Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  36 5773
Jeg røyker stort sett hasj hver kveld, men tar meg en nyktremåned hvert år for å klare opp i toppen. De senere årene har jeg stort sett drukket svært lite, men det siste året har det hendt oftere enn før at jeg har drukket meg god og brisen på whisky og/eller øl. Da omtrent alltid i kombinasjon med hasj, og jeg blir _aldri_ fyllesjuk. Dvs. det hender jeg er litt småsliten og slapp, men opplever aldri tømmermenn, kvalme o.l.

Nå har jeg startet nyktreperioden min igjen, og har vært nykter i litt over en uke. Siden jeg startet (eller sluttet, om du vil) har jeg drukket meg brisen på øl to ganger (altså intet brunt brennevin), i lave/moderate mengder. Begge gangene har jeg våknet opp med en forferdelig hodepine dagen etter, og dene ene gangen var jeg så dårlig at jeg måtte sitte og spy i 15-20 min. før jeg klarte å gå ut døra og gå på jobb.

Iom. at jeg har hatt jevnlig omgang med både hasj og alkohol i mange år, burde jeg ha greie på dette, men fyllejsuke har altså aldri vært noen problemstilling for meg med mindre jeg har drukket meg aldeles snydens. For meg kan det virke som om hasjrøyking i forbindelse med alkoholrusen er det som har hindret meg i å bli fyllesjuk, selv om logikk tilsier at dette ikke er tilfelle.

Jeg snakker altså ikke om hasjrusens evne til å dempe/lindre fyllesjuke når den først har inntrådt, jeg røyker aldri mornings før jeg går på jobb.

Noen erfaringer/tanker om dette?
Det du forteller er helt korrekt i mitt tilfelle. Røyker jeg hasj samtidig som jeg drikker (gjerne litt etter jeg har drukket for mister lysten på alkohol etter trekk), så har jeg aldri blitt kvalm dagen etter. Blitt sliten selv, orket lite etc, men når jeg tenker over det kan jeg ikke si jeg har blitt dårlig. Har jeg drukket så mye alkohol at jeg har blitt full, men ikke røyket hasj, så har det skjedd ofte at jeg har blitt kvalm dagen etter. Skulle likt å vite hva årsaken til at det faktisk kurerer kvalmen dagen derpå er.

Vidunder medisin!

Hendt jeg har blitt dårlig av trekk når jeg er full, men det er en annen sak.
Sist endret av Trippa; 25. januar 2008 kl. 18:50.
Ja har venta på en tråd om dette. Aldri lest noe om dette før, men årner meg alltid med nattings når jeg skal på fylla. Jeg har veldig fyllesyke dagen etter, men når jeg røyker nattings så hjelper det alltid. Både med kvalmen dagen etter og hodepinen. Må fortsatt drikke masse vann, og få i meg godt med næring, men røykingsen hjelper nå veldig. Ikke dagen etter, da kommer nervene, men etter ei fyll blir det reparering
Kan bekrefte at jeg har samme erfaringer. Det som også hjelper er hvis jeg ER fyllesjuk, og ta meg et trekk, da blir plagene borte med en gang.
Hasjen fjerner ikke fyllesjuken min hvis jeg røyker kvelden før, men når jeg har røyket så begrenser jeg gjerne alkoholinntaket betraktelig. Tenker at jeg er beruset nok nå, og trenger ikke mer, hvis ikke ender det bare i søl. Når jeg er ute og ikke røyker samtidig, kan det fort ende med at jeg blir veldig full, og får en sur dag derpå.

Jeg klarer rett og slett å begrense meg mer og tenke mer fornuftig når jeg røyker.
Sist endret av Aryer; 25. januar 2008 kl. 22:02.
Jeg er klar over at hasjrøyking til en viss grad lindrer fyllesjuka når den først har oppstått, og jeg er også klar over at man gjerne begrenser seg litt mer når man kombinerer de to rusmidlene. Men jeg drikker meg sjelden så snydens at jeg ikke har telling på flaskene, og de siste to gangene har jeg ikke drukket noe mer enn vanlig (m/ hasj). En sixpack en av gangene, åtte øl den andre.

Har tenkt litt mer, og kommet fram til at det kan ha noe med hasjrusen som fremdeles sitter i hodet når jeg våkner å gjøre. Jeg sover også bedre i hasj/alkoholrus enn i bare alkoholrus, og kanskje en time eller to lenger også.
nå fins det folk som aldri blir kleine heller da. (som meg)
Drakk meg kanon på 40% av ett elr annet slag (husker ikke hva), dagen etter var jeg kun litt tørr i halsen og trøtt. Har aldri røyka hasj.
Hasj er jo ganske så stimulerende, om det er riktig ordet å bruke her. Og man sover jo generelt (hvertfall jeg) bedre i en mild og god hasjrus. Men joda, om man først har fått skikkelig fyllesjuke kan reven hjelpe deg gjennom dagen Men det er noe i det du sier xtapoaghehr, at hasj kombinert med alkohol gir økt sjanse for en lettere dag dagen etter enn rent alkohol inntak. Men jeg opplever ikke fyllesjuke så ofte allikevel, med hasj i bilde eller uten, men kan sies at det hovedsaklig har med å gjøre at jeg ikke drikker meg sanseløs om jeg først rører alkohol. Om du gjør det however, hjelper det godt å sove ut skikkelig dagen etter, men i enkelte tilfeller er fyllesjuke en ustoppelig konsekvens av en sanseløs kveld på apefylla.
Sist endret av Sky; 26. januar 2008 kl. 01:08.
Tror det har noe med at det kjære hodet våres arbeider ganske mye med å kvitte seg med alkoholen, og vis man sovner i denne tilstanden, så får man vondt dagen derpå.

Kankjse cannabis bare... Setter hele kropp, sinn og hode i "slapp-av"-modus?
sant nok, men uansett er det 100% sikkert att er du en hasjis så er d ingenting som hjelper mer enn å røyke, jo mer jo bedre, uansett er hasj beroligende som blant annet valium å slikt, som også hjelper visst du spiser før og etter... men uansett, er så fjern nå, klarer ikke få fram poenget mitt skikkelig
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hasj kan ikke måle seg med benzoer etter min mening. Bezoer fungerer både beroliggende psykisk og fysisk, men hasj for min del virker mer peroliggende fysisk.
Sitat av slimp
nå fins det folk som aldri blir kleine heller da. (som meg)
Drakk meg kanon på 40% av ett elr annet slag (husker ikke hva), dagen etter var jeg kun litt tørr i halsen og trøtt. Har aldri røyka hasj.
Vis hele sitatet...
Du er av samme typen ja, blir aldri dårlig whatsoever. Men dette er faktisk noe man våkser av seg. Etter hvert som man blir eldre, opplever man oftere bakrus man ikke fikk i ungdomstiden (15-20). De jeg har snakket med begynte å merke bakrusen etter de passerte 30, og sa de tålte mindre da.

Anngående hasj og bakrus. Virkes ut som det er mange her som har fått noe nytte ut av hasj/alkohol-rusen deres. Røyker ikke selv, så tørr ikke påstå noe som helst. Bortsett fra at det ligger litt utenfor logikkens rekkevidde. =)
Hvorfor ligger det utenfor logikkens rekkevidde?
Hvis du har fylleangst og er kvalm som faen vil jeg tro mange vil føle seg bedre etter en liten joint dagen derpå.
Vet ikke hvor logikken ligger men jeg kan bekrefte dette ved MANGE tilfeller.
Vær gang jeg drikker meg god og full og ikke har endt kvelden med en liten blås får jeg en satans skallebank når jeg våkner. Men 100% av tilfellene hvor jeg har tatt en blås har jeg vært fin i formen når jeg våkner. Seff litt redusert men ellers topp.

Samme hvis jeg våkner med skallebank og tar meg en blås så går det over på 10 sek.
(ノಠ益ಠ)ノ彡┻━┻
Alphanio's Avatar
Dette er jo helt sikkert fordi man får mindre lyst å drikke, tar det roligere.
En som har røyket bruker alltid å ligge 6-7 pils bak meg når vi drikker i lag.

Jeg tror fyllesjuke har stor sammenheng med hvor mye man drikker å gjøre.
Sitat av Alphanio
Dette er jo helt sikkert fordi man får mindre lyst å drikke, tar det roligere.
En som har røyket bruker alltid å ligge 6-7 pils bak meg når vi drikker i lag.

Jeg tror fyllesjuke har stor sammenheng med hvor mye man drikker å gjøre.
Vis hele sitatet...

Nei nei. Jeg røyker aldri før jeg drikker. Men når jeg er ferdig og før jeg skal sove eller når jeg våkner opp i bakrus. Hvis jeg røyker før jeg legger meg så våkner jeg opp stort sett uten bakrus og hvis jeg ikke gjør det våkner jeg opp med skallebank,.
Tar jeg en blås i bakrusen (noe som ikke altid er like godt men mere kvalmende) så forsvinner bakrusen med engang
I går natt ble jeg kanon dritings. Drakk sprit. Hadde det ikke vært for at jeg fikk et par trekk av en venn før vi la oss tror jeg at jeg hadde vært temmelig fyllesjuk nå.
hva med at hasj øker forbrenninga, og dermod framskynder nedbrytingen i kroppen?
Damn! Der sa du noe som faktisk er veldig sannsynelig. Jeg var ganske så lubben før jeg begynte å røyke hasj btw.
Sitat av billy
hva med at hasj øker forbrenninga, og dermod framskynder nedbrytingen i kroppen?
Vis hele sitatet...
Etter det jeg har hørt, finnes det ikke noe stoff som bryter ned alkoholen i blodet. Man forbrenner ca 0.12 - 0.18 promille i timen uansett om du sover, løper maraton eller styrter Niagara fossen. Forbrenninga er konstant. Vann kan derimot fungere mot dehydrering i kroppen, som er den mest vanlige årsaken til den godt omtalte skallebanken.
Sist endret av SnippeX; 17. februar 2008 kl. 18:00.
har også lest det, og sannsynligvis gjelder det hasj også da..men, har noen forsket på det? (bortsett fra div. brukere her da selvsagt og ville de offentligjort et slikt resultat?
Jeg drakk meg nokså møkka dritings på nyttårsaften, og på rommet der jeg sov satt det fire stk og røyka hasj. Jeg våknet uten noen form for bakrus, så det er nok noe i det ja.
Sitat av constans
Jeg drakk meg nokså møkka dritings på nyttårsaften, og på rommet der jeg sov satt det fire stk og røyka hasj. Jeg våknet uten noen form for bakrus, så det er nok noe i det ja.
Vis hele sitatet...
Du har akkurat den samme promilla når du våkner uansett hvordan du vrir og vender på det. Men formen kan jo selvsagt være bedre.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Tror ikke du blir kurert for bakrus, bare ignorerer den pga du er metta på thc
det kommer vel an på, som med det meste, fokus. når man er fjern er det lett å "drifte" bort smerte og ting man har grublet på, mens er man bare bakfull så blir det fort at man liggger og synes synd på seg selv og kjenner på hvor fælt man har det, da har det en tendenst til å bli leit.
Har vel litt om hvor mye man røyker hasj også vil jeg tro, røyker en slant hver dag selv og kjenner at et trekk etter fylla er et must for min del
Kan også ha noe med alder å gjøre. Da jeg ble rundt 24-25 år begynte jeg plutselig å bli mye mer fyllesyk enn det jeg hadde vært før. Jeg har alltid blitt litt dårlig dagen derpå, men nå begynte jeg å spy og ble helt lammet etter en skikkelig tur ut. Konsekvensen er at jeg drikker mye mindre mengder nå enn jeg gjorde før for å unngå å bli dårlig.

PS: Jeg røyker aldri.
Ser at dere som forteller at dere aldri blir fyllasjuk er relativt unge (18-). Vent et par år, så kommer det nok
Det at fyrings etter fylla reduserer smertene dagen derpå er relativt godt kjent blant meg og mine, men la meg nå snu på flisa for å si det sånn.

Har noen opplevd at hvis man begynner å nyktre etter en lengre fyreperiode, for så å stikke på fylla iløpet av de 3-4 første dagene så får man en heeelt ekstrem nedtur.

Har sjelden fyllenerver med mindre jeg har vært totalt drita og ikke husker en dritt, men for noen måneder siden begynte jeg å nyktre, tett etterfulgt av ei relativt rolig fyllekule. Drakk vel 8-9 pils. Husker vært eneste sekund av kvelden, men våkna likevel fullstendig ødelagt i kroppen med fyller nerver RETT FRA HELVETE.
Tror ikke jeg har følt meg så ille noengang. Er dette vanlig eller er jeg unormal?:P
Som alle ekte mannfolk er jeg dritredd tannleger. En gang jeg hadde skikkelig tannpine gikk jeg på polet i munkegata, som var over disk. Jeg sa til den hyggelige smilede dama bak disken at jeg ville ha en hel Johnnie Walker red, da jeg hadde tannpine og hadde hørt rykter om at denne hjalp i så måte. Dama repliserte kjapt at hennes profesjonelle opfatning var at whiskyen ikke hjalp mot tannpina, men at det unektelig ble mer morro å ha tannpine. Slik kan jeg oppsumere min erfaring med røykings og fyllesjuke også.
Sist endret av Potheadpixy; 2. september 2008 kl. 17:51.
0.10 til 0.15 står det i teoriboken for bil, men ellers er det helt riktig. Du kan ikke framskynde forbrenningen av alkohol.
Har flere ganger opplevd at hvis jeg kjenner at jeg sklir ut på sprit og deretter tar et par skikkelige trekk med grønt / brunt så klarner jeg nok til å få kontrollen igjen. Virker som om thc-molekylet kompenserer litt for apefyll-molekylet. Krabbet i grøfta hjem fra albansk festaften sist helg men hadde finmotorikk nok til å betjene lighter og vaporizer før jeg la meg. Og hokus pokus, opp 4 timer etterpå og på båttur med grilling. Og jeg er godt over 30...
Jeg vil mene derre er inne på noe med det at man blir mindre bakfull om man tar seg litt brunt/grønt etter en tur på flaska.
Ettersom hjernen settes i overdrive når den prøver å motkjempe forgiftningen av alkoholen. Cannabis på en annen side hemmer øverførings evnen mellom nervotransmittere i hjernen, og gjør at hjernen roer seg ned og forhindrer overoppheting.
Så i og med at hjernen jobber saktere, blir alkoholen forbrent saktere noen som gjør at man ikke vil bli bakfull.
Kanskje jeg burde ut dype den siste uttalen:
Når kroppen forbrenner alkohol, sier hjernen at f.eks hjerte skal slå raskere, og kroppen bruker opp mer veske en ellers. Det er blandt annet fra denne dehydreringen hodeverken kommer fra. Det og den store variasjonen i blodsirkulasjonen.
Jeg bør vel si at jeg ikke har funnet noen dokumentasjon på dette, men kan være en teori til denne effekten.
Cannabis er jo kjent for å hjelpe mot kvalme og hodepine uavhengig av om man har drukket alkohol, men vet ikke hva som gjør at alkoholbakrusen ikke blir så heftig i kombinasjon. Placebo er det i alle fall ikke.
Kan det tenkes at du får litt munchies og får spist skikkelig litt før søvnen? Når jeg kun drikker våkner jeg gjerne litt tidlig og merker klart og tydelig at det er mye skit som ikke er forbrent.. Men når jeg røyker blir det gjerne litt ekstra søvn som du nevnte. Man drikker jo automatisk vann/ væske når man har tatt seg en blås, men jeg merker at jeg IKKE vil ha mere alkohol når jeg er full og påbegynt stein.
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Sitat av Zparticus
Ettersom hjernen settes i overdrive når den prøver å motkjempe forgiftningen av alkoholen. Cannabis på en annen side hemmer øverførings evnen mellom nervotransmittere i hjernen, og gjør at hjernen roer seg ned og forhindrer overoppheting.
Så i og med at hjernen jobber saktere, blir alkoholen forbrent saktere noen som gjør at man ikke vil bli bakfull.
Kanskje jeg burde ut dype den siste uttalen:
Når kroppen forbrenner alkohol, sier hjernen at f.eks hjerte skal slå raskere, og kroppen bruker opp mer veske en ellers. Det er blandt annet fra denne dehydreringen hodeverken kommer fra. Det og den store variasjonen i blodsirkulasjonen.
Jeg bør vel si at jeg ikke har funnet noen dokumentasjon på dette, men kan være en teori til denne effekten.
Vis hele sitatet...
Hvor i svarte er det du graver frem disse farmakologiske påstandene? De henger ikke på greip med noe medisinsk litteratur.

For det første, Alkohol påvirker GABA-a og NMDE reseptorer. Det fungerer som en antagonist på NMDE som igjen fører til den bedøvende/smertestillende effekten og en agonist på GABA-a reseptorene som igjen reduserer mengden kommunikasjon mellom nervecellene

Cannabis fungerer ved at Delta-9-THC påvirker CB-1 reseptorene (som vanligvis påvirkes av anandamid) og, ved en hittil ukjent funksjon, aktiverer utslipp av dopamin via en opiat reseptor.

Når jeg ser på påstanden din på nytt ser det rett å slett ut som du roter med de to: Cannabis hemmer ikke kommunikasjon mellom nerveceller, faktisk så har nervecellene der cannabinoidreseptorene sitter opperert med toveiskommunikasjon, noe man ikke trodde mulig før. Mens alkohol er det som dysser ned mengden kommunikasjon mellom nervecellene.

At hjernen jobber saktere har ingen ting med farten leveren vår bearbeider alkohol.

Kroppen vår er en fantastisk komplisert organisme, og du burde ha endel mer innsikt i biologi/neurologi før du kommer med påstander som dine uten noe grunnlag i faktaene vi ved forskning har tilegnet oss.
Sist endret av Dodecha; 3. september 2008 kl. 21:29.
Ja, jeg vil vel egentlig si at jeg var veldig skeptisk til min egen påstand. Etter som min kjennskap til effektene til ulike rusmidler kommer mer eller mindre fra overflatiske artikler i Ilustrert Vitenskap. Takker meget for at du retter opp mine helt tydelige missforståelser, skal prøve å skjerpe meg, og forhåpentligvis ha mer bakgrunns info ved eventuele senere uttalelser.
Takk igjen...