Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 3457
Skal selge en mobil, og misstenker ugler i mosen. Han spør om kontonr (ok), og samtidig fornavn og etternavn, han påstår han må ha det for å overføre i nettbank.
Jeg misstenker at han prøver å lage fake leg om meg, for å så tappe kontoen, eller å overføre mer enn han behøver, for at jeg skal overføre det som ble for mye tilbake til han, så at han bruker meg for å hvitevaske penger.

Jeg har aldri trengt noe fornavn og etternavn for å overføre penger før i nettbank, sender med et screenshot.

http://bildr.no/image/bWl2Sncz.jpeg
http://bildr.no/view/bWl2Sncz

Er heller ikke rassist, men det at han skriver dårlig norsk får enda en bjelle til å ringe.
Soldier - Shift Com.
Stickyshift's Avatar
Lite han kan gjøre med bare kontonummer og navn. Syns du kommer med mye svada der :P

Når jeg overfører i nettbank, liker jeg å skrive ned navnet til den jeg overfører til, slik at den oppføringen er der på navn og ikke blank.
Ja, det er jo veldig merkelig at han ønsker navnet til personen han skal overføre 1300kr til...
Ok, sendte han det fulle navnet mitt.
Han kan vel ta navnet ditt på 1881 eller lignende?
Er vel mer hans forsikring at han vet navnet ditt.
Ikke noe rart at han vil ha navnet ditt. Bruker selv å handle på dette viset at jeg forhånds betaler når det er fornuftige priser. Ikke snakk om mange tusen men noen 100 lapper så jeg slipper oppkrav osv da forlanger jeg alltid selgers navn sånn at jeg har alt på det tørre om selger skulle prøve og svindle meg for relativt små beløp.
Ok, innser at det er jeg som er paranoid da, men det er ikke så rart med så mye økt ran og svindel disse dagene.
Kan la tråden stå, så kan jeg jo komme tilbake når han henter mobilen på Lørdag
Kan ofte være lurt å sende både kontonr. og fullt navn. Da har du en garanti for at pengene faktisk kommet til deg. Tror dette blir sjekket opp på en eller annet måte, altså navnet blir sjekket opp mot kontonr. (Mottaker register)
Eller tar eg feil der?
Sist endret av Xzip; 5. november 2013 kl. 15:41.
Det eneste her kan være det du sier om at han overfører for mye for så å be deg overføre det som er for mye til en annen konto og på den måten ha hvitevasket penger. Men akkurat det er ikke noe du burde være så alt for rett for, hvis det skjer kan du nok si du enten handlet i god tro eller rapportere det inn om du ønsker å ha alt ditt på det rene.
Heh, dette er faktisk første gangen jeg har sett en tråd med en slik tittel hvor det ikke er snakk om scam!

(Dersom TS blir svindla likevel må, så tar jeg det som et tegn på at universet verdsetter ironi.)
Sitat av etse Vis innlegg
Det eneste her kan være det du sier om at han overfører for mye for så å be deg overføre det som er for mye til en annen konto og på den måten ha hvitevasket penger. Men akkurat det er ikke noe du burde være så alt for rett for, hvis det skjer kan du nok si du enten handlet i god tro eller rapportere det inn om du ønsker å ha alt ditt på det rene.
Vis hele sitatet...
Skal jeg kontakte politiet hvis han overfører for mye og prøver å hvitevaske? Eller hvilken etat skal jeg kontakte? Jeg vil ikke ha det på min ligning og må evt. skatte av det.

Vet ikke helt hvordan systemet fungerer.

Sitat av Myoxocephalus Vis innlegg
Heh, dette er faktisk første gangen jeg har sett en tråd med en slik tittel hvor det ikke er snakk om scam!

(Dersom TS blir svindla likevel må, så tar jeg det som et tegn på at universet verdsetter ironi.)
Vis hele sitatet...
Hva du babbler om?
Frankrikes Solkonge
Sitat av etse Vis innlegg
Det eneste her kan være det du sier om at han overfører for mye for så å be deg overføre det som er for mye til en annen konto og på den måten ha hvitevasket penger. Men akkurat det er ikke noe du burde være så alt for rett for, hvis det skjer kan du nok si du enten handlet i god tro eller rapportere det inn om du ønsker å ha alt ditt på det rene.
Vis hele sitatet...
Som det som blir sagt her: får du for mye penger, så for all del ikke overfør noe tilbake. Vent to-tre dager og se om du ikke har blitt trekt igjen av banken. Stikk heller til politiet hvis det er snakk om flere tusen over egentlig sum.
Når jeg overfører penger til noen fra nettbank så står det ofte at jeg burde ha med navn på mottaker.
Sitat av Deftones Vis innlegg
Skal jeg kontakte politiet hvis han overfører for mye og prøver å hvitevaske? Eller hvilken etat skal jeg kontakte? Jeg vil ikke ha det på min ligning og må evt. skatte av det.
Vis hele sitatet...
Du kontakter politiet, de vil kanskje trolig sende det videre til økokrim, men de kan ihvertfall forklare deg hva som de mener er riktig prosedyre.
Hvis dere skal møtes uansett, hvorfor ikke bare ta det i cash?
Sitat av bloodshotEyes Vis innlegg
Hvis dere skal møtes uansett, hvorfor ikke bare ta det i cash?
Vis hele sitatet...
Har man det skriftelig er det som oftes bedre.
Sitat av Iluwu Vis innlegg
Har man det skriftelig er det som oftes bedre.
Vis hele sitatet...
Litt vanskelig å hvitvaske om dette ble betalt med cash var vel poenget hans
Potetgullkjenner
FatMan's Avatar
Sitat av Obster Vis innlegg
Litt vanskelig å hvitvaske om dette ble betalt med cash var vel poenget hans
Vis hele sitatet...
Ja, men la oss si jeg skal selge skoen min til deg. Hva hindrer meg i å komme på døra di og kreve at du betaler og bare komme med en løgn om at du sa du skulle paye senere? Åja stemmer, vi har det jo hvitt på svart at du har paya meg.
Sitat av FatMan Vis innlegg
Ja, men la oss si jeg skal selge skoen min til deg. Hva hindrer meg i å komme på døra di og kreve at du betaler og bare komme med en løgn om at du sa du skulle paye senere? Åja stemmer, vi har det jo hvitt på svart at du har paya meg.
Vis hele sitatet...
Fyren skal selge mobilen sin til 1300 kroner. Ville jo vært enkelt og møtes og få 1300 kroner og gi mobilen. Vanskelig med hvitvasking av penger da (noe som jeg diskuterte). TS snakker jo om paranoia angående svindel og hvitvasking (overfører for mye på konto blabla). Han som overfører pengene skal jo komme og hente mobilen. Enklest ville jo da vært og mottatt pengene i cash og deretter gi mobilen (for å slippe paranoiatendensene that is).
Sitat av Obster Vis innlegg
Fyren skal selge mobilen sin til 1300 kroner. Ville jo vært enkelt og møtes og få 1300 kroner og gi mobilen. Vanskelig med hvitvasking av penger da (noe som jeg diskuterte). TS snakker jo om paranoia angående svindel og hvitvasking (overfører for mye på konto blabla). Han som overfører pengene skal jo komme og hente mobilen. Enklest ville jo da vært og mottatt pengene i cash og deretter gi mobilen (for å slippe paranoiatendensene that is).
Vis hele sitatet...
Ny paranoia: Kjøper betaler med falske/svarte penger.
Sist endret av Xernox; 5. november 2013 kl. 16:35.
Sitat av Obster Vis innlegg
Fyren skal selge mobilen sin til 1300 kroner. Ville jo vært enkelt og møtes og få 1300 kroner og gi mobilen. Vanskelig med hvitvasking av penger da (noe som jeg diskuterte). TS snakker jo om paranoia angående svindel og hvitvasking (overfører for mye på konto blabla). Han som overfører pengene skal jo komme og hente mobilen. Enklest ville jo da vært og mottatt pengene i cash og deretter gi mobilen (for å slippe paranoiatendensene that is).
Vis hele sitatet...
Det var kjøper selv som foreslo nettbank, og det var helt greit for meg, for da slipper jeg å risikere og bli ranet. Mind 1, Paranoia 0

Liten update:
Fikk inn 1300kr på konto i dag, så tydelig at fyren er seriøs
Sist endret av Deftones; 5. november 2013 kl. 16:36.