Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 617
Jeg har forstått det slik at når andre på samme nett ser på filmer, nedlaster osv. så blir nettet tregt fordi de "tar nettet" og du får resten...
Er det noe man kan gjør for at det blir splittet likt?
Ganske lei av at jeg ikke får gjort noe når jeg kommer hjem fra jobb pga. at noen sitter å streamer serier...

help...
1. Man aktiverer QoS i ruter / modem vist dette støttes ( QoS = Quality of Service )
2. Om ikke Ruter / Modem støtter eller har god nok QoS må man kjøpe seg en ruter som har dette.

3. Om ting er virkelig ille så må man kanskje sette opp en egen server for å kunne kontrollere at ikke en enkeltperson tar opp hele båndbredden som linjen har. Da må man sette opp en pfSense Server og konfigurere en "traffic shaping" som er en QoS funksjon som lager regler for hvor mye båndbredde hver enkelt maskin kan ta. Dette er ofte den beste løsningen, men dette er litt avansert og med mere man har tidligere erfaringer med pfSense så må man sette seg inn i mye nytt. Det er også den mest kostbare siden man må dedikere en egen datamaskin til å være server med pfSense.

4. Vist du vet hvem som sitter å bruker båndbredden så kan du også sperre dem ute av nettverket vist dem bryter "husets regler" ved å bruke ruter / modem sin funksjon som heter "MAC filtering".
Jeg la nettopp inn Tomato http://www.polarcloud.com/tomato/ på routeren min (Linksys WRT54GL) og her var det lagt inn så torrent feks har laveste prioritet. Brukte Telenor sin router fra før og hvis jeg lastet ned torrent med den, var det ikke mulig å bruke linja til noe annet. Nå går det helt uten problemer.

Det er jo QoS som nevnt, men bare at det er ferdig satt opp som default. Så hvis du har en router som støtter Tomato, vil jeg anbefale det.