Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  60 10875
Dama ga meg mobiltelefonen hennes her om dagen og spørte meg om jeg kunne hjelpe henne å oversette det tantebarnet hennes på 11 år hadde skrevet til henne.

Det var helt umulig å forstå da ord var forkortet i hytt og pine. Denne jenta har nå vokst opp til å skrive på denne måten, og fruen sier at hun ikke er flink på rettskriving når det kommer til lekser hun må gjøre og slikt.

Hvordan blir denne utviklingen? Bør vi alle sette oss ned å pugge alle desse "fancy" forkortingene på Internett (Standard eksempler: lol, brb, afk, bbl, fml, lml) for å deretter lære de videre til de eldre? Og hvem i alle dager er det som kommer på disse nye forkortingene som kommer hele veien?

Det siste jeg lærte var lml (love my life). Dukker stadig opp nye, og jeg er redd for at mine fremtidige barn skal ende opp med: HH. Åss gr dt? lml for øybt. Jg hr vært på TG og ht dt awzome! Jeg blir irritert når jeg ikke skjønner hva som står fordi 10 åringer har kommet opp med nye flotte forkortinger som liksom skal gjøre alt så mye enklere....

Er man bare nødt til å akseptere at slik blir det fremover?
Alt endrer seg med tiden, sånn har det alltid vært, sånn vil det alltid være. Da jeg var på den alderen, noe som bare er 6 år siden, var det ingen som sa "brb" og sånn. Mennesker generelt blir mer og mer late, og når man kan spare hele 4 tastetrykk på et ord, er visst dette nødvendig for mange, irriterende for andre.
Neida, du begynner bare å bli gammel

Tror alle vokser fra smsspråket når de blir eldre, så vil nytt språk overta for den nye generasjonen og de eldre vil ikke forstå noe. Så gjentar det seg igjen og igjen.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Neida, du begynner bare å bli gammel

Tror alle vokser fra smsspråket når de blir eldre, så vil nytt språk overta for den nye generasjonen og de eldre vil ikke forstå noe. Så gjentar det seg igjen og igjen.
Vis hele sitatet...
Jeg er '94 modell, så gammel og gammel. Lol likzom omg 10hi f9zk9z <3<3xoxo

Og det er nesten som sms'ens kretsløp? : o
Husker lillesøstera mi sine kryptiske meldinger..
hgd = hva gjør du, eneste jeg kommer på i farten
Kryptisk..
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Bare lurer...
Hva betyr lml? Aldri hort om den for.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Bare lurer...
Hva betyr lml? Aldri hort om den for.
Vis hele sitatet...
"Love my life". Kreativt ikke sant...?
lml=Love my life. Jeg antar den ble "oppfunnet" etter at fenomenet "fml=fuck my life" ble en trend for ikke lenge siden, i hvert fall på Facebook. Selv bruker jeg aldri å forkorte ord, enten det er chat eller sms. Kan bruke forkortelser på chat via nett eller når jeg gamer, man da er det selvfølgelig "gamingspråk" slik som lol, wtf. Dessverre er dette språket også blitt tatt opp av de unge kule.
Sist endret av mo3; 25. april 2011 kl. 03:44.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Jeg bruker selv mange "nerdeord" som: lol, brb, epic, leet, OmnNom, wtf o.l, men bruker dem like gjerne muntlig i mitt normale liv som forran pcen. (dog ikke fullt sa ofte, men de sniker seg inn innimellom nar det passer seg)

Spesielt lol har jeg hort mange har sagt rundt forbi. Og da mener jeg ikke bare 1337 fjortisser med pc, men ofte litt mer... normale folk.
Sist endret av Bombasa; 25. april 2011 kl. 03:47.
Jeg bruker også slike ord på PC (ikke misforstå). lol, wtf, brb greiene er vi nesten alle blitt vant til. Nå tenker jeg mer på alt det nye som dukker opp (+ at de har startet med forkortning av norske ord som de tydeligvs mener vi burde forstå)

Men når jeg leste den sms meldingen som dama fikk av hun på 11 år ble jeg lettere skremt. For nesten samtlige ord var forkortet/kodet og det ble brukt et lol her og der. Hele greia såg ut som en kenyansk kildekode
husker "ddmd?", altså "du driver med da?"
Dette var ting som ble brukt i barneskole/ungdomskole alder, men som for lengst har blitt gjemt vekk i hukommelsen.. eneste gangene jeg bruker forkortelser, er ingame.. Utenom dette, når jeg skriver på Facebook, mobil osv.. Bruker jeg hele ord.
Lar meg ekstremt lett irritere over fjortiser som skal skrive "µb3r h4xx0rz", når det eneste de kan er å finne tall som ligner på bokstaver..

Utviklingen går nok mot mer og mer engelske ord, men slike forkortelser som "lml", "fml" osv forblir nok glemt i større alder..
- Man skal dog ikke se bort ifra at vi går mer og mer mot "hugg bugg" språk igjen med utviklingen som skjer på barneskolen
lml = Love my live
fml = fuck my live
brb = be right back
asap = as soon as possible
gid = glad i deg
hgd = hva gjør du
ddm = du driver med
dnd = do not disturb
asl = age, sex, location
wtf = what the fuck
ffs = for fucks sake
ftw = for the win
omg = oh my god (omfg = oh my fucking god)
lol = laughing out loud (rofl, roflmao, roflcopter)

Det er de jeg kommer på i farten .. Det verste er at vi kan lese f.eks "lol" og tenke på det som norsk!
Flerkulturelt land sa du?

EDIT: Inlegg #400
Sist endret av Tempus; 25. april 2011 kl. 04:05.
hgd = hva gjør du
ddm = du driver med
dnd = do not disturb

Se der ja. Da lærte jeg jaggu 3 nye forkortninger i dag og. Da kan jeg fortelle disse til mine foreldre når de ringer og lurer hva barnebarna skriver;D
din røver
Zeco's Avatar
Istedet for å fylle opp tråden med slang og uttrykk kan man heller ta en titt her.
Sist endret av Zeco; 25. april 2011 kl. 04:22.
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Dama ga meg mobiltelefonen hennes her om dagen og spørte meg om jeg kunne hjelpe henne å oversette det tantebarnet hennes på 11 år hadde skrevet til henne.

Det var helt umulig å forstå da ord var forkortet i hytt og pine. Denne jenta har nå vokst opp til å skrive på denne måten, og fruen sier at hun ikke er flink på rettskriving når det kommer til lekser hun må gjøre og slikt.

Hvordan blir denne utviklingen? Bør vi alle sette oss ned å pugge alle desse "fancy" forkortingene på Internett (Standard eksempler: lol, brb, afk, bbl, fml, lml) for å deretter lære de videre til de eldre? Og hvem i alle dager er det som kommer på disse nye forkortingene som kommer hele veien?

Det siste jeg lærte var lml (love my life). Dukker stadig opp nye, og jeg er redd for at mine fremtidige barn skal ende opp med: HH. Åss gr dt? lml for øybt. Jg hr vært på TG og ht dt awzome! Jeg blir irritert når jeg ikke skjønner hva som står fordi 10 åringer har kommet opp med nye flotte forkortinger som liksom skal gjøre alt så mye enklere....

Er man bare nødt til å akseptere at slik blir det fremover?
Vis hele sitatet...
Bare jeg som er interessert i denne Enigma koden det er snakk om?

Som nevnt før her så tror jeg dette er noe man vokser av seg. Men det vil ikke fortsette å være slik om ikke vi, når tiden er der, lærer våre barn bokmål og verdien i det. Leste faktisk en artikkel om dette, og en av synderne som ble pekt ut, var tastaturet. Qwerty oppsettet er tregt og ineffektivt, samt tastaturet på mobiltelefonen. Der er kommet flere alternative tastatur og bedre software på markedet. Så vi får bare vente og se om folk tar i bruk disse hjelpemiddlene.

Legger ved denne linken om 8pen. Folk klarer å skrive usansynlig fort med denne, men vil tro at dette kreve trening.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av clarionify Vis innlegg
Bare jeg som er interessert i denne Enigma koden det er snakk om?

Som nevnt før her så tror jeg dette er noe man vokser av seg. Men det vil ikke fortsette å være slik om ikke vi, når tiden er der, lærer våre barn bokmål og verdien i det. Leste faktisk en artikkel om dette, og en av synderne som ble pekt ut, var tastaturet. Qwerty oppsettet er tregt og ineffektivt, samt tastaturet på mobiltelefonen. Der er kommet flere alternative tastatur og bedre software på markedet. Så vi får bare vente og se om folk tar i bruk disse hjelpemiddlene.

Legger ved denne linken om 8pen. Folk klarer å skrive usansynlig fort med denne, men vil tro at dette kreve trening.
Vis hele sitatet...
Qwerty ble jo laget slik at ikke de mest brukte bokstavene ikke er forsiden av hverandre. Pa eldre skrivemaskiner sa viklet armene bak tasturet seg nar man skrev for fort.

Noen her som husker "pir"?
Sist endret av Bombasa; 25. april 2011 kl. 04:30.
Så lenge forkortelsene har referanse i faktiske betydninger kommer de nok aldri til å ta over helt. Selv om jeg gjerne skulle sett en utvidelse og effektivisering av det norske sprog.
Sitat av Bombasa Vis innlegg
Qwerty ble jo laget slik at ikke de mest brukte bokstavene ikke er forsiden av hverandre. Pa eldre skrivemaskiner sa viklet armene bak tasturet seg nar man skrev for fort.

Noen her som husker "pir"?
Vis hele sitatet...
Det har du rett i og qwerty burde ha blitt kastet på dynga da vi ble kvitt denne mekaniske delen av skrivemaskinen. Husker faktisk at der var litt trøbbel på elektriske skrivemaskiner med armer også
Har ikke flere av disse ordene blitt lagt til i ordboka da?
Sist endret av caperno; 25. april 2011 kl. 05:00.
Dvorak er også et alternativ.. Tror bla Nichotin på forumet bruker dette
http://doomtech.net/wiki/index.php/D...ified_Keyboard
Synes det er litt morsomt når voksne prøver å bruke sms-språk...
Flere eldre jeg kjenner trodde "lol" betydde "lots of love"...

Blir litt kleint når de skal skrive kondolanse-brev til slektninger i utlandet og prøve å være moderne i språket...

"...and he was such a kind old man, it must have been terrible for his grandchild to see him falling down the stairs, LOL, your sister siv"

elns.
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Synes det er litt morsomt når voksne prøver å bruke sms-språk...
Flere eldre jeg kjenner trodde "lol" betydde "lots of love"...

Blir litt kleint når de skal skrive kondolanse-brev til slektninger i utlandet og prøve å være moderne i språket...

"...and he was such a kind old man, it must have been terrible for his grandchild to see him falling down the stairs, LOL, your sister siv"

elns.
Vis hele sitatet...
Som om forkortelser hører hjemme noe sted i ett kondolansebrev?!
LoL ble brukt som "Lots of Love" i brevskriving lenge før Laugh out Loud kom inn i bildet.
Pappa, som er snart 42 år, bruker stadig vekk "lol". Om han vet helt hva det betyr, er jeg ikke sikker på

Men denne utviklingen av slangord og forkortelser er ikke ny. Det er noe hver generasjon har. Bare snakk med foreldrene deres, så skal dere få høre litt av hvert

Denne trenden vil ikke sette dype spor i det norske språk. Det er det heller engelske ord og uttrykk som gjør. Engelskmennene lånte norske ord når de utvikla språket sitt, og nå sender de i retur
Jeg forstår ikke hvordan folk kan bruke "lol" når de snakker.
Jeg mener, er det ikke lettere å le på normalt vis? Det er jo instinktivt - hvis man hører noe man syns er morsomt, så kommer liksom latteren helt av seg selv. Man står ikke og loller, hvis dere skjønner hva jeg mener?

Jeg merker at hver gang jeg hører noen sier "lol" eller "åo-emm-djee" (omg) og sånn, så svarer jeg bare med "satan" - og tenker "du er jo bare den lameste idioten jeg har truffet"...
Sitat av n5k Vis innlegg
Jeg forstår ikke hvordan folk kan bruke "lol" når de snakker.
Jeg mener, er det ikke lettere å le på normalt vis? Det er jo instinktivt - hvis man hører noe man syns er morsomt, så kommer liksom latteren helt av seg selv. Man står ikke og loller, hvis dere skjønner hva jeg mener?

Jeg merker at hver gang jeg hører noen sier "lol" eller "åo-emm-djee" (omg) og sånn, så svarer jeg bare med "satan" - og tenker "du er jo bare den lameste idioten jeg har truffet"...
Vis hele sitatet...
De fleste sier lol, om de merker at det er litt morsomt, men man ikke ler.
Jeg sier lol, om det er ment litt serkastisk e.l.

Og jo, man står faktisk å "lol"er om noen sier noe syykt morsomt. Med tanke på at LoL er Laughing out Loud
Sitat av Eplegutten Vis innlegg
Pappa, som er snart 42 år, bruker stadig vekk "lol". Om han vet helt hva det betyr, er jeg ikke sikker på

Men denne utviklingen av slangord og forkortelser er ikke ny. Det er noe hver generasjon har. Bare snakk med foreldrene deres, så skal dere få høre litt av hvert

Denne trenden vil ikke sette dype spor i det norske språk. Det er det heller engelske ord og uttrykk som gjør. Engelskmennene lånte norske ord når de utvikla språket sitt, og nå sender de i retur
Vis hele sitatet...
jeg tviler på at dette er det samme som før. Nå har vi datamaskiner, mobiltelefoner, tv og internett. Før hadde de venner ute i gata. Utviklingen tror jeg bare vil bli mer og mer drastisk.
jeg bruker egentlig aldri sånt språk, kun lol, wtf, ftw og brb blir brukt i noen sammenhenger. Men dette er bare på nett, jeg bruker ikke dette når jeg snakker med noen personlig.

Jeg hater forøvrig personer som skriver som om de aldri har åpnet et norsk bok.

Heia, sjer'a? ins, chiller an me folka!

Nei takk.
Rofl - Rolling On Floor Laughing
Random
ROFLEW - Rolling On Floor Laughing whilst Eating Waffles
Jeg og en kompis stod på kjøkkenet og mekka oss noe å spise. Så kommer lillesøstra mi, som var 6-7 år på den tiden, og skriker ut "LOL". Jeg blir nervøs av alt hun kan i dag jeg. Og hun er ikke stor enda, 9 år.
Sist endret av Daybreak; 25. april 2011 kl. 13:13.
Sitat av skateward Vis innlegg
Jeg og en kompis stod på kjøkkenet og mekka oss noe å spise. Så kommer lillesøstra mi, som var 6-7 år på den tiden, og skriker ut "LOL". Jeg blir nervøs av alt hun kan i dag jeg. Og hun er ikke stor enda, 9 år.
Vis hele sitatet...
Er ikke rart du blir skremt! Jenta er 9 år gammel, og kan uttale et engelsk akronym!
Sitat av skateward Vis innlegg
Jeg og en kompis stod på kjøkkenet og mekka oss noe å spise. Så kommer lillesøstra mi, som var 6-7 år på den tiden, og skriker ut "LOL". Jeg blir nervøs av alt hun kan i dag jeg. Og hun er ikke stor enda, 9 år.
Vis hele sitatet...
Jeg blir litt nervøs over at du husker at lillesøstera di sa lol til dere på et kjøkken for 2-3 år siden. Litt av et minne
Sitat av Liverbird Vis innlegg
Jeg blir litt nervøs over at du husker at lillesøstera di sa lol til dere på et kjøkken for 2-3 år siden. Litt av et minne
Vis hele sitatet...
Hehe, det satt seg godt. Husker ikke situasjonen 100%, men en av oss sa noe dumt og da ropte hun det ut. Men kanskje det oppfattes kanskje annerledes for oss som aldri har hatt storesøsken.
Sist endret av Daybreak; 25. april 2011 kl. 13:25.
din røver
Zeco's Avatar
Sitat av Turbolego Vis innlegg
Synes det er litt morsomt når voksne prøver å bruke sms-språk...
Flere eldre jeg kjenner trodde "lol" betydde "lots of love"...

Blir litt kleint når de skal skrive kondolanse-brev til slektninger i utlandet og prøve å være moderne i språket...

"...and he was such a kind old man, it must have been terrible for his grandchild to see him falling down the stairs, LOL, your sister siv"

elns.
Vis hele sitatet...
Er flere som har gått på den smellen;

http://parentsshouldnttext.com/img/aunt-died.jpg
Jeg bruker ikke mange forkortelser på den måten, men jeg dropper konsonanter eller vokaler jeg ser på som overflødige og jeg skriver dialekt. Eksempler:

D - Det
e - Er
mæ - meg
Denj - den
bæste - beste
Fan - Faen

Dere ser greia :P
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Sitat av Katalysator Vis innlegg
Jeg bruker ikke mange forkortelser på den måten, men jeg dropper konsonanter eller vokaler jeg ser på som overflødige og jeg skriver dialekt. Eksempler:

D - Det
e - Er
mæ - meg
Denj - den
bæste - beste
Fan - Faen

Dere ser greia :P
Vis hele sitatet...
Denj - Den, vil det ikke være enklere og bare skrive den? Du har jo byttet om her på hva som er overflødig.

Lukter jeg litt skjult budskap her også muligens? "D e mæ, denj beste fan"
Sitat av AndreasWB Vis innlegg
Denj - Den, vil det ikke være enklere og bare skrive den? Du har jo byttet om her på hva som er overflødig.

Lukter jeg litt skjult budskap her også muligens? "D e mæ, denj beste fan"
Vis hele sitatet...
Det har seg sånn at dialekt r qlt på sms skjønner du.
Skriver ofte selv dialekt, men forkortelsene som lol,fml osv holder jeg meg unna. Den eneste forkortelsen jeg bruker kan være brb.
Når jeg var mindre derimot.. Da var det forkortelser til 1000 på msn, samt at jeg hadde lagret glitrende bokstavsmilier. Gud så forferdelig det var!
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Skriver ofte selv dialekt, men forkortelsene som lol,fml osv holder jeg meg unna. Den eneste forkortelsen jeg bruker kan være brb.
Når jeg var mindre derimot.. Da var det forkortelser til 1000 på msn, samt at jeg hadde lagret glitrende bokstavsmilier. Gud så forferdelig det var!
Vis hele sitatet...
Husker det var sånn på msn jeg også! Håpløst.
Sitat av Mongotryne Vis innlegg
Skriver ofte selv dialekt, men forkortelsene som lol,fml osv holder jeg meg unna. Den eneste forkortelsen jeg bruker kan være brb.
Når jeg var mindre derimot.. Da var det forkortelser til 1000 på msn, samt at jeg hadde lagret glitrende bokstavsmilier. Gud så forferdelig det var!
Vis hele sitatet...
Ah, husker den tiden ja! Har heldigvis vokst fra meg det. Det har de fleste jeg kjenner også, men det er fortsatt en og annen som skriver: hvrdn gr dt md dg? folk liker visst ikke vokaler lenger

DDMA var det "alle" starta samtalene med på msn for 10 år siden i men vennekrets i hvert fall. "Du driver med a?".
Sist endret av olli408; 25. april 2011 kl. 14:28.
Wub-wub-what?
Kognito's Avatar
Jeg skriver bokmål når jeg sender sms.. Det har jeg alltid gjort...

Og det er jeg glad for, for når vi får tilbake stiler og lignende på skolen er det som oftest bare jeg som ikke har grammatiske feil. Men har dog tendenser til å bruke engelske setninger og ord muntlig og skriftlig. Som for eksempel: By the way, excessive og andre engelske ord som ikke har en direkte norsk oversettelse.
Sitat av Kognito Vis innlegg
Jeg skriver bokmål når jeg sender sms.. Det har jeg alltid gjort...

Og det er jeg glad for, for når vi får tilbake stiler og lignende på skolen er det som oftest bare jeg som ikke har grammatiske feil. Men har dog tendenser til å bruke engelske setninger og ord muntlig og skriftlig. Som for eksempel: By the way, excessive og andre engelske ord som ikke har en direkte norsk oversettelse.
Vis hele sitatet...
By the way = Forresten
Excessive = Overdrevet/overdådig

You're welcome
Jens Stoltenberg klare ikke og dekryptere en sms fra 9 åring hvertfall, når DLD kommer grusomt med forkortelser, mange som bare lærer forkortelser og ikke bokmål, så når dem endelig kommer til en prøve så skriver dem sms språket som absolutt læreren aldri vil klare og lese, men det er ikke noe man kan gjøre med det, en og prøve å følge med ordene som blir populær. Bruker selv ordene som
* Brb
* Btw
* wtf

Mine gamings ord
Wub-wub-what?
Kognito's Avatar
Sitat av Elemental Vis innlegg
By the way = Forresten
Excessive = Overdrevet/overdådig

You're welcome
Vis hele sitatet...
Mine tanker foregår for det meste på engelsk
Internett-språket og SMS-språket sprer seg som ild i tørt gress nå for tiden, og jeg kan huske for en 6-7 år siden, da jeg var 10-11 år gammel, at jeg skrev masse forskjellige SMS-språk-greier i meldingene mine. Men er det en ting jeg ikkje skjønner meg på er dette 1337-sp33k-opplegget på internett og innen gaming.

Et eksempel er tidligere idag, når jeg spilte Starcraft, og skrev "Good Luck Have Fun " i starten av en match, så får jeg tilbake "u2 m8".
Dette er ting som får meg til å vri meg i smerte, da jeg hater at folk ikke kan skrive skikkelig på internett eller i meldinger.

Jeg frykter helt seriøst at denne utviklingen av språket på internett og blant unger/ungdom kommer til å ta over mer og mer, og om et par generasjoner er hele jordas befolkning en gjeng med folk som kun bruker akronymer og lignende i stedet for å faktisk prate skikkelig. Jeg føler også at dette kommer til å ha en stor innvirkning på hvordan unger/ungdom kommer til å skrive skikkelig Norsk i fremtiden.

Gud hjelpe oss om disse språkene og akronymene tar over.

EDIT: Som geek bruker jeg selvfølgelig litt av slike akronym-uttrykk, men aldri i slike vanvittige mengder som folk gjør nå for tiden. Jeg bruker ting som "brb", men som regel "børb" i stedet for, men ellers enn det bruker jeg ikke noen slags akronymer annet enn the occasional "OMG LIZM" på tull
Ellers enn det skriver jeg som regel fulle, grammatisk korrekte setninger online, til og med i CS og Starcraft
Sist endret av Deadlock Radium; 25. april 2011 kl. 15:28.
Sap, lol og fml går veldig mye igjen i min omgangskrets. Jævlig teit å høre på.
Sitat av Madxoc Vis innlegg
Sap, lol og fml går veldig mye igjen i min omgangskrets. Jævlig teit å høre på.
Vis hele sitatet...
rolf,OMG, lml glemte du
Jeg husker veldig godt da jeg var rundt 14-15 og det ble vanlig for alle å få seg mobiltelefon (er nå 26). Da hadde jo alle mobiltelefoner uten ordbok, og det var vanlig å skrive forkortelser i form av det=d, jeg=j, meg=mg, og lignende.

Dette ble etterhvert sett ned på, og de oppegående folkene jeg kjenner som skrev slik da, sluttet med det i årene som fulgte. Det tok seg ikke ut at de fremstod som språkhemmet.

Vil derfor tro at dette er noe de fleste vokser av seg etter fjortissalderen. Foreldrene til min generasjon bekymret seg og for hvordan våre språkferdigheter ville utvikles som følge av SMS-bølgen rundt mileniumskiftet.
For meg så varierer det på hvor jeg er og hvem jeg snakker med. Jeg bruker ikke sms språk på skolen, men jeg bruker det hvis jeg har en konversasjon over nettet med for eksempel en venninne. På Freak så prøver jeg å ordlegge meg så godt jeg kan(altså, jeg prøver å skrive her som jeg gjør på skolen.)

Jeg tror at som noen sa tidligere i tråden, så vil vi antageligvis vokse det fra oss. Fetteren min snakket veldig "fjortis" da han var yngre. Nå som han har vokst opp, så skriver han mer strukturert, uten forkortelser og slikt.
Sitat av caperno Vis innlegg
Har ikke flere av disse ordene blitt lagt til i ordboka da?
Vis hele sitatet...
Flere slike forkortelser er blitt godkjent av svært formelle og respekterte Oxford Dictionary.

http://www.aftenposten.no/kul_und/article4090245.ece