Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  79 4623
En i familien skal selge sin Volvo S80 2007-mod D5, å jeg ble spurt om å kjøpe den.
Den ligger vel på markede på rundt 269 000, men jeg får den billigere da.

Hvis jeg selger min nåværende bil (Audi A3 1,8T) så har jeg vell rundt 105 000.

Så det jeg lurer på, er om jeg skal ta sjangsen betale 4000 i mnd i 4 år, for å betale den ned?

- Bor hjemme gratis
- Jobber som elektrikker lærling, å har nå 101kr timen.
- Ingen utgifter. Ikke TLF regning, eller noe. ingenting

Så skal jeg gjøre det, eller hva? Er mange som har levd lengre her ute en meg, å sikkert gått på noen smeller selv. btw jeg er snart 19.

Takker for alle svar som måtte komme!
Sist endret av Raspeball; 3. september 2012 kl. 16:10.
Det viktigste er at du har stabil inntekt. Er du f.eks sikker på at du har jobb etter lærlingtiden er over osv. så burde det gå fint.
Sitat av rolls Vis innlegg
Det viktigste er at du har stabil inntekt. Er du f.eks sikker på at du har jobb etter lærlingtiden er over osv. så burde det gå fint.
Vis hele sitatet...
jeg er ganske så sikker på det. Jobber å står på. Masse skryt å ansvar, å snart får jeg firmabil. Lovet høyere lønn når jeg får fagbrevet, hvis jeg står på, så dette går veien!

Stiger til 120 kr om et halv åt
Stiger til 170 kr om et år
Stiger til 225 kr om 1,5 år (utdannet elektriker)
Sitat av Raspeball Vis innlegg
jeg er ganske så sikker på det. Jobber å står på. Masse skryt å ansvar, å snart får jeg firmabil. Lovet høyere lønn når jeg får fagbrevet, hvis jeg står på, så dette går veien!

Stiger til 120 kr om et halv åt
Stiger til 170 kr om et år
Stiger til 225 kr om 1,5 år (utdannet elektriker)
Vis hele sitatet...
Hva med å holde fast på audien du har, selge den når du får firmabil, og så begynne å arbeide opp en kapital slik at du kan komme deg inn i det grusomme boligmarkedet vi har i Norge? Ganske sikker på at det vil være et valg du ikke angrer på noen år fra nå av!
Av ren interesse, hvilken mod er bilen din? 3/5 dørs?
Hadde aldri kjøpt en moderne volvo. Når bilen er proppfull med 5 år gammel elektronikk må du nok beregne betydelige ekstrakostnader i fremtiden.
Spør deg om du trenger den bilen, er ikke en Audi A3 1,8T god nok ?

For ditt behov di neste 1,5 årene så duger vel en Audi A3 1,8T mere enn godt nok.

Vist du kan forsvare at du har behov for å ha den Volvoen så er det jo noe ennet.

Du kan jo også ende opp med at du før det har gått 1.5 år kanskje vil ha egen hybel/leilighet, å da starter jo utgifter å balle på seg imotsetning til nå som du bor gratis. Da snakker vi boutgifter, strøm, riks-tv, internett osv.
Har du Volvoen på det tidspunktet så må du kanskje selge bilen og kjøpe et "vrak" bare for å få til å dekke mnd. kostnader til boutgiter osv. som nemt ovenfor.

Behold Audien, spar pengene og legg deg opp litt til kjøp av leilighet ( du vet jo ikke enda om du må flytte etter at du har fått fagbrev, da blir jo det greit med ekstra penger på bok ) eller slikt. Du kommer alltids på et tidspunkt der du ville trenge litt mere penger for å møblere ditt nye bosted med hvitevarer med mere, så å slippe å ta opp forbrukslån til slikt er jo alltids greit.
Mye (velmenende)formaninger her....Hadde jeg vært deg hadde jeg kjøpt S80 `n Du har råd, så kjør på er min anbefaling
Sitat av FellowMellow Vis innlegg
Av ren interesse, hvilken mod er bilen din? 3/5 dørs?
Vis hele sitatet...
5-dørs, senk, 17" felger, chip 185hk, sota vinduer, KN filter...osv......

Sitat av Mantuz Vis innlegg
Spør deg om du trenger den bilen, er ikke en Audi A3 1,8T god nok ?

For ditt behov di neste 1,5 årene så duger vel en Audi A3 1,8T mere enn godt nok.

Vist du kan forsvare at du har behov for å ha den Volvoen så er det jo noe ennet.

Du kan jo også ende opp med at du før det har gått 1.5 år kanskje vil ha egen hybel/leilighet, å da starter jo utgifter å balle på seg imotsetning til nå som du bor gratis. Da snakker vi boutgifter, strøm, riks-tv, internett osv.
Har du Volvoen på det tidspunktet så må du kanskje selge bilen og kjøpe et "vrak" bare for å få til å dekke mnd. kostnader til boutgiter osv. som nemt ovenfor.

Behold Audien, spar pengene og legg deg opp litt til kjøp av leilighet ( du vet jo ikke enda om du må flytte etter at du har fått fagbrev, da blir jo det greit med ekstra penger på bok ) eller slikt. Du kommer alltids på et tidspunkt der du ville trenge litt mere penger for å møblere ditt nye bosted med hvitevarer med mere, så å slippe å ta opp forbrukslån til slikt er jo alltids greit.
Vis hele sitatet...
jeg vet jo at det riktige egentlig er å spare pengene, men herregud hvor lyst jeg har på en skikkelig bil.

Man må ha 15% egenkapital for å komme oss inn på bolimarkede.
Så hvis jeg har 150 000, å damen 150 000, så kan jo det gå fint.

Tenker jo at jeg bruker 4000 i mnd på bilen, å 1000 på BSU.
Jeg har regnet på dette, så om 2 år da, så har jeg betalt ned halve bilen, å 78 000 å BSU. Jeg trenger jo ikke mer en 5000, for å leve en mnd. Hvis jeg driter i å kjøpe mat på butikken, dra masse til Sverige, å sånt

jeg vet ikke, er et vanskelig valg dette her.
Når bilen er betalt ned, kan jeg kjøre den til den dør, så har jeg bil i MANGE år.
2007 mod Volvo S80. Sitter å sikkler nå, hehe
Noen som kan regne ut verditapet på en Volvo S80 `07 på 2 år

Slik at vist han om formodning skulle selge den om 2 år, hvor mye kan han regne med å få igjen ?
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Man vet aldri med markedet, men jeg ville sagt at man får nok rett under 200 000, kommer selvfølelig an på standen den er i.
Stemmer for å spare pengene til bolig, still deg dette spørsmålet: du ha ny bil? Eller kjøper du mest for å gjøre h*n i familien din en tjeneste?
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Noen som kan regne ut verditapet på en Volvo S80 `07 på 2 år

Slik at vist han om formodning skulle selge den om 2 år, hvor mye kan han regne med å få igjen ?
Vis hele sitatet...
Den synker jo mest de første årene da. Men den synker sikkert til rundt 220 000 kanskje? Jeg vet ikke da.Tror ikke at det er så mye egentlig, men jeg får jo kjøpt den billigere en det den står på markede da. Så hvis den synker 30 000 på 2 år, så taper jeg ikke noe, siden jeg får den 30 000 billigere en markedsprisen

Sitat av Skyfx Vis innlegg
Stemmer for å spare pengene til bolig, still deg dette spørsmålet: du ha ny bil? Eller kjøper du mest for å gjøre h*n i familien din en tjeneste?
Vis hele sitatet...
Jeg gjør jo ikke de en tjeneste, da de er snill å taper 30-50k på å selge den til meg. Vi har rundt 11 biler, å nå selger de 5 stk, å har allerede kjøpt 7 nye 2013 modeller audi og volvo, så.....

Jeg må ikke ha ny bil
Jeg vil ha ny! hehe
Sist endret av Raspeball; 3. september 2012 kl. 17:07.
behold audin din og spar 4 lapper i måneden til bolig eller noe!
Hardt å komme inn på boligmarkedet som ung da ... så har man en god BSU og oppsparte midler til en egenkapital, ja gubban så enkelt man får lån i motsetning til dem som har ingen egenkapital og kanskje liten eller ingen BSU.

Er vel fint å bo hjemme også, men gud så deilig det er med egen leilighet og slik, og kanskje dette før man er blitt 25 ?

Er begrenset hvor kult det er å leie, selv om det ikke er noe galt i det å leie for den del, men å vite at du faktisk eier er noe helt annet.

Sry Raspeball, snusfornuften ( og snusen jeg satte nå ) stemmer for at du klarer deg med Audien noen år til
Kjøp den, dropp omregistrering, og selg for markedspris.
Kjøp mye bil og morro for pengene ^^
Alt er smartere enn å eie en Audi.
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Hardt å komme inn på boligmarkedet som ung da ... så har man en god BSU og oppsparte midler til en egenkapital, ja gubban så enkelt man får lån i motsetning til dem som har ingen egenkapital og kanskje liten eller ingen BSU.

Er vel fint å bo hjemme også, men gud så deilig det er med egen leilighet og slik, og kanskje dette før man er blitt 25 ?

Er begrenset hvor kult det er å leie, selv om det ikke er noe galt i det å leie for den del, men å vite at du faktisk eier er noe helt annet.

Sry Raspeball, snusfornuften ( og snusen jeg satte nå ) stemmer for at du klarer deg med Audien noen år til
Vis hele sitatet...
Åeeeeeh, er så mange meninger her. Mange som sier, at jeg ikke skal det, å de kommer med gode argumenter, men også en del som vil jeg skal kjøpe!!!

Bare fyr løs med meninger! Må bestemme meg innen noen dager!!!!

Har aldri vært noe tull med den S80. Tur å kjør!
jeg har kjøpte bmwen 2006 fordi jeg har tillegg akkord penger(varierer mye men får jo en del uansett) etter prosjekter er ferdig så jeg vet ikke hvordan det funke hos deg.

kjøp kjøp! verdt det når du er ung

EDIT: er læring, 108kr pr time+akkord - tømrer
Sist endret av Truzant; 3. september 2012 kl. 17:28.
Sitat av Raspeball Vis innlegg
Når bilen er betalt ned, kan jeg kjøre den til den dør, så har jeg bil i MANGE år.
(
Vis hele sitatet...

Du er klar over at ryktet til Volvo ikke kommer fra de moderne bilene? De moderne Volvoene trekker ned ryktet.

Men S80 er en fet bil, med masse cruisekomfort. Bare ikke tro den er skuddsikker som de gamle. Uansett, mye bedre enn Audi da. Haha.
Sist endret av Skatteetaten; 3. september 2012 kl. 17:26.
Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Du er klar over at ryktet til Volvo ikke kommer fra de moderne bilene? De moderne Volvoene trekker ned ryktet.

Men S80 er en fet bil, med masse cruisekomfort. Bare ikke tro den er skuddsikker som de gamle. Uansett, mye bedre enn Audi da. Haha.
Vis hele sitatet...
Fullt utstyr! D5 motor, cruise kontroll, rygge sensor, AUX, greie høytalere (flytter over anlegget mitt) Dødvinkel varsler, osv. Jeg elsker den!
Sitat av Raspeball Vis innlegg
Fullt utstyr! D5 motor, cruise kontroll, rygge sensor, AUX, greie høytalere (flytter over anlegget mitt) Dødvinkel varsler, osv. Jeg elsker den!
Vis hele sitatet...
Så kjøp den da. Du er for ung til å tenke på hva som er lurt og ikke.

Mer utstyr betyr mer som kommer til å ryke en dag.
Sitat av takZa Vis innlegg
Mer utstyr betyr mer som kommer til å ryke en dag.
Vis hele sitatet...
Mer utstyr betyr mer kjøreglede.
Var ment som et svar til innlegget hans der han kommenterte på ditt.

Virket som han har litt for lyst på bilen til å tenke utgifter.

En såpass ny bil må jo på service temmelig ofte og det koster jo noen kroner. Samt om noe skulle gå galt blir det fort 20-30 000,- i verkstedregning for "mindre feil". Skulle han være uheldig så girkasse eller motor går til helvete kommer det på godt over 50 000,-
Sitat av takZa Vis innlegg
Var ment som et svar til innlegget hans der han kommenterte på ditt.

Virket som han har litt for lyst på bilen til å tenke utgifter.

En såpass ny bil må jo på service temmelig ofte og det koster jo noen kroner. Samt om noe skulle gå galt blir det fort 20-30 000,- i verkstedregning for "mindre feil". Skulle han være uheldig så girkasse eller motor går til helvete kommer det på godt over 50 000,-
Vis hele sitatet...
Bilen er 5 år gammel, den er ikke 20 år gammel og har gått 600 000km

Girgasse ryke ? ... lite sannsynlig, ... ja med mere man grisekjører den som fanden, men da fortjener man at det ryker å man får smekk på pengepungen.

Forøvrig så selges biler som er godt utstyr for mere enn markedsverdien, så har bil mye extrautstyr så kommer dette bra ut senere når man selger den.
Sist endret av Mantuz; 3. september 2012 kl. 17:42.
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Bilen er 5 år gammel, den er ikke 20 år gammel og har gått 600 000km

Girgasse ryke ? ... lite sannsynlig, ... ja med mere man grisekjører den som fanden, men da fortjener man at det ryker å man får smekk på pengepungen.

Forøvrig så selges biler som er godt utstyr for mere enn markedsverdien, så har bil mye extrautstyr så kommer dette bra ut senere når man selger den.
Vis hele sitatet...
Familien driver med *********, så jeg har fri tilgang til verksted gratis.
Er på verksted å skrur Audi noen ganger i uken jeg.
Alle service er fulgt. Den er litt grisekjørt, men fortsatt ikke noe gale.

2007 Mod, 99 000 km, 0,7 på mila.

Men Audien min er jo sykt med utgifter på. Bytta bremseklosser å skiiver, clutch, LMM,.. osv...fy faen hvor mye jeg har skrudd på den driten, men den går som en kule!! Men vil ha noe nyere, uansett om Audien er over standar, for en ungdumsbil, med tanke på utsende, verdi, å sånt, for de på min alder.
Sitat av Raspeball Vis innlegg
Men Audien min er jo sykt med utgifter på. Bytta bremseklosser å skiiver, clutch, LMM,.. osv...fy faen hvor mye jeg har skrudd på den driten, men den går som en kule!! Men vil ha noe nyere, uansett om Audien er over standar, for en ungdumsbil, med tanke på utsende, verdi, å sånt, for de på min alder.
Vis hele sitatet...
Hehehe, Audi er søppel. Folk flest, også Atx da, blir bare lurt av det simple designet.
Dette er ett eksempel på kvaliteten til nyere Volvo:

http://mobil.tv2.no/underholdning/br...o-3443601.html

– Det startet med at oljenivålampen lyste ved 54.000 kilometer. Da gikk den nesten tom mellom hver service. Samtidig reduserte Volvo serviceintervallene fra 30.000 til 20.000 kilometer, og det var trolig nok til at jeg ikke merket at den fortsatte å bruke mye olje videre også. Ved 160.000 kilometer ble det mye verre. Byttet så toppen ved 180.000 kilometer, men det hjalp ikke. Byttet turboen ved 208.000 kilometer, men fremdeles uten at forbruket gikk ned, forteller han.
Vis hele sitatet...
Men, hvorfor lager du innlegg her og spør, når det virker som du uansett skal kjøpe bilen?

Det lureste (som svært få 19 åringer tenker) er å spare full BSU hvert år, og sette av resten til sparing. Det er vanskelig å komme inn på boligmarkedet, og det er veldig greit med mye oppsparte midler.

4 år er lenge, og mye kan skje på den tid. Har du kjæreste nå, så vil dere sikkert flytte sammen innen den tid. Og da med 4000kr rett ut hver mnd er ikke å foretrekke. Eller er planen å bo hjemme, gratis til du er 23-24?

Du har en brukende bil, som funker til det den skal, hvorfor bruke mye ekstra på en ny bil, bare for det den er kulere?
Sitat av wahaj Vis innlegg
Du har en brukende bil, som funker til det den skal, hvorfor bruke mye ekstra på en ny bil, bare for det den er kulere?
Vis hele sitatet...
Han skriver:

Men Audien min er jo sykt med utgifter på. Bytta bremseklosser å skiiver, clutch, LMM,.. osv...fy faen hvor mye jeg har skrudd på den driten, men den går som en kule!! Men vil ha noe nyere, uansett om Audien er over standar, for en ungdumsbil, med tanke på utsende, verdi, å sånt, for de på min alder.
Vis hele sitatet...
Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Hehehe, Audi er søppel. Folk flest, også Atx da, blir bare lurt av det simple designet.
Vis hele sitatet...
kan du forklare hvorfor det er søppel? Tipper du også hater Apple og bruker Ubuntu siden du liker å hackze.
Kjøp bilen. Du lurer på om du klarer deg. Når du er ferdig med lærlingtiden har du betalt ned såpass mye av bilen at om det skjærer seg så kan du selge bilen dersom du ikke skulle få jobb videre.

Og til dere som snakker om girkasser som ryker osv, det er det en kjangs for på alle biler.

Jeg hadde kjøpt bilen =)
Det er noe som kan hende med alle biler ja, men om han har 120k i lån når det skjer er det enda surere å sitte der enn om det var på en billig drittbil
Takker for alle svar, men det er fortsatt bare til å pøse på!
Mange fornuftige å ærlige svar her. jeg har ikke bruk for den, men jeg har tenkt til å bo hjemme en stund til ja. Jeg har ikke hast med å komme meg vekk. Bor allerede i leiligheten våres. Helt for meg selv. Så er jeg der, å med venner, så stikker jeg opp KUN når jeg skal spise middag, hehe, så jeg er bortkjemmt til 1000 ja.

Bilen kan bli ødelagt, dagen etter at jeg kjøper den ja, hvis jeg gjør det. men siden den er såpass ny, å behandlet bra, så tror jeg ikke at sånne dyre ting ryker.
Vi hadde en 2007 xc70 for noen år tilbake og den sto mer på verkstedet enn på gårdsplassen. Jeg bare prøver å få frem at det er mulig, og veldig kjett om noe ryker.

Også er jeg generelt imot billån da de er dyre. Bedre å spare pengene og kjøpe biler man har råd til frem til man har alt annet i boks mener nå jeg da.
Jeg fortsetter bare å svare dere, på det dere sier, så jeg får flest mulig meninger, av alle synspunkter!
Hmmm, faller mer og mer ifra kjøpet av Volvoen. Må spørre idag, hva jeg virkelig kan få den for!

Lønn stigning framover:

Nå 4000 bil + 200 BSU = 4000 igjen på 1mnd.
Neste økning (neste lønning) 4000 bil + 3000 BSU = 5000 igjen på 1 mnd
1 år 4000 bil + 4000 BSU = 6000 igjen på 1 mnd.
1,5 år 5000 bil + 5000 BSU = 14 000 igjen på 1mnd.

Dette er regnet med fratrekk på skatten. Kan jo gjøre det sånn da. Da sitter jeg med en SBU på 72 000 og betalt ned 78 000 på bilen. Det er om 2 år altså. Så fortsetter jeg sånn i 1,5 - 2 år til. Da har jeg rundt 160 000 på BSU og betalt ned bilen. Har da bil i mange år, å halvparten av det man trenger på å komme inn på boligmarkede.

Det er en mulighet. jeg vet ikke helt! bare tenker høyt.
Sitat av mo3 Vis innlegg
kan du forklare hvorfor det er søppel? Tipper du også hater Apple og bruker Ubuntu siden du liker å hackze.
Vis hele sitatet...
Traff jeg et sårt punkt hos deg nå?

Audi er ikke akkurat velkjent for kvalitet. De var kjent for power og sine ekstreme kjøreegenskaper en stund.. Så kom 90-tallet..

Jeg hater ingenting. Interessen for data er så liten at du finner ingen Linux distro her. Ikke at jeg skjønner hvordan det skulle spille noen rolle.

Noen velger bil etter kvalitet, noen velger bil etter utseende, noen velger bil etter behov etc.
Sist endret av Skatteetaten; 3. september 2012 kl. 18:45.
Finn ut hvor mye lånet kommer til å koste totalt og legg til det på prisen av bilen iallefall.
Sitat av takZa Vis innlegg
Dette er ett eksempel på kvaliteten til nyere Volvo:

http://mobil.tv2.no/underholdning/br...o-3443601.html
Vis hele sitatet...
Nå er jo kanskje dette mere et enkelttilfelle enn noe annet.
Er jo kjedelig at bilen er slik, og det gir jo negativ omtale, men det trenger ikke nødvendigvis gjenspeile virkeligheten, for da trenger man et mye større datasett med tall som man kan finne gjennomsnittstall på.

Nå mener jeg å huske at NAF hadde ikke en slik statistikk der dem viste hvilken bil & bilmerke som kom høyst ut som den mest driftsikre bilen.
Da var det Mercedes som gikk av med seieren.

Hvor Volvo lå på den listen husker jeg ikke, for alt jeg vet kunne dem ligge dårlig ann, og for all del så kan Audi ligge høyt på den listen også, slik at bilen som TS har som har gitt ham en del utgifter kan også bare være en "mandags-bil" og et enkelttilfelle.

Men jeg synes man ikke skal referere til slik kilder der det bare er omtalt om enkelttilfeller for å gi en vurdering om til helhetsinntrykk av et merke.

Ja for da kan jo bare alle google opp "dritten" om merket og publisere dette som fakta om at dette er den hele sannheten og bare enkelt unnlate å gi et helhetsinntrykk om gjeldene merke det er snakk om, for og bare bruke "dritt" engangstilfeller som vurderingsgrunnlag for et helhetsinntrykk.
Beklager dårlig kilde da, men første eksemplet jeg fant.

Kan se om jeg gidder å google litt etter noen slike kvalitets tester, men det er vel egentlig noe alle klarer.
Sitat av mo3 Vis innlegg
kan du forklare hvorfor det er søppel? Tipper du også hater Apple og bruker Ubuntu siden du liker å hackze.
Vis hele sitatet...
han hater det pga, at selv har han bare råd til å kjøre gamle hyundaier
For peil på bil har han ikke!
Sist endret av Notoneofthem; 3. september 2012 kl. 18:56.
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
han hater det pga at selv har han bare råd til å kjøre gamle hyundaier
Får peil på bil har han ikke!
Vis hele sitatet...
Jeg har heller ikke råd til å kjøre Volvo S80, jeg trakker ikke den ned i driten. Dårlig konklusjon.

Det ser ut til at de fleste merker har nøyd seg med å lage én skikkelig dårlig bil som kvalifiserer til å havne blant de ti verste.

Bortsett fra Audi. Hele tre av de ti verste modellene kommer nemlig fra den tyske prestisjeprodusenten.

Enda et bevis på at prestisje og kvalitet ikke alltid går hånd-i-hånd, altså.
Vis hele sitatet...
http://www.klikk.no/motor/bil/article385617.ece
Sist endret av Skatteetaten; 3. september 2012 kl. 18:58.
Sitat av Skatteetaten Vis innlegg
Vis hele sitatet...
du kommer med en link som viser et par skrot audier fra 90 tallet!

Hei mcgyver det er 2012 nå!
Fant statistikken jeg siktet til ( http://www.naf.no/Alle-saker/Om-NAF/...oppstatistikk/ )

SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://www.naf.no/Global/01_NAF/40_Om_NAF/nytt_fra_naf/Tabeller/tabell_stoppstats1.jpg


SPOILER ALERT! Vis spoiler
http://www.naf.no/Global/01_NAF/40_Om_NAF/nytt_fra_naf/Tabeller/tabell_stoppstats3.jpg


Dataene til denne statistikken er hentet fra biler med årsmodell 2000-2008
Ser ikke nemte Volvo modell på lista, men nå var ikke Volvo så høyt på lista heller da haha
Audi derimot var litt høyere.
Sist endret av Mantuz; 3. september 2012 kl. 19:05.
Det handler kun om starthjelp. Det sier gjerne mer om eiere enn bilene.
Dette begynner å bli en diskusjon om noe annet!! Ro an folkens :O
Sist endret av Raspeball; 3. september 2012 kl. 19:22.
Ridder av 1. klasse
Det første som slår meg er forsikringen? Har du sjekket hva det vil koste i mnd for å forsikre en Volvo S80?

Når jeg skulle låne penger til å kjøpe MC var det to muligheter, de samme reglene gjelder også for bil. Den ene muligheten var å ta opp et forbrukslån på 100.000kr, selv om det er høy rente så blir det ikke så veldig mye hvis du betaler det ned på 3-4år. Skulle jeg ha et forbrukslån for å kjøpe MC, så krevde banken full kasko, siden du ikke har noen annen sikkerhet. Full kasko kan fort bli dyrt..

Det andre alternativet, som jeg gikk for var å få foreldrene mine til å kausjonere, da lånte jeg med sikkerhet i boligen til foreldrene mine, og jeg fikk en effektiv rente på 4,5% som er lite i forhold til forbrukslån. Da krever banken heller ikke full kasko forsikring.

Vet at det også finnes flere banker som tilbyr billån, men vet ikke hvilke krav de stiller da..

Men uansett det smarteste er å kjøpe bolig først, og SÅ låner du mer penger til bil med sikkerhet i bolig! For har du først sikkerhet i bolig, så er det så utrolig mye lettere å få låne mer penger...
Jeg stiller meg i køen med resten av folkene som mener at du bør ikke kjøpe ny bil nå, spar penger på bsu, til du har nådd maks grensen (20.000) pr år. spar resten på sparekonto, eller fond eller hva du ønsker.

Skal du kjøpe en volvo s80, så blir det myye i forsikring om du skal ha den registrert på deg selv. Jeg sjekket hva de skulle ha for en slik bil i mitt navn.

Med 30 år på baken, 75% i bonus, full kasko (som banken vil kreve at du har om du skal ha billån) så skulle de ha ca. 7.500kr pr år. Sjekket kun hos gjensidige, men pleier ikkje være så altfor mange hundrelappene i forskjell.