Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 986
Begrenset bruker
uaexed's Avatar
Er det noen mulighet for å kjøre uten lappen? Noen spesialtillatelser ved hyttebruk etc? Samekofte?
Ja bare ikke bli tatt
Sitat av random67489 Vis innlegg
Ja bare ikke bli tatt
Vis hele sitatet...
den gjelder jo alle kjøretøy i hele landet
Du må beise sjarken!
Du må vel generelt ha løyve for å kjøre utenfor løype.
ヽ༼ຈل͜ຈ༽ノ
Lima's Avatar
Selvfølgelig ikke. Skal du kjøre scooter må du ha Førerkort og Løyve.

Men du kan kjøre på godkjente områder for motorsport , f.eks scootercross. Da trenger du en lisens.
Du må søke til kommunen for å kjøre til hytte osv. Førerkortet koster rundt 8,000 å ta. Det er kun et kurs så kan du ta teorien.
Straffen for å kjøre utenfor løype uten tillatelse blir fort dyr, hørt om folk som har fått alt fra 10-20k i bot. Så enten må du kjøre på et øde område eller med en scooter som klarer å kjøre fra politiet.
Sist endret av Vod0; 27. desember 2012 kl. 03:07.
Fra vegvesen.no:
Regionvegkontoret kan gi tillatelse til arrangerte gruppeturer med kvalifisert guide hvor deltagere ikke har førerrettighet for snøscooter, se førerkortforskriften § 12-5.Deltagere fra Norge må ha førerkort i en annen klasse. Utenlandske deltagere må dokumentere rett til å kjøre motorvogn i Norge. Alle må ha tilstrekkelig ferdighet.
Vis hele sitatet...
Husker jeg kjørte fint med skuter uten lappen en vinter.
Men han som eide skuteren eide også flere mål der jeg ferdes.

Men jeg hadde knytt en motorsag på skuteren. Så når jeg blei stoppet av politiet så kunne jeg bare si jeg gjorde klar traktor vei. Blei stoppet en gang, Dem sa ingenting på det. Ikke engang på at jeg kjørte en Wildcat 800:d
Sist endret av NoSkillZ; 27. desember 2012 kl. 04:40.
Kommer vel mest an på hvor du bor. Der jeg bor kjører halvparten uten lappen, jeg gjorde det selv også. Fikk min første skuter da jeg var 9 år, og kjørte uten lappen til jeg ble 17.
Onkel kom på besøk til naboen min, mens jeg var der. Hadde kjørt skuter dit, og kun kjørt på eget land. Hadde ikke tatt lappen da, men jeg var gammel nok til å kjøre skuter...

Resulterte i bot og sperrefrist til meg. Sperrefristen var på et år.

https://www.youtube.com/watch?v=GkhupkB2Xfw (liten bonus til innlegget)