Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1532
Hvis Ola kjøper produkt A fra butikk B for 10kr per enhet, så har Ola betalt 25% MVA på vare A til butikk B, som butikk B videre skylder staten. Dermed har Ola betalt staten 2,5kr for produkt A.

Til spm: Hvis Ola vil videreselge produkt A til andre, skal Ola legge på 25% til 10kr, trekke fra eller la prisen være den samme for å ende opp med verken avkastning eller å gå i minus når han videreselger produktet.

Jeg lurer altså på om selskaper/privatpersoner må betale MVA for et gitt produkt i hvert ledd eller ikke?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Svaret er veldig enkelt. Står du i MVA-registeret trekkjer du ifrå innkommande MVA, og legg til MVA på utgåande pris. Det er Meir-VerdiAvgift. Altså ei avgift på meirverdien.

Står du ikkje i MVA-registeret må du betale MVA til siste ledd i kjeda som er MVA-registrert, men ikkje for eventuell forteneste du har.

Kjøper eit foretak inn eit produkt for viaresal betaler dei MVA av innkjøpsprisen til seljar av produktet, og krev inn MVA på utsalspris av den dei sel til. Differansen skal staten ha.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Svaret er veldig enkelt. Står du i MVA-registeret trekkjer du ifrå innkommande MVA, og legg til MVA på utgåande pris. Det er Meir-VerdiAvgift. Altså ei avgift på meirverdien.

Står du ikkje i MVA-registeret må du betale MVA til siste ledd i kjeda som er MVA-registrert, men ikkje for eventuell forteneste du har.

Kjøper eit foretak inn eit produkt for viaresal betaler dei MVA av innkjøpsprisen til seljar av produktet, og krev inn MVA på utsalspris av den dei sel til. Differansen skal staten ha.
Vis hele sitatet...
Takk for utfyllende svar! Så i teorien, hvis jeg er et selskap og jeg står i MVA registeret, så kan jeg kjøpe produktet for 10kr og videreselge det til samme pris og ende opp med å verken tape eller vinne på salget? Dermed så bare overføres MVA til neste ledd da.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av KingJay Vis innlegg
Takk for utfyllende svar! Så i teorien, hvis jeg er et selskap og jeg står i MVA registeret, så kan jeg kjøpe produktet for 10kr og videreselge det til samme pris og ende opp med å verken tape eller vinne på salget? Dermed så bare overføres MVA til neste ledd da.
Vis hele sitatet...
Korrekt oppfatta.
Offtopic (litt), men prosentregningen i eksempelet blir vel feil. Når varen kjøpes for 10 kr inkl mva er det betalt 2 kr i mva.
(8 + 25% = 10)
Sitat av dggr Vis innlegg
Offtopic (litt), men prosentregningen i eksempelet blir vel feil. Når varen kjøpes for 10 kr inkl mva er det betalt 2 kr i mva.
(8 + 25% = 10)
Vis hele sitatet...
Nei du tenker litt feil nå
10/100x25 = 2,5
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Nei du tenker litt feil nå
10/100x25 = 2,5
Vis hele sitatet...
Det du regner ut der er 25% av 10, men 10 er allerede lagt til 25%. :-)
Hva hvis man ikke er i MVA registeret, og selger produktet videre som privatperson? Sier staten at man skal legge til 25% da eller kan man bare selge produktet til samme pris og ikke skylde staten noe penger? Hva hvis man kjøper produktet for 10 kr som en privatperson og selger det videre til 20kr, er man MVA skyldig til staten da?

Som jeg har skjønt det, så må man som et selskap søke om å bli MVA registrert etter å ha passert 50.000kr omsetning i løpet av 12mnd. I mellomtida så skal man ikke altså betale moms. Hva skjer hvis man passerer 50.000 etter 5 år, må man betale MVA for alle foregående år da?

Sitat av dggr Vis innlegg
Det du regner ut der er 25% av 10, men 10 er allerede lagt til 25%. :-)
Vis hele sitatet...
Helt riktig det du sier hehe. Synes det er veldig on topic jeg. Man legger til 25% på utsalgsprisen. Jeg trakk 25% av utsalgspris inkl.
moms.
Sitat av KingJay Vis innlegg
Hva hvis man ikke er i MVA registeret, og selger produktet videre som privatperson? Sier staten at man skal legge til 25% da eller kan man bare selge produktet til samme pris og ikke skylde staten noe penger? Hva hvis man kjøper produktet for 10 kr som en privatperson og selger det videre til 20kr, er man MVA skyldig til staten da?

Som jeg har skjønt det, så må man som et selskap søke om å bli MVA registrert etter å ha passert 50.000kr omsetning i løpet av 12mnd. I mellomtida så skal man ikke altså betale moms. Hva skjer hvis man passerer 50.000 etter 5 år, må man betale MVA for alle foregående år da?



Helt riktig det du sier hehe. Synes det er veldig on topic jeg. Man legger til 25% på utsalgsprisen. Jeg trakk 25% av utsalgspris inkl.
moms.
Vis hele sitatet...
når du har omsett for mindre enn 50.000kr så er du ikke med i mva/moms registeret. det vil si at du kan ikke kreve inn moms. men du må derimot betale moms på produktet du har kjøpt, men kan ikke kreve moms fra kundene du selger det videre til. du er i praksis som en privatperson iom en privatperson betaler moms på alle butikker, men prisen oppgitt i ink. moms

er du med i moms registeret så betaler du moms, men får igjen momsen igjen fordi du fakturerer kunden din for moms igjen, sjønner ?

kjøper du en penn for 10kr inkl. moms så koster pennen 8kr eksl moms, men bedriften du kjøpte pennen med skal kreve inn 2kr i moms.

selger du pennen videre for 20kr så koster pennen 16.25kr eksl. moms.
3.75 kr skal du kreve inn som moms, derav blir prisen 20kr.

siden du kjøpte pennen for 10kr derav 2kr moms, kan du trekke ifra 2kr på momsregnskapet ditt.

siden du solgte pennen for 20kr derav 3.75kr moms, skal du gi staten 3.75kr i moms. men på skatteligningen trekker du ifra 2kr siden du kjøpte pennen, så staten får 1.75kr. derav differansen

så du kan si at er du med i moms registeret får du igjen moms på innkjøpte varer, men betaler inn videre moms til staten
Sist endret av stonehard; 4. januar 2014 kl. 00:48.