Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  15 5672
Har tenkt å gå vg1 - service og samferdsel og IKT-servicefag vg2. Bakgrunnen til dette er at jeg vil jobbe med data.

Jeg lurer på hvem her inne som har gått IKT-servicefag, og hva dere jobber som idag. Jeg er nysgjerrig på hvilke muligheter jeg har om jeg går IKT.

Takker for svar!
Vil heller anbefale deg å gå Elektro VG1, Data og Elektronikk VG2 og deretter Dataelektroniker VG3. Kjenner noen som jobber i t.d. Opplæringskontoret og de sier at nå til dags vil bedrifter heller ha Dataelektroniker-lærlinger istedenfor de som har gått IKT-servicefag. På VG3 Dataelektroniker inkluderer læreplanen det samme som på IKT-servicefag og mye mer. Som Dataelektroniker har du dermed flere jobbalternativer. PC hardware, programmering osv. Så vil du jobbe mer med "data" som du sier og ikke kun t.d. serversystemer som det er mest fokus på, på IKT-servicefag, ville jeg gått elektroveien Kan også nevne at om du er lærling etter VG3 Dataelektroniker, har du kortere tid som lærling enn de andre yrkeslinjene men samme lønn.
A Goat's Avatar
Trådstarter
Sitat av mo66y Vis innlegg
Vil heller anbefale deg å gå Elektro VG1, Data og Elektronikk VG2 og deretter Dataelektroniker VG3. Kjenner noen som jobber i t.d. Opplæringskontoret og de sier at nå til dags vil bedrifter heller ha Dataelektroniker-lærlinger istedenfor de som har gått IKT-servicefag. På VG3 Dataelektroniker inkluderer læreplanen det samme som på IKT-servicefag og mye mer. Som Dataelektroniker har du dermed flere jobbalternativer. PC hardware, programmering osv. Så vil du jobbe mer med "data" som du sier og ikke kun t.d. serversystemer som det er mest fokus på, på IKT-servicefag, ville jeg gått elektroveien Kan også nevne at om du er lærling etter VG3 Dataelektroniker, har du kortere tid som lærling enn de andre yrkeslinjene men samme lønn.
Vis hele sitatet...
Greien er at den skolen jeg skal gå har de ikke elektro. og Elektro har jeg prøvd før og det var ikke helt greien for meg. Men etter vg2 kan jeg gå data og elektronikk om jeg ønsker det, så da har jeg jo flere muligheter.

Men det var ikke helt spørsmålet her da
ArbeidsledigProletar
IKT-servicefag er kjipt. Om du har lyst til å jobbe innen IT, anbefaler jeg studiespessss og så ta en ordentlig utdanning innen IT. SLipper du å starte med å jobbe 1.-linje.
Støtter batabusa. Selv har jeg fagbrev innen IKT, måtte til et kjedelig tettsted i fylket for å få lærling plass.
Nå har jeg har flyttet hjem til foreldre for å tjene opp litt penger før jeg flytter for meg selv.
Og jeg sliter med å finne meg en IT-relatert jobb/jobb i det hele tatt.. i relativt "stor" by, på overkant av 10000 inbyggere.
Skulle jeg gjort det hele om igjen, ville jeg gått studiespess og så dataingenør.
Kan si det samme, IKT-Servicefag er ikke noe jeg kan anbefale. Er også ofte dårlige lærere da de som faktisk egner seg til stillingen ofte har heftige jobber og bedre betaling.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Jeg er ikke sikker på om jeg er enig med dere andre her altså. Jeg gikk selv IKT-Servicefag, og jeg var veldig fornøyd med lærerene mine, i tillegg til at jeg fikk lærlingsplass på et stort sykehus. Det handler litt om hvor mye du kan selge deg selv inn til jobben. En av fordelene med IKT-Servicefag er det at du får en bred plattform med mange muligheter videre, enten du vil jobbe med ren support eller gå videre med annet innen data.
Jeg vet ikke hvordan det er i andre byer, men i hjembyen min, kan man vel trygt si at kun 3 av 10 personer fikk seg jobb etter endt lærlingetid.

Av alle 10 som etter endt læretid med bestått fagbrev innen IKT-Servicefag, vet jeg kun av 3 som har fått seg jobb som har noe som helst med data å gjøre. Vet ikke hvordan det er i resten av landet, men ser på ledige stillinger, at de fleste som leter etter data-folk, uansett hvor enkle arbeidsoppgaver de lyser ut, vil kun ha folk med bachelor eller høyere.
Selv tok jeg skoledelen i voksen alder via voksenopplæring og realkompetansevurdering/privatist eksamen. Er nå ansatt i offentlig sektor. Så det er en mulighet hvis du er over 25. Er flere måter å gjøre det på. Jeg snakket med en rådgiver i fylkeskommunen, husker det var til stor hjelp.

Hvis det er det du vil jobbe med så ville jeg gått for det. En kan ikke alltid regne med å få fast jobb sånn på strak arm uansett hvilket yrke det er. Men følger du med så dukker det alltid opp noe, spesielt hvis du er villig til å flytte på deg. Så kan du ha en midlertidig jobb i mellomtiden.

http://www.udir.no/kl06/ISF2-01/

https://no.wikipedia.org/wiki/Wikipe...IKT-servicefag
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Kjenner flere som har gått på IKT. Det var vel rundt 5-10/30 som fikk lærlingplass innen det første året etter skoleslutt.

Du kan jo bare starte på IKT, så går du påbygg -> data ingeniør om du ikke finner en kul læreplass.


Lykke til!
ArbeidsledigProletar
Alt du lærer på servicefag kan du lære som realkompetanse ved å diddle med pc på fritiden, det du ikke kan lære sånn får du med erfaring, være det seg effektiv brukerkommunikasjon i supportsituasjoner til effektive rutiner for, netopp rutineoppgaver.

Det samme KAN i stor grad sies om en bachelor, men i det minste så er det mye finere på papiret.
ALternativet er jo å starte på bunnen 1.linjesupport, deretter jobbe seg opp, ta sertifiseringer eller ta en ordentlig utdanning. (ikke at fagbrev ikke er ordentlig utdanning, men det skjønnes vel hvor jeg vil hen?)
A Goat's Avatar
Trådstarter
Sitat av Batabusa Vis innlegg
Alt du lærer på servicefag kan du lære som realkompetanse ved å diddle med pc på fritiden, det du ikke kan lære sånn får du med erfaring, være det seg effektiv brukerkommunikasjon i supportsituasjoner til effektive rutiner for, netopp rutineoppgaver.

Det samme KAN i stor grad sies om en bachelor, men i det minste så er det mye finere på papiret.
ALternativet er jo å starte på bunnen 1.linjesupport, deretter jobbe seg opp, ta sertifiseringer eller ta en ordentlig utdanning. (ikke at fagbrev ikke er ordentlig utdanning, men det skjønnes vel hvor jeg vil hen?)
Vis hele sitatet...
Greit nok at man kan lære det på egenhånd, men greien med skole er jo litt som du sier å få det på papiret. Ha noe å vise til osv.

Hvertfall i min situasjon tror jeg det er lurt å ha papirer som viser til kunnskaper innenfor faget.

Sitat av ArtOfHacking Vis innlegg
Kjenner flere som har gått på IKT. Det var vel rundt 5-10/30 som fikk lærlingplass innen det første året etter skoleslutt.

Du kan jo bare starte på IKT, så går du påbygg -> data ingeniør om du ikke finner en kul læreplass.


Lykke til!
Vis hele sitatet...
Litt det jeg også tenker. Jeg tenker å gå de to årene også se hvordan det har gått, om jeg ikke er altfor skolelei tror jeg det blir påbygg eller en annen vei innenfor Datafaget. Har sett på en liste over stillinger som jeg fikk av NAV-konsulenten. Og jeg ser at mange av de stillingene jeg helst skulle ønske, er stillinger man trenger bachelorgrad.
Sist endret av A Goat; 26. juni 2015 kl. 00:19. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av A Goat Vis innlegg
Og jeg ser at mange av de stillingene jeg helst skulle ønske, er stillinger man trenger bachelorgrad.
Vis hele sitatet...
Om du i det lange løp tenker å ta en bachelorgrad innen IT så vil jeg anbefale deg å prøve å få tatt R1 matte evt S1+S2. Veldig mange bachelorgrader innen IT krever dette.

Personlig tok jeg medier og kommunikasjon VG1+2 etterfulgt av studieforberedende VG3 med media som gir generell studiekompetanse. Etter sommeren står IT bachelor for tur
Sist endret av Erlpil; 26. juni 2015 kl. 01:07.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Min mening er at IKT-Servicefag er en god måte å komme seg innenfor IT bransjen på, men dette er kun hvis du klarer å skaffe en GOD læreplass.
Som flere har nevnt tidligere så er det ofte dårlige lærere som ikke kan så mye og bare har snakket seg til jobben.

Jeg har vært lærling på en IT avdeling i en stor bedrift, å lærte meg bruker support samt server og nettverksdrift på høyt teknisk nivå.

De som har gått samme løp før meg jobber nå på 3 linje med server og nettverk
Ingenting som er værre en 1 linje support, hehe.
Kan ikke forstå hva slags IT-jobb du skal være kvalifisert til med IKT-Servicefag. Ta heller allmenfag og få deg en bachelor eller master-grad.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Kan ikke forstå hva slags IT-jobb du skal være kvalifisert til med IKT-Servicefag. Ta heller allmenfag og få deg en bachelor eller master-grad.
Vis hele sitatet...
eneste man er kvalifisert for er ofte bare å sitte på support-telefon..

jeg har fagbrev i datidens "IKT-DRIFT" .. og var så dømt til 1linje support om jeg ikke gikk videre..

jobber forøvrig ikke i "it-bransjen" i dag.. takk og lov for det