Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  12 4796
Hei,

Jeg vet ikke om dette er riktig del på forum å poste på, og beklager hvis det ikke er det. Jeg skal til legen imorgen, og trenger å høre litt personlige erfaringer(hvis det er noen der ute). Greia er at jeg har røyka hasj nå hver dag i ca 10 år. Ble innlagt for en stund tilbake, og har diagnosene bipolar og paranoid personlighetsforstyrrelse. Hasj er ærlig talt noe av de bedre "medisinene" der ute føler jeg. Selv om jeg føler at det dessverre er vanskelig å få tak i hasj med mye CBD contra TCH, noe som er veldig kjedelig for min del. Er ikke ute etter rusen per se, men ute etter ro i tankene mine som kan bli ganske ekstreme til tider.

Har fått seroquel av legen, men ærlig talt for noe søppel. I alle fall for min del.. Fungerer svært dårlig. Får bare lavt blodtrykk og bein som kiler så hardt at jeg MÅ løpe.. Ikke særlig behagelig når blodtrykket er så lavt at man går i bakken nærmest når man reiser seg..

Ser ut som en del folk her har en del forskjellige erfaringer, og lurte da på om noen kanskje vet om noe lovlig medisinsk alternativ til hasj? Jeg vet dette ikke er noe klara-klok o.l. Jeg er ute etter personlige erfaringer, fordi det kan ikke legen gi meg. Er ikke hypp på benzoer eller noe i den duren der eller... Forstår at dette kan bli vanskelig å svare på, har leita nå en stund etter alternativer og jeg finner ingen.. Kjenner ingen som har noe spesiell erfaring med legemidler eller så er ikke så mange steder å spørre for meg..

Det jeg er ute etter er noe som kanskje roer tankeaktiviteten. Noe som kan ligne på hasj. Men som selvfølgelig ikke gjør meg særlig avhengig. At det roer ned for mye energi(sinne) i kroppen også er ingen ulempe..

Ble vanskelig å formulere seg riktig her, men håper jeg klarte å gjøre meg selv forstått
Kjenner utallige som har røykt i åresvis og gjerne har bipolar/adhd og forskjellige personlighetsforstyrrelser som har sett på hasj som bare medisin og bedre enn alternativa. Felles for de fleste er at de har prøvd og sluttet mangfoldige ganger uten og klart det, men overraskende mange som har klart det og til det bedre når de starta og bruke de tinga som er nevnt i den tråden her; http://freak.no/forum/showthread.php?t=59945 - Men du bør selvsagt rådføre deg med legen din da det der ikke er noe medisinsk svar på alle problem. Noen varianter av bipolar behandles med bra resultater verden over med Lithium. Tror ikke bieffektene der er halveis så kjipe som med seroquel, men det er jo selvsagt inviduelt og.
Hei, takker for svar Skal lese linken din nå. Går på både lithium og seroquel for å stabilisere humørsvingningene forresten, så har lithium også. Glemte å nevne det.
Du får høre med legen din om du ikke kan prøve noe annet enn Seroquel. Kjent sak at mange sliter med de bivirkningene du har når dem bruker det. Finnest en haug forskjellige. Zoloft f.eks. Men bivirkninger er nok noe man ikke kommer foruten desverre. Greit og ha i bakhode at de medisinene der fungerer bare om man tar de fast, og tar tar ukesvis før du kan starte og kjenne effekten. Mange av bivirkningene gir seg etter noen uker hos mange personer og, men kan jo se for meg at det kan være lett og droppe og ta det fast etter ei uke eller to med shabby form..
Gikk på både Seroquel og Lithium i ca 3 mnd, men så måtte jeg si at slaget var tapt. Utrolig slitsomt, og var i "zombie" lignende tilstand hele tiden. Vil tørre å gå så langt som å si at Seroquel brenner bort hjernen.. Følte meg utrolig dum til tider. Gikk over til vegetarisk kosthold(inkludert fisk da) i ca ett halvt år, sammen med trening, valnøtter o.l og det har en utrolig god effekt på det depressive, men gjorde lite for de maniske periodene.. Noe som er synd, siden det er da jeg kan finne på å være en skikkelig dust for å si det rett ut.

Er godt du kommer med noen medisinske alternativer jeg kan spørre legen om. Problemet mitt, og selveste grunnen til at jeg gikk over til trening og mye sunnere kosthold er siden legen ikke var særlig behjelpelig på å finne alternativer. Nå har jeg jo byttet lege, og skal på min første time der om bare noen timer. Men har jo gruet meg veldig siden den forrige legen ikke var behjelpelig i det hele tatt med å finne alternative medisiner. Orker ikke tanken på å måtte grine meg til et alternativ igjen uten å å respons..

I det siste har jeg vært på god vei til å ødelegge de siste gode tingene jeg har i livet pga mitt utrolige sinne, og mine teite holdninger under maniske perioder så starter å bli temmelig desperat på løsninger så jeg ikke mister alt pga det her.

De fleste anti-psykotikaer har vel 2 uker minst før effekt vil jeg tro? Så det stemmer nok det du sier der.
Har du prøvd Legevendelrot/Valeriana? Den inneholder et naturlig middel som virker beroligende og krampeløsende. Middelet brukes også til å produsere valproatsyre/natriumvalproat, som er virkestoffet i Orfiril som brukes mot epilepsi og bipolare lidelser.
Sitat av Cheeseman66 Vis innlegg
Gikk på både Seroquel og Lithium i ca 3 mnd, men så måtte jeg si at slaget var tapt. Utrolig slitsomt, og var i "zombie" lignende tilstand hele tiden. Vil tørre å gå så langt som å si at Seroquel brenner bort hjernen.. Følte meg utrolig dum til tider. Gikk over til vegetarisk kosthold(inkludert fisk da) i ca ett halvt år, sammen med trening, valnøtter o.l og det har en utrolig god effekt på det depressive, men gjorde lite for de maniske periodene.. Noe som er synd, siden det er da jeg kan finne på å være en skikkelig dust for å si det rett ut.

Er godt du kommer med noen medisinske alternativer jeg kan spørre legen om. Problemet mitt, og selveste grunnen til at jeg gikk over til trening og mye sunnere kosthold er siden legen ikke var særlig behjelpelig på å finne alternativer. Nå har jeg jo byttet lege, og skal på min første time der om bare noen timer. Men har jo gruet meg veldig siden den forrige legen ikke var behjelpelig i det hele tatt med å finne alternative medisiner. Orker ikke tanken på å måtte grine meg til et alternativ igjen uten å å respons..

I det siste har jeg vært på god vei til å ødelegge de siste gode tingene jeg har i livet pga mitt utrolige sinne, og mine teite holdninger under maniske perioder så starter å bli temmelig desperat på løsninger så jeg ikke mister alt pga det her.

De fleste anti-psykotikaer har vel 2 uker minst før effekt vil jeg tro? Så det stemmer nok det du sier der.
Vis hele sitatet...
Hei kompis. Jeg forstår din frustrasjon her, og når du sier at seroquel brenner bort hjernen, så er ikke dette langt i fra sannheten. Antipsykotika gir en betydelig økt risiko for å utvikle tardive dyskinesia, som er forstadie til parkinsons.

Bipolar lidelse er ingenting å spøke med, og så vidt jeg vet så er ikke hasj og manisk depressiv lidelse gode venner. Du spør om du kan få noe lovlig alternativ til hasj som roer ned tankekjør og aggressiv-impuls som ikke gjør deg avhengig.
For å være helt ærlig så ville jeg hørt om legen kunne skrevet ut en resept på stesolid til deg, ta 5-10 mg om nødvendig. Det er ingenting i veien med å være periodevis 'medisinert' med benzodiazepiner, men dette er preparater som ikke bør brukes mer enn nettopp i perioder på grunn av toleranseutvikling, rebound-effekter osv.
Sist endret av zhpongl; 27. oktober 2014 kl. 08:46.
Har du hovedsaklig en depressiv syklus, eller en trend mot maniske/psykostiske perioder?
Type 1 eller 2?
Sitat av Cheeseman66 Vis innlegg
De fleste anti-psykotikaer har vel 2 uker minst før effekt vil jeg tro? Så det stemmer nok det du sier der.
Vis hele sitatet...
Det finnes jo anti-psykotika som fungerer akutt? Trodde det var vanlig for mennesker med en viss type bipolar lidelse å ha slike liggende slik at de kan taes når man merker at manien begynner å sette inn?

Har du en terapeut, med skjemaer du kan fylle ut etc for å sjekke om du er på vei til å bli manisk?
Heisann, og takker for alle svar

Lars: Er bipolar type 2 med depressiv syklus

GABAergic: Ikke som jeg vet om dessverre. Har fått ny henvisning til DPS så da skal en psykiater gå igjennom alternativene mine. Startet opp på Lithium idag

Var hos legen på mandag, og fikk kun henvisning. Men klikka selvfølgelig mongo og ble innlagt natt til torsdag. Har nå fått Sobril.. Og det må jeg si er det beste jeg har opplevd.. Dessverre nesten hehe.. All angst er borte, ikke noe mere paranoide tanker, og ingen aggresjon. Synd at dette er så avhengighetsskapende. Og kan jo lett se hvorfor. Første gang på mangen år føler jeg meg som ett normalt menneske. Er helt fantastisk. Er kjedelig å vite at dette finnes, men at man ikke kan bruke det hele tiden når det har så god effekt. Når man etter så mange år endelig føler seg normal så er jo dette det mest befriende som finnes. Ord alene kan ikke forklare hvor deilig det er å ikke bli styrt av sine følelser.. Man føler jo seg som et dyr da. Men nå er jeg endelig et menneske igjen.

Høres jo sikkert sprøtt ut for enkelte, men er jo nå sånn jeg føler det

Takker for alle svar Er et veldig hyggelig forum virker det ut som, hvor folk kommer med gode råd

Heisann, og takker for alle svar
Sist endret av Cheeseman66; 1. november 2014 kl. 00:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Hei Cheeseman66

Hyggelig å høre at medisinene hjelper, men dessverre er det som du selv sier ikke noe som kan være svært farlig in the long run fra hva jeg har hørt og erfart. Avvenning av bensoer er noe av det værste man kan venne seg av, og symptomer som angst, paranoide tankeganger o.l kommer ofte tilbake sterkere og mer vedvarende. Selv hos folk som aldri har hatt slike symptomer, får ofte angst som kan vedvare lenge etter nedtrapping. I tillegg er jo følelsen veldig hærlig så det er lett og begynne å bruke for mye for ofte. Noen leger er også veldig liberale på å skrive dem ut for langtidsbruk, selv når de absolutt ikke er ment for det. Det har ødelagt mye for en i familien min med bipolar, som ikke styrte bruken sin så veldig ansvarlig.

Uansett, ville ikke skremme det vekk fra det. Bare anbefaler deg og lese deg opp på det slik at du går inn i det vellinnformert - lettere å ta gode valg da
Sist endret av Picard; 1. november 2014 kl. 03:32. Grunn: dobbelt innlegg
Dette er det siste du vil høre, men trening.

Er selv bipolar type 2, og meds og rus funker som faen men bare midlertidig. Jeg begynte å trene og det hjelper ikke hele tiden, men 90% av dagen er tankekjøret borte. Problemet er dog at jeg må trene minst annenhver dag, så nå trener jeg minst 6 dager i uken og har blitt en ekstrem treningsnarkoman. I depressive perioder trener jeg gjerne 10+ ganger i uken (ja, flere ganger om dagen) for nettopp å klare å fjerne tankekjør.

De sier at trening funker, og det stemmer. Det blir ikke å kurere deg totalt og fjerne alt, men ja, det fungerer. Så kom deg på gymmet. For meg er det vektløfting, kanskje cardio for deg men det ser du selv. Jeg vil i tillegg bli "shredda" så det er også en motivasjon, men seriøst man føler seg bedre etter trening. Ikke pga selvtillitt men pga trening utløser gode stoffer i kroppen! Trening er det beste lovlige alternativet ditt!
▼ ... noen uker senere ... ▼
Hei, har selv hatt psykiske problemer i mange år. Jeg har hatt psykotiske episoder, men ikke vært psykotisk over tid. Når jeg prøver å finne ut av alle de ulike medisinene jeg har fått så går det nesten i surr. Det er perioder av livet mitt som jeg praktisk talt ikke husker noe fra. Det skumle er at dette var med heavy medikasjon hjemme, med ansvar for to små barn.
Dersom jeg var så syk at jeg måtte ha så mye medisiner, burde jeg da ikke vært innlagt et sted? Jeg har det ganske bra nå, har brukt og misbrukt benzoer,sovemedisiner og sterke smertestillende i mange år. Nå vil jeg slutte, eller kutte ned, typisk misbrukersnakk.
Jeg vil gjerne støtte andre på veie mot et "normalt" liv, men trenger selv masse positivitet for å slutte med hverdagsrusen.Jeg kan jo legge til at jeg har problemer med alkohol også.Nok for i kveld,klemmer fra Nurse Betty