Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  212 20011
tafsern: Tidligere postet av meg i denne tråden viser til wikipedia (kilde?) at ~86% av Norges befolkning tilhører evangeliske-lutherske statskirke. Men det betyr ikke at ~86% av befolkningen tror på Gud.
En tilhøringhet betyr ikke at du tror.
jeg selv har en fetter som hadde skada ryggen, og den eneste løsningen var å operere i Tyskland ifølge legene. da bestemte han seg for å prøve med "healing" ikke snåsamannen, men en annen. og etter noen uker(er ikke sikker på hvor lenge) så tok han rønkenbilde av ryggen på sykehuset og fikk bekrefta t han var HELT frisk tilfeldighet? tviler sterkt på at det er en tilfeldighet
Fant en bra artikkel på dagbladet

I en rapport som konkluderte positivt rundt healing, viste det seg blant annet at effekten av å bruke en skuespiller var like god som når en healer gjorde jobben. Det dreier seg altså om placeboeeffekt.
Vis hele sitatet...
http://www.dagbladet.no/2009/02/03/m...disin/4654527/

Så folkens, sier som det er sagt x antall ganger før, det er ingen tvil om at det funker, men det har ikke noe med overnaturlige krefter å gjøre...
Sist endret av Gamgee; 3. februar 2009 kl. 23:16.
Lite kontroversiell
ticks's Avatar
http://www.bonkersinstitute.org/showpics/placebothumb.gif

Stapp en i kjeften, lukk øynene og tenk deg at du tar en medisin mot sykdom X. Desto flinkere du er til å lure deg selv, desto større sannsynlighet har du for å bli kurert.

Sånn basically.
På godt Norsk: Humbug. Det kommer aldri frem noe tilfelle der eventuelle bedringer ikke kan forklares av placebo-effekten - være seg om det gjelder religiøse sekter som fokuserer seg på healing gjennom Gud, eller om det er en som bruker såkalt "energi"(et totalt meningsløst begrep satt i den sammenhengen, men likevel). Det kan så altfor enkelt forklares av fullt og helt naturlige fenomener. De smertene som ikke placebo-effekten tar seg av, forsvinner midlertidig i det rushet du får av healingen. (Les: endorfiner)

Sett opp et vitenskapelig eksperiment, og bevis det.
Enkleste måte å finne dette ut på er jo å få seg en skade, ringe til Snåsagubben (1881 har det meste av tlfnummer. Fikk tak i Glenn Lyses :P), og se om dere blir helbredet. Så kan dere finne ut om Bjarne Håkon Hansen bare snakker tull.
Kommer fra ei lita overtroisk bygd i nord, har mange ganger blitt prøvd "heala"(hvor de leser på deg, det vi sier i allefall), til ingen nytte. Dro til legen, fikk medications, ble bedre. Healing er bullshitt.
ja dette er et veldig gøy tema, og som du sier er han jo i kirka. Jeg har selv opplevd å blit "helbreda" og jeg har gørt mange historier om det. så jeg tror/vet det meste er mulig med hjelp av Gud
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det som går igjen her på nFF og veldig mange andre plasser er argumentasjon ut fra anekdoter. Det er faktisk totalt uinteressant om en enkelt person, eller 10 personer, eller for den saks skuld 100, hevder å ha blitt heala eller ikkje, så lenge det ikkje er gjort gjennom ei skikkelig studie, der ein har utelukka ting som placeboeffekt, ved å t.d. la ei gruppe gå til ein skodespelar som oppfører seg som healer og ei anna gruppe gå til ein ekte healer.

Les litt om dobbeltblinde studier for å forstå. Det er utallige eksempel i vitenskapshistoria på store forskarar som har drete seg loddrett ut og komt fram til resultat som seinare har vist seg å ikkje halde vatn, fordi studier var utført på ein slik måte at det ikkje fjerna feilkilder.
Til dere skeptikere. Ja healing virker.
Min mor har kunnet dette i jeg vet ikke hvor lang tid.
Etter vært begynnte jeg å merke når jeg hadde hendene mine på andre eller på meg selv så ble det så jævla varmt.
Ettervært begynnte jeg å merke der jeg hadde hendene mine forsvant smerten. Så jeg prøvde på andre og de sa det samme.

Så det viste seg at jeg arvet disse evnene etter min mor.

Dere må slutte å være så skeptisk til alt men prøve å være lit mer åpen.

Vet dere hva healing / alternativ faktisk er? Eller har dere bare satt dere en mening og står på den for å være vannskelig?

Gidder egentlig ikke diskutere så mye mer i denne tråden for det kommer til å nå like langt som en religions tråd.

Kort sagt. Ja jeg kan healing.. Om dere tror på det får være abseloutt opp til dere. Fordi jeg trenger ikke deres tro for å vite hva jeg kan
@ slashdot: Jeg har lyst til å vri litt på innlegget ditt: Det som går igjen her på forumet og andre plasser, er at mennesker som er sosialisert inn i en naturvitenskaplig betraktningsmåte av verden, selv ikke benytter seg av den i sin argumentasjon.

Med naturvitenskaplig betraktningsmåte forstår jeg: ikke forutinntatthet, men åpenhet. Videre at åpenheten disponeres i følge retningslinjene for forskning; nemlig kvantifiserbarhet av variabler, kontroll av variablene, allmenn observerbarhet samt repeterbarhet. Videre at forskeren har bakgrunnskunnskap når det gjelder fenomenet han skal forske på og dermed presis ordbruk .

Så kan du jo selv vurdere hvor godt du er inne i healing generelt og Gjerstads liv og virke spesielt ut fra ovenstående kriterier.
Placebo kan gi en fantastisk effekt og kan hjelpe mot masse. At folk forbinder det med noe negativt er vel fordi de føler seg lurt. Ja det er jo kjempedumt å blir lurt til og bli frisk....
(man kan jo også få en negativ placebo effekt, men det er det vel ingen som snakker om her)

Placebo blir flittig brukt innenfor helsevesenet (men de kaller det noe annet). De må bruke midler som er bevist til å fungere utover placebo, men det er jo ingen forhindring for å få det i tillegg. "Dette er pillen som vil hjelpe mot alle dine plager".

En behandler/healer har ikke slike krav. Man kan jo ikke akkurat kalle seg placebo-behandler, men noen kan vel ofte sies å være det. Her er det jo ikke noe bevist effekt, så derfor er det masse svindlere her.

En person som tar det meste av sin fritid til å behandle andre gratis er imponerende. Om det er healing eller placebo spiller i grunn liten rolle. Det har tydeligvis hatt en positiv effekt på en god del. Betyr det at de som blir behandlet er dumme og lar seg lure? Selvfølgelig ikke, man trengte hjelp og fikk det. Tenk på det som en idrettstrener som forteller deg akkurat det du trenger å høre for å slå motstanderne. Man kan vel trygt hedre en mann som Snåsamannen, uavhengig av hva man tror på.

En mer interessant diskusjon er vel heller hvor placebo stopper og hvor eventuelt healing starter. Begge er ganske så udefinerte begrep så blir vel fort mye synsing. Har noen sett noe bra forskning på området de kan linke?

En person som mener man er for smart til å få placebo-effekt, har vel nettopp en placebo-effekt av at man ikke kan få placebo-effekt. Hmm, tror jeg trenger mere kaffe...
Sist endret av AnacondaS; 5. februar 2009 kl. 14:06.
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Vet dere hva healing / alternativ faktisk er? Eller har dere bare satt dere en mening og står på den for å være vannskelig?
Vis hele sitatet...
Vet du hva det faktisk er? Hvis du vet så må du gjerne forklare (selvfølgelig med dokumentasjon på dine påstander). Såvidt jeg kan se så er det ingenting annet enn løgn, placebo-effekt, ignoranse, selvbedrag, tilfeldigheter, hjernevask osv. Og da mener jeg såvidt jeg kan se. Det betyr at jeg aldri har sett bevis for at det er noe annet. Det er ikke å være skeptiker engang, det er å bruke hodet. Den dagen jeg ser bevis for noe annet så tror jeg selvfølgelig på det. Jeg syns det er mye verre med de som aldri har sett beviser som ikke kan forklares med noen av tingene jeg nevnte for to setninger siden, men som likevel tror på alt de blir fortalt. Hadde det ikke vært for dem så hadde ikke dette fenomenet eksistert. Jeg syns det er utrolig at de som selv påstår de har superkrefter, har vanskelig for å forstå at noen ikke kan tro på dem uten videre. Bare det tyder på en total mangel på forståelse av selvstendig kritisk tenkning.
Er så lei av å bli betraktet som trangsynt fordi jeg er skeptisk eller vil ha bevis før jeg tror på noe.

For jeg vil si at det er motsatt hvordan kan dere være så trangsynte å stå bom fast bare fordi dere tror på noe.

for jeg kunne være åpen for healing vis det hadde blitt bevist. noe som ikke har skjedd enda. Så derfor tror jeg ikke på det.
Sist endret av Clutchwire; 5. februar 2009 kl. 14:35.
Så når en person får hjelp av healing, alle hans problemer og smerter ble borte. Er ikke hannes ord bevis nok?
Må dere ha fysiske beviser på bordet foran dere?
Ikke alt kan bevises som dere abseloutt vill.

Da får dere heller leve i den lille bobbla dere lever i
Som sagt om dere tror på det eller ei for være opp til akkurat en vær enkelt.

Bo1e: Har du noen gang møtt en healer? Har du noen gang prøvd dette?
_Jeg vet ikke_ men for meg virker det som du setter deg standpunkt til dette fordi det høres "drøyt" ut?

Jeg har abseloutt ingen interesse av å sitte å lyge på ett forum og jeg har heller ingen interesse av å bevise det jeg sier stemmer. For som jeg sa om dere tror meg eller ikke spiller ingen rolle for meg. For jeg vet det jeg vet
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Så når en person får hjelp av healing, alle hans problemer og smerter ble borte. Er ikke hannes ord bevis nok?
Må dere ha fysiske beviser på bordet foran dere?
Ikke alt kan bevises som dere abseloutt vill.

Da får dere heller leve i den lille bobbla dere lever i
Som sagt om dere tror på det eller ei for være opp til akkurat en vær enkelt.

Bo1e: Har du noen gang møtt en healer? Har du noen gang prøvd dette?
_Jeg vet ikke_ men for meg virker det som du setter deg standpunkt til dette fordi det høres "drøyt" ut?

Jeg har abseloutt ingen interesse av å sitte å lyge på ett forum og jeg har heller ingen interesse av å bevise det jeg sier stemmer. For som jeg sa om dere tror meg eller ikke spiller ingen rolle for meg. For jeg vet det jeg vet
Vis hele sitatet...
Du vet det du vet? Har du noen gang satt deg ned å tenkt om det du vet er feil?
Jeg har den oppfatning av at healing hjelper. Men det er ikke noe åndelig/spirituelt/o.l med det. Det blir som folk har nevnt, en placebo effekt, men selv om denne placebo effekten skjer betyr det ikke at det hjelper.

Hvis du kutter deg i armen begynner du å blø. Du renser det og tar på plaster (for å forhindre infeksjon). Kroppens blodlegemer reagerer og begynner å "heale" såret ditt. Du vil få en skorpe over såret og når denne faller av er du helt ok igjen.
Det jeg tror skjer når du blir healet er at kroppen blir motivert til å gjøre noe med skadene du har og det fikser seg selv.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det er ingen som har hevda at placeboeffekten er noko galt i. Tvert imot er det veldig viktig del av medisinen, og blir brukt i helsevesenet (under namnet placeboeffekten). Det er ikkje poenget her. Poenget her er om HEALERE har effekt *utover* placeboeffekten. Om en skodespelar har like god effekt som en healer kan en konkludere med at 100% er placeboeffekt. Det vil ikkje sei at folk ikkje blir friske - det vil berre sei at dei såkalla healarane ikkje er spesielle på andre punkt enn å få folk til å tru at dei får hjelp.

Og naturvitenskaplig tenking forutsetter et ope sinn. Difor må ein ha vilje til å gjennomføre dobbeltblinde studier. Å ha eit ope sinn vil nemleg ikkje sei å blindt godta halvgode studier. Det vil sei å gjennomføre grundige studier uten forutintatt haldning. Desverre er det ikkje så veldig mange healere som vil vere med på det alltid.

Det dobbeltblindstudiene som har vore har forøvrig peika i eintydig retning: det er kun placeboeffekten, og ingenting anna som spelar inn. Om du blar opp i Western Journal of Medicine 1998 finn du eit par slike som muligens er av interesse. Resultata der er ikkje statistisk signifikant avvik frå det ein såg i kontrollgruppa som ikkje fekk ein ekte healer.
Sitat av Clr Vis innlegg
Nå skjer det igjen!

Vil selge "Snåsavann" på flaske.

Nå vil en av innbyggerne i Snåsa selge "helsebringende vann" fra Snåsa. Han har også fått støtte fra Innovasjon Norge til å utrede denne forretningsidén. Den politiske ledelsen i kommunen er også positive til dette, samt er klar for å ta imot turister og næringsaktivitet etter den tunge medieoppmerksomheten.

Jeg syntes dette begynner å gå av skaftet. Kan de ikke bare la gamle Joralf Gjerstad (82) få slå seg til ro i bygda si og leve resten av livet sitt i fred?
Såvidt meg beskjent er det heller ikke ham selv som har gått ut i media sitt søkelys, men innbyggerne i bygda hans.
Vis hele sitatet...
Jeg er fra denne plassen selv. og dette var planlagt langt før Noen bok om Joralf,
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Vet dere hva healing / alternativ faktisk er? Eller har dere bare satt dere en mening og står på den for å være vannskelig?
Vis hele sitatet...
Ja, jeg vet en hel del om hva healing/alternativ faktisk er/utgir seg for å være. Min mor tror også på disse greiene her, og er overbevist om at hun kan heale selv og at flere hun kjenner er synske osv.

Jeg var senest i går hos en homøopat for å prøve ut det, og for å se om det kan virke mot den plagsomme eksemen min.

Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Kort sagt. Ja jeg kan healing.. Om dere tror på det får være abseloutt opp til dere. Fordi jeg trenger ikke deres tro for å vite hva jeg kan
Vis hele sitatet...
Det jeg ikke skjønner, er hvorfor du skal være mer overbevist om at det er healing enn placebo. Nøyaktig hva er det du mener gjør det mer sannsynlig at det er healing enn placebo, når alt annet peker motsatt vei?
Sist endret av Gamgee; 5. februar 2009 kl. 17:26.
Sitat av Clr Vis innlegg
Det er da ikke selvmotsigende det. Det handler jo bare om hva den enkelte person tror. Hvis en person tror på fortellingene og "lever etter bibelen", men ikke har noen tro på en skaper (Gud) må han jo få lov til det.[/i].
Vis hele sitatet...
Flisespikkeri og off-topic, men nei, du kan ikke være kristen og samtidig ikke tro på Gud. Å være kristen vil si at man tror på Jesus som "frelseren" og guds sønn. Så man kan godt si man er kristen selv om man ikke tror på en gud, men det betyr ikke at man er det.

Og ang. Eurobarometer vil jeg tro at den er ganske nøyaktig, da den er utført av EU og sikkert er ordentlig gjennomført.
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Etter vært begynnte jeg å merke når jeg hadde hendene mine på andre eller på meg selv så ble det så jævla varmt.
Vis hele sitatet...

Kjære deg,
som selvpåstått healer kan du da kanskje være så vennlig å publisere en video, bilde, el, som i det minste kan indikere at det du sier er sant.

Jeg ønsker altså at du f.eks plasserer et thermometer på en person, legger hendene dine over termometeret og deretter fotograferer det hele, inkludert temperaturen på termometeret. Utifra hva du sier burde temperaturen du oppnår være langt høyere enn hva noen av oss andre ville kunne oppnå på samme måte.
slashdot: Du kan kun konkludere med 100% placebo effekt hvis du forutsetter at skuespilleren eller pasientene ikke har healing evner.

Hvis healeren har sakt han har spesielle evner ingen andre har så er det greit, for da er den forutsetningen lagt. Men som et studie om healing vs. placebo så ligger det her en forutinntatt holdning

Skal se mer på det du refererte, takk.

Nye medisiner blir testet i dobbeltblinde studier, der pasienter blir gjort oppmerksom på at de er med i et studie og kan få medisiner uten virkning. Viser seg at de ofte tar feil om de har fått ekte eller "tulle" medisin. Det regnes som uetisk å ikke opplyse om studiet på forhånd.

Lurer jeg på om det er gjort noen test på om dobbeltblind tester har påvirkning på placeboeffekten. Ikke for å bli for filosofisk å tvile på alt her, men har det at man vet at det kan være placeboeffekt påvirkning?
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Så når en person får hjelp av healing, alle hans problemer og smerter ble borte. Er ikke hannes ord bevis nok?
Må dere ha fysiske beviser på bordet foran dere?
Ikke alt kan bevises som dere abseloutt vill.
Vis hele sitatet...
Nei, mennesker ljuger. That's just what we do. Man kan finne en rekke motiver, og like mange forklaringer - forklaringer som ikke inkluderer noe metafysisk.

Det er én veldig god grunn til at man har lært seg å stole på andre ting enn det man selv, og andre, sanser: Det som engang har bedratt deg, vil gjøre det igjen - inkludert sansene dine.
Du ser på en klokke for å finne ut tiden, fremfor å stole på sansene dine. Du stoler på astronomi for å fortelle deg at solen er større enn den lille prikken du ser da du beskuer himmelen. Du stoler ikke på sansene når du ser en åre som bøyer seg idet den bryter vannoverflaten. Hvorfor er det annerledes når det gjelder metafysiske fenomener?

Er det del av denne verden -- altså den leggemlige, virkelige verden som du forholde deg til på en daglig basis -- så kan det bevises via den vitenskapelige metode.
@ slashdot: Dette blir feil. Metodevalg og –kritikk er av avgjørende betydning for vitenskapens resultater. I eksempelet ditt foreligger nemlig muligheten av at skuespilleren fikk effekt ut fra placebo, men healeren ut fra genuin healing. Healing er således ikke motbevist i det tenkte tilfellet.

Videre: Hvorfor dobbel-blind studier? (Dobbel-blind refererer til at hverken forsøksleder, den som prosesserer resultatene eller forsøkspersoner kjenner til eksperimentets egentlige formål.) Dobbel-blind var engang en av kremmetodikkene i somatisk- og psykologisk forskning, men nye og til sitt bruk bedre metoder er sidenhen utviklet.

En dobbel-blind studie kan lett gå galt, både for vitenskapen og healeren. I forhold til Gjerstad, hvordan skal man være sikker på at han, som etter sigende også er synsk, med ett ikke skal fatte han er i en forsøkssituasjon? Og forsøksleder skal altså ikke gjenkjenne ett av Norges mest kjente fjes?

Healing, lik vitenskapen, spiller på et vidt register. Healing er ikke ensbetydende med håndspålegging like lite som vitenskap er det med dobbelt-blind studier. Det må vel gjelde å velge en tilnærming som lar dem begge spille ut sitt register og sin kraft?

Det forutsetter inngående kjennskap til healing fra forskerens side, og det er et langt lerret å bleke. Og i tillegg skal han altså konkurrere med andre forskere om midler til å gjennomføre forsøket sitt. Videre må han komme opp med en dyktig og genuin healer. Og det er et faktum at de er uhyre få. I Norge må vi vel tilbake til Marcello Haugen for å finne en av Gjerstads kaliber. Videre er de kan hende ikke videre innstilt på å opptre i en eksperimentell kontekst, av grunner de holder for seg selv, og det behøver slett ikke være sjarlataneri. Sjarlataner finnes i alle yrkesgrupper, også blant vitenskapsmenn.
Dobbelblindede studier vil si at hverken pasient eller den som utfører forsøket vet om pasienten får placebo eller ekte behandling. I medisinsk sammenheng så vil det si at hverken legen som deler ut og beskriver effekten eller pasienten vet om pasienten får placebo eller ekte medisin. I forhold til healing vil det f.eks. si at hverken observatør eller pasient vet om healeren er "ekte" eller en skuespiller. Om man skal teste Gjerstad konkret så må man da enten få tak i utlendinger eller noen som har levd i ei hule de siste månedene.

Dobbelblindede studier vil ikke si at ingen kjenner til forsøkets formål(!), hvordan i allpakka skulle man da i det hele tatt klart å gjennomføre forsøket og komme til en konklusjon?
Riktig som du sier commie, jeg burde valgt et annet ord enn "formål", eksempelvis "gang". Men jeg håper meningsinnholdet kom frem allikevel? Uansett, nå er det korrigert.
Sitat av Elsk Vis innlegg
Videre må han komme opp med en dyktig og genuin healer. Og det er et faktum at de er uhyre få. I Norge må vi vel tilbake til Marcello Haugen for å finne en av Gjerstads kaliber.
Vis hele sitatet...
Mulig dette bare er meg, men jeg har inntrykk av at veldig mange pro-healing folk sier dette som for å gjøre sannsynligheten for healing som et faktisk fenomen større. Mange healing forkjempere skal liksom møte oss skeptikere på halvveien ved å være enig i at det finnes mange svindlere, men at noen få faktisk kan det.

Sitat av Elsk Vis innlegg
Videre er de kan hende ikke videre innstilt på å opptre i en eksperimentell kontekst, av grunner de holder for seg selv, og det behøver slett ikke være sjarlataneri.
Vis hele sitatet...
Dette er i såfall svært dumt av dem, fordi å opptre i en eksperimentell kontekst ville jo, sett fra dem sin side, bety å bevise det. Dette ville jo, om dette ble tilfellet, ført til at langt flere tok i bruk denne type behandlig som så ville ført til langt flere friske mennesker, såvel som mer penger i lommen på healerne. Det ville rett og slett vært en vinn-vinn situasjon.
Sist endret av Gamgee; 5. februar 2009 kl. 20:33.
Sitat av Sigurd4u Vis innlegg
Må dere ha fysiske beviser på bordet foran dere?
Ikke alt kan bevises som dere abseloutt vill.
Vis hele sitatet...
De hendelser som ikke kan bevises eller forklares kalles paranormale. Dette er ikke tilfellet med healing, hvor effektene er forklart om og om igjen.

Det samme gjelder forøvrig alle andre "paranormale" hendelser som telepati, levitasjon, skjebøying, kontakt med døde og whatnot.
Sitat av Archj Vis innlegg
De hendelser som ikke kan bevises eller forklares kalles paranormale. Dette er ikke tilfellet med healing, hvor effektene er forklart om og om igjen.
Vis hele sitatet...
Du påstår altså at healing er bevist? Fortell gjerne mer om dette.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Elsk Vis innlegg
@ slashdot: Dette blir feil. Metodevalg og –kritikk er av avgjørende betydning for vitenskapens resultater. I eksempelet ditt foreligger nemlig muligheten av at skuespilleren fikk effekt ut fra placebo, men healeren ut fra genuin healing. Healing er således ikke motbevist i det tenkte tilfellet.
Vis hele sitatet...
Om dei to gruppene har nøyaktig lik effekt av behandlinga blir jo konklusjonen at healing ikkje er betre enn placebo, og då er det jo svært nærliggjande å hevde at det er placebo. Om healing skal seiast å ha effekt meiner eg eit minimumskrav er at det har påviselig bedre effekt enn placebo.

Det er jo også standarden andre behandlingsformer blir vurdert opp mot - på mange måter null-linja i medisinsk forskning.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Du påstår altså at healing er bevist? Fortell gjerne mer om dette.
Vis hele sitatet...
Det var absolutt ikke det jeg mente, jeg ordla meg *ekstremt* dårlig, det ser jeg først nå
Sist endret av Archj; 5. februar 2009 kl. 23:20.
pryoteknikmodretaor
BomberMan's Avatar
Donor
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om healing skal seiast å ha effekt meiner eg eit minimumskrav er at det har påviselig bedre effekt enn placebo.
Vis hele sitatet...
Det synes jeg blir litt misvisende - En person som blir healet kan jo få en sterkere placebo-effekt enn om vedkommende skulle knaska vitamintabletter i stedet for. Personlig tror jeg ikke healing kan hverken bevises eller motbevises med empiriske forsøk - her er det bare sunn fornuft og kritisk tenking som gjelder.

PS: Signaturen din er litt ødelagt.
Sist endret av BomberMan; 6. februar 2009 kl. 09:39.
@ Semjuel: Healing er et sekkebegrep som omfatter en mengde ulike metoder. For noen kan dette fungere, for andre hint. Gjerstads vei har vært å møte mennesker med en kjærlighetsfull holdning og forsøke hjelpe der han kan uten økonomisk vinning. Vi kan vel anta at gleden ved dette, og kan hende den kristne forpliktelsen til å benytte sine evner på en altruistisk måte, har vært belønning nok for ham, omtrent som gleden ved å hjelpe en venn eller en kjær uten vederlag.

Noen healere har underkastet seg vitenskapens observasjon og analyse. En av disse er den engelske psykikeren og healeren Mattew Manning. Han satt årevis i forsøk etter forsøk. En gruppe av dem gikk ut på at han skulle drepe kreftcellekulturer i reagensrør. Han gjorde det, med statistisk signifikans. Men det ble aldri nok, det skulle stadig prøves mer. Han gikk etter hvert lei, ville benytte evnene sine utenfor laboratoriets vegger, reiste til India og utdannet seg spirituelt. Kom tilbake og etablerte healingpraksis han forsørger familien og seg selv ved.

@ slashdot: Jeg mener jeg tar poenget ditt, men ikke for å være ordkløver eller spissfindig, jeg vil fortsatt vise til problematikken i det:

At healing i det tenkte tilfellet kun har effekt på lik linje med placebo, gjør det ”svært nærliggende å hevde” at det skyldes placebo.

Greit nok. Men er ikke det nettopp metodeproblematikken her? At vitenskapen vil kunne utelukke selve fenomenet healing, fordi det i det gitte tilfellet ikke overgår seg selv, kun er lik sin egen ”null-linje”, nemlig placeboeffekten, et tilfelle av selvhealing: at forventningen om at du skal oppnå noe ønsket gjør deg så godt at du typisk i rundt 30% av tilfellene også oppnår den ønskede effekten? Og dermed kan altså healing, som av og til besitter muligheter ut over dette, bli lagt dødt?
legemidler selges også med antatt placebo-effekt på opptil 40%.
Når det er sagt, har jeg en bestefar som har kjent Toralf lenge, og jeg har hørt mye som "snåsa-kailn" helt fra jeg var liten. Det han har sagt/gjort over mange år, har satt spor hos mange i min omgangskrets/familie.
For å si det slik:
Bestefar tror ikke på gud, tror ikke på noe som helst overtroisk, spirituelt e.l kanskje den mest skeptiske og nøkterne mannen jeg veit av, men han snakker varmt om snåsakailln.
Jeg trodde aldri på healing inntil jeg gikk til en med en lei influensa jeg hadde hatt i nesten en måned. Bare uken etter jeg var til behandling ble jeg frisk. Før trodde jeg veldig på "vitenskap" og "medisin" og alt det der, men nå er jeg sikker på at det er mer mellom himmel og jord enn trangsynte "forskere" vil vite noe om....

Han jeg gikk til er fra Bergen og heter Olav Leito, var før ganske prominent i frikirkemiljøene her. Etter min mening burde han vært like kjent som snåsamannen. Han kan riktignok ikke se inn i fremtiden slik som såsa kan, men han kan flytte ting med tankekraft, lese auraer/teblader er en sertifisert, profesjonell astrolog m.v. så med andre ord ingen lettvekter....
nso
popålol
nso's Avatar
Administrator
Sitat av Santiago Vis innlegg
Jeg trodde aldri på healing inntil jeg gikk til en med en lei influensa jeg hadde hatt i nesten en måned. Bare uken etter jeg var til behandling ble jeg frisk. Før trodde jeg veldig på "vitenskap" og "medisin" og alt det der, men nå er jeg sikker på at det er mer mellom himmel og jord enn trangsynte "forskere" vil vite noe om....

Han jeg gikk til er fra Bergen og heter Olav Leito, var før ganske prominent i frikirkemiljøene her. Etter min mening burde han vært like kjent som snåsamannen. Han kan riktignok ikke se inn i fremtiden slik som såsa kan, men han kan flytte ting med tankekraft, lese auraer/teblader er en sertifisert, profesjonell astrolog m.v. så med andre ord ingen lettvekter....
Vis hele sitatet...
Seriøst? Du gikk til en healer for å fjerne en omgangssyke? En sykdom som går vekk av seg selv etter kort tid og som kan vare alt fra noen dager til, som du sier, over en måned? Og 1 uke etter at du var hos healeren så var denne sykdommen vekke?

DET ER ET MIRAKEL! JEG ER OMVENDT! HALVEJULA!
Beklager nso, men vi har kommet til et punkt i debatten hvor mitt satiriske innlegg desverre blir tatt alvorlig. Når landets helseminister slipper unna med en tilsvarende historie burde jeg kanskje ha forutsett det.

http://www.youtube.com/watch?v=UB_htqDCP-s
Sist endret av Santiago; 6. februar 2009 kl. 11:30.
Santiago: men han kan flytte ting med tankekraft?? Det her vil jeg se!!
familien dro med seg fetteren min opp til Snåsamannen for å få han helbredet, han har CP.
Snåsamannen sa at fettern min kommer til å både gå å snakke, så tiden vil bare vise, men dette er noe som er medfødt, og ikke noe å gjøre med, så om han begynner å gå å snakke vil det jo på en måte bevise at snåsamannen har rett.
men foreløpig er det ingen tegn til helbredelse
Sitat av kenny Vis innlegg
familien dro med seg fetteren min opp til Snåsamannen for å få han helbredet, han har CP.
Snåsamannen sa at fettern min kommer til å både gå å snakke, så tiden vil bare vise, men dette er noe som er medfødt, og ikke noe å gjøre med, så om han begynner å gå å snakke vil det jo på en måte bevise at snåsamannen har rett.
men foreløpig er det ingen tegn til helbredelse
Vis hele sitatet...
Hadde familien din kommet til meg og jeg hadde sagt at jeg kunne healing kunne jeg sagt akkurat det samme.
ja men du kan ikke healing.
og diskusjonen er om dette bare er bøff eller ikke.
om jeg har litt vondt i halsen, går til han, og han sier det vil gå over snart, og 1 uke senere er jeg frisk, er det han, eller kroppens eget imunforsvar som har gjort det?
men da man har en lidelse som ingen medisinsk forskning klarer å fikse, og han plutselig blir normal, da er det noe mer bak det. det var det jeg ville frem til, men svaret har fortsatt ikke kommet, og jeg tviler på at det noensinne kommer til å funke
Sitat av kenny Vis innlegg
familien dro med seg fetteren min opp til Snåsamannen for å få han helbredet, han har CP.
Snåsamannen sa at fettern min kommer til å både gå å snakke, så tiden vil bare vise, men dette er noe som er medfødt, og ikke noe å gjøre med, så om han begynner å gå å snakke vil det jo på en måte bevise at snåsamannen har rett.
men foreløpig er det ingen tegn til helbredelse
Vis hele sitatet...
Det vil være kjempefint om fetteren din både går og snakker med tiden. Dette vil derimot ikke være noe gyldig bevis for at SM kan magi i mine øyne.
Jeg burde kanskje ha lest alle 8 sidene men jeg orket ikke.
Jeg tror på healing, men om snåsamannen eller andre som hevder de kan healing bløffer det vet jeg ingenting om.
Men jeg har selv slitt med mye kronisk senebetendelse, muskelbrister og en kneskade som følge av dans som jeg driver med. Og jeg har fått healing av kjæresten til moren min som har lært seg healing og er masterhealer, og blitt frisk. Men han har aldri drevet egen praksis å sånne ting. Man kan antageligvis ikke tro på alle som påstår de kan healing. Men noen kan nokk dette. Hva som skjer hvet jeg ingenting om, og det vil han heller ikke si. Men jeg vet at det funker såe.. yeh..
Sist endret av Sadoka; 9. februar 2009 kl. 14:35.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Sadoka Vis innlegg
Man kan antageligvis ikke tro på alle som påstår de kan healing. Men noen kan nokk dette. Hva som skjer hvet jeg ingenting om, og det vil han heller ikke si. Men jeg vet at det funker såe.. yeh..
Vis hele sitatet...
Du er rett tilbake på anekdoter. Totalt uinteressant. Eg kan finne mange anekdoter som viser at det ikkje funker også om eg gidd, tipper eg.

VIS TIL STØRRE STUDIER.

Å, nei, nevermind. Dei litt meir djuptpløyande studiane er vistnok rimelig einsidig negative:
Eg har på ingen måte filtrert etter mitt ønske om å ikkje finne virkning av healing. Eg har kun plukka dei par øvste resultata frå Google Scholar på eit par rimelig nøytrale søkeord (alternative healing, alternative healing effects, healing) og lest gjennom samandraget. Gjer samme øvelsen om du vil. Sei gjerne ifrå om du finn noko som underbygger at healing har betre verknad enn placebo.

Problemet er ikkje manglande forskning på alternativ medisin. Problemet er at dei truande bare svarer "Det er meir mellom himmel og jord..." når en legg fram eit sakleg argument. Det er ein kjedelig øvelse å diskutere mot denslags; eventyret "God dag mann. Økseskaft" forklarer følelsen på ein eksemplarisk måte.

Så om dei truande kunne vere så vennlige å ta inn over seg dagens faktakunnskap, og debatere ut frå den, og ikkje ut frå anekdoter... For anekdoter er ærleg tala totalt uinteressant i forskning.
Helse- og omsorgsdepartementets konklusjon på et utvalg healingstudier: http://www.regjeringen.no/nb/dep/hod...html?id=350894

Ulike healingstudier. (M. Mannings kreftcelleforsøk som jeg nevnte ovenfor som studie nr. 4): http://www.ahealingtouch.com/html/body_studies.html

Nærhealing, M. Manning Case Studies: http://www.matthewmanning.com/mmcasestudies.htm

Fjernhealing: http://www.aquarianblessings.com/articlesdistant

En norsk healer og sykepleiers gjennomgang av hva healing kan være samt presentasjon av noen healingstudier: http://www.else-egeland.org/foredrag.htm

Selv-healing: Som jeg diskuterte med slashdot ang. metodeproblematikk tidligere i tråden, et sitat fra slashdots egen linkliste over, nr. 2 nedenfra: ”Conventional medicine can learn from alternative medicine how to "gentle" its approach by focusing on the patient's inherent capacity for self-healing.”

Fra Den norske legeforenings tidskrift, legen er sin egen Placeboeffekt: http://www.tidsskriftet.no/index.php?seks_id=1450665

Og ang. Noceboeffekten og legeundersøkelser: http://www.dagensmedisin.no/nyheter/...t-pl/index.xml

Mennesket og helse er et mangslungent tema. Det dreier seg vel her ikke om enten eller, men både og, som på så uendelig mange andre områder i livet. Vi har ikke vondt av litt åpenhet parret med sunn fornuft, både for andres og vår egen del.
Fult klar over at jeg ikke bidrar til diskusjonen på noen positiv måte, så føler jeg at dette må ut. Jeg har bare lukket øra og holdt meg for øynene så fort jeg merker det nærmer seg lesestoff eller diskusjon rundt snåsamannen. Jeg gidder rett og slett ikke kaste bort tid på noe slikt. Men mens jeg leste avisa i dag tidlig så klarte jeg ikke å dy meg. Jeg leste et debatt innlegg angående Trollmannen fra Snåsa. Mens jeg leste så merket jeg at det var noe inne i meg som sakte men sikkert forlot kroppen. Jeg tror det var tålmodigheten min.

Greit at noen skal gå ut i media uttale seg om hekseri og trylletriks, uheldig at noen er helseministere i tillegg. Vi trenger da for faan ikke lage et så stort styr rundt dette!? Debatt innlegg på debatt innlegg, ikke nok med at avisene bare prøver å få oppmerksomhet. Men dette er virkelig noe vi engasjerer oss for!? Det har vært noen vage forsøk på å opplyse folket om f.eks situasjonen på Sri Lanka i det siste, men slikt er vist ikke så interessant? Jeg blir bare oppgitt rett og slett over att vi i det hele tatt vipper på øreflippen over noe som dette, burde for lengst vært lukta på, diskré kastet i søppelkassa og bært ut i en søppelcontainer.
The power of belief...
Sitat av Sky Vis innlegg
The power of belief...
Vis hele sitatet...
funker det så funker det.. ;P
Healing handler bare om å tro, noen er faktisk så troende at de har sett jesus.

Pseudograviditet og placebo er et eksempel på at man lar troen overta virkligheten fullstendig, hadde healing virkelig fungert, hvorfor i helvete har vi pharmacon og sykehus?
Sist endret av rotskrot; 15. februar 2009 kl. 03:45.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Sadoka Vis innlegg
funker det så funker det.. ;P
Vis hele sitatet...
Alt funker så lenge du vil og bestemmer at det skal funke. "Det man bestemmer seg for er riktig".

Gud finnes og elvis lever hvis du bestemmer det.
Jesus er guds sønn og stjernene sier hva som vil skje i fremtiden hvis du tror på det.
Allah skrev koranen og moses delte havet i to.
Kvinner skal hjemme seg og kun menn har lov til å dra på fotballkamper.
Det er helt greit for gud at menn har flere koner, men kvinner kan ikke ha flere menn.
Hvis man lyver så kommer man til helvette om man ikke ber om tilgivelse.
Hvis man dreper seg selv pluss mange uskyldige mennesker, kommer man til himmelen.
Hvis man sier til seg selv at man er frisk så er man frisk.
Bytter man ut negative tanker med positive er man bare glad.
Man kan få alt man ønsker seg.

Det er "fakta opplysninger/sannheter" MANGE mennesker lever etter, men for meg er det helt ubegripelig hvordan man kan vite at slike ting er riktig og leve livet sitt ut i fra det.

Alle religioner har jo "healing", men de praktiserer det på forskjellige måter. Felles for de alle er at det "fungerer".
Sist endret av Inspecta_Deck; 2. mars 2009 kl. 17:50.