Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2282
IRC entusiast
dach's Avatar
Hei, jeg sitter med en 25/25 fiber linje. Naboen min har også 25/25 fiber linje. Hvordan er det mulig for en ruter å bruke båndbredde fra naboen min også? Slik at jeg da får "50/50". Jeg har passordet til hans tråløse nettverk.
Sitat av dach Vis innlegg
Hei, jeg sitter med en 25/25 fiber linje. Naboen min har også 25/25 fiber linje. Hvordan er det mulig for en ruter å bruke båndbredde fra naboen min også? Slik at jeg da får "50/50". Jeg har passordet til hans tråløse nettverk.
Vis hele sitatet...
Nei, det er ikke mulig..
Har hatt to linjer på 5/0,5 selv, og spurte om man kunne sette de sammen. Det var ikke mulig..

Bruk det ene nettet til nedlasting og det andre til alt annet
sikkerhets freak
32 3
Du kan ikke bruke begge nettene til samme oppgave, nei. Men du kan alltids ha det ene til en ting og det andre ti noe annet.
Edit: excubated: hva er det programmet til?
Sist endret av crashnburn; 26. november 2012 kl. 09:17.
Det er fullt mulig. Du kan bruke en boks som denne: http://snorlaus.no/wifi-rutere-og-sw...nce-20-peplink

Eller så fungerer det også å bruke MikroTik routere, de takler flere inn linjer samtidig.
Sitat av SodomInsane^ Vis innlegg
Det er fullt mulig. Du kan bruke en boks som denne: http://snorlaus.no/wifi-rutere-og-sw...nce-20-peplink

Eller så fungerer det også å bruke MikroTik routere, de takler flere inn linjer samtidig.
Vis hele sitatet...
Er du helt sikker på at ts vil få 50/50 fremfor 25/25 x 2?

Står ikke at den dobler farten, det bare står at en kan få redundans, og at en kan utnytte flere linjer. Ts kan alt idag utnytte begge linjer. Feks makse ut sitt egen nett i heftig usenet bruk og bruke naboens nett til surfing.
pfsense kan koble sammen to linjer. Du kan velge mellom og bruke denne ene som backup eller du kan slå de sammen til en kraftigere linje.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Er du helt sikker på at ts vil få 50/50 fremfor 25/25 x 2?

Står ikke at den dobler farten, det bare står at en kan få redundans, og at en kan utnytte flere linjer. Ts kan alt idag utnytte begge linjer. Feks makse ut sitt egen nett i heftig usenet bruk og bruke naboens nett til surfing.
Vis hele sitatet...
Jupp, det står klart i teksten øverst i linken: "Ønsker du å øke kapasiteten på internettforbindelsen din? Og samtidig få redundans! Med en Wan ruter fra Peplink får du dette. Du kan tilkoble 2stk internettlinjer (adsl,fiber,gsm,3G,radio) og ruteren bruker kapasiteten i begge linjene. Mistes forbindelsen på den ene linjen tar den andre over. Enkel og grei konfigurasjon."

Så du bruker kapasiteten fra begge linjene. Hvis den ene skulle bli borte blir alt sendt på den andre linjen så fremt det er kapasitet nok.

pfSense fungerer også bra til dette eller en mikrotik boks.
lian1337
Så om jeg lager meg "norges kraftigste" trådløsrouter av en pc med pfsense og mange ALFA AWUS036NHR med +9db antenner montert så trenger jeg altså bara hacke nok rutere så kan jeg sette sammen alt til et vidunderlig superduper nett?
Feks 6 antenner og 6 hacka rutere der alle har 100/100 så vil jeg i sene nattetimer med lav trafikk kunne hente ned greier fra usenet og makse med 600 ned?

Da er det jo nesten verdt å ha en pc med 3-4 fete grafikk kort stående for å tygge på passord


Da blir det forbukslån og ny hw til jul....
Sist endret av ompapa; 26. november 2012 kl. 11:30.
Sitat av ompapa Vis innlegg
lian1337
Så om jeg lager meg "norges kraftigste" trådløsrouter av en pc med pfsense og mange ALFA AWUS036NHR med +9db antenner montert så trenger jeg altså bara hacke nok rutere så kan jeg sette sammen alt til et vidunderlig superduper nett?
Feks 6 antenner og 6 hacka rutere der alle har 100/100 så vil jeg i sene nattetimer med lav trafikk kunne hente ned greier fra usenet og makse med 600 ned?

Da er det jo nesten verdt å ha en pc med 3-4 fete grafikk kort stående for å tygge på passord


Da blir det forbukslån og ny hw til jul....
Vis hele sitatet...
Ganske sikker på at du må ha fysisk tilgang til routerne for å oppnå hastigheter, siden du enten må bruke trådløs linker med antenne eller strekke kabel. ;p
Chatta med en kompis som jobber med IT:

Wan ruter Balance 20 - Peplink øker ikke tilgjengelig
båndbredde den lastebalanserer. 2 forskjellige 25/25 nett
gir deg ikke ett 50/50 om du kjører speedometertester.
Har ingen egen erfaring med pfsense men om noe kan løse problemet er det pfsense.
Vis hele sitatet...
Den ruteren vil ikke gi doblet nedhastighet.
Han sier også at det vanlige med 2 eller flere linjer er for loadbalancing. Og at han derfor er usikker på om noe slikt som pfsense er laget
for å makse flere linjer. Pfsense er rettet mot tunge brukere og bedrifter primært sier han.

Sitat av SodomInsane^ Vis innlegg
Ganske sikker på at du må ha fysisk tilgang til routerne for å oppnå hastigheter, siden du enten må bruke trådløs linker med antenne eller strekke kabel. ;p
Vis hele sitatet...
Typisk og jeg som skulle lage meg verdens største p0rn library
Sist endret av ompapa; 26. november 2012 kl. 11:52.
Sitat av ompapa Vis innlegg
Chatta med en kompis som jobber med IT:



Den ruteren vil ikke gi doblet nedhastighet.
Han sier også at det vanlige med 2 eller flere linjer er for loadbalancing. Og at han derfor er usikker på om noe slikt som pfsense er laget
for å makse flere linjer. Pfsense er rettet mot tunge brukere og bedrifter primært sier han.



Typisk og jeg som skulle lage meg verdens største p0rn library
Vis hele sitatet...
En pc vil ikke få 50/50 (det er mulig men vil ikke fungere spespielt bra). Poenget er hvis to pc er koblet til. Så blir den ene pcen koblet på den ene linjen og den andre på den andre. Hvis du har 6 pcer vil ruteren koble 3 på vær linje. Problemmet hvis en pc skal bruke begge linjene så vil det bli ip trøbbel.
Sitat av lian1337 Vis innlegg
En pc vil ikke få 50/50 (det er mulig men vil ikke fungere spespielt bra). Poenget er hvis to pc er koblet til. Så blir den ene pcen koblet på den ene linjen og den andre på den andre. Hvis du har 6 pcer vil ruteren koble 3 på vær linje. Problemmet hvis en pc skal bruke begge linjene så vil det bli ip trøbbel.
Vis hele sitatet...
"Using Peplink’s unique SpeedFusion bandwidth bonding
technology, you can aggregate the bandwidth of all available WAN links, significantly boosting
speed, reliability, and failover performance."

Syns nå bestemt det står at du kan bundle 2 linjer og kjøre all hastigheten til ditt nettverk, eller en maskin for den del. Det er mulig.

Edit: Kilde: http://snorlaus.no/file/sync-files/b...lad_bpl021.pdf
Sist endret av SodomInsane^; 26. november 2012 kl. 14:37.
Sikkerhetsklarert
Selv om du bundler linjene dine så vil den kun fordele connections per link. nedlastninger/streaming osv vil slite om du alternerer hvilken linje som blir brukt.


Jeg har to linjer hjemme,en 4Mbit ADSL linje, og en 10Mbit wimax link.

Jeg gjør det veldig enkelt, da jeg har forsøkt forskjellige løsninger med pfSense, Wingate osv.. Det jeg har gjort den siste tiden, som fungerer utmerket er dette:
Fra adsl linjen har jeg kablet inn til lan på nedlastingsmaskinen. Fra wimax routeren bruker jeg wlan til nedlastningmaskinen. De fleste torrentklienter støtter å binde på flere kort. Jeg får nå fint 12-13 mbit i uTorrent, gitt at wimax linken yter det den skal.
Sitat av SodomInsane^ Vis innlegg
"Using Peplink’s unique SpeedFusion bandwidth bonding
technology, you can aggregate the bandwidth of all available WAN links, significantly boosting
speed, reliability, and failover performance."

Syns nå bestemt det står at du kan bundle 2 linjer og kjøre all hastigheten til ditt nettverk, eller en maskin for den del. Det er mulig.

Edit: Kilde: http://snorlaus.no/file/sync-files/b...lad_bpl021.pdf
Vis hele sitatet...
Ja det er mulig men som det de sier på pfsense sine sider:

Web site incompatibility with changing IP addresses
Some websites do not work properly if requests from your system are initiated from multiple public IPs. Hence load balancing is incompatible with these sites. Common examples are sites that maintain login sessions, most frequently online banking. This is most commonly with HTTPS sites, so usually HTTPS should not be load balanced. Occasionally it is a problem with HTTP sites that maintain session, but this is rare.
Another common one people run into is YouTube. When connections to YouTube are initiated from multiple public IPs, the site does not function properly. Several pfSense users have reported this to YouTube, receiving a reply that it would be worked on. So this may not be a problem in the future, but at the time of this writing it is.
For sites that do not function with load balancing, you need to add firewall rules to not load balance traffic to these destinations.
Vis hele sitatet...
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Selv om du bundler linjene dine så vil den kun fordele connections per link. nedlastninger/streaming osv vil slite om du alternerer hvilken linje som blir brukt.


Jeg har to linjer hjemme,en 4Mbit ADSL linje, og en 10Mbit wimax link.

Jeg gjør det veldig enkelt, da jeg har forsøkt forskjellige løsninger med pfSense, Wingate osv.. Det jeg har gjort den siste tiden, som fungerer utmerket er dette:
Fra adsl linjen har jeg kablet inn til lan på nedlastingsmaskinen. Fra wimax routeren bruker jeg wlan til nedlastningmaskinen. De fleste torrentklienter støtter å binde på flere kort. Jeg får nå fint 12-13 mbit i uTorrent, gitt at wimax linken yter det den skal.
Vis hele sitatet...
En torrent klient vil funke greit på dette men ikke vanlig nedlasting fra en web side.
Sikkerhetsklarert
Sitat av lian1337 Vis innlegg
En torrent klient vil funke greit på dette men ikke vanlig nedlasting fra en web side.
Vis hele sitatet...
Det stemmer, som jeg også skrev så vil ikke en http sesjon fungere på tvers av to linjer, om den er initiert av IP A, så kan du ikke samtidig benytte båndbredde mot samme sesjon fra IP B.

Torrent fungerer fint da der er nedlastning fragmentert over et hav av sesjoner og peers.
Sist endret av Pjukern; 26. november 2012 kl. 15:42.
Det som faktisk er enklere er faktiak og bare oppgradere linja, eks ved og ha tv pakke.
da får du plutselig 60/60 uten og styre med alt det greia her.

Eller bare pay 100kr mer i mnd og få 60/60
Octopus prøvde jeg, men fikk det aldri til å fungere.


Når det kommer til torrents er det ingen problemer å kombinere to linjer i Vuze. Her klarte jeg å oppnå 11.8MB/s ned samt 1.25 MB/s opp ved å kombinere 70/5 linje over kabel og 30/5 over trådløst.
IRC entusiast
dach's Avatar
Trådstarter
Så det billigste og enkleste vil da bli å sette inn ett tråløst nettverkskort i min download pc og kjøre et program som fordeler linjene?
Sitat av dach Vis innlegg
Så det billigste og enkleste vil da bli å sette inn ett tråløst nettverkskort i min download pc og kjøre et program som fordeler linjene?
Vis hele sitatet...
Ja. titegn
Isdn hadde vel 2 64 kbit/s?, 1 til Internet og 1 til telefon, mener å huske at jeg kunne koble de sammen så jeg fikk hele 128 kbit/s

Mulig jeg blingser helt her men, og om det isåfall har noe likhet med Op sitt "problem"
Sitat av mr_james Vis innlegg
Isdn hadde vel 2 64 kbit/s?, 1 til Internet og 1 til telefon, mener å huske at jeg kunne koble de sammen så jeg fikk hele 128 kbit/s

Mulig jeg blingser helt her men, og om det isåfall har noe likhet med Op sitt "problem"
Vis hele sitatet...

Blir vel ikke helt det samme fordi selv om linjene var koblet sammen så var det 1 felles IP adresse.
IRC entusiast
dach's Avatar
Trådstarter
Hvilke erfaringer har dere fra dette? Hva bør jeg gjøre?
Sitat av dach Vis innlegg
Hvilke erfaringer har dere fra dette? Hva bør jeg gjøre?
Vis hele sitatet...
Vel erfaringene har de jo delt i tråden.
Om du ønsker dette bør du bruke pfsense. Har du mange naboer med god fart på trådløsnettverket sitt og dårlige passord på ruteren så kan du med pfsense sette opp slik at du laster torrenter så det svir og du kan også seede raskere.