det er likevel en gruppe mennesker som diskrimineres mot, så jeg vil si det er problematisk på mange måter. Det er dog veldig forståelig at studenter er uønsket som leieboere.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Orph Vis innlegg
Det er likevel en gruppe mennesker som diskrimineres mot, så jeg vil si det er problematisk på mange måter. Det er dog veldig forståelig at studenter er uønsket som leieboere.
Vis hele sitatet...
Kanskje det er problematisk, men ikke ulovlig, alle under 18 f. eks diskrimineres mot (av staten) når det gjelder alkohol og tobakk.
Enig med at det er kjipt og diskriminerende. Regner med at huseier tror alle studenter fester, røyker og hører på høy musikk hele tiden. Det er jo helt latterlig å gjøre sånt egentlig. Selv om han kan velge hvem han leier ut til virker han som en fitte
Besserwisser
Sumpen's Avatar
Huseier ser ut til å ha sitt på det rene iht. husleieloven § 1-8

Ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, etnisitet, nasjonal opprinnelse, avstamning, hudfarge, språk, religion, livssyn eller nedsatt funksjonsevne. Slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet. Ved slik diskriminering gjelder likestillingsloven, diskrimineringsloven og diskriminerings- og tilgjengelighetsloven.

Ved utleie av husrom kan det heller ikke tas hensyn til seksuell orientering. Slike omstendigheter kan ikke regnes som saklig grunn til å nekte opptak i husstand, framleie, personskifte eller tillegges vekt ved opphør av leieforholdet.
Vis hele sitatet...
Absorbal stoner
9 0
Hvis du skal flytte inn i en studentbolig så har han ingen rett til å diskrimere deg hvis du er en hyggelig og oppegående person.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Orph Vis innlegg
Det er likevel en gruppe mennesker som diskrimineres mot, så jeg vil si det er problematisk på mange måter. Det er dog veldig forståelig at studenter er uønsket som leieboere.
Vis hele sitatet...
Problematisk, men lovleg. Det er forbode å diskriminere på ei rekkje grunnlag, men jobb og utdanning er ikkje av dei tinga.
Sitat av Sumpen Vis innlegg
Huseier ser ut til å ha sitt på det rene iht. husleieloven § 1-8
Vis hele sitatet...
Rasismeparagrafene er en god tanke, men de virker dessverre ikke etter hensikten. For å dra det ut i det ekstreme, se på følgende samtale mellom utleier (U) og søkende leietager (L):

U: Beklager, men jeg vil ikke gi deg husly.
L: Hvorfor ikke? Er det fordi jeg er sort?
U: Nei, det er fordi jeg misliker deg som person.
L: Hvordan er det mulig? Jeg kom jo nettopp inn døra.
U: Jo, men jeg så umiddelbart at du er sort, og jeg liker ikke sorte mennesker.
L: Aha, så det er på grunn av hudfargen min! Det er ulovlig jf. Husleielove §...
U: Nei, du misforstår. Jeg føler en dyp og intens motvilje mot mørkhudede mennesker. Ikke fordi de er mørke i huden, men fordi alle mørkhudede er kranglevorne drittsekker. Så, jeg misliker deg ikke fordi du er mørk, men fordi du er en skittstøvel. Hadde dere mørkhudede oppført dere som anstendige mennesker, så hadde jeg heller ikke hatet dere. Skjønner du?
L: Men, det er jo rasisme! Å ilegge meg den typen karaktertrekk basert på min hudfarge er regelrett rasisme; det finnes ingen sammenheng mellom hudfarge og
personlige egenskaper!
U: Hva så?
L: Du innrømmer at du er en irrasjonell rasist. Du innrømmer også du, på grunn av dine rasistiske vrangforestillinger, er overbevist (feilaktig!) om at jeg er en drittsekk. Derfor nekter du meg husly, hvilket er ulovlig.
U: Nei. Jeg er en rasist, men det er lov. Loven sier intet om hvorfor jeg mener det jeg gjør, og det er nok at jeg mener at du er en dritt som jeg ikke vil ha deg i hus. Så lenge jeg mener du er en dust og jeg nekter alle mennesker med de egenskapene (uavhengig av hudfarge, kjønn, religion osv., osv.) opphold, så er det ikke diskrimminering. Hvis jeg derimot oppfattet en hvit fyr som en drittsekk av tilsvarende kaliber som deg, men likevel valgte å leie ut til ham, da kunne du snakke om diskrimminering. Men det ville jeg selvsagt ikke ha gjort; jeg vil ikke ha folk jeg ikke liker i hus. Noen hvite er drittsekker, men absolutt alle sorte er det. Slik jeg ser det, og det er nok.

Her har jo egentlig utleier sitt på det tørre, i alle fall på papiret. Blir vanskelig å spå utfallet av en slik sak i retten, da jeg mener det er mer politikk involvert i rettsavgjørelser enn folk flest er komfortable med. En mer realistisk samtale ville dog ha forløpt seg slik:

U: Beklager, men jeg vil ikke gi deg husly.
L: Hvorfor ikke? Er det fordi jeg er sort?
U: Det trenger jeg ikke å svare på. Gå din vei.
L: Du kan vel si hvorfor du ikke vil la meg leie hos deg?
U: Jeg kan, men jeg trenger ikke og jeg vil ikke. Stikk!

Rasisme er noe av det mest idiotiske vårt samfunn er belemret med. Det er unødvendig, ondskapsfullt, og det gjør integreringen vanskeligere. Likevel, så lenge rasisme i seg selv ikke er forbudt - og vi kan ikke forby meninger - så blir et forsøk på å diktere folks råderett over egne midler etter politiske ønsker temmelig søkt. En utleier kan alltids finne en unnskyldning for å ikke ville leie ut, og resultatet blir bare at rasismen blir mer skjult. Den er likevel reell. I tillegg tror jeg at den smørbrødlista over krav kan bli intimiderende for noen og enhver - jeg ville anse det som sterkt ønskelig å kunne snakke med leietager på ett eller annet språk vi hadde til felles - litt kjipt å måtte vente tre timer på at en tolk skal møte opp og betale ham for å oversette dagligdags kommunikasjon. Hvis vedkommende ikke kunne noen av de språkene jeg behersker, og jeg hadde valget mellom en ellers identisk kandidat som jeg kunne snakke med, så hadde jeg leid ut til sistnevnte. Det ville da teknisk sett ha vært diskriminering på bakgrunn av språk, men hvordan skal det bevises? Og her er vi ved et annet viktig punkt: offentlig diktering av folks holdninger skaper antipati. Folk som har et lite snev av fremmedfrykt, stahet og skepsis til myndighetene blir ikke mer positivt innstil til hverken fremmedkulturelle eller myndighetene hvis man får det trædd nedover hodet.

At rasismeparagrafer og diskrimineringsvern skal være på plass ved alle offentlige etater er en selvfølge. For privatrettslige forhold er jeg mer skeptisk. I noen tilfeller er det like selvsagt, sånn som ved adgang til kjøpesenter og lignende - det blir så stort at det i praksis er offentlige område. Men for forhold på lavere nivå, slik som utleie av kjellerleiligheten eller ansettelser i en bedrift med en håndfull ansatte, der tror jeg at denne typen paragrafer ikke virker etter planen, og i noen tilfeller direkte mot sin hensikt.
Sist endret av Myoxocephalus; 22. januar 2013 kl. 12:04.
Første bit ville åpenbart endt med tap i retten. Nei du kommer deg ikke unna med og prøve og vinkle det anderledes.
I den andre biten er jeg helt enig, du vil aldri vinne frem med en slik sak fordi ingen er dumme nok til og gi deg det du trenger for og benytte slike lover, type "Ja du får ikke leie fordi du er svart, du får ikke jobben fordi du er kvinne" osv.

Joda rasismelovgivningen gjelder for privatmarkedet også. Problemet er bare som du sier at det ikke er spesielt enkelt og bevise det.
Jeg fikk ikke en leilighet jeg var på fordi han heller vil ha en pen jente. (Hans ord), så ja, det er opp til utleier.
True phreak.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Problematisk, men lovleg. Det er forbode å diskriminere på ei rekkje grunnlag, men jobb og utdanning er ikkje av dei tinga.
Vis hele sitatet...
Det var akkurat det som var poenget mitt, men jeg la det kanskje frem litt feil. Studenter er dessverre en stor gruppe mennesker som overses så til de grader på mange måter i samfunnet, men det er en annen diskusjon.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Orph Vis innlegg
Det var akkurat det som var poenget mitt, men jeg la det kanskje frem litt feil. Studenter er dessverre en stor gruppe mennesker som overses så til de grader på mange måter i samfunnet, men det er en annen diskusjon.
Vis hele sitatet...
Jepp, men samtidig finst det mange saklege grunner til å diskriminere studenter. T.d. tidshorisont, betalingsevne, alkoholkonsum etc. Studenter som gruppe har ein del karakteristikker som til dels er fornuftig å diskriminere etter. Angre grupper, som t.d. katolikker, mangler samme grad av fellesnemnarar som studentar gjer, som gjer at det er mindre hensiktsmessig å diskriminere etter gruppe, samt historiske årsaker.

Difor er det ikkje veldig urimeleg å tillate diskriminering etter livsfase. Studenter har antakeleg langt større sjans for å flytte dei neste tre åra, lågare betalingsevne, og større sjans for å pådra seg naboklager neste året.
Nå er det jo mange studenter som sliter med å betale samt ikke er den "perfekte" leieboer. Så det kan være at han har dårlig erfaring med studenter.
Jeg selv ville heller hatt en person med ordentlig jobb enn en student som går på skole og ikke har fast inntekt.
Sist endret av Vod0; 22. januar 2013 kl. 21:14.
True phreak.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Jepp, men samtidig finst det mange saklege grunner til å diskriminere studenter. T.d. tidshorisont, betalingsevne, alkoholkonsum etc. Studenter som gruppe har ein del karakteristikker som til dels er fornuftig å diskriminere etter. Angre grupper, som t.d. katolikker, mangler samme grad av fellesnemnarar som studentar gjer, som gjer at det er mindre hensiktsmessig å diskriminere etter gruppe, samt historiske årsaker.

Difor er det ikkje veldig urimeleg å tillate diskriminering etter livsfase. Studenter har antakeleg langt større sjans for å flytte dei neste tre åra, lågare betalingsevne, og større sjans for å pådra seg naboklager neste året.
Vis hele sitatet...
Nå tenkte jeg egentlig mer på andre ting, ikke nødvendigvis i forhold til husvære. Jeg har full forståelse for at en huseier ikke ønsker å leie ut til studenter, men jeg har aldri støtt på det selv.
Sist endret av Orph; 22. januar 2013 kl. 21:29.
Alder er ikke nevnt i husleieloven ei heller noen andre diskriminerings-relaterte lover. (annet enn arbeid men det er ikke relevant her) Men det kan tenkes at det er noen EU regler som sier noe om det. Jeg har lest og hørt at denne saken slettes ikke er sikker på bakgrunn av bl.a dette. (husker veldig lite av hvorfor dog)
Du vil desverre være nødt til og kjøre en rettsak på det siden norske lover ikke regulerer en slik form for aldersdiskriminering. Kanskje vinner du kanskje ikke. Og uansett så vil du også måtte bevise at nettop denne grunnen ligger under sakens utfall. Noe som nevnt mange ganger er bortimot umulig.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Znusken Vis innlegg
Jeg fikk ikke en leilighet jeg var på fordi han heller vil ha en pen jente. (Hans ord), så ja, det er opp til utleier.
Vis hele sitatet...
Han har vel ikke lov til å diskriminere på kjønn, så det er vel egentlig ulovlig.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Han har vel ikke lov til å diskriminere på kjønn, så det er vel egentlig ulovlig.
Vis hele sitatet...
Ja, men hvordan skal det bevises? Ord mot ord, anklager har bevisbyrde.
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Ja, men hvordan skal det bevises? Ord mot ord, anklager har bevisbyrde.
Vis hele sitatet...
Joda, det er sant, men det betyr ikke at det er lovlig, bare vanskelig å bevise.
Sitat av Choobe Vis innlegg
Joda, det er sant, men det betyr ikke at det er lovlig, bare vanskelig å bevise.
Vis hele sitatet...
Det fører til et nytt spørsmål, vil man virkelig kverrulere for å bo et sted hvor utleier ikke vil ha deg?
bare pass på at student ikke er dame eller svart, så kan du nekte så mye du vil uten at noen bryr seg
Aha, var det det utleier sa. Jeg trodde det bare var studenter jeg. Og siden jeg ikke klarer og knytte studenter opp til noen av betydningene i loven valgte jeg alder, som er heller lite relevant. Men kjønn, vel det er jo noe annet.

Men uansett du klarer aldri å bevise det, som sikkert er nevnt 8 ganger i tråden allerede.

Men jeg ville nå vært litt usikker på en slik utleier. Kanskje jenter burde styre langt unna en slik fyr eller så kommer han vel snikende når de kommer drita hjem. Æsj.
Sist endret av Malanthor; 23. januar 2013 kl. 22:28.
Jeg skjønner ikke hvorfor folk legger seg så opp i dette. Selvfølgelig kan en person velge selv hvem han vil leie huset sitt til. Det er vel vanlig at noen folk ikke vil leie ut til studenter, og det er irriterende, men helt forståelig.

Sitat av Choobe Vis innlegg
Han har vel ikke lov til å diskriminere på kjønn, så det er vel egentlig ulovlig.
Vis hele sitatet...
Han velger da selv hvem han vil ha der, skal han kreve å få bo der?
Sur og sarkastisk
droppboks's Avatar
Sitat av happy violence Vis innlegg
Jeg skjønner ikke hvorfor folk legger seg så opp i dette. Selvfølgelig kan en person velge selv hvem han vil leie huset sitt til. Det er vel vanlig at noen folk ikke vil leie ut til studenter, og det er irriterende, men helt forståelig.



Han velger da selv hvem han vil ha der, skal han kreve å få bo der?
Vis hele sitatet...
Det er litt tricky, han har lov å velge selv, så lenge ingen av kriteriene er hudfarge, kjønn, seksuell legning, eller religion(?).

Men så klart så lenge han SIER det er andre grunner kan han holde på som han vil...
Sitat av Spelevinken Vis innlegg
Enig med at det er kjipt og diskriminerende. Regner med at huseier tror alle studenter fester, røyker og hører på høy musikk hele tiden. Det er jo helt latterlig å gjøre sånt egentlig. Selv om han kan velge hvem han leier ut til virker han som en fitte
Vis hele sitatet...
Problemet er at dette stemmer svært ofte. Det er ofte slik med ungdommene, at de ønsker å feste å høre på høy musikk.

Jeg er selv utleier, og jeg leier heller ikke ut til studenter, når man kan få etlaberte folk i hus som har festet fra seg, og har en stabil jobb med stabil inntekt.
Sist endret av Fuzzybossen; 23. januar 2013 kl. 23:36.
En huseier bestemmer selv over sin egen eiendom. Han kan nekte hvem som helst, utenom offentlige myndigheter, å være på hans eiendom.
Han sier han ikke ønsker å leie ut til studenter, og det er unødvendig at en student kommer på visning, om han ikke kommer til å velge h*n uansett.
Nei han bestemmer ikke selv. Han bestemmer innenfor visse rammer. Han kan foreksempel ikke si at han ikke leier ut til svarte eller kvinner. Da kan han få seg en fin liten bot eller en ferie i en celle.
Mange som sier de bare leier ut til ikke-røykere, og jeg ser virkelig ikke problemet.
Det er utleier sitt hus, og han bør nå få lovt til og velge hvem han vill ha boende hos seg eller ikke.
Sitat av Malanthor Vis innlegg
Nei han bestemmer ikke selv. Han bestemmer innenfor visse rammer. Han kan foreksempel ikke si at han ikke leier ut til svarte eller kvinner. Da kan han få seg en fin liten bot eller en ferie i en celle.
Vis hele sitatet...
Ingen skal komme å fortelle meg hvem jeg skal leie ut til. Ville jeg ikke hatt svarte leieboere, så holder det at jeg sier nei. Det trenger ingen begrunnelse. Når man leier ut, så er det alltid flere kanidater og alle, hvite som svarte må forvente at man kanskje velger noen andre enn dem.
Det var ikke det jeg svarte på. Jeg svarte på et juridisk grunnlag. Selfølgelig kan du jukse deg unna og måtte ta konsekvensene for din handling, men det kan du gjøre med svært mange lover. :P