Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 4819
Jeg jobber på en restaurant som er en del av et bydelssenter med dagligvare, blomsterbutikk etc. Utenfor senteret pleier det å stå en mann som selger Sorgenfri (et gatemagasin som selges av narkomane i Trondheim, som =Oslo og Plan-B).
Han er av og til innom og kjøper mat hos oss (burgere), men er ofte innom for å bruke toalettet i litt over normal tid, for å si det slik. I forrige uke gikk brannalarmen for hele senteret, sjefen min fant ham sittende på toalettet mens han varmet heroin. Han har tidligere blitt sittende der over stengetid slik at alarmen har gått av idet han fant ut at han skulle hjem. Han har også en venninne som er i det samme miljøet. Hun er også innom oss fra tid til annen, alene eller sammen med kompisen. Har hatt noen episoder der hun har stjålet kaffe, men sjefen min mener at det ikke er noe vondt i dem og vil ikke stenge dem ute.

Så over til det jeg under meg over: de kommer av og til inn i restauranten og spør meg om nøyaktig klokkeslett og dato som de tilsynelatende skriver inn på en mobiltelefon. Dette har vel skjedd 3 ganger de siste fire månedene når jeg har vært på jobb, og jeg klarer ikke å finne ut hvorfor de skal ha klokkeslett og dato SÅ ofte?

Hvis telefonen er stjålet, trenger en jo ikke å skrive inn dato og klokke på nytt? Og telefonene ser ikke helt nye ut heller. Både kvinnen og mannen har kommet hver for seg og spurt.

Noen teorier?
Det er nok deres måte å holde styr på livet.
Sønn av kongen
Ru11er's Avatar
De har nok faste rutiner på når de skal ta heroin, så det er sikkert greit å få en viss innsikt på hvordan de ligger an.
På eldre tlf-er må man putte inn dato og klokke slett hver gang de startes på nytt. Mulig dette er grunnen
Kanskje mobilene går tom for batteri, og når de har fått ladet dem opp igjen er klokkeslett og dato tilbakestilt?
L'espoir's Avatar
Trådstarter
29 7
Sitat av AUX Vis innlegg
På eldre tlf-er må man putte inn dato og klokke slett hver gang de startes på nytt. Mulig dette er grunnen
Vis hele sitatet...
Det kan jo være grunnen, men det er vel ganske gamle telefoner? De mobilene er riktignok ikke smarttelefoner, men ikke så veldig gamle heller. Kan prøve å se litt nøyere etter neste gang de er innom.
Hvis de skal ha nøyaktig, digitalt klokkeslett, er det nok bare for.å stille klokka? Regner med at det finnes en del klokker rundt omkring som det er lett å se på. Dato ser man på aviser. Det er vel rett og slett en litt sær ting å gjøre.
Sitat av Ru11er Vis innlegg
De har nok faste rutiner på når de skal ta heroin, så det er sikkert greit å få en viss innsikt på hvordan de ligger an.
Vis hele sitatet...
Øøh.. Lol?
Hadde det bare vært så enkelt at heroinister injiserte heroin etter et tidsskjema...
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Er nok som fler her sier, at de vet når de skal ta dosene sine, og de har kanskje ikke klokke og mobil og sånt.. =/
Har ingen selv opplevd den akkutte følelsen av å MÅTTE vite hva klokka er, spesielt under litt spesielle omstendigheter (rus, noia + diverse)? :P Ser i hvert fall for meg at narkomane kan få denne trangen, er nok ikke noe mer mystisk enn det
L'espoir's Avatar
Trådstarter
29 7
Sitat av lilpsych Vis innlegg
Er nok som fler her sier, at de vet når de skal ta dosene sine, og de har kanskje ikke klokke og mobil og sånt.. =/
Vis hele sitatet...
De har mobiler, de taster det inn på mobilen når jeg sier hva klokken er.

De er forresten veeeldig nøye på at klokken skal være NØYAKTIG. Når jeg sier hva som står på kassen spør de "Helt sikker? Går den rett?"
Jeg tror de gjør det bare for å gjøre det. Der er deres egen lille greie. Når jeg jobbet på belastede steder som Oslo S var det alltid han ene karan som spurte hva klokka var og hvilken t-bane som stoppa på National. Dette gjorde han omtrent hver onsdag og det var alltid meg han spurte.

Enten for the lulz ellers så er det bare en form for usikkerhet og at de må ha en viss ting bekrefet mange ganger.
King of Destructions
lilpsych's Avatar
Sitat av L'espoir Vis innlegg
De har mobiler, de taster det inn på mobilen når jeg sier hva klokken er.

De er forresten veeeldig nøye på at klokken skal være NØYAKTIG. Når jeg sier hva som står på kassen spør de "Helt sikker? Går den rett?"
Vis hele sitatet...
Mulig tvangstanker eller noe sånt da. Hmm.
Sitat av lilpsych Vis innlegg
Mulig tvangstanker eller noe sånt da. Hmm.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det kan være tvangstanker. eller så kan det hende at de vill ha noen og snakke med og er bare dette de klarer og starte med?

Men for og finne ut hvorfor så kan du vell bare spørre dem?
Gi dem feil tidspunkt og dato, og se hva som skjer?
Sitat av L'espoir Vis innlegg
Jeg jobber på en restaurant som er en del av et bydelssenter med dagligvare, blomsterbutikk etc. Utenfor senteret pleier det å stå en mann som selger Sorgenfri (et gatemagasin som selges av narkomane i Trondheim, som =Oslo og Plan-B).
Han er av og til innom og kjøper mat hos oss (burgere), men er ofte innom for å bruke toalettet i litt over normal tid, for å si det slik. I forrige uke gikk brannalarmen for hele senteret, sjefen min fant ham sittende på toalettet mens han varmet heroin. Han har tidligere blitt sittende der over stengetid slik at alarmen har gått av idet han fant ut at han skulle hjem. Han har også en venninne som er i det samme miljøet. Hun er også innom oss fra tid til annen, alene eller sammen med kompisen. Har hatt noen episoder der hun har stjålet kaffe, men sjefen min mener at det ikke er noe vondt i dem og vil ikke stenge dem ute.

Så over til det jeg under meg over: de kommer av og til inn i restauranten og spør meg om nøyaktig klokkeslett og dato som de tilsynelatende skriver inn på en mobiltelefon. Dette har vel skjedd 3 ganger de siste fire månedene når jeg har vært på jobb, og jeg klarer ikke å finne ut hvorfor de skal ha klokkeslett og dato SÅ ofte?

Hvis telefonen er stjålet, trenger en jo ikke å skrive inn dato og klokke på nytt? Og telefonene ser ikke helt nye ut heller. Både kvinnen og mannen har kommet hver for seg og spurt.

Noen teorier?
Vis hele sitatet...
Å spørre om dato og klokkeslett 3 ganger på 4 måneder kan da umulig være SÅ ofte. Det er neppe noe mer dramatisk enn at de faktisk må stille klokka.

Off topic så skjønner jeg ikke at dere lar junkier skyte dop på toalettene deres.
Nå ble jeg nysgjerrig - kan du spørre dem hvorfor, neste gang det skjer..? Kan jo hende de har meldeplikt for å få penger eller noe slikt, og
ikke har råd til å bomme på skjema?
Jeg pleier å gjøre det for å mind-fucke trøndere som jobber i utelivsbransjen.
Sitat av Knask Vis innlegg
Øøh.. Lol?
Hadde det bare vært så enkelt at heroinister injiserte heroin etter et tidsskjema...
Vis hele sitatet...
Kanskje de gjør det for å prøve å begrense seg og da ha mer kontroll?
Sitat av PerPerPerPer Vis innlegg
Kanskje de gjør det for å prøve å begrense seg og da ha mer kontroll?
Vis hele sitatet...
I så tilfelle er det vel temmelig tydelig at det ikke fungerer optimalt?

Sitat av L'espoir Vis innlegg
Dette har vel skjedd 3 ganger de siste fire månedene når jeg har vært på jobb, og jeg klarer ikke å finne ut hvorfor de skal ha klokkeslett og dato SÅ ofte??
Vis hele sitatet...
Redpilled alfahann
Rus og lite søvn har gjort at de tror de kan reise i tid.For å sjekke om tidsreisen var virkelig ber de om det eksakte klokkeslettet.
Vel, hvis det hadde vært meg ville jeg nok også stusset litt på dette. Men med så kraftig abstinenssyndromer er det nok ikke så lett å holde styr på hverken tid, dato eller hvor man i det hele tatt befinner seg, til tider. Det er meget mulig at disse rett og slett er uklare og surrete i hodet. Livskvaliteten og omgangskretsen/kriminelle miljøer hjelper nok heller ikke på saken. Jeg vil nok tørre å påstå at de har blitt påvirket av Langtidsbruk samt at ren heroin er langt mindre skadelig enn midlene som brukes til å blande det ut med. Tviler på at disse folkene får hendene sine i gullgruven, for å si det slik. Ikke rart de blir litt tussete. At de er likegyldige ovenfor sine sosiale antenner ved å oppsøke deg på den måten er jo også et tegn i seg selv, i grunnen.
Dettes skyldes at narkomane hele tiden bytter SIM-kort i telefonene sine. De kjøper nye startpakker når de glemmer PIN-koder og låner andres SIM-kort når kun en av dem har batteri på telefonene. Typisk scenario er at hun har penger på sitt kontantkort, men ingen batteri og omvendt.

EDIT: Om det ble uklart, man må ta ut batteri for å bytte SIM-kort og klokken må stilles på nytt.
Sist endret av m0nte; 10. april 2012 kl. 01:38.
Sitat av susej Vis innlegg
Har ingen selv opplevd den akkutte følelsen av å MÅTTE vite hva klokka er, spesielt under litt spesielle omstendigheter (rus, noia + diverse)? :P Ser i hvert fall for meg at narkomane kan få denne trangen, er nok ikke noe mer mystisk enn det
Vis hele sitatet...
Har dette hele tiden, tar gjerne opp mobilen hvert femte minutt for å sjekke tiden. Får mange kommentarer på det, men det har blitt en slags tvang nesten .

Men kan heller ikke skjønne hvorfor de må ha det nøyaktige tidspunktet og dato, kanskje de har visse dager hvor de møter dealere?
Må sikkert sende meldekort til NAV for og få penger?
Sitat av L'espoir Vis innlegg
Har hatt noen episoder der hun har stjålet kaffe, men sjefen min mener at det ikke er noe vondt i dem og vil ikke stenge dem ute.
Vis hele sitatet...
Ehh..? Den var ny. Flott at det finnes medmennesker her i landet.

Sitat av L'espoir Vis innlegg
Noen teorier?
Vis hele sitatet...
Reality check. Har de store pupiller de gangene de spør om dato og klokkeslett?
Sitat av m0nte Vis innlegg
Dettes skyldes at narkomane hele tiden bytter SIM-kort i telefonene sine. De kjøper nye startpakker når de glemmer PIN-koder og låner andres SIM-kort når kun en av dem har batteri på telefonene. Typisk scenario er at hun har penger på sitt kontantkort, men ingen batteri og omvendt.

EDIT: Om det ble uklart, man må ta ut batteri for å bytte SIM-kort og klokken må stilles på nytt.
Vis hele sitatet...
Dette kan stemme.

Satt en gang på bussen til byn da to narkomaner satt seg i setene foran meg. De dreiv å styrte med mobilene sine der de byttet simkort en god del ganger og spurte meg om nøyaktig tid og dato rundt 4-5 ganger.
Det rare var egentlig at de spurte meg opp til flere ganger om det var helt nøyaktig :s
Winter is coming
Jeg ser for meg det er som m0nte sier. At de bytter sim-kort eller at batteriet er tatt ut av mobilen for en eller annen grunn.
De som selger har jo ofte flere telefoner og flere sim-kort, så det virker logisk imo.

Edit: Ofte når jeg har sett dokumentarer om narkomane får de beskjed av dealeren sin til å møte til et bestemt sted til et bestemt tidspunkt. Det kan jo også være en grunn til at klokka må være heeelt riktig.
Sist endret av Zatikora; 10. april 2012 kl. 09:27.
De flørter bare med deg!
Jeg har nesten samme problemet på jobb, bare at de spør etter røret sitt.
Sitat av dynamite Vis innlegg
Jeg har nesten samme problemet på jobb, bare at de spør etter røret sitt.
Vis hele sitatet...
Når ble det et problem? du er jævlig heldig hvis du ikke har store nokk problemer til og ignorere noen narkomane som spør etter røret sitt...