Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 11826
Hei!
Bor rimelig sentralt i Oslo. Rett utenfor døren bygger Oslo Kommune rundkjøring. Noe de forøvrig har brukt 4 måneder på, uten at jeg ser et fnugg av noe som kan se ut som en sirkel i krysset her.
Alt dette arbeidet fører naturlig nok med seg en del støy, men frem til i natt har de kun jobbet på dagtid.

Så til poenget;
I natt våknet både min samboer og jeg brått opp av en voldsom høy lyd. Jada, de meislet med svære slagborr kl. 3 på natta. Vi bor i 5. etasje, og jeg målte 88db inne på soverommet.
Er dette lov? Det må da være en grense for hvor mye støy slikt arbeid kan generere i nattetimene?
Skulle vel ikke tro det var lov. Uansett bør de ta hensyn til de som bor rundt. En dørklokke ligger på rundt 80db så 88db er ganske høyt.
Sitat av SveinKB Vis innlegg
Er dette lov? Det må da være en grense for hvor mye støy slikt arbeid kan generere i nattetimene?
Vis hele sitatet...
Tviler meget på at de har lov uten at jeg vet dette. De må vel uansett kunne vise til en dispensasjon hvis de holder på med støy etter kl 23.00..
Hadde ikke godtatt dette selv og anmeldt forholdet tvert!!
Synes det er rart om de holder på slik uten nabovarsel osv isåfall.. Hadde ringt kommunen snarest og spurt om de har hjemmel i loven til å holde på slik. Og spurt om de kunne ha navngitt denne loven med paragrafer og hele pakka.
Rett person å kontakte vedrørende dette er i første omgang bydelsoverlegen da de behandler klager på støy. Du kan evnt også kontakte politiet når det pågår, de kan enten få det stoppet, eller få bekreftet at de har tillatelse til jobben.
Sist endret av Ueland; 4. september 2012 kl. 18:20.
Det er mye veiarbeid som må utføres på nattarbeid grunnet ufremkommelighet på dagtid. Kan deessverre være til sjenanse for andre, men det er som regel eneste løsningen.
Bli vant til det haha. Det er sånn det er i Oslo.
motherfucker Jones
snowdog's Avatar
Er det ikke noe regler eller noe sånt på at de ikke kan begynne før 0700-0800? mener jeg har hørt noe sånt :P
Sitat av snowdog Vis innlegg
Er det ikke noe regler eller noe sånt på at de ikke kan begynne før 0700-0800? mener jeg har hørt noe sånt :P
Vis hele sitatet...
Var det jeg trodde også. Værtfall i byer og tettbygde strøk. Skal ta kontakt med noen hvis dette fortsetter. Takk for innspill
Sist endret av SveinKB; 4. september 2012 kl. 20:21.
Oslo Kommune har egne Støyforskrifter

Det er også egne forskrifter som gjelder all støy. Denne er underlagt Forurensingsforskriften Del 2

Støy kan også komme under Folkehelseloven, men denne loven gjelder Offentlige, Private virksomheter og helse. Så denne loven er ikke så aktuell i dette tilfelle.

Se på di 2 første og se hva som gjelder i dine ( TS ) tilfeller.
En ting dessverre mange gjør når sånne situasjoner oppstår, det er å kjefte de som jobber der opp og ned.
Skjønner att sånt kan provosere, men de gjør bare som de har fått beskjed om.

Tenkte bare nevne det, siden jeg har vært i den situasjonen selv mange ganger. Og mange angriper den de møter på først :P
Sitat av woff Vis innlegg
Hadde ikke godtatt dette selv og anmeldt forholdet tvert!!
Vis hele sitatet...
Er du seriøs nå?
Sitat av SveinKB Vis innlegg
Vi bor i 5. etasje, og jeg målte 88db inne på soverommet.
Vis hele sitatet...
Hadde jeg hatt 88db støy kl 0300 om natta hadde nok lokal politivakt fått en telefon ja!
Her i Lillehammer anmelder jo 'byens bedre borgere' russen når de støyer etter kl 23.00!!!! (Jeg er riktignok ikke så jævlig da!)
Sist endret av woff; 4. september 2012 kl. 22:07.
Sitat av SveinKB Vis innlegg
Var det jeg trodde også. Værtfall i byer og tettbygde strøk. Skal ta kontakt med noen hvis dette fortsetter. Takk for innspill
Vis hele sitatet...
Det har du vel hørt fra han du siterer.

Det er veldig vanskelig å bygge vei ol. i Oslo på dagtid, derfor foretas mye av dette arbeidet på natten. Håper jeg ikke må forklare hvorfor.
Sist endret av Pledrik; 4. september 2012 kl. 22:38.
Sitat av woff Vis innlegg
Hadde jeg hatt 88db støy kl 0300 om natta hadde nok lokal politivakt fått en telefon ja!
Her i Lillehammer anmelder jo 'byens bedre borgere' russen når de støyer etter kl 23.00!!!! (Jeg er riktignok ikke så jævlig da!)
Vis hele sitatet...
Veiarbeid og full russ kan vel ikke samenlignes, synes du?
forventer du at det skal være støyfritt om natten sentralt i oslo ???
Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
forventer du at det skal være støyfritt om natten sentralt i oslo ???
Vis hele sitatet...
Stor forskjell på støyfritt og 88db.
Sitat av woff Vis innlegg
Hadde jeg hatt 88db støy kl 0300 om natta hadde nok lokal politivakt fått en telefon ja!
Her i Lillehammer anmelder jo 'byens bedre borgere' russen når de støyer etter kl 23.00!!!! (Jeg er riktignok ikke så jævlig da!)
Vis hele sitatet...
Er jo forsåvidt rett og rimelig det ettersom 'støygrensa' er klokka 23:00.
Skal ikke si hvor mange desibel, men man skal vel generelt sett holde seg innenfor rimelighetens grenser.
Sitat av Mantuz Vis innlegg
Oslo Kommune har egne Støyforskrifter

Det er også egne forskrifter som gjelder all støy. Denne er underlagt Forurensingsforskriften Del 2

Støy kan også komme under Folkehelseloven, men denne loven gjelder Offentlige, Private virksomheter og helse. Så denne loven er ikke så aktuell i dette tilfelle.

Se på di 2 første og se hva som gjelder i dine ( TS ) tilfeller.
Vis hele sitatet...
Slik jeg forstår det er grensen på 55db mellom 22:00 og 06:00 på sommerstid. Jeg målte altså 88db, noe som ifølge forskriftene er 33db for mye.
Og ja, det er ganske høyt. Man måler db annerledes enn andre måleenheter. Feks. er ikke 10db dobbelt så mye som 5db, men faktisk fire ganger så høyt.

Jeg skjønner så klart at jobben er lettere på natten, men når jeg blir vekt av den ubehagelige høye lyden er det for mye bråk. Og jeg sover tungt. Snakket også med flere i samme bygget som våknet og ikke fikk sove igjen.
Sist endret av SveinKB; 5. september 2012 kl. 00:12.
hver 3dB er en fordobbeling

Så da er 33dB dobbel så høyt som 30dB
Sist endret av Mantuz; 5. september 2012 kl. 00:12.
Hvis det skjer igjen får du ringe politiet. Hørte nylig om en gravemaskinfører som pent ble bedt om å komme seg hjem da han hadde startet å grave klokken 4 om morgenen i ett bebodd strøk.
Det er veldig strenge regler for støying i Oslo, men veiarbeidere får lov til mye.
I innsovingsperioden 2300-0100 er politiet veldig strenge, så ring til de, de har oversikt over alle som har tillatelse.

Jeg jagde en gang en bilettkontroll fra sporveien som stod på tomgang med bussen sin utenfor mitt soverom.
Politiet svarte når jeg ringte at den skulle stå å gå på tomgang, det var sporveien sin og trengte varmen, de hadde dessuten politi ombord.
Jeg sa at jeg får ikke sove uansett så da går jeg ned å krangler i stedet, og hvis ikke politiet på stedet skrur av den bussen kommer jeg og anmelder.
Bussen dro innen jeg fikk på meg klærne:-)
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Veiarbeid og full russ kan vel ikke samenlignes, synes du?
Vis hele sitatet...
Hva er det du mener?
Han sammenlignet toleransen for kontakte politi ved støy.
Noe han personlig ikke ville gjort om russen var ute på natta, men noe han kanskje ville gjort om noen sto med slagverktøy og kompressorer utenfor vinduet hans fordi det overgår det aller meste.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Kan bekrefte som det blir sagt i tråden her at bydelsoverlegen har nok svar til deg, da det er han firmaet som graver må ha tillatelse fra for å støye på natten.
Det er forresten ikke helt utenkelig at de har fått en slik tillatelse mtp. trafikkaviklingen.

Hadde jeg vært deg hadde jeg heller prøvd å komme i kontakt med gravefirmaet og hørt om dette er noe de skal fortsette med og hvis de skal det om de kan prøve å vise så mye hensyn som mulig da dere sliter med å sove.

Hvis det mot formodning ikke hjelper, klager du til bydelsoverlegen.
Sitat av Joakim__ Vis innlegg
Han sammenlignet toleransen for kontakte politi ved støy.
Vis hele sitatet...
Helt korrekt observert! Vi får vel bare håpe at Ignifer ikke forstod? Kan jo ikke regne med at alle er like smarte!
Sist endret av woff; 5. september 2012 kl. 12:59.
Høytidlig beklagelse til woff, jeg er nok ikke like smart som deg.
Omfattende veiarbeid som vil føre til dårlig flyt i trafikk, er noe som veldig ofte ikke kan startes med på dagtid. Vanlig arbeid slik du nevner, forberedelser til rundkjøringer o.l skal veldig ofte ikke starte for 18:00.

Er det arbeid som vil sette en stopper for trafikk, slik at det må manuell dirigering eller avsperring av arbeidsområdet til - skal ikke arbeidet være påbegynt før klokken 21:00. Dette arbeidet skal også være senest avsluttet 06:00, for og ikke være til unødig hindring for trafikk.

Slikt arbeid du nevner, utføres aldri med mindre det er en godkjennelse bak det. Hvem betaler for arbeidet, rundkjøringer, vei generelt o.l? Kommunen. Hvem sender man en klage til? U see my point.
Hvordan har det seg at du fikk målt antall decibel ? Er decibelmåler et vanlig apparat blitt i den gjengse husholdning nå ?

Skjønner deg godt ifht. støyen, må være veldig irriterende.
Sitat av Bitcoin-man Vis innlegg
Hvordan har det seg at du fikk målt antall decibel ? Er decibelmåler et vanlig apparat blitt i den gjengse husholdning nå ?

Skjønner deg godt ifht. støyen, må være veldig irriterende.
Vis hele sitatet...
Mobil app tenker jeg
Sitat av Bitcoin-man Vis innlegg
Hvordan har det seg at du fikk målt antall decibel ? Er decibelmåler et vanlig apparat blitt i den gjengse husholdning nå ?

Skjønner deg godt ifht. støyen, må være veldig irriterende.
Vis hele sitatet...
Har en referansemikrofon som er veldig nøyaktig, samt analyse-software på PC'n.

Da de holdt på den natten stod de i et hjørne av krysset og jobbet. Vil ikke tro de hindret trafikken stort. Men nå, midt i rushtiden, meisler de midt i krysset. Og det er kaos fra alle kanter!
Sist endret av SveinKB; 5. september 2012 kl. 18:13.
Sitat av SveinKB Vis innlegg
Har en referansemikrofon som er veldig nøyaktig, samt analyse-software på PC'n.

Da de holdt på den natten stod de i et hjørne av krysset og jobbet. Vil ikke tro de hindret trafikken stort. Men nå, midt i rushtiden, meisler de midt i krysset. Og det er kaos fra alle kanter!
Vis hele sitatet...
Då får gå ned å lære dem hvordan dem skal jobbe da..
Hvor vil du hen med dette, hva mener du en klage skal føre til?
Skal du bestemme når det skal jobbes i krysset?

Trur ikke du hadde blitt helt fornøyd om det ikke var noe veiarbeid rundt heller. Eller er det bare nr det er veiarbeid som plager deg det blir ille?
Sett i øreplugger om du blir plaget for ille da!
Du bor vel ikke i området fredensborg/deichmansgate?
Sitat av Ignifer Vis innlegg
Då får gå ned å lære dem hvordan dem skal jobbe da..
Hvor vil du hen med dette, hva mener du en klage skal føre til?
Skal du bestemme når det skal jobbes i krysset?

Trur ikke du hadde blitt helt fornøyd om det ikke var noe veiarbeid rundt heller. Eller er det bare nr det er veiarbeid som plager deg det blir ille?
Sett i øreplugger om du blir plaget for ille da!
Vis hele sitatet...
Hvor jeg vil hen med dette? Les den første posten en gang til. Jeg spurte enkelt og greit om det er lov med et slikt støynivå midt på natten, og det har jeg nå fått svar på. Og i den siste posten min stusser jeg bare over arbeidsmetodene og logistikken rundt de.

Men takk for en lite gjennomtenkt og barnslig kommentar.
I andre lignende situasjoner har beboere faatt bo paa hotell i perioder med mye stoey om natten.
De holdt på i natt også. Var helt ufattelig høyt! Rett og slett svært ubehagelig å høre på, noe som i lengden kan føre til skade på ørene.
Anyways, sendte en klage til lederen av prosjektet og forklarte situasjonen.