Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 1380
Hei.

Jeg har nå bestemt meg for å prøve å bygge meg egen hjemmeserver hvor jeg skal ha musikk og filmene mine. For øyeblikket har jeg en wd hd tv med et par eksterne harddisker koblet til, men de begynner å bli fulle og jeg trenger mer plass

WD har nå kommet med wd hd tv live mer ethernetttilkobling og jeg ser for meg at serveren fungerer som én stor harddisk koblet til wd hd tv live med kablet nett.

Jeg aner ikke hva jeg trenger for å bygge en slik server og det er derfor jeg henvender meg her på forumet og håper at noen av dere kunne gi meg en hjelpende hånd

Jeg har tenkt å kjøre raid5 på serveren, men... må alle harddiskene da være helt like? Og hva om jeg har satt opp f.eks. 4 hdd i raid5 og vil ha inn en 5. hdd. Vil den 5. bli med i raid5 uten noe problemer eller må den "formateres inn" på en eller annen måte?

Hvilket operativsystem burde jeg kjøre, Windows server 2008, xp, eller win7? Og burde jeg kjøre 32-bit eller 64-bit os?

Hele opplegget må være så stille som mulig. Jeg har liten plass hjemme og jeg regner med å plassere den i en krok i stua.

Jeg vet jeg trenger:
kabinett med plass til 6+ harddisker
hovedkort
cpu
psu
ram
harddisker
sikkert en del kabler
nettverkskort med støtte for gigabit nettverk
gigabit switch
grafikkort?

Er det noen som kan komme med innspill om hva som vil være de beste komponentene for opplegget mitt? Jeg regner ikke med at jeg trenger så sykt grafikkort eller hovedkort da WD HD TV tar seg av alt angående avspilling.

På forhånd takk for alle svar

Moan
Det du trenger er vel et kabinett med plass til nok antall disker feks
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=415881 med
5 ( 5 ) x tilgang fra forsiden - 5.25" x 1/2H (disse får du ombygging kit til 3,5")
6 ( 6 ) x intern - 3.5" x 1/3H
Et hovedkort, cpu, og minne som ikke trenger være spesielt bra.
Hovedkort med grafikkkort er veldig fint, Gigabit nettverk er det vel på alle hovedkort.

PSU med mange sata strøm kontakter( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340676 har 8x SATA kontakter)
En raid kontroller( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314640 8 sata porter).

Jeg ville godt for en liten HP Procurve gigabit switch som denne feks
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=357098 og riktig antall nettverks kabler Cat5e eller Cat6.

Og til slutt X antall SATA300 disker av den størrelsen du ønsker + SATA kabler til diskene.
Sist endret av Notrik; 1. desember 2009 kl. 13:57.
Som OS ville jeg anbefalt et Linux opperativsystem, som er svært lettvektig. Da slipper du den klassiske "Windowsråta" også.

Prøv ut PuppyLinux eller Damn Small Linux.
Hvis du vil bruke Windows ville jeg gått får et server OS, helst Windows Server 2008 R2.
Men her er det virkelig smak å behag, Linux passer ypperlig til dette om du tør å bevege deg ut på det
Ville gått for dette kabinettet, det har god kjøling og har plass til mange HDD'er.

Totalt antall (frie) ekspansjonsbrønner
5 ( 5 ) x tilgang fra forsiden - 5.25" (er vel for CD/DVD rom og slikt, men tror det ikke skal være noe problem å plassere 3.5" HDD'er i der.
1 ( 1 ) x tilgang fra forsiden - 3.5"
5 ( 5 ) x intern - 3.5"
Sitat av Viva La sk33to Vis innlegg
Ville gått for dette kabinettet, det har god kjøling og har plass til mange HDD'er.

Totalt antall (frie) ekspansjonsbrønner
5 ( 5 ) x tilgang fra forsiden - 5.25" (er vel for CD/DVD rom og slikt, men tror det ikke skal være noe problem å plassere 3.5" HDD'er i der.
1 ( 1 ) x tilgang fra forsiden - 3.5"
5 ( 5 ) x intern - 3.5"
Vis hele sitatet...
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=334704 her har du 5.25" til 3.5" kit
Sitat av Notrik Vis innlegg
Det du trenger er vel et kabinett med plass til nok antall disker feks
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=415881 med
5 ( 5 ) x tilgang fra forsiden - 5.25" x 1/2H (disse får du ombygging kit til 3,5")
6 ( 6 ) x intern - 3.5" x 1/3H
Et hovedkort, cpu, og minne som ikke trenger være spesielt bra.
Hovedkort med grafikkkort er veldig fint, Gigabit nettverk er det vel på alle hovedkort.

PSU med mange sata strøm kontakter( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340676 har 8x SATA kontakter)
En raid kontroller( http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=314640 8 sata porter).

Jeg ville godt for en liten HP Procurve gigabit switch som denne feks
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=357098 og riktig antall nettverks kabler Cat5e eller Cat6.

Og til slutt X antall SATA300 disker av den størrelsen du ønsker + SATA kabler til diskene.
Vis hele sitatet...
Vil raid kontrolleren du linker til passe til alle hovedkort, eller trenger jeg et spesielt et?
PSUen har 8 sata kontakter. Det betyr sikkert at jeg kan koble til 8 sata-disker. Men hva om jeg vil ha 10 disker. Går ikke det eller trenger jeg en ny PSU da?

Sitat av Notrik Vis innlegg
Hvis du vil bruke Windows ville jeg gått får et server OS, helst Windows Server 2008 R2.
Men her er det virkelig smak å behag, Linux passer ypperlig til dette om du tør å bevege deg ut på det
Vis hele sitatet...
Er Windows Server 2008 R2 det samme som Windows Server 2008?

Jeg har tenkt å legge inn utorrent på serveren. Trenger jeg da antivirus og brannmur, eller er det unødvendig? Den kommer til å være koblet til internett 24/.

Jeg har sett på denne disken. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=445869. Ser den grei ut?

Når jeg putter inn en del HDD, trenger jeg sikkert en vifte til. noen som vet om en stillegående en? Jeg er redd for å sette sammen noe som bråket litt. Dama er litt vár på lyder i stua for å si det sånn

Alle kabinettene jeg har sett på har rundt 5 5.25" brønner. Er det noe annet enn cd/dvd/bluray man normalt putter inn i de? Og hvorfor er det alltid så sykt mange?

Og til slutt:
Trenger jeg noen flere komponenter enn de jeg har listet opp?
kabinett
hovedkort med grafikkort
cpu
psu
ram
harddisker
nettverkskort med støtte for gigabit nettverk

Ledninger håper jeg er inkludert når man kjøper diverse komponenter, eller er de det?


Sorry hvis det ble litt mange spørsmål og mange av spørsmålene virker helt fjerne, men jeg har aldri holdt på med pc på denne måten før
Sitat av moan1244 Vis innlegg
Vil raid kontrolleren du linker til passe til alle hovedkort, eller trenger jeg et spesielt et?
PSUen har 8 sata kontakter. Det betyr sikkert at jeg kan koble til 8 sata-disker. Men hva om jeg vil ha 10 disker. Går ikke det eller trenger jeg en ny PSU da?
Vis hele sitatet...
Nei, du kan kjøpe overganger fra Molex til SATA


Er Windows Server 2008 R2 det samme som Windows Server 2008?
Vis hele sitatet...
Nei R2 = Release 2, Win2k8 R2 er til Win2k8 som Windows7 er til Vista, en større makeover.
Jeg har tenkt å legge inn utorrent på serveren. Trenger jeg da antivirus og brannmur, eller er det unødvendig? Den kommer til å være koblet til internett 24/.
Vis hele sitatet...
Har du en ordentlig brannmur på routeren din trenger du ikke brannmur på maskinen så lenge du ikke har trusler lokalt.

Alle kabinettene jeg har sett på har rundt 5 5.25" brønner. Er det noe annet enn cd/dvd/bluray man normalt putter inn i de? Og hvorfor er det alltid så sykt mange?
Vis hele sitatet...
Som nevnt over kan du putte HDD*er inni dem også, ved å bruke spacers\brackets
Er det noe spesielt med removable motherboard tray? Han duden som har reviews på komplett sine kabinetter nevner det hele tiden.

Og er jeg nødt til å kjøpe med dvd-rom for å installere OSet eller kan jeg gjøre det fra en bootable minnepenn?

Går det an å bruke flere raid-kontroller i stedet for den som er linket til over. Jeg så litt på denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338397 Eller kanskje det ikke er plass på hovedkortet?

Forresten. Er det lurt å finne hovedkort først og så kjøpe komponenter ut i fra det eller omvendt?
Sitat av moan1244 Vis innlegg
Er det noe spesielt med removable motherboard tray? Han duden som har reviews på komplett sine kabinetter nevner det hele tiden.
Vis hele sitatet...
Dersom du ikke ser for deg at du skal ta inn og ut hovedkortet hele tiden er ikke dette noe du _absolutt må ha_.
Og er jeg nødt til å kjøpe med dvd-rom for å installere OSet eller kan jeg gjøre det fra en bootable minnepenn?
Vis hele sitatet...
Det bestemmer du helt selv, fleste OS kan installeres fra Minnepenn \ CD \ DVD \ PXE.
Går det an å bruke flere raid-kontroller i stedet for den som er linket til over. Jeg så litt på denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338397 Eller kanskje det ikke er plass på hovedkortet?
Vis hele sitatet...
Du kan bruke så mange raidkontrollere du bare vil, så lenge du har PCI\PCI-express spor nok.
Forresten. Er det lurt å finne hovedkort først og så kjøpe komponenter ut i fra det eller omvendt?
Vis hele sitatet...
Starte fra hovedkortet er nok en knall idè.
Da har jeg sett på noen komponenter, men aner ikke om de liker hverandre eller ikke

Hovedkort Har denne plass til 2 raid kontrollere?
RAID kontroller *2
Strømforsyning
Prosessor
Harddisk *X
RAM *2
tips til grafikkort om jeg trenger det?

Hvordan ser dette ut? og trenger jeg noen kabler i de tilfellene det ikke følger med komponentene?
Alt passer, og du har plass til 6 disker på hovedkortet og 8 ekstra med de to kontrollerne, så du har totalt mulighet for 14 disker.
Jeg har nå kommet fram til denne handlelisten.

Prodnr. Produktnavn
386361 ASUS P5Q SE2, P45, Socket-775
- DDR2, ATX, GbLAN, ICH10, PCI-Ex(2.0)16
338074 Corsair TWIN2X PC6400 DDR2 4GB KIT CL5
- Kit w/2x 2GB XMS2-6400 dimm's, CL5-5-5-18, 800MHz
393886 Intel Core™ 2 Duo E7400 2,8GHz,
- Socket 775, 3MB, FSB 1066, Boxed
374664 XFX GeForce 9400GT 550M 1GB PhysX CUDA
- PCI-Express 2.0, DDR2, DVI, HDCP, Graphics Plus
340676 Corsair TX 650W PSU
- ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard. 2x 6+2-pin PCIe, 8x SATA, 120mm Vifte
485057 Western Digital Caviar GreenPower 500GB
- Sata 3 Gb/s, 32MB Cache
461645 Cooler Master HAF 922 Midi Tower Sort
- Vifter: 1x 200mm Front, 1x 200mm Topp, 1x 120mm Bak, Rød LEDs Av/På
311932 CNet Switch 8P gigabit (vifteløs)
445869 Western Digitial Caviar® Green 1,5TB
- SATA, 7200RPM, 32MB, 3 GB/s

Hva synes dere? Er det noen av komponentene som er litt overkill? Jeg skal bare bruke maskinen til utorrent, remote desktop og streame 1080p over kablet nettverk.
Jeg tror jeg har funnet komponenter som lager minst mulig lyd. Det var i hvertfall meningen Og i følge produktanmeldelsene på komplett var de stille.

Jeg tror jeg skal prøve JBOD på diskene. Trenger jeg en kontoller for å få det til, eller er det noe man kan ordne med riktig software?

Er jeg nødt til å ha skjerm for å sette opp maskinen første gang eller kan jeg bruke koble til TVen via hdmi og ta alt derifra?
Og når alt er ferdig satt opp, hva er den vanligste metoden for å komme seg inn på maskinen uten skjerm?
Sist endret av moan1244; 2. desember 2009 kl. 18:18.
Dersom du kun skal dele filer, har du ikke da vurdert muligheten for en NAS?
Om du ønsker mye mer funksjoner nå eller i fremtiden, så er selvsagt en server-pc et godt valg. Har en selv hjemme. Men det er litt overkill å ha en egen pc for kun fildeling i dag.

NAS er forkortelsen for Network-Area Storage, og er betegnelsen på maskinvare for lagring og backup av datafiler på et lokalt datanett(LAN). Istedet for å være lagret på harddisken til en datamaskin, kan filene lagres på en harddisk som er tilgjengelig for alle datamaskiner i nettverket. NAS-er inneholder en eller flere harddisker, og kan settes opp i ulike RAID-nivåer, for ytelsens eller sikkerhetens skyld. Disker kommer i tillegg til kabinettene, mens enkelte leverer vi ferdig med disker i. Tilkoblingen på NAS er vanlig nettverkskabel eller Gigabit-kabel. http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10147
Sist endret av dico; 2. desember 2009 kl. 19:29.
Jeg har sett på NAS, men jeg har ikke funnet noen som har 6TB+ med diskplass. Om det hadde eksistert, hadde jeg gått for det med en gang.

Vet du om noen i den størrelsen?

Jeg synes også det er litt overkill med egen pc bare for å ha nok diskplass, men jeg kommer ikke på andre muligheter
Sist endret av moan1244; 2. desember 2009 kl. 20:32.
2 stk NAS
Neida, her er et kjapt eksempel som jeg fant http://www.prisguide.no/produkt/110028.

Edit: Ved en nermere sjekk var visst prisen på den der litt i overkant. Så bare på de første prisene som var for HDD Replacement. Men det finnes i alle fall =)
Sist endret av dico; 2. desember 2009 kl. 21:22.
Ja, det finnes, men den blir jo dobbelt så dyr som en selvbygg-pc kommer på

Derfor tror jeg at jeg går for selvbygg.

Om jeg velger å gå for JBOD på diskene, trenger jeg egen kontroller da, eller kan man fikse JBOD med software?

Da har jeg etter beste evne satt sammen en handleliste.

Noen som har noe å påpeke eller er alt helt perfekt?

Når det under utvidet info på hovedkortet står:

Lagergrensesnitt:
ATA-133 - kontakt(er): 1 x 40-pin IDC - 2 Enhet(er)
Serial ATA-300 - kontakt(er): 6 x 7-pin seriell ATA - 6 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 0+1 / RAID 5 / JBOD

Betyr det at jeg kan sette opp 6 disker i JBOD uten noe mer dill, eller har jeg misforstått noe? Og er det bedre med RAID og JBOD via en egen kontroller i forhold til her hvor det er på selve hovedkortet?
Sitat av moan1244 Vis innlegg
Ja, det finnes, men den blir jo dobbelt så dyr som en selvbygg-pc kommer på

Derfor tror jeg at jeg går for selvbygg.

Om jeg velger å gå for JBOD på diskene, trenger jeg egen kontroller da, eller kan man fikse JBOD med software?

Da har jeg etter beste evne satt sammen en handleliste.

Noen som har noe å påpeke eller er alt helt perfekt?

Når det under utvidet info på hovedkortet står:

Lagergrensesnitt:
ATA-133 - kontakt(er): 1 x 40-pin IDC - 2 Enhet(er)
Serial ATA-300 - kontakt(er): 6 x 7-pin seriell ATA - 6 Enhet(er) - RAID 0 / RAID 1 / RAID 0+1 / RAID 5 / JBOD

Betyr det at jeg kan sette opp 6 disker i JBOD uten noe mer dill, eller har jeg misforstått noe? Og er det bedre med RAID og JBOD via en egen kontroller i forhold til her hvor det er på selve hovedkortet?
Vis hele sitatet...
JBOD krever ingen kontroller \ software, det er bare at OS'et ser mange disker.
Sitat av AtXbYeA Vis innlegg
Har du en ordentlig brannmur på routeren din trenger du ikke brannmur på maskinen så lenge du ikke har trusler lokalt.
Vis hele sitatet...
men du er vel enig i at det kanskje kan være greit med anti-virus i tilfelle han skulle laste ned noe virus på servern? man vet aldri
Sitat av fomox Vis innlegg
men du er vel enig i at det kanskje kan være greit med anti-virus i tilfelle han skulle laste ned noe virus på servern? man vet aldri
Vis hele sitatet...
Det er noe jeg kaller et personlig valg, jeg kjører ikke antivirus på noen av mine klienter \ servere fordi jeg vet hvem som har tilgang til alt og jeg vet selv hva jeg hiver inn på de.