Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  19 2266
Hei, dette er et veldig standard meg, spørsmål
Hvis noen kjenner igjen at jeg spørr veldig mye om små, dumme ting ang. pc'en.
Så er det alltid småproblemer, og noe om hardware; som jeg ikke kan alt for mye om. Og Freakforum er vel det beste stedet å spørre!

Så her er saken.. For ikke så lenge siden, streika skjermen min (når strømmen gikk), satt skjermledninga, i en annen plugg bak i pc'en (ikke i skjermkortet). Og da fungerte skjermen igjen.. Nå idag skulle jeg prøve å bytte skjermkort, men det passa ikke, og når jeg satt i det gamle igjen, så fungerte skjermen (etter å ha lasta ned ny driver).

Men problemet nå, er at jeg rekker ikke spille (hva som helst; lfs/css/shaiya) mer enn 1-2 min, før pc'en bare fryser seg, og jeg må bruke restartknappen
Uansett hva det er, bare det er et spill, så fryser pc'en. Noen som har en ide om hvor jeg kan begynne å lete?

Takker for alle svar!
Start med å se hvor varmt skjermkortet ditt blir, du
Hehe, kanskje jeg skal det, Men klarer ikke akkurat å se det, så må finne ut hvordan først =)
Sjekk om vifte går i det hele tatt på skjermkort.
Har bare 1 vifte i pc'en min jeg, den står rett over skjermkortet å blåser ut i lufta..
Så kan jo tro den blir varm, men den ble levert sånn, og har blitt værre og værre over tia bare :s 2 år gammel pc.

Før brukte jeg å sette en stor "vifte-ovn" som blåser inn i pc'en. Gjør det enda, men virker ikke lenger Før fungerte det å blåse noe kaldt på pc'en, er derfor jeg spørr hvor jeg kan begynne nå, siden det ikke hjelper.
Høres ut som et varmeproblem egentlig. Hadde akkurat samme problem før, der det viste seg å være pga for mye støv inne i maskina. Noe som gjorde at den ble svært varm og dermed "hang seg".

Løste seg ved å blåse med luftkompressor inni maskina, på komponentene og inni viftene. Bare hold fast viftebladene når du blåser, for når du blåser på dem, snurrer dem og produserer strøm. Kan i verstefall skade hovedkortet ditt

For å sjekke temperaturen på pc-komponentene dine kan du bruke en trial version av Lavalys Everest (Google it).

kjetilbm her btw ikke spør om nicket :P
Sist endret av kjetilbm; 9. november 2009 kl. 02:14.
Jeg kan også anbefale SpeedFan for å få viften din til å gå fortere, noe som gir bedre kjøling. Den måler også temperaturer.
Det å blåse ut støv av maskinen kan være en fordel. Om det ikke løser problemet ditt, vil det uansett være mindre sjangse for brann.

Du kan kjøpe luft på boks, men det er grisedyrt. Ville nok heller trådt til med en luftkompressor.

Får brukbare til rundt 1000kr,-
Sitat av ChrisMafak Vis innlegg
Har bare 1 vifte i pc'en min jeg, den står rett over skjermkortet å blåser ut i lufta..
Så kan jo tro den blir varm, men den ble levert sånn, og har blitt værre og værre over tia bare :s 2 år gammel pc.

Før brukte jeg å sette en stor "vifte-ovn" som blåser inn i pc'en. Gjør det enda, men virker ikke lenger Før fungerte det å blåse noe kaldt på pc'en, er derfor jeg spørr hvor jeg kan begynne nå, siden det ikke hjelper.
Vis hele sitatet...
Står rett over skjermkortet. Altså prosessorvifta? Og blåser UT i lufta? Snu den!
hjelper sikkert å blåse ut litt støv du har vel sikkert en kompressor etter all moped skruinga di.
Hmm, takker for svar
kan vel begynne med en liten rens inni der kanskje ja. Og ja, vifta står å blåser ut i ingenting, skal se hva jeg får gjort med det

Har vel kompressor stående et eller annet sted her, åssen vet du jeg skrur moped? :P


Jeg trodde SpeedFan bare viste deg hvor varmt det var rundt om jeg? Men uansett, prøvde noe nå som het "Hmonitor" som vistnok skulle fungere fint, men skjønner ikke stort, og på hjemmesiden dems står det at den viser temp på så og si alt inni der, men eneste som kommer opp her er temp på Hardisk og noe strømgreier jeg ikke forstår helt.

Men skal teste speedfan og se litt

igjen, takker for svar
skjønner Men får se åssen det går etterhvert da, maser fært her og når jeg først lurer på noe, så blir nok enda en ny unyttig tråd igjen nå, om jeg ikke finner svaret (på en annen sak)
rensa pc'en helt nå, og sjekka igjennom det meste.

Tilogmed satt den i vinduet for bedre kjøling, men hjalp ingenting..
Også prøvde jeg å game i Window mode(ikke fullscreen), og det hjalp litt faktisk, det funka helt fint, helt til idag, når jeg prøvde igjen da frøys den seg etter 1min :S

Noen fler tips?
hei. låner topicen litt.
jeg bruker programmet speedfan, kan noe fortelle meg hvordan jeg kan få vifta til å få fortere?
ps: Hva er speed01,speed02,speed03,speed04?
lurer på det samme, alt står på 100% men vifta mi går samma speed om jeg skrur ned :S
▼ ... noen uker senere ... ▼
Ferdig renset og med bedre kjøling, da er du ferdig med det mest åpenbare. Det neste på listen er å sjekke om minnet er OK.

Last ned Memtest86+ og bruk det for å sjekke ram. La testen stå på i ca 24 timer, så skulle du være ganske godt dekket.

http://www.memtest.org/#downiso

Guide til memtest: http://www.ocforums.com/showthread.php?t=409152
Pc'en hadde vel laget en annen spesiell pipelyd når den startet om det var noe galt med minne?
Skjedde hvertfall med den andre pc'en

Men er jo verdt å prøve, har rensa hele pc'en, og er nok av kjøling rundt her så :P

Men virker mer som det er noe galt med hardware, enn med støv og varme
iom. at jeg kan sitte på 500 mapper og åpne 200 internet sider å spille av en hævv med filmer og sanger samtidig uten at pc'en stresser, men kan game et spill i 1min da fryser den seg

Litt overdrivi versjon, men skjønner poenget?
Sitat av ChrisMafak Vis innlegg
Pc'en hadde vel laget en annen spesiell pipelyd når den startet om det var noe galt med minne?
Skjedde hvertfall med den andre pc'en

Men er jo verdt å prøve, har rensa hele pc'en, og er nok av kjøling rundt her så :P

Men virker mer som det er noe galt med hardware, enn med støv og varme
iom. at jeg kan sitte på 500 mapper og åpne 200 internet sider å spille av en hævv med filmer og sanger samtidig uten at pc'en stresser, men kan game et spill i 1min da fryser den seg

Litt overdrivi versjon, men skjønner poenget?
Vis hele sitatet...
Den trenger ikke varsle deg om det er noe feil med RAM.
Verdt å prøve, JA.

Siste: Jaja..
Hadde det samme probleme eg og, når eg skulle Installere Service Pack 3 på XP, men gav opp, Låste (fyste) seg kvar gong eg prøvde, men tilslutt kom den bare :P Gjekk over etter en stund :P

Og det gikk ikkje på kjølinga eller noe, Ramen min var fin, og 4 Vifter + en Sånn Borvifte? som du hadde? og alikevell fyste den seg? ja :P Velkommen i klubben

Har ikkje noko spesifikt svar på ka som gjera da, men, sjekk rammen din for og være sikker jaffal

Av og te kan ein Formatering hjelpe på probleme :P
ja formatering har egentlig alltid hjelpi meg på sånnt ;p
Men kan jo ikke drive å gjøre det hele tiden, så tenkte å finne ut av problemet isteden for å løpe fra det hver gang det skjer =p