Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  62 12708
Hei!
Bare så det er klart; Selv om det virker sånn, så er dette IKKE et spørsmål vedrørende helse eller lignende.

Her er saken:
Jeg har vokst opp et sted i midt-norge, og drukket mye Coca-Cola gjennom hele livet mitt.

Nå bor jeg et sted i Hedmark / Oppland, og merker stor forskjell på Coca-Colaen fra Midt-Norge og den jeg kjøper på butikkene her i Hedmark / Oppland.
Her får jeg sure oppstøt av colaen, HVER eneste gang jeg drikker colaen herfra. Kjøper jeg cola et annet sted, f.eks. i Oslo eller Midt-Norge, er det ikke noe problem.

Derfor lurer jeg på;
Bryggeriet ligger vel et sted rundt Mjøsa, gjør det ikke? Og er ikke det et annet bryggeri i Midt-Norge?

Noen som har teorier til hvordan dette kan ha seg?
Ja, jeg har tenkt å informere bryggeriene om det.
Interessant påsand, jeg trodde alt var samlet i Lørenskog. Og i følge Coca Cola Norge blir også 70% av alle produktene innunder varemerket som selges i landet produsert der. Det står lite om de resterende 30%, import?
I hele Norge så er det forskjellige bryggerier som produserer CC.

CC stiller EKSTREMT strenge krav til hvordan CC skal produseres, både når det gjelder vannkvalitet, og kvalitet generelt på produktet og produktlinjen. F.eks før i tiden så kunne ikke CC tappes på noe annet enn CC flasker.

Nå er jeg litt usikker på hvilke krav som stilles til vannkvaliteten, men i utgangspunktet skal ikke det gjøre noen forskjell på produktet.

Eneste jeg kan tenke meg, er hvordan kullsyren produseres. Noen bryggerier benytter kunstig kullsyre, andre benytter kullsyre fra ØL-produksjonen.

Sitat av Yalla Vis innlegg
Det står lite om de resterende 30%, import?
Vis hele sitatet...

Resterende blir produsert lokalt i landet de også. Minimalt som blir importert.

Mack produserer for Troms og Finnmark. Litt usikker på produksjonen til Nordland, om det er Mack eller Nordlandsbryggeriet som står for produksjonen der.

Hansa produserte for Cola tidligere, men dette er flyttet over til Lørenskog nå.


Så i all hovedsak er det CC Lørenskog og Mack som står for produksjonen i Norge.
Sist endret av Blackkoz; 15. februar 2014 kl. 16:30. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg


Resterende blir produsert lokalt i landet de også. Minimalt som blir importert.

Mack produserer for Troms og Finnmark. Litt usikker på produksjonen til Nordland, om det er Mack eller Nordlandsbryggeriet som står for produksjonen der.

Hansa produserte for Cola tidligere, men dette er flyttet over til Lørenskog nå.


Så i all hovedsak er det CC Lørenskog og Mack som står for produksjonen i Norge.
Vis hele sitatet...
Nettopp og det forklarer jo ikke noe forskjell på østlandet og midtnorge. I følge wikipedia er det bare Lørenskog, Mack og noe vann i Telemark.

Noe import er det nok, f.eks cherry coke o.l. er ikke produsert her.

Men nå ble jeg bare tørst så da går jeg på butikken, tilbud på 10 bokser denne uka.
Mack produserer vel for alle nord for Trondheim.
Sitat av Dasset Vis innlegg
Mack produserer vel for alle nord for Trondheim.
Vis hele sitatet...
Skulle da tro at E.C. Dahls tar seg av en god slump av dette her.
Not a real gamer
retovio's Avatar
E.C Dahls har sluttet med brus produksjon
kilde: http://www.dagligvarehandelen.no/og-...utte-med-brus/
Coca Cola sender ut poser til hele verden med en "siruplignende" veske som blandes ut med vann. Kan det ha noe med vannet å gjøre? Andre steder i verden, for eksempel noen land i Europa, kan colaen smake dårligere fordi de ikke har like rent vann der nede.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Vil tro det er Vannkvaliteten, kullsyren, og renhold av anlegget som avgjør smaken.
Heh!

Minner meg litt om problematikken vedrørende Mack-Øl når den ble produsert nordpå. Alle ble underlig nok fyllesyke dagen etter (selvom de vanligvis ikke ble det), når produksjonen ble flyttet forsvant problemet.
Dette til tross for at man sjekket alt i alle bauer og kanter, men fant aldri noe klart svar.

Hvordan vannet behandles i ulike deler av landet kan jo ha noe med dine problemer å gjøre, hva som tilsettes og hvordan det renses har innvirkning på både smak og innhold av diverse "bi-produkter" etter rensing. Klor/ozon/UV/etc. (hentes vannet til "din" Cola fra Mjøsa?)
Hardt vann skyldes hovedsakelig høy konsentrasjon av kalsium (Ca) og magnesium (Mg). I Norge har vi lite hardt vann, men det forekommer i enkelte grunnvannskilder. I Nordland, Troms og Finnmark og i en del av Østlandsområdet finnes kalkrik berggrunn, og grunnvannet i slike områder kan være hardt og alkalisk. Kalking av sure vassdrag, utløsning av kalk fra sementbaserte vannledninger eller bruk av kalk i vannbehandlingen kan også gi et visst bidrag, men problemer oppstår normalt bare der man bruker grunnvann fra kalkholdig berggrunn. Nordmenn opplever ofte vannet som «hardt» ved lavere konsentrasjoner enn folk sørover i Europa, der det brukes atskillig mer grunnvann.[1] Norske vannverk oppgir hardhet i tyske hardhetsgrader[2] (°dH) eller milligram kalsium per liter (mg Ca/l).
Vis hele sitatet...
Wikipedia: Hardhet (vann)

De fleste har vel vært i utlandet og smakt stor forskjell på Coca Cola? Hadde aldri forestilt meg at det innad i Norge skulle kunne være forskjeller..

Apropos vann: Aldri drikk sterilt vann (det er forskjell på sterilt og destillert) som du får kjøpt på f.eks. apotek. til en 20-kroning, for sterilt vann er merkelig nok ikke bra for cellene i kroppen din (fare for hemolyse) selv om det utelukkende består av H2O..
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Apropos vann: Aldri drikk sterilt vann (det er forskjell på sterilt og destillert) som du får kjøpt på f.eks. apotek. til en 20-kroning, for sterilt vann er merkelig nok ikke bra for cellene i kroppen din (fare for hemolyse) selv om det utelukkende består av H2O..
Vis hele sitatet...
Kjelde takk. At reint vatn, utan nokon salter ikkje er like ideelt som vatn som inneheld ymse salt og mineral er så, men at det skal kunne forårsake hemolyse høyrest rimeleg far fetched ut, og du bør ha gode kjelder.

Eg hadde ikkje vore redd for å bøtte ned en halvliter sterilt, heilt reint vatn.
En kamerat av meg har gjort mye research om Coca-Cola, og han har fortalt at Coca Cola produseres med forskjellig mengde vann rundt om kring. Det kan de forskjellige kjøperne velge selv visstnok. Om det er opp til hver enkelt kjede, eller bryggeri veit jeg ikke, men det er nok det som er greia. Ulik mengde vann i Coca Cola flaskene rundt om kring i landet.

Har selv merket forskjellen!
Det kan vel ikke ha noe med klimaet du har flyttet til, at du opplever smaken annerledes?
Mtp. m.o.h, luftfuktighet og temperatur.
En kamerat av meg har gjort mye research om Coca-Cola, og han har fortalt at Coca Cola produseres med forskjellig mengde vann rundt om kring. Det kan de forskjellige kjøperne velge selv visstnok. Om det er opp til hver enkelt kjede, eller bryggeri veit jeg ikke, men det er nok det som er greia. Ulik mengde vann i Coca Cola flaskene rundt om kring i landet.

Har selv merket forskjellen!

EDIT: Dette med ulike mengder vann gjaldt visst dispenserbrusen! Så da må det være noe annet..
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kjelde takk. At reint vatn, utan nokon salter ikkje er like ideelt som vatn som inneheld ymse salt og mineral er så, men at det skal kunne forårsake hemolyse høyrest rimeleg far fetched ut, og du bør ha gode kjelder.

Eg hadde ikkje vore redd for å bøtte ned en halvliter sterilt, heilt reint vatn.
Vis hele sitatet...
He he nei nå var ikke det min påstand men det gjelder nok injeksjon.

http://www.felleskatalogen.no/medisi...-baxter-564159
Sitat av Bill_Gates Vis innlegg
Heh!

Minner meg litt om problematikken vedrørende Mack-Øl når den ble produsert nordpå. Alle ble underlig nok fyllesyke dagen etter (selvom de vanligvis ikke ble det), når produksjonen ble flyttet forsvant problemet.
Dette til tross for at man sjekket alt i alle bauer og kanter, men fant aldri noe klart svar.

Hvordan vannet behandles i ulike deler av landet kan jo ha noe med dine problemer å gjøre, hva som tilsettes og hvordan det renses har innvirkning på både smak og innhold av diverse "bi-produkter" etter rensing. Klor/ozon/UV/etc. (hentes vannet til "din" Cola fra Mjøsa?)
Vis hele sitatet...
Å? Minner det deg om det? Mack produserer fortsatt øl nordpå. De har flyttet fra Tromsø til Balsfjord knappe 45 min unna og har neppe endret noe radikalt på måten å produsere på.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Yalla Vis innlegg
He he nei nå var ikke det min påstand men det gjelder nok injeksjon.

http://www.felleskatalogen.no/medisi...-baxter-564159
Vis hele sitatet...
Jepp, i så måte vil salt i vatnet ha noko å sei. Men svaret eg siterte inneheldt spesifikt ordet 'drikke', og eg nyttar stortsett ikkje ordet drikke om å innta væske intravenøst.
Sitat av Hoat Vis innlegg
Det kan vel ikke ha noe med klimaet du har flyttet til, at du opplever smaken annerledes?
Mtp. m.o.h, luftfuktighet og temperatur.
Vis hele sitatet...
Det kan jo godt hende, faktisk. Kjøpte nemlig et brett Cola fra Sverige en gang, og tok med det hit. Det var da jeg merket at noe var annerledes, det var virkelig helt annerledes, og jeg hadde kraftigere sure oppstøt da.
Hei. Har selv jobbet på CC på Lørenskog for noen år siden.
All cc på plastflaske blir produsert der, glassflaske colaen blir produsert av Borg, boks colaen blir produsert i Svergie.
Dispenser brusen blir også produsert på Lørenskog.

Håper dette var til hjelp.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Litt usikker på produksjonen til Nordland, om det er Mack eller Nordlandsbryggeriet som står for produksjonen der.
Vis hele sitatet...
Nordlandsbryggeriet lager Pepsi (eller, de gjorde det iallefall på sent nittitall).
Nordlandsbryggeriet lager nok fortsatt pepsi.
Er vist kun Mack som produserer for Nord-Norge.

Vet at Mack benytter kullsyre fra øl-produksjonen i brusen sin.

Når det kommer til vannkvaliteten, er det kun hardheten på vannet som kan variere. Alt annet er såpass ekstremt regulert av CC, så produsentene har ikke stor valgfrihet der.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Wikipedia: Hardhet (vann)
Apropos vann: Aldri drikk sterilt vann (det er forskjell på sterilt og destillert) som du får kjøpt på f.eks. apotek. til en 20-kroning, for sterilt vann er merkelig nok ikke bra for cellene i kroppen din (fare for hemolyse) selv om det utelukkende består av H2O..
Vis hele sitatet...
Har du noen kilder på dette? Litt offtopic, men jeg bor i et land der man ikke drikker "fra krana" og har sånn reverse osmosis maskin som drikkevanns kilde..det jeg vet om reverse osmosis er at det fjerner alt av de sunne mineralene osv så jeg lurer på det kan ha noen sammenheng med dette.. blir litt "sterilt på en måte"
Sist endret av akkey; 16. februar 2014 kl. 06:11.
Jeg har også tenkt over at det ikke smaker likt alltid. Merker det spessielt på glassflasker av cola. Kjøpte glassflaske på samme butikk over en lang periode og når jeg kjøpte samme type flaske på en annen butikk smakte den dårlig. Vennene mine var enig i at den smakte rart, men det er kanskje litt psykologisk når jeg sier "smakte ikke denne veldig rar?"
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Hei!


Her er saken:
Jeg har vokst opp et sted i midt-norge, og drukket mye Coca-Cola gjennom hele livet mitt.

Nå bor jeg et sted i Hedmark / Oppland, og merker stor forskjell på Coca-Colaen fra Midt-Norge og den jeg kjøper på butikkene her i Hedmark / Oppland.
Her får jeg sure oppstøt av colaen, HVER eneste gang jeg drikker colaen herfra. Kjøper jeg cola et annet sted, f.eks. i Oslo eller Midt-Norge, er det ikke noe problem.

Derfor lurer jeg på;
Bryggeriet ligger vel et sted rundt Mjøsa, gjør det ikke? Og er ikke det et annet bryggeri i Midt-Norge?
.
Vis hele sitatet...

Siden jeg også bor i samme område som deg og siden jeg også er kunde av dette selskapet CC! så har jeg litt erfaring!

Jeg vet ikke helt hva du mener med sure oppstøt men skal være enig at noenganger så smaker cola merklig, har en teori om at de renser noen tanker osv... uten jeg vet det sikkert men ja noen ganger smaker den merkelig. Men kan også være p.g.a alt kommer på plastflasker, kjøper du glass flaske eller boks så har jeg aldri opplevd noe slikt.
Glass og boks bevarer kullsyren mye lengre enn de nye PET flaskene.

Nå er det heller ikke så lenge siden Norge gikk over til 100% PET, så kan det ha noe med sammenhengen din, TS ?
Sitat av trixx Vis innlegg
Siden jeg også bor i samme område som deg og siden jeg også er kunde av dette selskapet CC! så har jeg litt erfaring!

Jeg vet ikke helt hva du mener med sure oppstøt men skal være enig at noenganger så smaker cola merklig, har en teori om at de renser noen tanker osv... uten jeg vet det sikkert men ja noen ganger smaker den merkelig. Men kan også være p.g.a alt kommer på plastflasker, kjøper du glass flaske eller boks så har jeg aldri opplevd noe slikt.
Vis hele sitatet...
Du opplever altså ikke problemer med CC her i Hedmark / Oppland?
Merker du ikke forskjell på CC når du kjøper det et annet sted?

Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Glass og boks bevarer kullsyren mye lengre enn de nye PET flaskene.

Nå er det heller ikke så lenge siden Norge gikk over til 100% PET, så kan det ha noe med sammenhengen din, TS ?
Vis hele sitatet...
Det er jo PET-flasker jeg kjøper i Midt-Norge og Oslo også da, men det kan jo selvfølgelig godt hende. PET-flaskene er virkelig forferdelige med tanke på å holde på kullsyra, ja.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Nordlandsbryggeriet lager nok fortsatt pepsi.
Er vist kun Mack som produserer for Nord-Norge.

Vet at Mack benytter kullsyre fra øl-produksjonen i brusen sin.

Når det kommer til vannkvaliteten, er det kun hardheten på vannet som kan variere. Alt annet er såpass ekstremt regulert av CC, så produsentene har ikke stor valgfrihet der.
Vis hele sitatet...
Tja, i dagligvarebutikken jeg jobbet i til så sent som i fjor så var det Rignes som leverte CC til butikken. Mack leverte kun sine egne merkevarer. Naturlig nok i Troms fylke, ettersom det ellers hadde vært en ganske meningsløs kommentar.

Om det gjelder alle butikker i den kjeden vet jeg ikke, men jeg tviler på at Rignes kjøper Cola av Mack for å selge videre..
Sist endret av Anoman; 16. februar 2014 kl. 14:07.
Sitat av Crisposjokolade Vis innlegg
Du opplever altså ikke problemer med CC her i Hedmark / Oppland?
Merker du ikke forskjell på CC når du kjøper det et annet sted?
Vis hele sitatet...
Når jeg er i andre deler av landet har jeg ikke merket noe der nei.


Det er jo PET-flasker jeg kjøper i Midt-Norge og Oslo også da, men det kan jo selvfølgelig godt hende. PET-flaskene er virkelig forferdelige med tanke på å holde på kullsyra, ja.
Vis hele sitatet...
Prøvde og klage engang men det ble kjapt avvist.
Blei så lei av at colaen smakte forskjellig for hver gang at jeg har begynt å kjøpe bokser og glassflasker.. Smaker bedre uansett.
Syns det smaker forskjell på colabokser som kommer fra tyskland og sverige også. Spesielt plastflaske colaen de har i sverige, den smaker litt utvannet.

Syns fantaen var bedre før også da den var litt mildere på smak.
Når har det seg slik at jeg har vært ute å reist en del de 2 siste årene, har vært noen turer til troms og hordaland, reiser flere ganger i året mellom østlandet og finnmarka i tillegg har jeg vært i trøndelag en kortere periode. Jeg vil også se på meg selv som over gjennomsnittelig glad i cola og drikker det flere ganger i uken om ikkje daglig i enkelte perioder.

Jeg vil legge ned en påstand om at smaken på cola ikkje er avhengig av lokasjonen den kjøpes på, men heller hvilket produksjons parti den kommer i fra. Jeg har opplevd denne rare smaken som flere her beskriver mange steder i landet, men samtidig fått cola som smaker normalt i en annen butikk i samme området eller til å med på samme butikk noe senere.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Når har det seg slik at jeg har vært ute å reist en del de 2 siste årene, har vært noen turer til troms og hordaland, reiser flere ganger i året mellom østlandet og finnmarka i tillegg har jeg vært i trøndelag en kortere periode. Jeg vil også se på meg selv som over gjennomsnittelig glad i cola og drikker det flere ganger i uken om ikkje daglig i enkelte perioder.

Jeg vil legge ned en påstand om at smaken på cola ikkje er avhengig av lokasjonen den kjøpes på, men heller hvilket produksjons parti den kommer i fra. Jeg har opplevd denne rare smaken som flere her beskriver mange steder i landet, men samtidig fått cola som smaker normalt i en annen butikk i samme området eller til å med på samme butikk noe senere.
Vis hele sitatet...



Det der vil jeg si meg veldig enig i. Har sett på produksjonsdato og det er ofte hele partiet som smaker piss.
Sitat av 0xFF Vis innlegg
Når har det seg slik at jeg har vært ute å reist en del de 2 siste årene, har vært noen turer til troms og hordaland, reiser flere ganger i året mellom østlandet og finnmarka i tillegg har jeg vært i trøndelag en kortere periode. Jeg vil også se på meg selv som over gjennomsnittelig glad i cola og drikker det flere ganger i uken om ikkje daglig i enkelte perioder.

Jeg vil legge ned en påstand om at smaken på cola ikkje er avhengig av lokasjonen den kjøpes på, men heller hvilket produksjons parti den kommer i fra. Jeg har opplevd denne rare smaken som flere her beskriver mange steder i landet, men samtidig fått cola som smaker normalt i en annen butikk i samme området eller til å med på samme butikk noe senere.
Vis hele sitatet...
Tenkte tilfeldigvis på det samme idag, og jeg er helt enig med deg.
Kjøpte cola igår, drakk den idag, og alt var normalt med den idag!

Men dessverre, colaen fra denne tråden og igår har samme forfallsdato og produksjonsparti
Sitat av Anoman Vis innlegg
Tja, i dagligvarebutikken jeg jobbet i til så sent som i fjor så var det Rignes som leverte CC til butikken. Mack leverte kun sine egne merkevarer. Naturlig nok i Troms fylke, ettersom det ellers hadde vært en ganske meningsløs kommentar.

Om det gjelder alle butikker i den kjeden vet jeg ikke, men jeg tviler på at Rignes kjøper Cola av Mack for å selge videre..
Vis hele sitatet...
Har selv jobbet på Mack Bryggeri, og kan bekrefte med 100% sikkerhet at de produserer alle brus-drikker for CC.

Det er kun energidrikker, powerade, MER o.l som ikke produseres av de.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Har selv jobbet på Mack Bryggeri, og kan bekrefte med 100% sikkerhet at de produserer alle brus-drikker for CC.

Det er kun energidrikker, powerade, MER o.l som ikke produseres av de.
Vis hele sitatet...
Mulig Mack produserer for CC i Nord-Norge, men det betyr vell ikke nødvendigvis at kjeden trenger å kjøpe fra Mack? Avhengig av hvilke avtaler de forhandler frem kan det jo fort bli billigere å kjøpe CC fra et annet bryggeri når de uansett skal bestille inn annen type øl.
Trur Mack har en stor del ut av produksjonen av CC her til lands etter de bygde ut for 300mill. En av grunnene de bygget ut var fordi de kunne produsere Coca-Cola samt utvide og øke ølsalget sitt i framtiden.

Litt rart at CC kutter 400-500 arbeidsplasser i Norge når Mack bygger ut, med mindre de tar kontroll over større del av markedet.

Mack bygger bryggeri til 300 mill. Hegnar.no

Kutter 400-500 arbeidsplasser i Norge. Hegnar.no
Sitat av Anoman Vis innlegg
Mulig Mack produserer for CC i Nord-Norge, men det betyr vell ikke nødvendigvis at kjeden trenger å kjøpe fra Mack? Avhengig av hvilke avtaler de forhandler frem kan det jo fort bli billigere å kjøpe CC fra et annet bryggeri når de uansett skal bestille inn annen type øl.
Vis hele sitatet...
Det er kun 2 produsenter av CC i Norge. CC sin hovedfabrikk på Lørenskog og Mack.

Mack sitt marked er hele NN og trolig Trøndelag i tillegg.

Ringnes som er en direkte konkurent til CC med sin egen Pepsi avtale, kommer nok aldri til å produsere for CC.
kan noen bekrefte eller avkrefte at bryggeriene velger selv hvor mye vann det er i CC? høres litt suspekt ut. tjener de mer på det? eller butikken? Merker jo at brus på tappekraner er veldig utvannet og det er irriterer meg. Det kan jo tyde på at det ikke er noen krav på at det skal være så og så mye vann i brus.
Produsentene av CC har ingen valgfrihet. Alt er regulert av CC sentralt.

Dispenserbrus er det per def ingen krav til. Da utsalgsstedene fint kan trikse på blandingen mellom vann, brus og kullsyre. Samt av kvaliteten på vannet ikke er regulert av CC.
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Det er kun 2 produsenter av CC i Norge. CC sin hovedfabrikk på Lørenskog og Mack.

Mack sitt marked er hele NN og trolig Trøndelag i tillegg.

Ringnes som er en direkte konkurent til CC med sin egen Pepsi avtale, kommer nok aldri til å produsere for CC.
Vis hele sitatet...
Mulig det har vært en misforståelse fra min side, men Mack varene ble levert med egen trailer og det kom en kar ansatt i Mack for å stable og bestille nye varer. Varene fra Rignes (samt CC) kom med en egen trailer med en kar fra Rignes som stablet ut sine varer og CC (og gjorde bestillingen). Så da gikk jeg ut fra at Mack ikke leverte CC til den butikken.
Har ikke det falt inn for TS at grunnen til at han får sure oppstøt er fordi han drikker store mengder coca cola? Man forandrer seg utover i livet. For 10 år siden kunne jeg drikke så mye kaffe jeg bare ville, nå må jeg holde det til et par kopper for å unngå vulkansyre i halsen.
BlueGrot: Jo, selvfølgelig er det en mulighet, men tråden handler egentlig ikke om hvorfor jeg får sure oppstøt, men om hvor CC har produksjonene sine per landsdel

Takk for tanken.
Sist endret av Crisposjokolade; 16. februar 2014 kl. 19:35.
Såklart! For å bidra til den diskusjonen er det slik at vannjusteringsmulighetene til produksjonslokalene er utrolige. Lokal hardhet på vann o.l har ingenting å si.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Kjøpte i dag en Sprite zero. Hadde gledet meg til å drikke den ettersom jeg var kjempetørst og det var varmt i bilen og jeg hadde vondt i hodet. Gleden var kortvarig, det smakte sånn som kloakk lukter. Dette har jeg vært offer for før. Noen som har teorier om dette? Det var en rund, men sterk smak. Fælt...
Sitat av Duckie Vis innlegg
Kjøpte i dag en Sprite zero. Hadde gledet meg til å drikke den ettersom jeg var kjempetørst og det var varmt i bilen og jeg hadde vondt i hodet. Gleden var kortvarig, det smakte sånn som kloakk lukter. Dette har jeg vært offer for før. Noen som har teorier om dette? Det var en rund, men sterk smak. Fælt...
Vis hele sitatet...
Kjenner igjen denne smaken, er det det folk mener med rar Cola-smak? Gir litt samme følelsen i topplokket som når du kjører forbi et nygjødslet jorde. Ganske turnoff...
CC som ein får på utesteder dei fleste plassa og for eksempel frå sunnfjord eg er ifrå, føles cc`en utvatna ut, den smaka ikkje skikkelig cola som den eg får kjøpt i butikken. Og i utlandet som i Polen syntest eg også at cola`en hadde den samma utvatna smaken. På det tidspunkte når dei nye cola flaskene kom og eg prøvde først den orginale cola flaska som var før, og dei nye flaskene med ny form osv, syntest eg det var forskjell på smaken, nokon som merka det samme?
At de nye flaskene er verre på smak enn de gamle (selv om de gamle ble vasket og gjenbrukt alt for mange ganger) er vel ikke noe å diskutere en gang..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
Sitat av slashdot Vis innlegg
Kjelde takk. At reint vatn, utan nokon salter ikkje er like ideelt som vatn som inneheld ymse salt og mineral er så, men at det skal kunne forårsake hemolyse høyrest rimeleg far fetched ut, og du bør ha gode kjelder.

Eg hadde ikkje vore redd for å bøtte ned en halvliter sterilt, heilt reint vatn.
Vis hele sitatet...
http://www.snotr.com/video/13828/Dri...tra-Pure_Water

Gidder du å filme det siden andre tydeligvis ikke tør (iallefall ikke å drikke rent H2O foran kamera)? :P
Til dere som lenger oppe hadde problemer med dårlig holdbarhet på kullsyre i de nye (myke) plastflaskene:
PROTIP:
Hell drikken i et glass (som dere pleier å gjøre) men før dere skrur på korken, press den sammen så den resterende drikken kommer så høyt som mulig. Skru så på korken.
Jeg gjorde dette, og la den i kjøleskapet igjen. flere timer senere var den omtrent som ny (og flasken hadde utvidet seg noe)
Er ingen ekspert på vakuum og dets funksjoner, men dette har iallefall gitt meg glass på glass med god kullsyre. Hver gang jeg fyller glasset, klemmer jeg flaska mer slik at drikkekanten alltid ligger oppe ved korken (før jeg skrur den på). Funker fjell
(ser dog litt teit ut i kjøleskapet med "overkjørt" flaske, men det får så være.)
Sist endret av _tommen_; 25. august 2014 kl. 16:17. Grunn: mini-korrigering
Coca cola smaker jo forskjellig rundt om i verden og jeg bare antar at grunnen til det er pga vannkvaliteten.